Wij zijn van plan najaar 2012 4 weken te gaan rondtrekken in Zuid Amerika.
Nu dachten wij in eerste instantie om Zuid Peru, Bolivia te combineren.
Echter na ons eens wat verder verdiept te hebben in de 2 landen zijn we toch wel heel erg afgeknapt op het massa toerisme wat je in Zuid Peru aantreft.
Wij zoeken juist plaatsen waar geen bussen vol met toeristen te vinden zijn en excursies die maanden van te voren geboekt moeten worden omdat ze anders vol zitten.
We zitten nu te denken of we dus niet beter Equador, en Noord Peru kunnen combineren.
Is het hier inderdaad minder toeristisch en is dit ook net zo mooi als Zuid Peru, Bolivia? De meeste mensen gaan natuurlijk ook niet voor niks naar het zuiden lijkt me zo.
Graag jullie reactie/ tips en ervaringen.
Ook tips m.b.t. andere landen/ delen Zuid Amerika zijn natuurlijk van harte welkom. Midbudget, veilig (reizen liefst op eigen houtje), en goed te doen in 4 weken.
Smaken verschillen, maar het is goed te begrijpen dat niet iedereen zich aangesproken voelt door het zuiden van Peru. Velen zien Machu Picchu als een “must”. Dat leidt ertoe dat zij de “Gringo Trail” afreizen. Dat je voortdurend met andere buitenlandse toeristen optrekt vinden sommigen plezierig, terwijl anderen graag meer met de lokale bevolking in aanraking komen. Noord Peru biedt een uitstekend alternatief. Veel bezienswaardigheden, een mooie natuur, toeristisch vrijwel ongerept. Op basis van persoonlijke ervaring als individuele reiziger kan ik Cajamarca, Celendín, Leymebamba, Kuélap en Chachapoyas bizonder aanbevelen. Maar er is meer! http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Ik vond zelf de Cordillera Blanca in het noorden van Peru 100x interessanter dan Cusco, Puno of Arequipa (en bijbehorende zaken). Voor mij een van de meest mooie gebieden waar ik ooit ben geweest. De drukte hangt natuurlijk ook af van de periode waarin je gaat. Volgens mij is het hoogseizoen daar van Mei tot Augustus dus dan zit je goed! Alleen kan het dan wel wat regenachtig zijn.
Bij Machu picchu is het inderdaad vies druk, maar de rest van zuid Peru valt best mee. Er zijn genoeg dingen om te ondernemen waarbij je amper mensen tegenkomt.
Ik denk dat de combinatie noord Peru met Ecuador minder interessant is als de combi zuid Peru met Bolivia. (en een klein stukje Chili)
Highlights in dit gebied zijn voor mij: het Ausangate circuit nabij Cuzco, de mountainbike en jungleboottocht vanaf sorata naar Rurrenabeque, Raften op de Apurimac rivier, de 3 daagse jeeptour tussen San Pedro en Uyuni (een must see), de tarabuco markt in Bolivia, valle de luna in San Pedro enz. enz.
In mijn persoonlijke opinie is het inderdaad redelijk druk in het zuiden van Peru. Het toerisme is ontzettend gegroeid in deze regio de laatste 10 jaren en dit gaat inderdaad ten kosten van een bepaalde mate van “authenticiteit” maar je moet niet vergeten dat toerisme juist groeit op die plaatsen die interessant en mooi zijn.
Je kunt wel ergens anders heen gaan waar minder of geen toeristen zijn en je de enige toerist bent maar ten eerste is dan de vraag: “is het wel interessant genoeg om zo veel geld uit te geven aan een internationaal ticket om vervolgens wat oninteressante plekjes te bekijken” louter en alleen omdat hier dan minder toeristen zijn? — Als men naar Egypte gaat kan men wel de piramides vermijden en overslaan omdat er zo veel toeristen rondlopen maar om nu wat kamelen in de woestijn te gaan bekijken…is in mijn opinie geen degelijk alternatief — Ik stel het natuurlijk wel heel erg zwart wit nu maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
En ten tweede, vergeet niet dat Peru geen Europa is. Als je naar plaatsen gaat waar nauwelijks toerisme is dan houdt rekening met het feit dat er nauwelijks voorzieningen zijn, nauwelijks degelijke hotels, gidsen die geen Engels spreken, belabberde infrastructuur (wegen, etc.), slechte en minder veilige bussen, etc. en je dus letterlijk zelf een beetje moet uitzoeken – hoe en – wat en waar…
Nu zullen sommigen zeggen: Bezoek het noorden, en inderdaad Huaraz en regio is zeker mooi als je van natuurschoon en bergwandelingen houdt maar zo zou ik persoonlijk Trujillo, Chiclayo overslaan omdat die plaatsen in mijn opinie NIET interessant zijn. Cajamaraca en de Chachapoyas regio zijn inderdaad erg mooi.
M.a.w. het is afwegen van wat jullie willen: Geen of minder andere toeristen tegenkomen is toezeggingen doen aan wat interessant is en comfort en een zekere mate van veiligheid. Een laatste optie is natuurlijk altijd nog om privetours te boeken, met privé transport te reizen, overal een eigen gids te nemen dan zou het volgens mij wel meevallen met die horde toeristen maar dan hebben we het over een ander prijskaartje.
Het is inderdaad zo dat een mooie vakantie absoluut het belangrijkste is.
Het is ook weer niet zo dat we alle toeristen willen mijden, alleen houden wij niet zo van “massa” toeristme.
We hebben er nog eens rustig over nagedacht en blijven toch maar bij ons eerste besluit: Zuid Peru en Bolivia. Juist omdat dit qua gebied (natuur, cultuur enz) ons het meeste aan blijft spreken.
We hebben iig. weer een aantal goede suggesties van jullie gekregen die we zeker eens goed gaan bekijken.
Nogmaals dank daarvoor.
Ik ben het helemaal eens met cuscoperu (antwoord 5). Peru is niet een land waar je makkelijk op de bonnefooi kunt rondreizen zoals in bv. Frankrijk en dat je vanzelf wel leuke dorpjes en overnachtingsplaatsen tegenkomt.
Met geforceerd ‘off the beaten path’ willen reizen zou je in saaie lelijke stukken kunnen belanden, veel tijd kunnen verliezen doordat er minder bussen heen gaan, en in rottige hotels met alleen koud water (of helemaal geen water) kunnen belanden.
Bolivia vind ik echt overweldigend mooi en bizar, dus goed om te horen dat jullie keuze nu toch ook op dat gebied valt.
Ik hou ook niet zo van massatoerisme maar als je erop instelt dat sommige (supermooie!) plekken nu eenmaal populair en druk zijn, kan het best meevallen… zorg gewoon dat je je vlak na dat bezoek weer terugtrekt naar een wat rustiger stuk, dat kan soms al zijn door gewoon even een paar straten verder te lopen!! Bijvoorbeeld in Pisac bij Cusco in de buurt is de markt heel populair, maar als je 2 straten doorloopt ben je opeens de enige toerist. Zo geldt dat natuurlijk in veel steden en dorpen.
En soms is het ook wel lekker hoor, ik heb wel eens door afgelegen gebied in de bergen gereisd waar het eten niet altijd je-van-het is, soms niks moois te zien of beleven is, en de bussen bijna uit elkaar vallen. En dan is het helemaal niet erg om weer eens een Chinees of Mexicaans restaurant tegen te komen, of een door een Amerikaan gerund vegetarisch restaurant met lekker (weliswaar duurder) eten… en in een hotel te slapen met wél warme douche.
Maar neem eens niet die dure luxe “Cruz del Sur” bus en je zult ook al veel minder toeristen treffen. (Cruz del Sur is een maatschappij die veel veiligheidsmaatregelen neemt, luxe bussen gebruikt, duurder is, soms eten aan boord geeft i.p.v. een lunchstop in authentiek plaatsje, en veel entertainment aan boord doet waar je niet onderuit komt zoals luide bingo en luide B-films. En een maatschapppij die dus ook erg populair is onder toeristen).
In een Lonely Planet staan ook genoeg mooie plekken die minder populair zijn omdat ze net wat van de handigste route af liggen. (Dat zijn vaak de plaatsen die niet voorin bij de highlights staan, maar wel bij de highlights per gebied / hoofdstuk). Dus dat is een makkelijke manier om toch te weten waar je wezen moet en hoe je er komt, maar ook de grote toeristenstromen te ontwijken.
Bolivia is ook al een stuk minder druk dan Peru. De meeste toeristen doen natuurlijk wel die Salar-tour maar ook dat is geen reden om die over te slaan. Het is zo’n groot landschap dat je maar heel af en toe andere jeeps tegenkomt, en ik vond het echt een van de mooiste gebieden die ik ooit ter aarde heb gezien (en ik heb al aardig wat mogen zien van deze aardbol).
Zorg ook dat je wat Spaans spreekt, dan kun je ook met de mensen daar spreken en misschien vrienden maken, waardoor je ook al minder met andere toeristen hoeft uit te hangen. Pas wel op voor scams (bv drugs in je drankje).