Hoi,
Mijn famillie komt op bezoek ,enfin mijn ouders +70tigers en mijn zussen met partner…en al komen ze maar voor 2 weekjes willen ze alles zien lol ! Ik weet dat dit niet kan…maar wil toch iets laten zien he…we gaan dus naar cusco …en we gaan in Ollatantambo logeren omdat ik dat erg mooi vind en het rustig is en vooral minder duur …denk ik toch ! We hebben om tijd tebesparen een vliegtuig geboekt tot Cusco…nu , weet er iemand wat tegenwoordig de trein naar Agua Calientes kost ?ook de inkom op de MP ook ?..Mijn moeder wil perse die rieten eilandjes zien in Puno…met de bus…hoelang onderweg van Cusco tot Puno ? Kan je daar de bagage ergens kwijt…want we willen ter niet blijven slapen maar door naar Arequipa direct erna…! De vrouw zegt dat er lockers zijn in die bussenterminal in Puno ,klopt dat ?Wat kost dat boottochtje nu weer ? Van Puno naar Arequipa hoeveel bustijd is dat ? Ze willen de Colca cañon zien…is dat te doen ? Wat is er meer zeer mooi om hen te laten zien daar in Arequipa ?dit in 2 daagjes he !
Daarna gaan we Ica , Pisco…bezoeken en dan zijn het maar enkele andere kleine dingetjes nog eer ze weer vertrekken ! Wat vinden jullie ervan ? Ben al enkele jaren niet meer naar die kante van Cusco kunnen reizen…dus graag wat update …en adviesjes hier en daar !
De trein Ollantaytambo - Aguas Calientes kost rond de 40 dollar denk ik. Je hebt 3 organisaties: perurail, incarail en nog iets anders. De inkom voor Machu Picchu was voor ons 142 dollar, maar dat was de beklimming van de berg Machu Picchu inbegrepen, dus het is minder.
De bus naar Puno zal ongeveer 10u duren. Je kan een toeristenbus nemen, dan maakt je tussendoor wat stops en is de rit wat aangenamer: Andahuayilles (?) , Raqchi … Ik denk dat je op jezelf naar de eilanden kan of via een tocht. Maar als ze 70+ zijn, zou ik toch slapen na de busrit van cusco, volgende dag uros-eilanden en dan kan je idd een nachtbus nelmen.
Of er lockers zijn weet ik niet, er zijn wel veel hotels die je bagage bijhouden bij een tochje naar de eilanden.
Van Puno naar Arequipa is ook een eindje rijden, je kan een nachtbus nemen.
Ik heb zelf een 2-daagse trek gedaan in de Colca Canyon, eerlijk gezegd denk ik dat een bezoek van een dag inclusief Cruz del Condor genoeg is.
Ik denk dat als je Islas Ballastas en Nazca ook wil bezoeken, het te druk is voor in 2 weken te doen. Dat je minstens 2,5 week nodig hebt. Wij hebben zelf 24 gehad en gedaan: Lima 2d , Paracas 1d, Nazca 1d, Arequipa 2d, Colca Canyon 2d, Puno 3d, Cuzco 2d, Pisac, 1d, Machu Picchu 4d, Ollaytamtambo 1d, Maras & Salinas 1d, Terugreis + Lima 1d + vliegen 2d.
Ik betaalde vorige maand $40 voor alleen de toegang tot Machu Picchu. Je kunt ipv van de bus van Puno naar Arequipa ook bijv. van Puno de bus naar Juliaca nemen en dan vliegen naar Arequipa, dat is een stuk comfortabeler en sneller. LAN heeft regelmatige betaalbare vluchten op deze route.
Sorry, maar de prijzen die Florimond noemt, kloppen niet echt…
De prijzen voor de treinen zijn redelijk wat gestegen en je moet rekening houden op 110 - 120 USD heen en terug Ollanta - Aguas Calientes en dan heb je de goedkopere treinen / tijden
Toegang tot MaPi is 128 soles / 50 USD / 39 EUR (zonder Huayna Pichu)
Daarnaast moet je nog rekening houden met kosten:
Bus Cusco - Ollanta - Cusco
Bus Aguas Calientes - Mapi - Aguas Calientes
Overnachting in Aguas Calientes (wij raden aan MaPi in twee dagen te doen, anders wordt het een hele lange dag)
Eventuele kosten voor een gids gedurende de rondleiding
De prijs van Machu Picchu is idd 142 soles, niet dollar. Mijn reisgenoot had de ‘S’ fout geïnterpreteerd.
Wij hebben dus 142 soles betaald, geen dollars.
Onze trein koste wel 40 dollar ‘Incarail’, Aguas Calientes naar Ollaytantambo. Als je natuurlijk vanuit Cuzco vertrekt en heen en terug wil, zal het inderdaad duurder zijn.
Een gids moet je in MP apart betalen.
Wij hebben de Inca Jungle Trail gedaan: 1d mountainbike + optioneel raften, 2 dagen wandelen en 4de dag bezoek Machu Picchu. Wij hebben in Santa Maria en Santa Teresia geslapen. Dit kan je ook doen met busjes en dan zo (goedkoper) naar Aguas Calientes gaan, dan zou ik blijven slapen in A.C. en de volgende dag een bezoek aan M.P., 's avonds kan je de trein dan nemen en met een busje terug naar cusco.