Rondreis Peru-Bolivia-Chili

Mijn vriend ik willen in juni graag een rondreis maken door zuid-Peru (24 dgn). Nu zag ik in een aantal reisfolders vaak de combinatie Peru-Bolivia (24 dgn) of Peru-Bolivia en Chili (30 dgn).

Ik zit een beetje te twijfelen of als ik Peru in combinatie met een ander land bezoek wel voldoende tijd heb om alles te zien. In principe kwam je bij alle reizen wel langs de hoogtepunten alleen blijf je soms iets korter. Heeft er iemand ervaring met deze combinatiereizen? Alle reizen bieden iig de mogelijkheid tot de inca trail aan (die wij ook willen lopen). Ik vraag me ook af of je bij zo een combinatiereis ook heel lang steeds onderweg bent.

Daarnaast bieden veel reisorganisatie een jungle-verlenging aan (meestal naar Puerto Maldonado of Manu) ik vroeg me af of dit de moeite waard is? Over het algemeen zijn deze best duur (450 euro voor 4 dagen (puerto maldonado, verlenging manu is t dagen voor 1050). In de reisgidsen heb ik nog niet zo veel informatie kunnen vinden over met name Puerto Maldonado.

Groetjes Vera

Het ligt er een beetje aan wat je in de toekomst wil doen.
Als dit een eenmalige reis is naar zuid amerika dan zou ik een combinatie van landen doen met een organisatie. Als je toch nog terug gaat dan zou ik me concentreren op peru en dit land goed beleven.
Er is genoeg te doen in peru om je de hele reis te vermaken.

Hoi Vera,

Objectief ben ik niet, want het oerwoud in Peru heeft mijn hart gestolen. Ja, een jungleverlenging is duur, maar is naar mijn idee altijd zijn geld waard. Voor de meeste mensen die het regenwoud hebben bezocht is het de onvergetelijkste ervaring die ze hebben gehad.

Combinatie van meer landen vind ik een moeilijke vraag. Ik ben het wel met “Schoentje” eens. Ben je van plan drie keer op vakantie te gaan naar zuid-amerika, dan zou ik het land per land doen, maar ga je voorlopig 1 keer om eens te kijken hoe het is, dan is een combinatie van 2 of 3 landen geen slecht idee.

Bij Sawadee zag ik ook nog de combinatie met Argentinië. Is ook aardig omdat Argentinië wat betreft sfeer wat meer afwijkt van Peru dan bijvoorbeeld Bolivia of Chili.

Op http://www.vakantierondreizen.nl kun je eenvoudig reizen en prijzen vergelijken van de meeste reisorganisaties.

Als je ook naar bolivia gaat is het voordeliger om in bolivia de jungle te bezoeken. De Jungle is op allebei deze plekken hetzelfde.

Dat van Schoentje vind ik wel een goeie opmerking inderdaad.

Sowieso is het natuurlijk heel anders als je volledig georganiseerd van punt naar punt wordt gebracht (je weet voor vertrek al wat je op dag 22 doet), dan wanneer je zelfstandig rond zou reizen. Dan kun je minder plekken bezoeken, maar ben je meestal wel langer op elke plek omdat je nu eenmaal ook tijd nodig hebt om een hotel en busticket te zoeken. Zelf vind ik dat wel juist het leuke aan reizen.

Qua logistiek en cultuur zijn Bolivia en Peru wel heel goed te combineren. En wat je ook kunt bedenken: een ticket van Europa naar La Paz is gigantisch duur (veel duurder dan Lima), dus een volgende keer teruggaan en alleen Bolivia bezoeken is dan best duur (of je moet op Lima vliegen en over land naar Bolivia reizen). In dit geval is een combi dus best interessant.

Wat Chili betreft… als het alleen noordelijk Chili is, zou het nog te doen zijn. Als ook zuidelijk Chili erbij zit en je moet daarheen met de bus, dan worden het wel eeeerg veel kilometers in erg weinig dagen. Dus dan zou er een binnenlandse vlucht in moeten zitten wil het nog een beetje draaglijk zijn, anders zit je meer uren in de bus dan buiten de bus! :slight_smile:

Succes, en mocht je toch gaan twijfelen of je zelfstandig wilt reizen, laat maar weten. Hier op het forum staan ook genoeg tips daarvoor. Miljoenen anderen kunnen het, dus waarom jullie niet? Maar als je juist veel plekken wilt zien in weinig tijd, en niet teveel zelf wilt regelen en niet zoveel waarde hecht aan flexibiliteit, dan moet je lekker georganiseerd gaan.

Cécile

P.S. Hieronder op mijn website zie je nog wat verhalen en foto’s enzo van mijn reizen door Chili - Bolivia - Peru (1997-1998) en Brazilië - Peru (2006).

Hallo Vera,

Waarschijnlijk ben je inmiddels al een stuk verder met regelen, maar wellicht heb je er nog wat aan. Wij hebben (inmiddels al weer 2 jaar geleden) Peru en Bolivia gecombineerd in ongeveer 4 weken.
We zijn op Lima gevlogen en over land (via Paracas, Nazca, Arequipa + Cotahuasi canyon en Lake Titicaca) naar La Paz gegaan. Vanuit La Paz met de nachtbus op en neer naar de zoutvlakte (Uyuni). Er waren ook mensen die vanuit Uyuni zich af lieten zetten op de grens met Chili en zo via Chili terug gingen naar Peru. Wij zijn echter terug gegaan naar La Paz (enige nadeel is 2x de hobbel nachtbus) om van daaruit naar Cuzso te gaan.

Voor ons was het de eerste ‘backpack reis’ buiten Europa en we hadden vooraf alleen de eerste 2 nachtjes geregeld in Lima. Het is echt goed gegaan. Een paar woordjes spaans wil wel helpen, maar ook zonder kun je een heel eind komen.

Nog een tip (wat voor ons echt het hoogtepunt was): met de mountainbike van de ‘world’s most dangerous road’ in La Paz. Echt supergaaf en als je met een goede organisatie gaat (zie ook Lonely Planet) dan is het absoluut veilig.

Veel plezier en vooral genieten!