24 juli vlieg ik samen met mijn vriend naar Lima voor een bruiloft. We komen aan op de 25e, 26e is de bruiloft. Nog een dagje rust in Lima, daarna willen we aan onze reis door Peru beginnen. We hebben dus van 28 juli t/m 15 augustus. 15 augustus vliegen we weer naar Amsterdam. Ong. 18 dagen dus. We zijn nog niet eerder in Zuid Amerika geweest.
Het idee is nu om 28 juli naar Cusco te vliegen, te wennen aan de hoogte en om dan de Lares trekking te doen (met twee andere vrienden die tot 10-08 in Peru zijn). Wat we daarna gaan doen weten we nog niet zeker. We zouden terug kunnen vliegen naar Lima en richting Huaraz kunnen reizen, om in die omgeving de rest van onze vakantie door te brengen. We zijn graag buiten maar we zijn geen ervaren hikers/klimmers. Ik neem aan dat in de omgeving Huaraz voor iedereen wel wat te beleven valt, of het nou meerdaagse trekkings of dagtochten zijn.
Maar dan missen we wel wat hoogtepunten in het Zuiden. het Titicacameer lijkt me prachtig, maar tegelijkertijd ook extreem toeristisch. daarom heb ik daar mijn twijfels bij. Stel we gaan van Cusco naar Puno, Arequipa en Pisco/Ica, hebben we dan wel genoeg tijd? Het liefst ben ik ergens meerdere dagen. Ik wil niet helemaal uitgeput terug komen van vakantie
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien zijn er mensen zowel in het Noorden als Zuiden geweest en kunnen zij iets meer vertellen over hun ervaringen/voorkeuren.
Ik denk dat de meeste reizigers ervoor zouden kiezen om in het zuiden van Peru te blijven. Er is daar zo veel te zien. Waarom dat hele stuk naar Huaraz reizen als je zelf aangeeft dat jullie geen “ervaren hikers/klimmers” zijn? Het gebergte van de Cordillera Blanca (Huaraz) is overigens wel de moeite waard, maar ik zou er zelf niet helemaal voor vanuit het zuiden naartoe reizen. Je kunt minstens een interessante week in en om Cusco, Heilige Vallei en Machu Picchu doorbrengen. Je noemt al het Titicaca meer, Arequipa, Paraças, Ica. Ik voeg er nog de Colca canyon aan toe.
Daar zou ik het dan bij houden, tenzij de Cordillera Blanca je wel heel in het bjjzonder trekt. http://www.hostellima.nl/
Ook ik sluit me aan bij wat Hendrik zegt. Huaraz is erg mooi, maar je zou wel heel wat missen als je naar Peru gaat zonder het hoogste meer ter wereld te bezoeken en de Colca Canyon, die 2x zo diep is als de Grand Canyon in de VS! In Cusco en de Heilige Vallei kan je ook zeker een weekje doorbrengen, is heel bijzonder en heel anders dan de andere delen van Peru. Inderdaad toeristische plaatsen maar ze zijn oh zo de moeite waard… Ook de Amazone is een aanrader in het Zuiden van Peru (dan denk ik vooral aan Tambopata in Puerto Maldonado).
Hoi Joyce,
Het klopt wat ze zeggen, Huaraz is mooi, maar te ver om op jullie korte reis te doen! Om en bij Cusco is zoveel prachtigs te bezoeken.
Zelf woon ik (Belgische) in Curahuasi, op 2,5 uur van Cusco, in een PRACHTIGE omgeving met mijn Peruaanse man en dochtertje. De natuur is hier mooier dan in de Colca Canyon, maar die is nu eenmaal toeristischer en gekender. Wij hebben een klein familie bedrijfje: http://casalenaperu.com/ en een kleine NGO die onderwijs biedt aan kleuters en kinderen met een beperking: http://oyelena.wordpress.com/. Als jullie zin hebben is het mogelijk om bij ons te logeren en van hieruit enkele mooie trips te maken, zonder dat je het gevoel hebt dat je de helft van je reis op een bus hebt gezeten.
Als je nog vagen hebt, stuur gerust een mailtje!
Groetjes,
Stefanie