Hier is vast al veel over geschreven en gevraagd, maar toch kom ik er niet uit.
Ik wil graag voor eind Juli een trein ticket van Ollantaytambo naar Aguas Calientes en terug. Ik zit op de site van perurail te kijken. Veel is al volgeboekt. Maar zelfs de goedkoopste treinen die al volgeboekt zijn kosten 42 dollar. Is dit niet heel veel. In lonely planet lees ik dat ze veel lagere prijzen moeten hebben…
Juli is de absolute drukke maand in peru en speciaal in cusco. De treinen kunnen inderdaad al volgeboekt zijn. Wacht niet te lang met boeken,mwant je zult niet de eerste zijn die in juli niet naar machu picchu kan. De goedkoopste trein is inderdaad rond de 42 dollar, goedkoper voor buitenlanders zijn er niet.
Koop ook je entreekaart voor machu picchu online, zo snel mogelijk want ook daar zijn er maar een beperkt aantal van.
Thjaa de lonely planet heeft het wel vaker mis met prijzen, hotels, restaurants e.d. Dat komt omdat ze eens in de 3 of 4 jaar de reisgids een beetje updaten. Koop een footprint, deze wordt elk jaar geupdate
Hmz ja… ik denk dat ik het een beetje onderschatte omdat ik er zelf zo’n hekel aan heb dingen van te voren vast te leggen.
Maar het is allemaal goedgekomen. Sowieso ben ik redelijk flexibel in data en tijden. Machupicchutrain.com hebben nog wel gewoon kaartjes om 's avonds van Aguas Calientes terug te gaan naar Ollantaytambo. Ik heb het idee dat velen denken dat perurail nog een monopoly heeft, waardoor iedereen zich daarop focussed, niet wetend dat je voor ongeveer dezelfde prijs kaartjes bij machupicchutrain kan kopen (Andrean railway).
Als eerste, laat je niet gek maken door die Peruanen. Er is genoeg plaats op welke trein dan ook naar Machu Pichu. In Plaza des Armas in Cusco en binnen 200 meter daarvan vind je talrijke agentschappen die je behoorlijk kunt afdingen voor een retourtje. Neem in godsnaam niet de heen en terugreis op 1 en de zelfde dag. Het geeft leuke hoteletjes in Aguas caliente max.100 sol per kamer 2p. Neem eens een dag voor de Orchideentuin aan de voet van de Machu Pichu en loop hem dan eens helemaal naar boven. Je zult reizigers van over de hele wereld tegen komen. Ook de thermaal baden van Aguas Caliente (Wat de naam van het stadje al zegt), is een aanrader. Blijf je zondag avond in Aguas Caliente. Ga dan rond 4 uur naar het Station en kijk dan maar eens hoeveel mensen er in 1 trein wagon passen, incl. Schapen, alpacas en hanen. Succes. Koop het ticket voor de bus nooit bij een agentschap, maar bij de chaufeur of in de bushalte. Dat scheelt je 6/7 van de prijs en nog eens de helft als je vraagt of dat een Gringoprijs is of “de prijs”. Veel reisplezier.
In welke maand ben jij in cusco geweest?
In juli is een aantal dagen op voorhand geen treinkaart meer te krijgen, vorig jaar bijvoorbeeld zijn duizenden mensen naar cusco gegaan en konden niet naar mapi, vanwege de trein of vanwege de uitverkochte entreekaarten
De buskaarten zoals je zegt vanaf Aguas Calientes naar Mapi kun je helemaal niet met korting kopen, hoe kom je daarbij. Wil je een buskaart met korting aanschaffen, dan moet je peruaan of resident zijn en daar moet je ook je id showen. Bij de chauffeur kun je niet eens een buskaart kopen.
De lokale trein gaan inderdaad vele honderden mensen in ( geen schapen of ander vee trouwens, dat is helemaal niet toegelaten in Aguas Calientes ) en de Peruanen kunnen wel treinkaarten kopen op het moment van vertrek, en zelfs dat is in juli riskant. In de lokale trein worden geen buitenlandes toegelaten, onder geen enkele voorwaarden, dus verspil je tijd niet, dat te proberen.
Sorry maar het bovenstaande bericht is volstrekt onjuist
Ik heb inderdaad ook van meerdere mensen gelezen dat ze bijvoorbeeld al een kaartje naar Machu Picchu hadden, maar geen treinkaartjes meer konden krijgen en daarom niet konden gaan.
Dat ik de lokale bus kan nemen tussen Cuzco en Ollyantaytambo heb ik wel vaker gelezen. Of anders schijnen er minibusjes heen en weer te pendelen voor een goede prijs. Ik begrijp dat die sowieso niet vol zitten.
Hoe het ook zij, en ongeacht of ik nou teveel heb betaald of niet: ik ben heel blij dat ik mijn treinkaartjes nu heb. Voor Machu Picchu zijn nog iets van 2300 kaartjes beschikbaar. Maar aangezien ik nu toch al weet wanneer ik daar ben, ga ik die ook lekker alvast kopen.
En Alegro: Ik ga zéker niet op dezelfde dag heen en terug, maar dank voor de tip. Ik ben al een middag van te voren in Aguas Calientes, en ik verblijf ook nog een hele dag in Ollyanyaytambo.
Oh sorry, je had het over de bus van Aguas Calientes naar Machu Picchu, en terug.
Ik ben er nog niet overuit of ik de bus neem. Misschien vind ik het wel leuk om naar boven te lopen. Al hoor ik daar ook gemengde verhalen over. Sommigen vinden het een leuke wandeling, anderen vinden het een energie verspilling van een toch al vermoeiende dag in Macchu Picchu…
Ik denk dat dat iets wordt wat ik daar ga beslissen.
Machupicchu train was inderdaad de nieuwe concurent van perurail en daardoor zouden de idioot hoge prijzen fors gaan zakken. Niks is minder waar, deze nieuwe operator heeft vrijwel dezelfde hoge prijzen als Peru rail, maar wel andere vertrektijden. Waardoor er zo wel meer keuze is , maar voor de prijs hoef je het niet te doen, helaas
Vanuit Cusco kun je wel uiteraard met een lokaal busje “combi” naar ollantaytambo gaan. Deze busjes vertrekken vanaf puente grau in cusco elke 15 minuten naar Urubamba, daar pak je een ander busje naar ollantaytambo op hetzelfde punt waar je uitstapt. Totale kosten 1.5 euro p.p. Deze bus hoef en kan je niet reserveren, deze rijden de hele dag van 05.00 tot 18.00 uur
Tip, wacht niet met het kopen van je entreekaart van Mapi, vorig jaar heb ook ik er problemen mee gehad, en ook dit jaar zal ik problemen gaan krijgen met mijn groepen.