In mei ga ik 3 weken naar Perú. Sowieso wil ik naar Cusco en Machu Picchu gaan. Ik twijfel of ik naar het zuiden (Arequipa) zal gaan of meer noordelijker (Trujillo) zal reizen.
Welke stad is interessanter, Trujillo of Arequipa?
In eerste instantie dacht ik eraan om vanuit Lima de bus naar Nazca te pakken, vervolgens door te reizen naar Arequipa, en daarna naar Cusco. Na 5 dagen Cusco met het vliegtuig naar Lima, om vanuit daar de bus naar Trujillo te pakken. Daarna terug naar Lima voor de vlucht naar Europa.
Ik weet niet of dat een realistisch plan is. Het lijkt me wel heel veel reizen op die manier.
Een andere optie is om het zuiden links te laten liggen en na het bezoek aan Cusco met de bus vanuit Lima richting het noorden van Perú te trekken. Eventueel nog een paar daagjes Ecuador meepikken.
Het ligt er maar net aan wat je wilt. Playa of Sierra.
Vanuit Lima is het ongeveer 8 uur rijden naar Nasca. Ik neem aan dat je naar Nasca gaat vanwege de lijnen, eventueel is het bezoeken van de Nasca begraafplaats ook erg interessant als je een goede gids hebt (ev. te vragen bij het restaurantje Los Angeles (eigenaresse is Liliana), en vragen naar een rondleiding van gids Janssen. Leuke vent, archeoloog, spreekt goed Engels en een beetje Duits).
Vanuit Nasca kun je het gemakkelijkst een nachtbus nemen naar Arequipa. Cruz del Sur (oudste en bekendste maatschappij van Perú) vertrek daar dagelijks om 10u 's avonds. Je bent dan de volgende dag tegen 8 uur in Arequipa. Arequipa is een mooie stad, het Plaza de Armas valt onder de mooiste van Perú.
Vanuit Arequipa ben ik nog nooit in één keer doorgereisd, maar het is te doen, maar hou gewoon rekening met een lange dag.
Vanuit Cusco vliegen naar Lima en vanuit daar kun je met de bus (9 uur rijden geloof ik) naar Trujillo en Manorca.
Ik hoop dat dit je een beetje een indicatie geeft. De afstanden in Perú zijn een stuk groter dan in ons kikkerlandje. Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust.
De reden dat ik Nazca overweeg is om de reis naar Arequipa te onderbreken. Lijkt me een leuke tussenstop. Valdrá la pena?
Is de reis vanuit Arquipa naar Cusco eigenlijk te lang? Is er tussen Arequipa en Cusco een interessante plek om te stoppen?
Wat heeft jouw voorkeur, Arequipa of Trujillo?
Als ik het zuiden (Arequipa) links laat liggen, overweeg ik om een stukje Ecuador mee te pakken. Dan reis ik na het bezoek aan Cusco vanuit Lima langs de kust door richting Piura. Kun je makkelijk vanuit Perú naar Ecuador? Of doen ze moeilijk bij de grensovergang?
Het ligt er echt aan waar je voor gaat. Ik ben zelf nog niet in Trujillo geweest (ben nooit verder Noord gekomen dan Huaraz) maar heb er veel goeds over gehoord. Een oud collega van me werkt daar en heeft het erg naar zijn zin met de reisjes naar Máncora etc. En het weer is daar, over het algemeen, zeker aantrekkelijker.
Arequipa is een prachtige stad -met koloniaal centrum- om te bekijken. Vanuit een dakterrasje op het Plaza de Armas heb je een geweldig uitzicht op de omliggende vulkanen. In Arequipa vindt je onder meer la Iglesia de la Compañía de Jesús, Santa Catalina klooster, het museum met Juanita (het IJsmeisje) en je zit op ongeveer 4 uur rijden afstand van de Colca Canyon (Chivay).
Nasca wordt echter meestal bezocht vanwege de Nasca lijnen of Maria Reiche. Hiernaast is er veel interessants te vinden in de omgeving zoals de Nasca begraafplaats en de Nasca piramides, deze zijn echter gemakkelijk in 1 dag te bezoeken. De stad Nasca zelf is niet echt interessant. Je kunt er ev. overnachten, een tourtje pakken en 's avonds de nachtbus naar Arequipa nemen.
Vanuit Arequipa is het ongeveer 10 uur rijden (vertrek rond 20.30u) naar Cusco (ook met Cruz del Sur).
Vanuit Máncora of Tumbes moet het relatief gemakkelijk zijn de grens over te gaan naar Cuenca of Vilcabamba (Ecuador).
Suerte con las preparaciones para tu viaje! Cualquiera cosa me escribes por acá
He aprendido español en Holanda (hice dos cursos) y en México (el país que llevo en mi corazón!). Además, tengo muchos amigos y conocidos hispanohablantes. Me encanta el español, es mi pasión!
Y vos (tú), dónde has aprendido español? A qué te dedicas? Estás enamorado de Perú?
Yo he aprendido español en Holanda (dónde todavía vivo) en la uni, 3 semanas de clases en Valencia, España, 5 clases en La Habana, Cuba, y he trabajado medio año en Perú. También mi novia es peruana así casi cada día hablo, escribo y aprendo esta idioma bonita. América Latina tiene mi corazón pero una persona en especial, claro
¡Diviertate con las preparaciones y disfruta la Semana Santa!
QueVivaPSV, me encanta ver tanta preparación, no me gusta siempre encontrar tantos cheles típicos en todo el continente sin almenos un minimo de facultad de hablar de la lengua, siempre con sus libritos Lonely Planet y sin la menor idea de la realidad social local.
Seguramente disfrutaras de Peru pero cuidate - hoy dia no es el lugar más seguro de America Latina. Utiliza siempre tu cabeza y con tu conocimiento del castellano probalmente no hay problema…
Wat kost ongeveer een retourticket Lima - Cusco? Kan ik dat een dag vooraf via internet boeken? Of hoe werkt dat in Perú?
Ik vrees trouwens de vele opdringerige verkopers in Cusco en in Machu Picchu. Dat was in Chichén Itzá ook vreselijk irritant. Of is het in Cusco en Machu Picchu niet zo erg?
Vanuit Lima kun je met de bus naar Cusco (Aan te raden bedrijven zijn Cruz del Sur of Movil. Ik weet niet of Soyuz al naar Cusco rijdt of niet).
Maar gemakkelijker is natuurlijk met het vliegtuig. Je hebt o.a. LAN en Star Peru die Lima-Cusco en Cusco-Lima vliegen. Star Peru is wat goedkoper maar heeft wat vaker last van vertraging als het in Cusco erg bewolkt is. Verder altijd wel tevreden over geweest. LAN overigens ook, wel ietsje duurder maar meer zekerheid qua tijd.
Qua verkopers: In Cusco zul je doodgegooid worden met de vraag: masajes? masajes? en leuren er nog veel mensen op de pleinen met allerlei dingen (zowel Peruanen als veelal Argentijnse backpackers). Maar gewoon doorlopen en dan houdt het vaak snel op. In Aguas Calientes is het veel rustiger wat dat betreft, daar zijn ze heel erg gewend aan toeristen (de stad is daarop gebouwd).
Maar met de bus is het toch super lang (18 uur ofzo)?
Heb je enig idee hoeveel een retourticket Lima - Cusco kost? Waar moet ik dan aan denken (€200 ofzo)? En kan ik dat via internet bij LAN of Star Peru kopen?
Hier zijn de websites van zowel Star Peru en LAN, gewoon de juiste datum invullen en dan krijg je het antwoord vanzelf
De massages zijn volgens mij zonder “Final feliz”, maar daar durf ik je geen zekerheid over te geven, ik heb de uitnodigingen nooit aangenomen. Wel verschillende malen gehoord van “Final triste”, dat je broekzakken leeggehaald worden tijdens je massage of zelfs erger dat je gewoon overvallen wordt. Altijd goed opletten dus. Als je echt een massage wilt, kijk dan gewoon even in je Lonely Planet of Rough Guide, of vraag het bij je hotel/hostal