Wij willen graag een rondreis maken door een deel van Zuid-Amerika. Alleen twijfelen we over de volgende twee reizen:
Peru en Bolivia
Bolivia, Chili en Paaseiland
We twijfelen heel erg omdat de laatste heel wat duurder is dan de eerste. Het lijkt ons alle twee erg mooi. Maar we willen graag wat meningen en info weten over deze twee reizen.
Hopen dat we iets meer te weten komen, zodat de keuze minder moeilijk wordt.
Om het nog wat lastiger te maken: als ik jullie was zou ik een rondreis maken door Peru, Bolivia en noordelijk Chili (San Pedro de Atacama + El Tatio Geysers).
Of heel kort door de bocht: als je vooral voor de natuur gaat, dan Chili; als je vooral voor cultuur, geschiedenis en mensen gaat, dan Peru. Maar zowel in Bolivia als Peru vind je ook overweldigende natuur en dieren. En die twee zijn logistiek relatief makkelijk te combineren, terwijl Chili natuurlijk enorm lang gerekt is.
Wat je ook kiest het is allemaal prachtig… lees anders nog wat meer in reisboeken, reisverslagen op internet, en kijk eens wat foto’s in bv. Flickr.com en PBase.com, dan krijg je een indruk van wat je kunt verwachten, en wat jullie het meest aanspreekt op dit moment. De rest bewaar je dan voor een volgende reis… (Bv. Chili + Argentinië?)
Ik denk dat Peru en Bolivia redelijk met elkaar te vergelijken is. Wij zijn in 2006 naar Chili en Peru geweest (8 weken) en vonden dit een geweldige combinatie! Chili heeft prachtige/overweldigend mooie natuur. Als je naar Chili gaat, zou ik je zowel het zuiden als het noorden van Chili adviseren. Is zo erorm verschillend…en dat in 1 vakantie. Peru is ook erg mooi en ook weer anders. Zowel natuur als cultuur.
Wij zij niet naar Paaseiland geweest omdat dit behoorlijk duur was en wij het vermoeden hadden dit niet heel veel extra te bieden had. Maar eigenlijk kan ik er niet over meepraten omdat ik er niet ben geweest.
Wat betreft de kosten klopt het dat Chili duurder is, maar als backpacker kan je t best goedkoop houden. Toevallig bekeek ik vorige week het schriftje met de kosten dat ik bijgehouden had tijdens onze reis. Tot mijn verbazing hebben we maar iets meer in Chili uitgegeven dan in Peru (+/- 100 euro meer per week voor 2 pers).
Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe je gaat reizen en hoe lang, maar ik zou je bovenstaande aanraden. Succes!