Alleen Peru, of Peru met andere landen?

Aankomende zomer willen mijn vriendin en ik een reis maken naar Zuid-Amerika.

We willen heel graag naar Peru gaan. Nu zijn er heel veel reizen naar Peru te vinden en ook heel veel reizen die een combinatie aanbieden tussen Peru en andere landen.

We willen ongeveer 3,5 week gaan (kan iets meer, maar ook minder zijn).

Wat moeten we doen Peru of ook andere landen als:

  • Chili
  • Bolivia
  • Equador
  • Paaseiland (is ook Chili)

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, suggesties voor mooie groepsreizen zijn ook altijd welkom.

In Peru is al zoveel te zien, buiten de meer standaard route die men maakt van Lima, Nazca, Arequipa, Puno en Cuzco is natuurlijk ook nog het noorden van Peru richting de Cordillera Blanca en ook een mooi stuk van het Amazone gebied.

Je kunt je prima vermaken deze tijd en als je zorgt dat de reisafstanden niet te groot zijn heb je meer tijd over om rustig de dingen te gaan bekijken. Als je meerdere landen doet heb je waarschijnlijk ook meer reistijd nodig zeker als je ook alles ter plaatse nog moet regelen.

Ik ben zelf een keer met een groepsreis naar Peru en Bolivia gegaan voor 30 dagen en dan zijn de hotels en het vervoer al besproken. Wanneer je plannen hebt om Bolivia erbij te doen met de zoutmeren van Uyuni dan is het boeken van een groepsreis wat makkelijker zodat je zelf niet teveel hoeft te regelen.

Ik zou zeggen lekker in Peru blijven en in plaats van een week naar een ander land naar het bergachtig gebied in het noorden of een mooie trip naar de Amazone jungle. Dit is natuurlijk als je zelf de reis gaat samenstellen en zelf gaat rondreizen.

Kies je voor een groepsreis dan zijn de hoogtepunten van Peru aangevuld met een deel Bolivia goed te doen. Voorbeelden van groesreizen zijn:

http://www.djoser.nl/rondreis_bolivia_peru/23_dagen_bolivia_en_peru/
http://www.fox.nl/rondreizen/peru/20-daagse-rondreis-peru-en-de-incas-met-klm/reisinformatie

Dit zijn ook mooie reizen:

http://www.djoser.nl/rondreis-peru-ecuador-en-galapagos/27-dagen-peru-ecuador-galapagos/
http://www.fox.nl/rondreizen/peru/25-daagse-rondreis-hoogtepunten-van-zuid-amerika/reisinformatie

Frank

Ik zou zeker een combi van peru en bolivia doen. Je reist makkelijker en sneller naar bolivia als naar het noorden van peru.
Bolivia is ook nog eens goedkoper en authentieker als peru.
De 3 daagse tour bij uyuni is één van de mooiste trips die je in zuid amerika kan maken en dus zeker een aanrader. Je kunt in bolivia ook makkelijker de jungle bezoeken die net zo mooi is als in peru.
als jullie aangeven waar jullie van houden dan kan ik of iemand anders op het forum een mooie route uitstippelen.

We houden van natuur, dieren, cultuur, mensen en zowel van relaxen als actief.

Persoonlijk zoek ik met name een mooie ervaring. Vorig jaar zijn we naar Uganda geweest.

Dingen die me aanspreken in/rondom Peru zijn:

  • Machu Pichu / Inca’s
  • Colca Canyon
  • Titicacameer
  • Regenwoud
  • Evt. wandeling
  • Zoutvlakten

een optie is:
lima
eventueel paracas
huacachina (sandboarden in de duinen)
eventueel nazca lijnen (vlucht)
arequipa
colca canyon
cuzco
machu picchu (misschien in combi met hike) incatrail is duur en overgewaardeerd.
eventueel raften op de apurimac rivier bij cuzco
eventueel hiken of paardrijden op het ausangatecircuit bij cuzco
puno rieteilanden
eventueel copacabana met isla del sol
sorata bolivia mountainbiketocht en boottocht door jungle naar rurrenabeque
la paz
uyuni 3 daagse tour naar laguna colorada
potosi
sucre
tarabuco markt
einde

Mooi programma, hoe lang heb ik daar voor nodig? zijn er reisorganisaties die zoiets aanbieden of is het verstandiger om dit zelfstandig te doen?

als je alles wil doen minimaal 34 dagen.
dit zal niemand aanbieden. gewoon zelf regelen. bespaart je een hoop geld.

Peru is al zo’n enorm land, dat je daar wel 3 weken voor kunt gebruiken. Ik spreek uit eigen ervaring. Dan heb je een beetje een idee van dit geweldige land. Vergeet ook de 4-daagse inca trail niet te doen! Gòh, ik zou zo weer terug willen! Je zou er Bolivia bij kunnen doen. En lekker coca-thee drinken ! Het is lekker (vind ik) en helpt tegen hoogte ziekte. Hopelijk speken jullie al een (beetje) Spaans. Je moet er rekening mee houden dat buiten Lima, veel mensen alleen Spaans spreken. Veel plezier! ook met de voorbereiding.
Edit: schoentje noemt de inca - trail overgewaardeerd. Daar ben ik het niet mee eens, maar je kunt in Cuzco ook kiezen voor de 2 daagse inca trail. Die heb ik gedaan en het was geweldig! Deze aanpassing is misschien toch nuttig?

Jullie wensen sluiten hier precies op aan, volgens mij:

  • Machu Pichu / Inca’s(Peru)
  • Colca Canyon(Peru)
  • Titicacameer(Peru)
  • Regenwoud (Peru)
  • Evt. wandeling (Peru / Bolvia)
  • Zoutvlakten (Bolivia)

Goed zelf te regelen. Je mag rustig een pb (persoonlijk bericht) sturen als je wilt.

Ik ga in mei naar Peru en de zoutvlakte in Bolivia/

Waar ik niets over lees is hoogteziekte…
Vliegen van Lima (zeeniveau) naar Cuzco(3360 m) heb je daar geen last van???

Margaret

Ik had er geen last van. Ik heb wel veel coca - thee gedronken. (mate de coca)
Dat kan ik wel aanraden , zeker als je naar Bolivia gaat.
Goeie reis!

1 like

Alleen Peru! Daar is zoveel te zien en het is zonde van het gehaast en gevlieg. Ik zou je echt aanraden om niet te veel te willen zien. Of je kiest bijvoorbeeld voor het grensgebied Peru/Bolivia.
Peru is gemakkelijk zelf te bereizen. Er zijn goede busmaatschappijen, maar als je zo weinig tijd hebt is het misschien toch verstandig alvast het een en ander te plannen.

Succes en veel plezier!

@Margaret
Ik zou hier een nieuw topic over beginnen. In het kort: het is persoonlijk. Veel mensen hebben er nooit last van, anderen altijd en weer anderen soms. Het gaat vooral om de snelheid waarmee je omhoog gaat. Als je vliegt vanuit Lima naar het hoog gelegen Cuzco, is de kans groot dat je daar last van krijgt. Er wordt in vrijwel alle reisgidsen dan ook aangeraden eenmaal in Cuzco een paar dagen te acclimatiseren en dus niet meteen de dag na aankomst de incatrail te gaan lopen of de MP te beklimmen.
Verder: cocabladeren kauwen of er thee van drinken, heel veel water drinken en geen pillen innemen!

Ik hoop dat je dit nog op tijd leest trouwens! Fijne tijd!

Een combo Peru Bolivia is goed te doen, maar dan nog steeds moet je bijhoorlijk doorreizen om alles goed te kunnen zien. Alleen Peru in deze tijd geeft je wat meer rust en meer tijd om bepaalde atracties te bekijken.

Chili is zeker een mooi land, maar eigenlijk niet te combineren met Peru in de tijd die je hebt.

Mijn persoonlijke mening , maar ik vind Ecuador samen met Uruguay een van de minst interesante landen van zuid amerika, vooral als je al naar Peru en eventueel Bolivia gaat heeft Ecuador geen enkele meerwaarde (op Galapagos na dan uiteraard) maar nogmaals dat is persoonlijk, en ik ben er al redelijk vaak geweest vanwege mijn werk.

Je kunt er misschien wel last van krijgen, het verschilt per persoon, en ook per keer dat je reist (bij mij althans).
Plan voor de eerste dagen op grote hoogte niet teveel, doe het rustig aan, drink veel water en cocathee, eet weinig rood vlees, drink geen koffie en alcohol, slaap wat langer, dan went je lichaam er sneller aan.
Hier lees je er wat meer over.

Alleen Peru, of Peru en Bolivia.
Die zoutvlakten en alles er omheen, in Bolivia, is een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien.