Peru, Bolivia of Equator in 3 weken

Hallo medereizigers,

Graag hoor ik van jullie of jullie tips hebben over hoe ik het best kan reizen en welke highlights ik niet mag missen.
Het doel van mijn reis is in ieder geval om in Cuzco te geraken omdat daar een vriend van mij woont. Daarnaast wil ik de amazone koste wat het kost ervaren(wat zijn goede excursies door de jungle, liefst sportief). Wie heeft de ideale trip om met mij te delen? Gr. Jop

Als je even aangeeft hoelang je in Cuzco wil verblijven en wat jou manier van reizen is of wat je wil zien, natuur of cultuur enz.
Dan kunnen we passend advies geven.
Vanuit cuzco kun je talloze sportieve dingen doen zoals bergbeklimmen, raften enz. Er is ook een prachtige mountainbike/boottocht van 5 dagen vanuit sorata bolivia naar rurrenabeque.

Als je maar 3 weken hebt zou ik het alleen bij Peru houden. Het is een land zo groot als Spanje en Frankrijk samen (en daarbij erg bergachtig, dus lange reistijden), dus groot zat voor 3 weken! Er is enorm veel te zien.
Daar kun je ook prima een jungle tour doen. Er zijn diverse gebieden om uit te kiezen: Iquitos, Manu of Tambopata (bij Puerto Maldonado). Het laatste gebied is redelijk goed te bereiken vanuit Cusco en volgens mij ook het betaalbaarst.

Welke highlights: ligt helemaal aan jouw smaak. Ik zou zeggen koop een Lonely Planet of Roughguide ofzo, daarin staan allerlei highlights genoemd en logische routes die je daarlangs leiden.

Wat je zou kunnen doen:

• Lima > grote stad met stinkend verkeer maar ook mooie pleinen en kerken; ik vind het historisch centrum het leukst om te verblijven, maar het arty Barranco aan de oceaan is ook leuk; daar heb je alleen wel nog meer kans op de koude mist die veel maanden van het jaar over de stad hangt.
  • Ballestas eilanden > met een middagtripje via speedboat kun je zeeleeuwen bekijken (en wat pinguins).
  • Ica > surfen van de zandduinen.
    (- eventueel Nazca voor de lijnen, sommige mensen vinden het fantastisch, anderen vinden het tegenvallen.)
  • Arequipa > “de mooiste stad van Peru”, met o.a. een supermooi klooster dat als een mooi dorp binnen de stad is.
  • de Colca Canyon (Cañon del Colca) > mooie diepe canyon waar je condors kunt zien als je geluk hebt, 3 meter vleugelspanwijdte, en kleine dorpjes, marktjes, kaasfabriekje, badderen in een hot spring in Chivay…
  • Puno > niet veel te beleven, alleen de markt is wel aardig, maar goede uitvalsbasis voor Titicacameer. En ik weet niet wanneer je gaat maar begin februari is er wel vaak een gaaf festival.
  • Titicacameer (2-daagse tour met overnachting bij lokale familie is standaard), o.a. zie je de drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen.
  • Cusco
  • eventueel Machu Picchu en/of Sacred Valley
  • daarna vliegen van Cusco naar Lima, of via Ayacucho terug met de bus (dit is wel een ruige reis waar je ook weer enkele dagen voor nodig hebt).

Succes!
Cécile

Beste schoentje en Cecilia,

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Schoentje: wij(3p) zijn het meest op zoek naar sportieve activiteiten. Dus zo’n mountainbike,boot tocht klinkt erg tof! Ik begreep via je profiel dat we voor dit soort dingen bij jou aan het juiste adres zijn? Ik ga asap het een en ander bespreken met m’n vrienden.
Cecilia: goed dat je zegt dat we beter 3 weken in Peru kunnen blijven. Toch heb ik het idee om meer landen te bezoeken maar heb genoeg verhalen gehoord van lange busreizen waar ik eigenlijk niet echt trek in heb als dit om de dag moet gebeuren. Toch vraag ik me af of er vanuit Bolivia of equador snelle routes zijn, per land of per vliegtuig(niet te duur) naar Peru.
Het idee van m’n vrienden is om zo veel mogelijk te zien van alle landen, maar vroeg me zelf al af of dit reëel is.

Gr. Jop

Vliegen over de grens heen is vaak erg duur in Zuid-Amerika. Vaak kun je dan bij wijze van spreken beter vliegen tot vlak bij de grens, dan per bus de grens over, en dan weer door vliegen.

Als je heel erg veel wilt zien in korte tijd kun je misschien beter een georganiseerde reis boeken via Djoser, Summum, Koning Aap of zoiets. Dan ben je ter plekke tenminste geen tijd kwijt aan het zoeken naar accommodatie en de bus (waarvoor het toch het handigst is om een dag van tevoren een kaartje te kopen, veel bussen vertrekken 's ochtends vroeg uur of 7/8 en dan is het erg druk op het busstation).
En stel dat je een mountainbiketour wilt regelen, moet het ook maar net zo uitkomen dat je meteen dezelfde dag al kan vertrekken… als je een overdag-bus hebt gebruikt en je komt 's avonds aan, kan je misschien pas de volgende ochtend naar een tourbureautje, en misschien pas nog een dag later mee op een tour.

Er zijn wel dagelijks diverse bussen tussen Puno (Peru) en Copacabana (Bolivia). In Bolivia vond ik de Salar de Uyuni (4-daagse tour) echt geweldig, de mooiste landschappen die ik ooit op aarde heb gezien (behalve IJsland), maar dat is niet echt sportief, je zit vooral veel in een jeep door die prachtige landschappen.

Sorata in Bolivia (5 uur met de bus van La Paz) is inderdaad een goeie basis voor sportieve dingen (ook hikes naar gletsjers) en is ook zelf een leuk, prettig dorpje met leuke restaurantjes, in groene omgeving.

Ecuador is echt wel ver weg hoor, vanuit Cusco… en dan ‘doe’ je dus bij wijze van spreken half Europa in 3 weken, terwijl je net zoveel lol kunt hebben en diverse dingen kunt zien en doen met 3 weken door Frankrijk toeren. Ik vraag me dan af of het nog voor je eigen lol is, of een soort vinklijstje met bewijzen hoeveel je wel niet gedaan hebt (maar waarbij je de helft van al je uren in bussen of vliegtuigen zat).
Kortom Peru is echt eigenlijk al te groot voor 3 weken (nogmaals door die bergen vaak lange reistijden; zoek even wat voorbeeldjes op in Lonely Planet), laat staan 3 van die landen. Maar eventueel kun je wel wat highlights van Peru en Bolivia in 3 weken proppen; logistiek zijn die makkelijk te combineren.

Met nachtbussen kun je eventueel ook nog wat tijd en hotelkosten besparen, al kan je natuurlijk niet zo lekker slapen als in een echt bed. Er zijn maatschappijen die wel luxe ligstoelen bieden en verwarming (het wordt 's nachts erg koud hoog in de bergen).

Misschien kun je een open jaw vliegticket regelen: heen vliegen Amsterdam - Lima, en terug vliegen La Paz - Amsterdam, zodat je niet over land helemaal terug naar Lima hoeft. Is denk ik wel duurder dan een retour Amsterdam - Lima.

Succes!

De jungle bezoeken in Bolivia is altijd goedkoper dan in Peru.
Als je die fiets/boottocht hebt gedaan dan heb je al heel wat jungle gezien. Er zitten namelijk ook 2 jungletreks bij inbegrepen.
Als je dan in Rurre aankomt is het leuk om een pampatour te doen, dan heb je meer kans om echt beesten te zien ipv te horen in de jungle.
De afstanden tussen La Paz en Cuzco zijn goed te overbruggen per bus.
In Puno nog even naar de floating islands gaan kijken en misschien een wandeling over isla del sol in Copacabana.
Bij cuzco moet je echt gaan raften over de Apurimac rivier. Deze rafttrip staat in de top 5 van beste raftplekken ter wereld. Dit zou ik wel met de bekende tourmaatschappij Mayuc doen. Deze zijn erg goed en de veiligheid staat bij hun hoog in het vaandel.
Ze hebben een prachtige 3 daagse tocht waarbij je slaapt op de strandjes naast de rivier. Het eten is ook geweldig voor peruaanse begrippen dan.
Als je van pittige hikes houd moet je de ausangate trail eens proberen. Wel te voet doen want de meeste gaan per paard. Je moet wel een beetje tegen de hoogte kunnen voor deze tocht. Het eten is super slecht maar de uitzichten en de dip in de thermal springs maken alles weer goed.
Deze trip vergt wel iets meer planning dan bijv. de salkantay die ook mooi is maar drukker.
Als je richting Lima gaat stop dan nog even in Huacachina. Hier kun je per jeep door de duinen scheuren en sandboarden. erg lache.
De jeeptocht die Cecilia schreef tussen Uyuni en San pedro is echt een aanrader. Dit gebied is echt uniek en zal je altijd bijblijven. Wel koud s’nachts. En de hoogte kan ook nog wel eens voor koppijn zorgen.
Bij Lapaz kun je nog een berg beklimmen van meer als 6000 meter. De huayna potosi of zoiets. Dit is een fantastische tocht waar weer de hoogte een grote rol speelt.
Mountainbiken over de bekende doden weg vanuit la paz is ook voor veel mensen een hoogtepunt maar ik vind het niks. Waarom je leven wagen met nog honderden andere gekken. De tocht vanuit sorata is veel mooier qua natuur.

Bij al die avontuurlijke plannen wel even goed checken wat er wel en niet wordt gedekt door je reisverzekering! Veel verzekeringen gelden niet voor extreme sporten.

En ik zou persoonlijk niet graag in een Boliviaans of Peruaans ziekenhuis belanden…