Ik ben al een paar dagen op internet aan het kijken hoe en waar ik naar toe zal gaan en ik moet zeggen, ik word er erg onrustig van. Heeft iemand zin om mij een idee te geven wat de planning zou kunnen zijn? Ik haat kou (maar de zoutvelden schijnen zeer de moeite waard te zijn). Het noorden lijkt me leuk en minder toeristisch. Ik hou van mooie natuur, kleine dorpjes, spreek goed spaans, vind het prettig een paar dagen op een plek te verblijven en busreizen moeten niet veel langer duren dan 4 uur. Neem aan dat Machu Pichu een " must" is? Zit ook te denken aan een weekje in Cuzco en daar een paar lessen Quechua te nemen. Enkele tips zouden zeer welkom zijn.
Koud is het vooral 's avonds en 's nachts in het Andesgebergte. Overdag kan het t-shirtweer zijn, of net iets frisser.
Als busritten niet langer dan 4 uur mogen duren dan zul je je echt moeten beperken tot heel kleine stukjes van Peru en Bolivia, of vaak stoppen (waardoor je 6 weken ook eerder vol zijn), of veel moeten vliegen.
Busritten van 7, 9, 12 uren zijn geen uitzondering. Gewoon genieten van het uitzicht!
Je zou bijvoorbeeld deze route kunnen volgen maar er dan 6 weken over doen. Dat stukje Chili heeft ook prachtige bizarre natuur, net maanlandschappen. En spuitende geisers enzo.
Lees ook eens de bestaande threads in het Bolivia forum, Peru forum, Zuid-Amerika forum. Daar staan ook al enorm veel routesuggesties enzo. En in een Lonely Planet gids trouwens ook.
Als je van kleine dorpjes houdt dan is de Niños Hacienda in Huasao (30 minuten van Cusco) misschien wat voor je. Kun je meteen je Quechua oefenen met de Quechua waarzeggers.
Sorata in Bolivia is ook een erg leuk dorp, met groene omgeving en niet zo hoog gelegen als La Paz (dus meer zuurstof en warmte). Een goed startpunt voor korte en lange wandelingen.
Succes!
Hoi
Ik ben net terug van een 6 weekse reis door Peru en Bolivia. Eigenlijk vond ik 6 weken echt te weinig. Maar dit was mijn planning:
Lima (heenvlucht)
Cusco (2 weken. Onder andere heb ik de Ausangate trekking (5 dagen) gelopen, Machu Picchu gezien, Ollantaytambo, Pisac, Moray en Salineras, de inka plekken rondom Cusco, en Cusco zelf)
Puno (1 nacht homestay op lake titicaca)
La Paz
Sucre
Tupiza
Uyuni (vanaf Tupiza naar Uyuni met een jeep trip van 4 dagen)
La Paz (Huayna potosi en death road)
Rurrenabaque (4 dagen jungle)
Santa Cruz
Samaipata
Santa Cruz (terugvlucht)
De meeste mensen blijven veel korter in/rondom Cusco. Ik heb juist alle plekken tussen Lima en Cusco overgeslagen omdat ik zoveel in Cusco wilde doen. Maar ik had bijvoorbeeld erg graag naar Arequipa gewild.
Groetjes!
De route die Cecilia voorstelt zou ik ook (globaal) aanraden. Is heel goed te doen zelfstandig en gaat echt door zeer veel verschillende landschappen en cultuurgebieden, van woestijn, tot hooggebergte tot jungle.
Je hoeft niet echt veel van te voren te plannen/boeken, maar een globale route is wel handig om in je hoofd te hebben, terloops kun je dan bekijken wat je wilt gaan doen. Toeristische hotspots bezoeken is leuk, maar de mooiste ervaringen zijn toch vaak onverwachte momenten en ontmoetingen ‘op straat’, vind ik zelf. En zeker als je Spaans spreekt is het erg makkelijk om je weg te vinden.
Als je het Amazonegebied wilt bezoeken zou ik dat vanuit La Paz doen. Dan kun je naar Rurrenabaque vliegen voor een meerdaagse jungletour in de Pampa’s. Relatief goedkoop en een geweldig gebied om dieren te spotten. Het jungledorp Rurrenabaque is trouwens ook erg relaxed en een totaal ander Bolivia dan in de Andes.
Als je van natuur houdt en een beetje sportief bent ingesteld zou ik zeker een meerdaagse trekking door de bergen gaan doen, bijvoorbeeld door de Colca Canyon, naar Machu Picchu of in Bolivia ‘El Choro’ vanuit La Paz (van de sneeuw naar de Amazone).
Succes en een fijne reis!
Behalve dat de pampas geen jungle is…
Wat dan wel? Volgens mij als Bolivianen en Peruanen het over ‘la pampa’ hebben, bedoelen ze de jungle.
De pampas bij Rurrenabaque is meer eens soort biesbosch in de tropen. Bestaande uit jungle, moerassen en veel water. Het is geen tropisch regenwoud, maar je ziet er wel veel meer (grotere) dieren (o.a. dolfijnen, kaaimannen, aapjes, schildpadden, Capibaras, enorm veel vogels), wat het voor veel mensen leuker maakt. In zuiver tropisch regenwoud zie je meestal weinig wild. Dat kun je overigens ook vanuit Rurrenabaque bezoeken, dan moet je naar Madidi Nationaal Park.
Ahhh sorry ik haal het woord jungle en regenwoud weer eens door elkaar… Dat doe ik veel!
Oh, de meeste reizigers bedoelen ook het Amazonegebied als ze het over ‘de jungle’ hebben. Ik weet het verschil niet hoor.
Maar inderdaad in dichtbegroeide jungle / regenwoud zie je niet veel dieren.
Aha, ik zie nu op deze plattegrondjes dat ze met pampa inderdaad wat anders dan Amazonegebied bedoelen. Nooit geweten.
Overigens is het plattegrondje waarop staat “the pampas” volgens mij wel héél erg gesimplificeerd want in noordelijk Brazilië heb je zeker ook woestijnachtige gebieden.
Anyway, volgens mij ging de oorspronkelijke vraag helemaal niet over landschappen maar over leuke dorpen en korte reisafstanden. ![]()