Machu Picchu met de trein

Hoi allemaal,

Volgend jaar ga ik in augustus naar Peru en zou dan graag MP willen bezoeken en heb heel wat vragen:

• Perurail.com geeft de optie Poroy-MP aan, maar ik zou graag in Aguas Calientes willen verblijven, om zo met de eerste bus de volgende ochtend naar MP te kunnen gaan. Wordt bij Perurail met MP ook Aguas Calientes bedoeld?
  • De bus die van Aguas Calientes naar MP gaat, moet ik die ook van te voren boeken of is dat gewoon ter plekke te doen?
  • Hoelaat komen de eerste bussen in MP aan?
  • Ik heb de volgende treintijden gevonden, zijn deze te doen, zonder te haasten:
    Poroy - Machu Picchu: 07.42-10.51
    Machu Picchu - Poroy: 16.43-20.23 (volgende dag)

Ik lees trouwens veel waarschuwingen dat het aangeraden wordt om zowel het entree voor MP als de tickets voor de trein ruim van te voren te boeken (6 voor hoogseizoen?). Via de overheidswebsite kan ik echter niet voor 2015 de entree voor MP zien, zijn er andere mogelijkheden?

Heel erg bedankt alvast!

Nog twee vragen,
Klopt het dat treintickets retour zo rond de 170 usd zijn? En kan iemand een indicatie geven van hoeveel het entreebewijs voor MP is?

Bedankt!

De trein gaat inderdaad naar Aguascalientes. Dat is de oorspronkelijke naam van het dorp dat een paar jaar geleden omgedoopt is tot Machu Picchu Pueblo. Sindsdien heeft het twee namen.

Bussen van Aguascalientes omhoog naar de archeologische site hoef je niet van te voren te boeken. Wees er vooral vroeg bij. Ruwweg het hele jaar door wordt het tussen 5 en 6 uur licht. Je kunt dus aan die tijd denken.
Voor het hoogseizoen is het inderdaad nodig om de Inca Trail en een eventuele beklimming van Huayna Picchu ver van te voren te boeken. Kennelijk heb je geen plannen om de Inca Trail te doen (want je wilt met de trein naar Aguascalientes), dus dat is niet aan de orde. Beklimming van Huayna Picchu is een optie bij het bezoeken van de archeologische site Machu Picchu, velen hebben daar niet echt belangstelling voor, of beklimmen Machu Picchu Mountain, een andere optie die minder snel volgeboekt is.
Dat je pas in een zeer laat stadium gegevens en boekingsmogelijkheden voor het volgend kalenderjaar kunt vinden op http://www.machupicchu.gob.pe kunt vinden, dat is gebruikelijk. In jouw geval is dat geen enkel probleem want je bent er naar Peruaanse begrippen wel verschrikkelijk vroeg bij. Februari is vroeg genoeg om nog eens te kijken, ook naar de websites betreffende de treinen. Daar vind je dan ook meer actuele prijzen.

Als je flexibel bent, en geen belangstelling hebt voor Inca Trail en Huayna Picchu, kan je ook gewoon naar Cusco gaan zonder iets van te voren te regelen. Je zult dan wel een of meer dagen daar moeten wachten. Geen punt want er is genoeg te doen en zien in Cusco en de Heilige Vallei.
http://www.hostellima.nl

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Augustus is hoogseizoen dus boek zeker op tijd je treintickets (MINSTENS 2 weken op voorhand) als je graag specifieke treinuren wil!
Huayna Picchu en/of Machu Picchu mountain moet je in het hoogseizoen MINSTENS 6 weken op voorhand boeken, dit kan ook gewoon als je Machu Picchu gaat bezoeken met de trein.

Succes!