Beste allen,
Ik vlieg op 3 september met mijn vriendin naar Lima om vervolgens 26 dagen rond te reizen door Peru en Bolivia.
We willen hierbij de volgende plekken aandoen:
[ul]
[li]Pisco - Paracas (Islas Ballestas)[/li][li]Huacachina (Sandboarden)[/li][li]Nazca (Vlucht Nazca Lines)[/li][li]Cuzco (Stad + Inca Trail naar Macchu Picchu)[/li][li]Puno[/li][li]Copacabana (Islas Sol en/of Luna)[/li][li]La Paz[/li][li]Uyuni (Salar Tour)[/li][li]Sucre[/li][/ul]Een voorlopige planning ziet er in ons hoofd als volgt uit maar is enkel indicatief en op veel punten wijzigbaar (=> Echter enige zaken die hierin al 100% vast staan zijn de Inca Trail & de Salar de Uyuni-Tour):
3 sept: Lima
4 sept: Lima
5 sept: Lima Bus => Pisco / Paracas
6 sept: Ochtend: Pisco / Paracas (Islas Ballestas) Middag: Bus Huacachina
7 sept: Huacachina (sandboarden)
8 sept: Huacachina Bus => Nazca
9 sept: Ochtend: Nazca (Vlucht Nazca Lines) Avond/Nacht: Bus Cuzco
10 sept: Cuzco
11 sept: Cuzco
12 sept: Start Inca-Trail
13 sept: Inca Trail
14 sept: Inca Trail
15 sept: Einde Inca Trail / Macchu Picchu
16 sept: Cuzco Bus => Puno
17 sept: Puno
18 sept: Puno Bus => Copacabana
19 sept: Copacabana
20 sept: Copacabana Bus => La Paz
21 sept: La Paz
22 sept: La Paz Nachtbus => Uyuni
23 sept: Start Salar Tour
24 sept: Salar Tour
25 sept: Einde Salar Tour
26 sept: Uyuni Bus => Sucre
27 sept: Sucre
28 sept: Eind middag vlucht Sucre => Santa Cruz
29 sept: Santa Cruz => Huis
Is dit realistisch of vergissen we ons ergens echt volledig qua haalbaarheid?
Is het daarnaast mogelijk om in alle aangegeven plaatsen (Pisco/Paracas, Ica/Huacachina, Nazca, Cuzco, Puno, Copacabana, etc.) makkelijk een bus te vinden voor de rit naar de volgende plaatsen of moet e.e.a. van tevoren geboekt worden?
Is het makkelijk om in alle plaatsen accomodatie te vinden of moet er op sommige plekken echt van tevoren geboekt worden?
Ook andere tips (Where to stay? What to do? Etc. zijn van harte welkom :))
Alvast bedankt.
Rob
Het ziet er op het eerste gezicht goed uit. Het zal zeker wel mogelijk zijn om onderdak en bussen te vinden zonder van te voren te bespreken. Dus als je geen controlfreak bent, doe het dan relaxed naar bevind van zaken. Tegen de tijd dat je gaat wordt het alweer minder druk met toeristen.
Een belangrijke overweging is ook dat er in Peru en Bolivia plotseling ergens stakingen en ongeregeldheden kunnen zijn, waardoor bussen daar niet rijden of grote vertraging hebben, enz. Een strakke planning kan dan toch (gedeeltelijk) in het water vallen. Flexibel reizen heeft daarom grote voordelen.
Wel is het te overwegen om voor Lima iets te bespreken en je op te laten halen. Zeker als je na een lange reis laat en vermoeid aankomt, geen of weinig Spaans spreekt en het je eerste bezoek aan Zuid Amerika is. Als je in de loop van de avond op de luchthaven van Lima aankomt is het eerste wat opvalt een grote massa van ophalers die met bordjes staan te wachten.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Hey Herman,
Bedankt voor je reactie.
Is er op dit moment iets bekend over stakingen in bepaalde regio’s (of op bepaalde wegen)? Of zijn er regio’s/wegen die een grote(re) kans hebben?
We gaan zeker het hotel in Lima van tevoren boeken. We dachten aan Miraflores om even een dagje te relaxen/bij te komen (aan zee).
Transport van luchthaven moeten we nog even bekijken. Is een taxi geen goede optie?
Grtz,
Rob
We hebben het net achter de rug, stakingen, demonstraties, wegblokkades, gevechten, gedurende enkele weken in en om Puno. Het kan in principe overal gebeuren en regelmatig worden dan doorgaande wegen voor enige tijd gebarricadeerd. In Puno werd zelfs een luchthaven aangevallen. Vaak heeft het te maken met mijnbouw waar lokale bevolking tegen is omdat ze vinden dat ze er te weinig van profiteren maar wel met een verwoest landschap blijven zitten. Echter, de aanleiding kan ook een heel andere zijn. Je kunt er eigenlijk niet mee rekening houden en de kans is groot dat je er geen last van zult hebben. Ik wilde alleen maar zeggen dat een flexibele planning (dus niet alles van te voren in detail plannen) en een laconieke opstelling zo zijn voordelen heeft.
Vanaf de luchthaven kan je “Taxi Green” nemen. Die wordt door de luchthaven aangeraden. Zij hebben een balie die je kunt vinden nadat je door glazen schuifdeuren bent gegaan (na de douane controle). Ga wel naar die balie toe en negeer chauffeurs die je aan zullen spreken, ook als ze zeggen dat ze van Taxi Green zijn. Bij de balie staat een bord met prijzen per wijk (in soles, zorg er dus wel voor dat je eerst wat soles krijgt in kleine coupures). Stel wel zeker dat je inderdaad die prijs overeenkomt. Het is in Peru niet gebruikelijk om taxi chauffeurs een fooi te geven, maar je moet niet verbaasd zijn als een Taxi Green chauffeur daar wel om vraagt.
Miraflores heeft een mooie kustlijn. Als het meezit heb je een beetje zon, maar in september kan het klimaat in Miraflores behoorlijk mistig en somber zijn. Maar de kustlijn blijft mooi.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Heerlijk, zo’n reis in het verschiet! Hoe dan ook wordt het prachtig.
Enkele dingen die mij opvallen:
-
Relatief lange tijd in Lima. Zelf vind ik het een leuke stad (vooral het historisch centrum, de markt, China Town enzo), maar veel mensen vinden het tegenvallen (“grote vieze stinkstad”).
-
Slim dat jullie uit Santa Cruz naar huis vliegen! Dat voorkomt veel dubbel reizen.
-
Ik zie Arequipa en de Colca Canyon niet terug in jullie schema. Arequipa is echt een mooie stad (mooier dan Lima ook), met bv. het prachtige Santa Catalina klooster dat als een gekleurd dorpje binnen de stad is. De Colca Canyon is een mooie diepe groene canyon waar je condors kunt spotten. Jullie zullen wel je redenen hebben voor de keuze maar ik wilde er toch even op wijzen. Zelf vond ik dat echt mooie plekken.
-
Nazca: ik ben er zelf niet geweest, trekt me ook niet zo… maar ik hoor van veel mensen dat ze het tegen vonden vallen, vaak ook doordat ze vooral kotsmisselijk werden in dat vliegtuigje.
-
Puno: dat stadje zelf is grauw en niet zoveel te beleven, alleen de markt is wel leuk. Ik heb er 5 weken gewoond en Engelse les gegeven. Gelukkig was er toen een leuk festival aan de gang maar dat is in februari. Verder was er niet zoveel aan. De eilanden in het Titicacameer daar in de Peruaanse helft, zijn wel heel bijzonder. De tourtjes erheen vinden veel mensen te toeristisch maar als je je daar overheen zet, is het toch echt wel bizar dat mensen op drijvende rieten eilanden wonen, en ook Amantani en Taquile zijn mooi, met traditioneel levende mensen (bv. mannen die gekleurde mutsjes lopen te breien).
Je kunt heel makkelijk vanuit Puno een tweedaags tripje boeken met een overnachting bij een lokale familie op een van die eilanden. Veel toeristen klagen dat ze dat ‘nep’ vinden omdat er dan een feest wordt georganiseerd met dansjes speciaal voor de toeristen. Maar ondertussen zijn die mensen wel gewoon echt eilandbewoners, zit je in hun echte huis, eet je wat zij eten, en zou je ook gewoon eens een gesprekje met ze kunnen aangaan over hun leven.
Er zijn ook manieren om zelf met een boot mee te reizen maar dan weet je niet of die wel bij die drijvende rieten eilanden stopt, en het kost meer gedoe en tijd dan een tour.
-
Relatief veel tijd in Copacana, oftewel pizza dorp. Ik vond dat in 1998 al vreselijk toeristisch, en hoor dat het alleen maar erger is geworden. De eilanden in het meer zijn wel mooi, maar persoonlijk vond ik die in de Peruaanse helft van het meer veel bijzonderder (bv. vanwege die breiende mannen! en de rieten eilanden). Dus eerlijk gezegd zou ik dit helemaal skippen en direct door reizen naar La Paz.
-
Ik weet niet of je vanuit Santa Cruz jungle tripjes kunt doen maar dat zou een mooie afwisseling kunnen zijn op de rest van de reis die zich vooral in de bergen afspeelt.
Salar tour vond ik geweldig (wel koud 's nachts, neem een muts mee, en slaap eventueel tegen elkaar aan als het kan), Sucre ook een leuke stad.
Succes met alle keuzes!
Cécile