Hallo,
Op 25/09/11 trekken we met 5 personen voor 3 weken naar Peru. Dit wordt onze eerste backpack-ervaring en vooral het vastleggen van de reisroute blijft moeilijk. We zouden graag een bekende treinrit inlassen in onze planning en denken eraan om de trein te nemen van Huancayo naar Huancavelica. Onze reisroute zou er dan alsvolgt uitzien:
Lima-Huancayo-treinrit naar Huancavelica-Ayacucho-Pisco-Nazca-Arequipa/Colca Canyon-Puno/Titicaca-Cuzco-Inca Trail naar Machu Picchu.
We hebben 20 dagen om dit traject af te leggen incl. de 4-daagse Inca Trail naar Machu Picchu. Is dit een realistische planning?
Wie heeft ervaring met de treinrit Huancayo-Huancavelica en kan deze aanraden of net niet (groot risico op hoogteziekte,…)?
Een mogelijk alternatief is de treinrit van Arequipa naar Puno óf van Puno naar Cuzco. Zijn dit betere optie’s?
We willen verschillende ervaringen opdoen en absoluut ook een treinrit inplannen in ons reisschema. Wie helpt ons om de knoop door te hakken en de beste en verstandigste (treinrit-)keuze te maken?
Alle tips zijn welkom.
Groetjes en alvast bedankt!
Het lijkt niet echt goed in jullie schema te passen maar er rijdt een trein op 10 oktober van Huancayo naar Lima. Zie www.ferrocarrilcentral.com.pe waar je ook andere data kunt vinden waarop deze trein tussen Lima en Huancayo rijdt.
Bij mijn weten rijdt er geen trein meer tussen Arequipa en Puno.
http://www.hostellima.nl/
Ik vond het een hele toffe treinrit (heb hem andersom gedaan, Huancavelica - Huancayo). Ik was al een klein beetje aan de hoogte gewend in Cusco. De rit duurde 7 uren, maar twee uur te laat vertrekken is heel normaal! En onderweg hadden we nog opstopping door stenen op de rails. Ik ging met de oude trein. Ik betaalde maar 13 soles voor een eersteklas kaartje. Wel kwamen er hordes militairen en andere mensen van 2e en lagere klasse ook gewoon in onze coupé zitten dus uiteindelijk nog propvol, maar ik had wel een stoel. Aan boord kun je eten en drinken kopen. De trein gaat door 30 tunnels, door berglandschap dus, en langs rivieren, en onderweg zie je allerlei stadjes, dorpjes en eenvoudige boerenhutten.
Er gaat ook een duurder modern treintje dat er ook korter over doet maar ik wilde graag met de normale oude trein.
Ik vond het uitzicht prachtig en ik hou ook van treinen (is ook minder eng dan de bus in de bergen). Je kunt hier wat foto’s zien: www.pbase.com/cile/peru.
Ik weet niet zeker hij nog steeds gaat trouwens, in het Lonely Planet forum zegt iemand dat hij niet meer rijdt, maar volgens mij heeft diegene het over de trein tussen Lima en Huancayo… die is in 2006 of 2007 pas weer gaan rijden na jarenlang alleen maar 1x per jaar te hebben gereden.
In Huancavelica zie je amper andere toeristen. Ik vond het een leuk plaatsje met mooie hoge bergen er omheen, een lauwwarm zwembad met geneeskrachtig mineraalwater (zeggen ze), nieuwsgierige kletsgrage mensen, en leuke markten.
Ik weet niet of er een trein is van Arequipa naar Puno.
Die van Puno naar Cusco schijnt ook mooi te zijn maar rijdt maar 3x per week en moet je van tevoren boeken anders is hij vol. Er gaan dagelijks vele bussen en die zijn goedkoper en sneller. Je kunt kiezen tussen een normale bus of een luxe, of een toeristenbus die tussenstops maakt bij ruïnes.
Na Machu Picchu zul je waarschijnlijk ook de trein terug nemen naar Cusco.
Ik neem aan dat je de Inca Trail al geboekt hebt? Moet ook maanden van tevoren. Anders moet je kiezen voor een andere trail naar Machu Picchu, bv. de Lares of de Salkantay.
Ik vind jullie schema trouwens wel ambitieus voor 20 dagen, het wordt wel flink haasten en bijna elke dag inpakken. Hebben jullie ook gekeken hoe lang de reistijden zijn tussen alle plaatsen die je noemt? En hoe je van Huancavelica naar Ayacucho komt? Je moet dan ergens in the middle of nowhere (bij Rumichaca volgens mij) overstappen op een bus die dan hopelijk langs komt. Kan wel even wachten zijn. Vraag het aan mensen in Huancavelica. Ik maakte de reis dus andersom en in mijn geval was de aansluiting al gepasseerd en moest ik met een taxi en liftend verder (maar dit was in de drukke verkiezingsperiode).
¡Buen viaje!
Cécile
Hallo,
De trein Huancayo - Huancavelica rijdt momenteel niet. In februari, tijdens het regenseizoen, zijn de sporen beschadigd door rotsen die naar beneden gekomen zijn. Omdat er geen toerisme aan deze trein vast hangt laat de reparatie op zich wachten. Sinds februari hangt er een bericht aan de deur van het station, dat de trein geannuleerd is tot nieuwe berichtgeving… Misschien hebben jullie geluk en gaat de trein terug volgende week, maar ik betwijfel het.
De treinrit Lima - Huancayo is anders ook prachtig, maar gaat maar twee maal in de maand. http://www.ferrocarrilcentral.com.pe/index_.php
Er is ook een trein van Cusco naar Puno. www.perurail.com
De rit Huancayo - Huancavelica kan je ook met de auto of de bus doen en is sowieso de moeite.
groetjes,
Eva
Ah… met deze nieuwe info… Huancavelica is wel een omweg, ten opzichte van rechtstreeks Huancayo - Ayacucho. Een leuk dorp, maar voor mij was de treinrit wel een van de hoogtepunten van het bezoek aan dit plaatsje.
Om Ayacucho heen schijn je ook enorm veel ruïnes te hebben, niet alleen van de Inca’s maar ook van de Chanka’s en andere volkeren. Het toeristenbureautje “iPeru” op Plaza de Armas in Ayacucho is erg behulpzaam.
Succes met de keuzes.
Hallo allemaal,
Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie’s en alle nuttige info. We gaan het nog eens goed bekijken en zullen ons reisschema nog aanpassen waar nodig.
Volgende week zondag vertrekken we! Na maanden ernaar uit te kijken, is het aftellen nu echt begonnen! :cheer:
Groetjes!
Heerlijk, veel plezier!
Als ik het zo bekijk komen jullie al langs prachtige plaatsen, ook als je Huancavelica overslaat.
Arequipa en Cusco zijn mooie steden, Lima historisch centrum ook mooi (bv postkantoor en San Pedro kerk!), en Colca Cañon vond ik ook mooi en heb daar condors gezien, en nog veel meer van jullie lijstje.
Buen viaje