Vliegen over de grens heen is vaak erg duur in Zuid-Amerika. Vaak kun je dan bij wijze van spreken beter vliegen tot vlak bij de grens, dan per bus de grens over, en dan weer door vliegen.
Als je heel erg veel wilt zien in korte tijd kun je misschien beter een georganiseerde reis boeken via Djoser, Summum, Koning Aap of zoiets. Dan ben je ter plekke tenminste geen tijd kwijt aan het zoeken naar accommodatie en de bus (waarvoor het toch het handigst is om een dag van tevoren een kaartje te kopen, veel bussen vertrekken 's ochtends vroeg uur of 7/8 en dan is het erg druk op het busstation).
En stel dat je een mountainbiketour wilt regelen, moet het ook maar net zo uitkomen dat je meteen dezelfde dag al kan vertrekken… als je een overdag-bus hebt gebruikt en je komt 's avonds aan, kan je misschien pas de volgende ochtend naar een tourbureautje, en misschien pas nog een dag later mee op een tour.
Er zijn wel dagelijks diverse bussen tussen Puno (Peru) en Copacabana (Bolivia). In Bolivia vond ik de Salar de Uyuni (4-daagse tour) echt geweldig, de mooiste landschappen die ik ooit op aarde heb gezien (behalve IJsland), maar dat is niet echt sportief, je zit vooral veel in een jeep door die prachtige landschappen.
Sorata in Bolivia (5 uur met de bus van La Paz) is inderdaad een goeie basis voor sportieve dingen (ook hikes naar gletsjers) en is ook zelf een leuk, prettig dorpje met leuke restaurantjes, in groene omgeving.
Ecuador is echt wel ver weg hoor, vanuit Cusco… en dan ‘doe’ je dus bij wijze van spreken half Europa in 3 weken, terwijl je net zoveel lol kunt hebben en diverse dingen kunt zien en doen met 3 weken door Frankrijk toeren. Ik vraag me dan af of het nog voor je eigen lol is, of een soort vinklijstje met bewijzen hoeveel je wel niet gedaan hebt (maar waarbij je de helft van al je uren in bussen of vliegtuigen zat).
Kortom Peru is echt eigenlijk al te groot voor 3 weken (nogmaals door die bergen vaak lange reistijden; zoek even wat voorbeeldjes op in Lonely Planet), laat staan 3 van die landen. Maar eventueel kun je wel wat highlights van Peru en Bolivia in 3 weken proppen; logistiek zijn die makkelijk te combineren.
Met nachtbussen kun je eventueel ook nog wat tijd en hotelkosten besparen, al kan je natuurlijk niet zo lekker slapen als in een echt bed. Er zijn maatschappijen die wel luxe ligstoelen bieden en verwarming (het wordt 's nachts erg koud hoog in de bergen).
Misschien kun je een open jaw vliegticket regelen: heen vliegen Amsterdam - Lima, en terug vliegen La Paz - Amsterdam, zodat je niet over land helemaal terug naar Lima hoeft. Is denk ik wel duurder dan een retour Amsterdam - Lima.
Succes!