Kosten: Cuzco – Ollantaytambo - Aguas Calientes - Machu Picchu

Begin juli vertrek ik naar Peru. Ik vroeg me af wat de kosten zijn om vanuit Cuzco naar Machu Picchu te komen. De bus van Cuzco naar Ollantaytambo is slechts een paar euro en van Aguas Calientes kan je als ik het goed heb begrepen lopen naar Machu Picchu.

Heeft iemand van jullie enig idee wat het ongeveer kost om van Ollantaytambo naar Aguas Calientes te komen?

Dat kan alleen met de trein, en de treinen zijn vrij duur. (Of je moet een aantal bussen nemen en dan een stuk extra lopen.)

De prijzen van de treinen zijn terug te vinden op de website van de spoorwegen. Daar kan je ook kaartjes boeken.

En hoe duur is de bus dan ongeveer?
Ik neem aan dat er toch gewoon één bus gaat van Ollantaytambo naar Aguas Calientes?

Nee, er loopt geen weg. Er gaat dus ook geen bus.

De prijs van de trein weet ik niet meer, maar het was meer dan US$50. (Ik was wel heel laat met boeken.)

Vanwaar eigenlijk deze belachelijk hoge prijzen? Voor duizend kilometer met de bus betaal je een paar tientjes en voor dit kleine stukje met de trein meteen zo’n bedrag. Oke, het is super toeristisch maar het staat echt in geen verhouding tov andere prijzen in Peru (en Zuid- Amerika). Zeker als je ook nog entrance moet betalen.

Hey! Ik heb begrepen dat de prijzen zo hoog zijn omdat de trein maatschappij een monopolie heeft dus kunnen ze vragen wat ze willen. Het bedrag is volgens mij zelfs hoger dan 100 USD enkele reis. Wij hadden daar (als budget backpackers) geen zin in. We zijn met het minibusjes (lokale ov) gegaan. Eerst met een busje richting quillabamba en eruit bij Santa Maria,toen met een gedeelde taxi naar santa Teresa,vanaf daar met een busje naar hydro Electrica. Dan is het nog drie uur lopen langs de spoorlijn. Je bent zeker een dag hier aan kwijt en terug dus ook. het is een hele mooie ruige route en omgerekend waren we pp enkele reis tien euro kwijt. Heel wat minder als met de trein dus! Maar je moet de tijd hebben en wat basis kennis Spaans is wel handig (voor het onderhandelen met de chauffeurs Enzo).
Succes met de planning en voorbereiding!

Dit is wat verouderde informatie, de prijzen zullen inmiddels wat hoger zijn en er zijn wellicht variaties. Maar nuttig om je teorienteren:

Bus Cusco –Santa María, 15 soles per persoon, 5 tot 6 uur.
Collectivo van Santa María naar Santa Teresa, 30 soles voor de auto, 4 personen, 50 minuten.
Combi van Santa Teresa naar Hydro-Electric installatie, 3 soles per persoon, 30 minuten.
Lopen langs trein rails naar Aguascalientes, ongeveer 2 – 2½ uur.
http://www.hostellima.nl

Oke, thx voor de uitleg! Verklaart een hoop.

Haha, klinkt awesome om daar langs het spoor te lopen! Haha, ik denk dat ik die dag maar 2 hostels betaal en m’n spullen in Cusco laat.

Ik wil jullie wel even waarschuwen dat heel voorzichtig te zijn met deze route . Ik werk samen met een vriendin aan een NGO (www.oyelenaperu.com) en verschillende van onze vrijwilligers, die het zo goedkoop mogelijk wouden doen, kozen voor dit traject en waren heeeeeel ontevreden.
Het hangt misschien af van welke organisatie, maar het is een zware, lange en heel oncomfortabele tour. Ik raad altijd sterk aan om dit met de trein te doen. Samen met mijn Peruaanse vriend hebben we een reisbureau en wij bieden simpelweg deze optie niet aan omdat de meeste reizigers dit heel slecht ervaren…
Goedkoop is niet altijd de beste optie…

“Het hangt misschien af van welke organisatie, maar het is een zware, lange en heel oncomfortabele tour”.
Ja, dat begrijp ik. Het duurt een hele dag en er zijn nu eenmaal reizigers die zich juist tot zoiets aangetrokken voelen. Lekker onafhankelijk en goedkoop “zwerven” en wellicht afzien. En dat is mijn vraag aan jou, je schrijft “het hangt misschien af van welke organisatie”.
Zijn er dan organisaties die dit organiseren? Deze route is pas een aantal jaren een beetje in zwang en ik leef met het idee dat die route juist geschikt is voor onafhankelijke, enigszins avontuurlijke trekkers, die wel tegen een stootje kunnen.
http://www.hostellima.nl/

1 like

ElMochilero: “Haha, klinkt awesome om daar langs het spoor te lopen! Haha, ik denk dat ik die dag maar 2 hostels betaal en m’n spullen in Cusco laat.”

Dat geldt ook voor degenen die een trail (Inca Trail, Salkantay Trail, enz) richting Machu Picchu gaan lopen, en je kunt bij bij vele hostels in Cusco net als zij, gratis of tegen lage vergoeding, je bagage in bewaring geven.

http://www.hostellima.nl/

Waarom waren ze dan ontevreden? Een paar uurtjes lopen vind ik prima. Waarom is het dan zo oncomfortabel? Maar dit traject is toch juist niet via een organisatie? Het is geen tour. Je gaat met het openbaar vervoer (of liftend) naar een plek en loopt vanaf daar via het spoor naar Aguas Calientes.
Hoeveel kost het via jullie en wat krijg ik daarvoor?

Precies dat! Ik ben een 20 jarige backpacker met en beperkt budget. Afgelopen zomer heb ik gelift in Israel, Palestina en Jordanië. Geweldig! Als je het mij vraagt leuker dan met georganiseerde tours mee gaan, een auto huren en zelfs leuker dan met het openbaar vervoer. Al zie ik liften in Zuid- Amerika minder zitten vanwege de grote afstanden.

Ik wou je gewoon even informeren hoor, je kan deze route op eigen houtje doen maar het wordt door zeer veel organisaties ook georganiseerd als tour, aan een veel goedkopere prijs dan met de trein. Wij organiseren deze niet omdat het door velen als slecht ervaren wordt, en wij enkel instaan voor kwaliteitsvolle tours.
Je zit urenlang in een klein busje, moet veel stappen, komt uitgeput toe in Aguas Calientes, moet dan ook nog stappen tot Machu Picchu… Voor velen is dit heel vermoeiend en heel onaangenaam! Maar als jij dit prima vindt, super! Dan wens ik jou het allerbeste toe met je trip! :slight_smile: