Zuid-Peru of Peru Bolivia

Hoi,

We willen graag eind juli begin augustus naar Peru met shoestring. We twijfelen echter of we moeten kiezen tussen de rondreis peru-bolivia of de rondreis zuid-peru (zie hieronder het reisschema). We denken dat de rondreis peru bolivia erg druk is, maar aan de andere kant kun je dan wel twee landen combineren. wie heeft er tips of advies voor ons. Of wie heeft er ervaring met een van beide reizen.

Astrid en Danny

route peru bolivia:
1.Lima
2 Ica
3 Nazca
4 Nachtbus naar Arequipa
5 Arequipa
6 Chivay
7 Puno
8 Puno
9 - 10 La Paz
11 - 12 Uyuni
13 - 14 Potosí
15 La Paz
16 Copacabana
17 - 19 Cuzco
20 - 21 Aguas Calientes
22 Cuzco
23 Vliegtuig
24 Amsterdam

route zuid-peru
1 Lima
2 Lima
3 Ica
4 Ica
5 Nazca
6 nachtbus
7 - 8 Arequipa
9 - 10 Cabanaconde
11 - 12 Puno
13 Amantani
14 Puno
15 Cuzco
16 - 18 Cuzco
19 Aguas Calientes
20 Cuzco
21 Vliegtuig
22 Amsterdam

Is moeilijk te zeggen. Wat zijn jullie voorkeuren?
De reis naar Zuid-Peru gaat 2 dagen naar Ica wat ik persoonlijk te lang vind. Verder zit gaat de Zuid-Peru reis naar de Colca Canyon en overnacht je op een eilandje, bij mensen thuis, op het Titicacameer.
Bij de Bolivia-Peru reis heb je twee nachten dus ik denk maar een volle dag voor de Salar (Uyuni). En dat vind ik te weinig. La Paz vond ik zelf een leuke stad maar daar zijn de meningen over verdeeld en Potosi met de Cerro Rico is ook indrukwekkend.
Zelf zou ik voor de Zuid-Peru reis gaan en een andere keer een Bolivia reis boeken. Ook omdat de Zuid-Peru reis een minder druk reisschema heeft. Als je deze regio maar een keer gaat bezoeken dan is misschien de combinatie reis beter.

Bedankt voor de reactie! We willen graag een afwissselende reis, maar niet te druk. We weten ook niet of we hierna nog een keer naar zui-amerika gaan. Ik denk dat we toch voor de zuid-peru reis gaan. Peru-bolivia heeft inderdaad wel een druk schema.

Voor mij is de belangrijkste vraag, of je in Bolivia wel minimaal 3 dagen de Uyuni-tour doet. Liefst 4 dagen. Want dat is echt een van de mooiste dingen van beide landen, maar dan moet je wel voldoende tijd hebben om diep genoeg die woestijn in te gaan om echt de mooiste delen te zien. Zit bv. Laguna Colorada bij die Uyuni-trip inbegrepen?? Ik kan het op hun website ook niet zien.
Zo niet, dan is het al het omreizen en haasten niet waard, vind ik persoonlijk.
Ik heb geen ervaring met georganiseerde reizen.

Hola Astrid y Danny,

Dat ligt eraan wat jullie precies willen. Willen jullie reizen of vakantie vieren?

De Peru-Bolivia reis van Shoestring is flink aanpoten, vroeg eruit en relatief weinig rustmomenten. Aan de andere kant zie je tijdens die reis wel het mooiste van beide landen! Zo kun je naast het standaard bezoek aan Machu Picchu, iets dat iedereen doet, ook de zilvermijnen van Cerro Rico in Potosí bezoeken.
Ik zeg: Als je er niets op tegen hebt wat meer te reizen en in ruil daarvoor veel te zien, kies dan de Peru-Bolivia reis.

Wil je het juist wat rustiger aan doen, dan kun je beter de Zuid-Peru reis nemen, ook mooi. Hoewel deze reis nét iets korter is dan de Peru-Bolivia reis, heb je hier wel meer rustmomenten, maar je bezoekt wel alle hoogtepunten van Peru.

Saludos!
Mike