Nog 15 dagen en dan begint onze trip naar Peru en Bolivia!
Ik vroeg me af of dat iemand weet waar de vertrekplaatsen van de bussen van Cruz del Sur en Oltursa zijn in Lima. Ik weet van Cruz dat dit ergens op de Javier Prado is, maar die weg/straat is best lang!
Weet iemand ook hoe het zit met bussen vanuit Peru (Puno) naar Bolivia (La Paz) en ook andersom? Welke maatschappij rijd deze route? Of moet je op de grens overstappen op een andere bus? Welke maatschappij wordt er in Bolivia aangeraden om mee te reizen?
Cruz del Sur heeft zijn eigen busstation in Lima. Makkelijk te vinden! Tussen Puno en La Paz rijden diverse busmaatschappijen en je hoeft niet op een andere bus over te stappen, enkel de grensformaliteiten af te wikkelen.
Ik ben echt heel slecht in namen, dus die kan ik je niet geven.
Hieronder ons reisschema. Dit moesten we wel uitstippelen ivm de reservering van de Inca Trail.
Zoals jullie zien zijn er nog enkele dingen onbekend. Zoals de verbinding Chivay - Puno en de verbinding Potosi - La Paz. Maar verder toch een prima reisje toch?
Dag 1 do 15-09-11 Aankomst Lima (om 23.10 uur)
Dag 2 vrij 16-09-11 Lima - Ica (bus om 7.30 uur) // sMiddags nog tijd om te sandboarden/buggy-en in/om Huacachina
Dag 3 za 17-09-11 sOchtends excursie Ballestas eilanden // Nachtbus Ica - Arequipa
Dag 4 zo 18-09-11 Vrije dag Arequipa
Dag 5 ma 19-09-11 Dag 1 Colca Canyon excursie
Dag 6 di 20-09-11 Dag 2 Colca Canyon excursie // Vanuit Chivay direct door naar Puno (minibus?)
Dag 7 wo 21-09-11 Excursie Titicacameer ('s ochtends) // sMiddags bus Puno - La Paz
Dag 8 do 22-09-11 Vrije dag La Paz // sAvonds nachtbus La Paz - Uyuni
Dag 9 vrij 23-09-11 Dag 1 Salar de Uyuni excursie
Dag 10za 24-09-11 Dag 2 Salar de Uyuni excursie
Dag 11zo 25-09-11 Dag 3 Salar de Uyuni excursie
Dag 12ma 26-09-11 Dag 4 Salar de Uyuni excursie
Dag 13di 27-09-11 Bus Uyuni - Potosi // Evt. bezoek hete thermen in Potosi
Dag 14wo 28-09-11 Zilvermijn excursie Potosi // Bus Potosi - La Paz?? Geen idee of daartussen een verbinding bestaat
Dag 15do 29-09-11 Bus La Paz - Cuzco
Dag 16vrij 30-09-11 Vrije dag Cuzco
Dag 17za 01-10-11 Vrije dag Cuzco
Dag 18zo 02-10-11 Vrije dag Cuzco
Dag 19ma 03-10-11 Dag 1 Inca trail
Dag 20di 04-10-11 Dag 2 Inca trail
Dag 21wo 05-10-11 Dag 3 Inca trail
Dag 22do 06-10-11 Dag 4 Macchu Picchu
Dag 23vrij 07-10-11 Vrije dag Cuzco
Dag 24za 08-10-11 Binnenlandse vlucht Cuzco - Lima om 10.55 uur // Int. vlucht terug naar NL
Ik vind de planning vrij ambitieus maar ik zie dat je in Cusco een aantal vrije dagen hebt, dus mocht je vertraging oplopen, dan je daar weer wat tijd winnen. Lijkt me prima!
Zo te zien gaan jullie vanaf Uyuni de tocht richting de Chileense grens maken? Een echte aanrader. Verder vind ik ook La Paz een erg leuke stad, maar zo te zien, zien jullie dit meer als louter een verbindingspunt.
Is de 4-daagse excursie door/over de Salar de Uyuni richting de Chileense grens? Geen idee
Ja ik had al veel op dit forum gelezen dat je best wel eens vertraging op kon lopen doordat het ov en de wegen niet zo heel goed zijn, dus heb maar gewoon aantal dagen in Cuzco ingepland, mocht dat gebeuren. Zo niet dan kunnen we daar maxing relaxing totdat we de zware Inca Trail gaan lopen
Sowieso is Potosi een optie, alleen als we daar tijd/zin in hebben. Anders gaan we gelijk vanuit Uyuni weer terug naar La Paz en nemen we daar nog een extra dagje, maar de hete thermen leken ons wel heerlijk relaxed na zo’n tocht door de Salar
Wel vinden we het jammer dat de Ballestas eilanden alleen smorgens te bezoeken zijn. Nou ja, nu hebben we het maar omgedraaid. Eerst sandboarden/buggy-en en de dag erna excursie naar de eilanden.
We willen proberen om in elke stad gewoon een touroperator binnen te lopen en de volgende bus/excursie te boeken. Heeft weinig zin om alles in 1 keer te plannen/boeken want als we dan ergens vertraging oplopen…Zie dan maar eens je geld terug te krijgen of de vertraging in te halen. En ik ga er een klein beetje vanuit dat er GENOEG touroperators zijn in elke stad die ons kunnen helpen bij het boeken van een busticket excursie of hostel…
Salar de Uyuni richting de Chileense grens? -> Zeker een goed idee. Hele mooie tocht.
Hete thermen -> Vind je overal in het gebied. Als je de Uyuni-tour doet, stop je er ook bij één als het goed is. Bovendien hebben ze ook in Aguas Calientes (dorpje bij Macchu picchu) baden. Die zijn wel lelijk, maar na zo’n dag prima om te ontspannen inderdaad!
Verder is je plan om een tour te boeken als je er bent inderdaad prima te doen. Overal zijn talloze bureautjes. Kunst is om de echte aanbieder te vinden. Veel van die bureautjes zijn slechts reseller van de buurman, maar als je een beetje zoekt op Google kan je wel herleiden wat de daadwerkelijke aanbieders zijn. Kan je een hoop geld schelen.
Is dit de enige beschikbare tocht door de Salar? Deze willen we dan wel graag doen inderdaad, maar niet dat we de verkeerde boeken! Deze tocht is ook 4 dagen? Je klinkt alsof je hem zelf gedaan hebt? Kun je een beetje een impressie geven wat je die 4 dagen doet? Hoe je slaapt, hoe het vervoer is? Ben heel benieuwd! Hoor van iedereen dat de tocht best zwaar is. En het slapen ook. Nu vinden wij primitief niet zo heel erg, maar ik wil wel altijd graag weten waar ik aan toe ben
O top! Dan kunnen we die daar meepakken! Hoven we niet paar uur heen en weer naar Potosi! Zijn de zilvermijnen het waard te bezoeken?
Haha, ik wilde je net gaan vragen of je misschien wat namen/adressen had van goede Touroperators in Peru/Bolivia Wij houden meestal de touroperators genoemd in de LP aan. Die zijn vaak wel wat duurder, maar dan ben je wel verzekerd van goede service en kwaliteit. Of dat ook resellers kunnen zijn…geen idee?
In 1997, maar denk ik nog niet veel veranderd sindsdien, viel het best mee met hoe zwaar… gewoon op je kont zitten in een jeep, die soms behoorlijk stuitert. En af en toe mag je eruit om te kijken, genieten, foto’s maken.
Van de eventuele koude salade die ze met hun blote handen maken kun je behoorlijk ziek worden. Pas op met het eten van dingen die niet heet zijn, of waar zij met hun handen aan hebben gezeten zonder die eerst goed te wassen. En/of waar ook sla in zit dan met kraanwater is gewassen.
Het slapen is vaak behoorlijk primitief, bijvoorbeeld alleen een put buiten om je een beetje bij te wassen. Mijn vriendin en ik gebruikten wel eens flessen water die we over elkaar leeg gooiden in de wc, om toch een beetje te wassen.
Wij sliepen ook pal naast Laguna Colorada op 4500 m hoogte, dat is wel pittig qua ademhalen en kou. Het lijkt net of je gaat hyperventileren. Maar niet iedereen heeft er evenveel last van. En ik weet ook nog of elke tour daar een overnachting heeft.
Tegenwoordig zijn het tinmijnen. Wat je vooral ziet zijn hele barre werkomstandigheden. En het gangenstelsel is niet heel veilig dus licht altijd goed de vloer bij. Soms kom je langs stukken waar je 3 meter naar beneden valt als je een misstap doet (of het gat niet zag). Op sommige stukken kan je ook niet normaal lopen maar alleen op je kont glijdend door de modder naar beneden. En sommige gangetjes waren heel smal.
Ik word niet snel claustrofobisch maar in die mijn wel en ik ben er snel weer uit gegaan.
En precies omdat veel toeristen dat denken, worden sommige tour operators laks en slecht. Want de klanten komen toch wel. Je kunt altijd even op straat zoeken naar andere toeristen die net terugkomen van een tour en aan hen vragen welke tour operator zij hebben gebruikt en of ze tevreden waren.
Over hot springs: die heb je in Chivay ook, een zwembad met heet mineraalwater uit de bergen. En inderdaad stopten wij er ook bij eentje tijdens de salar-tour (en mochten we erin badderen).
Bustickets zou ik gewoon boeken bij de busmaatschappij, via een tour operator betaal je er waarschijnlijk meer voor. Alleen als je echt in tijdnood komt (geen tijd om naar die busmaatschappij te gaan) kan dat wel handig zijn. Zelf wil ik ook altijd graag de stoel uitkiezen, niet te ver achterin. Maar ook niet te ver voorin, pal achter de chauffeur want soms zit je dan tegen een dichtgeplakt raam aan te kijken (achter de chauffeur), of pal onder de boxen die ze vaak heel hard zetten. Of onder de tv waarop ze slechte b-films vertonen maar die kun je dan dus niet zien. In mijn herinnering had ik heel vaak stoel 9.
Idem voor hotels en hostels: gewoon bij hotels zelf boeken. Dan kan je tenminste ook even de kamer zien voordat je kiest. (Of als je dat niet belangrijk vindt kan je wellicht wel via een operator boeken maar da’s denk ik wel duurder.)