Ik heb gepland om de eerste twee weken van april naar Peru te trekken. Ik kan namelijk niet langer trekken wegens omstandigheden
Aangezien de afstanden in dit land toch enorm zijn, ben ik genoodzaakt een keuze te maken uit het enorme aanbod.
Ik zou graag een antwoord willen krijgen op onderstaande vragen:
[ul]
[li]Zou ik enkel naar Cusco gaan en omgeving (Heilige vallei) bezoeken?
[/li][li]Zou ik Arequipa (Colca) en Puno ook nog opnemen in mijn reisprogramma of is dit te ambitieus?
[/li][li]Zou de verplaatsing het best gebeuren via een binnenlandse vlucht (bijv. Starperu) of via een busmaatschappij?
[/li][/ul]
De gedachte heeft algemeen postgevat dat Machu Picchu een “must” is. Daarvan uitgaande is er wel wat voor te zeggen om je op Cuzco, de Heilige Vallei en Machu Picchu concentreren. Daar is inderdaad veel te zien en te doen. Als je daar eenmaal bent kun je altijd nog besluiten om er een bestemming bij te nemen.
Als je weinig tijd beschikbaar hebt dan ligt het voor de hand om aan vliegen te denken, als je daarvoor de fondsen beschikbaar hebt. Probeer LAN te vermijden. Erg duur voor buitenlanders. Vermijd ook TACA op de route Lima - Cuzco. Ook duur. Star Peru en Peruvian Airlines hanteren dezelfde tarieven voor inwoners en niet-inwoners van Peru en zijn daarmee een stuk goedkoper voor buitenlanders.
Maar Cuzco en omgeving zijn vanuit Lima ook met een directe bus te bereiken, die er 21 uur over doet. http://www.hostellima.nl/
Ik denk dat het wel mogelijk is om Arequipa en Cusco in 2 weken te bekijken. Puno zou ik er niet nog bij nemen, dan wordt het wat veel. Tussen Arequipa en Cusco kun je vliegen of met de nachtbus gaan, zodat je niet veel tijd verliest.
Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van wat je allemaal wilt bezoeken en of je lange trackings wil doen e.d… Je kunt er ook nog voor kiezen om een jungle tour te doen vanuit Cusco dan zie ook nog een paar dagen een andere omgeving in Peru.
De afstanden tussen Cusco en Lima en Arequipa en Lima zijn erg groot, indien jouw budget het toelaat dan zou ik dit vliegen.
Ik zou er overigens voor kiezen om niet in Cusco te verblijven als je Machu Picchu wilt zien maar in Ollantaytambo. MaPi is namelijk helemaal niet zo hoog als je misschien zou verwachten. De 2 dagen acclimatiseren die in Cusco benodigd zijn skip je als je gewoon in Ollantaytambo verblijft en ook nog eens veel minder hoeft te reizen met de trein naar Mapi.
Ik heb de trip net achter de rug en het is me goed bevallen!
Ja maar Cuzco is een leuke levendige stad waar vanalles te doen is en in ollantaytambo niet.
Ik denk dat puno en de colca canyon wel mogelijk zijn in deze tijd. vanuit cuzco sta je in één dag in puno. smidags de eilanden bezoeken en snachts of de volgende dag weer weg. Puno zelf is een lelijke plaats waar je niet lang hoeft te blijven. Als je de eilanden gezien hebt kun je weer weg.
Vanuit puno kun je volgens mij rechtstreeks naar de colca canyon via Juliaca.
2 dagen canyon is genoeg. je kan dan terug naar Cuzco of via Arequipa naar lima.
De busrit van Arequipa naar lima is niet echt interessant dus hier is vliegen een optie. Je kunt ook nog een dag besparen door in het begin te vliegen tussen Lima en Cuzco.
Je moet Cusco ook zeker niet overslaan, maar voor het bezoek aan MaPi hoef je niet eerst naar Cusco te gaan, dat zou ik daarna plannen. In Ollantaytambo is op de ruïnes en het marktje na niet veel te beleven nee, maar het is een uitstekende uitvalbasis voor de dag in MaPi.
Naast de goede tips van hierboven, zou ik je erop willen wijzen dat het 8+9 april Pasen is, wat inhoudt dat het vanaf 30 maart Semana Santa is, de heilige week voor Pasen.
In de steden heb je in die hele week en tijdens Pasen volop processies met grote beelden en soms zandschilderijen op de straat, speciale ceremonies in de kerken, speciale markten etc.
In Lima is er bijvoorbeeld veel te doen in en om de San Francisco kathedraal, op Plaza Mayor, en bij de San Pedro jezuïetenkerk (allemaal in het historisch centrum).
Overigens heb ik tijdens Semana Santa en Pasen nooit problemen gehad om accommodatie ter plekke te vinden zonder reserveren, maar het kan wat drukker zijn, ook in de bussen. Buskaartjes kocht ik meestal wel een dag van tevoren, ook al omdat bussen vaak om 7 of 8 uur 's ochtends vertrekken en dan had ik tenminste al een kaartje.
Om tijd te besparen zou je ook af en toe een nachtbus kunnen nemen.
Als je bij Arequipa ook naar de Colca Canyon wilt (zeker de moeite waard, condors kijken!), is Lake Titicaca erbij misschien wel wat veel, al doen veel Amerikanen (die ook altijd maar 2 weken hebben) het wel. Als het lukt, probeer dan direct naar die eilanden in het meer te gaan, want Puno zelf is maar een grauw plaatsje.
Qua wennen aan de hoogte is Arequipa ook een handige tussenstop.
Dat is zo persoonlijk. Ik zou voort 4 nachten niet moeilijk doen en gewoon boeken. Zoveel kost het niet in Cusco. Zelfs hotels kosten maar 35 euro per nacht.
Maar overweeg nog eens of je wel vanuit Cusco wilt vertrekken.
Hoi,
Ik heb hetzelfde voor als de opener van deze topic, Bunzy…
mijn ouders beide boven de 70j en mijn zussen en partner komen in december naar Peru op bezoek…ook maar voor 2 weekskes ,maar willen het mooiste zien !
Ik woon wel in Peru en heb zelf al veel gezien hier,maar met 70tigers ligt het wat anders mss…Zou via Arequipa naar cusco beter zijn als andersom ?kwestie gewenning…dacht ik wel…maar naar de colca gaan zien is dat te doen dan?En dan door naar Cusco…mar denk ook eerst door naar Ollantaytambo om daar een dagske en nachtje door tebrengen…enzo naar de MAPI …en daarna kunnen we nog terug naar Cusco om er wat te blijven…maar dan zijn ze intussen al wat hoogtegewendt !Tips voor Hotels kan ik wel gebruiken…voor mij was simpel goed genoeg maar zij zijn de mooie hotels van Egypte en Turkije gewoon …dus een redelijk hotel in Miraflores of Barranco…in Arequipa,Ollantaytambo en Cusco…zou ik wat tips over willen…Luxueus hoeft niet echt…maar proper en met warm water en goe eten
Bedankt
In Cusco kan ik Hotel Niños aanbevelen, gerund door de Nederlandse Jolanda. Alle opbrengsten gaan direct naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Je leest er alles over op hun website. Vooral het hotel aan Calle Meloq ziet er erg mooi uit, heeft een prettige patio, een cafeetje waar je ontbijt kunt kopen, lekkere bedden, het is veilig, heeft aardig personeel, en de beste hete douches van heel Peru. Foto’s kun je ook vinden op de website.