Die busreis gaat hem niet worden. Ervanuit gaande dat je dan geen stops kan maken. Wij willen heeeel erg graag Huacachina (langs de kust van Peru) zien. We horen hier zulke goede verhalen over! En de LP is er ook lovend over! Dit terwijl bijna geen enkele touroperator dit plaatsje in hun reizen heeft zitten.
Huacachina is niet heeeel speciaal hoor. Het is wel lache om een keer te sandboarden maar het is niet zo dat je dit niet mag missen.
Als het problemen geeft met je planning dan zou ik dit gewoon overslaan.
Lima -> Ica: ongeveer 5 uur
Lima -> Paracas / Pisco: ongeveer 4 uur
De bussen van Soyus gaan elke 5 a 10 minuten op deze route. Soyus stopt niet in Paracas, maar wel in Pisco.
De bussen van Oltursa gaan 2 tot 4 keer per dag naar Ica en 1x per dag stopt deze in Paracas.
Cruz del Sur heeft denk ik ook enkele bussen per dag.
Ica -> Arequipa: ongeveer 14 uur
Oltursa: 2x per dag
Voor de rest van de tijden (in Peru) zou je naar de site van Cruz del Sur (http://www.cruzdelsur.com.pe/) kunnen kijken. Dan heb je in iedergeval een indicatie van hoelang een bus er over doet.
Toevallig willen mijn vriendin en ik in juli/augustus ongeveer dezelfde reis af gaan leggen in ook ongeveer 25 dagen. We vliegen vanuit Brussel meteen door naar Arequipa, dus Ici/Paracas en Huacachina slaan we (helaas) over. Dus waarschijnlijk ongeveer zo:
Arequipa
San Pedro de Atacama
Uyuni
La Paz
Puno
Cuzco
De tickets zijn net geboekt, maar zitten nog in een oriënterende fase vwb te reis. Als ik de diverse reacties hierboven lees begrijp ik dat deze reis goed te doen is en dat we niet te veel hoeven haasten? Zelf wil ik heel graag de 4 daagse klassieke inca trail lopen, maar je zult mij niet snel hier in Nederland zien trainen. Is deze tocht voor ongetrainden (met jonge benen) toch goed te doen? En raden jullie de klassieke inca trail aan, of is de Salkantay Trail net zo mooi?
Ik vond de Ballestas eilanden wel leuk hoor, veel zeeleeuwen, maar ik hoor ook van veel mensen dat ze het tegen vonden vallen… omdat je het bootje niet af mag. Kortom misschien niet zo erg om te missen. Ica / Huacachina ben ik zelf niet geweest vanwege overstromingen destijds, zijn veel mensen wel enthousiast over maarja, dat geldt ook voor veel plekken in het noorden van Peru, in de centrale Andes (Ayacucho, Huancavelica enzo), en nog 1000 andere plekken waar jullie gewoon geen tijd voor gaan hebben. Dus treur niet te lang over de ‘darlings’ die je moet ‘killen’ en focus je op de prachtige, veelzijdige plekken die je wel makkelijk kunt bezoeken.
Arequipa is een mooie stad, bv. Santa Catalina klooster is heel gaaf. Het is ook een goede basis voor een 2-daags of langer tripje naar de Colca Canyon. Lekker naar een hot spring en hopelijk condors zien met 3 meter vleugelspanwijdte! Ze zoeven voorbij als zweefvliegtuigjes, echt machtig.
Vanuit San Pedro kun je je ook zo lang vermaken als je wilt, genoeg te zien in de omgeving (ik vond El Tatio geisers indrukwekkend), en een goed startpunt voor die Uyuni tour.
Puno zelf is grauw en niet zo aantrekkelijk (ik heb er 5 weken gewoond, gelukkig was er toen wel een wekenlang festival aan de gang… de markt is best leuk maar verder niet veel te beleven), maar wel een goed startpunt voor een tripje naar de eilanden in het Titicacameer.
En ook Cuzco is meer dan de stad zelf: er omheen vind je volop leuke dorpjes en mooie ruïnes.
Kortom jullie plannen lijken mij een goede basis om nog ter plaatse te kiezen hoe vol je het wilt proppen. Als je rustig aan wilt doen, is het rustig genoeg; wil je toch meerdere sights op een dag bezoeken (en bv. een beetje off the beaten track) dan kan dat ook heel makkelijk vanuit die plekken, alhoewel je met 3 dagen Uyuni-tour en 4 dagen Inca Trail al flink wat dagen kwijt bent natuurlijk.
Ik ben geen wandel-fan dus ik heb hem niet gedaan, maar je vindt vele, VELE antwoorden op die vraag in deze Inca Trail FAQ thread op de Lonely Planet site: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=704981
Persoonlijk denk ik dat het geen kwaad kan om toch wat te trainen van tevoren, in ieder geval je schoenen goed inlopen zodat je geen blaren krijgt, en ook wat traplopen.
En ik denk dat je ook wel last kunt krijgen door de hoogte / ijle lucht, al is jullie reisroute wel goed om van tevoren al te wennen aan de hoogte (La Paz maar liefst 4000 meter, dus…). De meeste mensen wennen er wel na 2-3 dagen aan.
Ik denk dat je ook daarop wel antwoorden vind in die Lonely Planet thread. Voor zover ik meelees op internet de afgelopen 12 jaren, moet je voor de klassieke Inca Trail vaak maanden van tevoren boeken of anders is het vol. …Wat dus meteen aangeeft hoe druk het op die trail is! Persoonlijk moet ik er niet aan denken om met zovelen een berg op te lopen, maarja veel mensen vinden het geweldig.
Ik lees ook vaak dat die Salkantay trek heel mooi is.
Je zou ook gewoon met de trein naar Machu Picchu kunnen gaan (al is dat wel heel duur).
Veel succes met plannen maken, en als je echt nieuwe vragen hebt kun je die denk ik beter als nieuw onderwerp in het Peru forum plaatsen, dan krijg je meer antwoorden.
Hoi Naatb, mijn vriend en ik willen exact hetzelfde als jullie: 3,5 week: vertrek op een donderdag, retour op een vrijdag! Toevallig.
Onze planning is: Lima - Huacachina - Ica - Nazca - Arequipa (incl. Colca Canon) - Cuzco - Machu Picchu - Puno - La Paz - Uyuni - La Paz. Wij vliegen vanaf La Paz terug.
Ik twijfel nog een beetje over de zandduinen. Het is natuurlijk erg leuk, maar of het de moeite waard is?! Het is misschien ook iets wat je dichter bij huis kunt doen.
Ik ben erg benieuwd wat jij nu voor route in je hoofd hebt!
Hey hey!
Even een paar opmerkingen van mijn kant.
Ten eerste moet je er met de Salkantaytrek rekening mee houden dat je 4 dagen aan het lopen bent en op de 5e dag Machu Picchu ziet. Als het goed is kun je dan wel direct met de trein terug naar Cuzco, maar je bent dan wel gesloopt. Je zou hier tijd kunnen besparen door een ander trek te doen, bijvoorbeeld de Inca Jungle trek, dat is 1 dag fietsen, 2 dagen lopen en op de laatste dag Machu Picchu, maar is iets lichter.
Ten tweede over het busvervoer. De bussen cama zijn inderdaad beter dan de bussen economicos, maar dat ligt ook aan het land en aan de maatschappij, aangezien iedere maatschappij zowat bus cama aanbiedt, maar er wel degelijke grote verschillen zijn. In Peru heb je als goede maatschappijen inderdaad Cruz del Sur, Movil en Civa (180 graden!). In Boliva weet ik het niet precies, maar zijn de bussen over het algemeen wel veel slechter dan in Peru, daar moet je rekening mee houden. En het is er stervens koud. Verder heb ik een vrij goed idee van de afstanden en bustijden in deze streken, dus ik zal proberen om het een beetje op een rijtje te zetten:
Lima - Ica: 4 tot 6 uur.
Ica - Arequipa: 12 tot 14 uur.
Arequipa - La Paz: ±10 uur (Via Chili weet ik de afstand niet)
La Paz - Uyuni (of andersom): ± 14 uur.
La Paz - Puno: 4-6 uur
Puno - Cuzco: 6-7 uur
Cuzco - Lima: Minimaal 20 uur.
Het zijn dus geen lichte reizen en houd er rekening mee dat je bij het passeren van een grens overdag moet reizen.
Verder ben ik het eens wat betreft Uyuni en omstreken, dat is geweldig!
En ook Huacachina kan ik goed van jullie begrijpen! Dat is echt leuk om daar even te zijn, alhoewel de oase stinkt naar zwavel, maar dat merken jullie wel. Maar het is helemaal niet irreel om vanuit Lima vroeg te vertrekken naar Paracas, dan door te gaan naar Huacachina, daar te sandboarden en bij wijze van spreke diezelfde avond door te rijden naar Arequipa in de nachtbus. Het is slopend, maar het kan wel. Overigens zijn excursies vanuit Huacachina naar Paracas ook heel gewoon. Een en ander wordt ook allemaal aangeboden door maatschappijen ter plekke, waaronder de busmaatschappij Cruz del Sur.
Nog één laatste aandachtspuntje: Eigenlijk hebben alle plekken die jullie bezoeken meer dan slechts één aspect om te bekijken. In bijna alle gevallen zal een dagje langer blijven dus zeker wel de moeite waard zijn.
Sorry voor de late reactie allemaal. Dank voor alle reacties.
Een vriendin van me in net terug van een 3 maandse rondreis door Equador, Peru, Chili en Bolivia en zij verzekerde me dat we Huacachina niet over mochten slaan omdat het daar zo relaxed en mooi is. > Sorry, ik ben echt een persoon die op ervaringen afgaat.
We hebben nu via Peruonline.nl een mooie reis naar onze zin kunnen vinden, maar wat valt de prijs enorm tegen zeg!!! Voor de reis incl intercontinentale vlucht zijn wij voor 2 personen al €5600,- kwijt! En dan moet je daar ter plekken nog je avondeten souvenirs, entreegelden etc.
Zijn dit normale prijzen? Wij vinden het echt enorm tegenvallen!
Huh, ik dacht dat je zelfstandig ging reizen met openbaar vervoer? Met die gedachte heb ik namelijk al je vragen beantwoord.
Met een georganiseerde rondreis kun je waarschijnlijk wel al die dingen van je eerste lijstje zien maar dan is het natuurlijk wel veel duurder inderdaad.
Bussen in Peru en Bolivia kosten geen drol, hotels ook niet veel, en eten kun je ook goedkoop (of wat duurder als je toeristische restaurants bezoekt, maar dan nog niet zo duur). Wel is het natuurlijk duurder om veel te reizen dan om langer op 1 plek te blijven. In mijn reisstijl ben ik ongeveer US$20-25 per persoon per dag kwijt (ongeveer 2-3 nachten per locatie, reizen met bus of soms trein, goedkope hotelletjes maar wel privé kamer, goedkope restaurantjes maar soms ook toeristische, en soms op de markt of van straatkraampjes eten, een paar souvenirs, soms een georganiseerde tour). In jullie stijl (veel verkassen en veel lokale tours) zal het wel wat meer zijn. Maar zoveel geld als met die organisatie zal het niet kosten. Tenzij je geen betaalbare vliegtickets meer kunt vinden.
Ja we wilden eerst zelfstandig, maar horen en lezen echt overal dat er best grote kans is op stakingen enzo waardoor plaatsen en wegen afgesloten zijn. Vandaar dat we ook via een touroperator een offerte aangevraagd hebben. Je hebt touroperators die een reisofferte op aanvraag voor je maken. Die boeken dan alle hotels en bus/treintickets en eventueel al een aantal trips voor je.
en de goedkoopste vliegtickets die ik via Cheaptickets kan vinden zijn ± 950/1000 pp
Is dit duur voor Zuid-Amerika?
Hey hey!
Het is goed dat je op ervaringen afgaat, doe ik ook altijd. En wij spreken ook allemaal uit ervaring, dus ook daar kun je op vertrouwen:).
Over de prijs, 5600 euro is wel echt duur! Als je een volledig georganiseerde reis met Djoser ofzo doet dan zit je op de helft daarvan en als je zo’n bouwstenen reis hebt nog minder. Rond de 1000 euro voor een vlucht is wel normaal, dat is zelfs nog economisch, maar dan betaal je dus 4600 euro voor 24 dagen? Ik zou 2400 euro voor 24 dagen veel reeler vinden. Tuurlijk kosten goede bussen en goede hotels wel iets meer, maar dan nog is het duur. Ik zou als je niks goedkopers kunt vinden gewoon lekker zelf gaan. En al die stakingen zou ik je niets van aantrekken, de oproer is eigenlijk altijd minder groot dan men het voor doet komen. Ik heb één keer een wegafzetting meegemaakt (in 1,5 jaar tijd), die na 3 uur weer opgeheven werd. Het is wel handig als je Spaans spreekt als je alleen gaat. En anders toch andere organisatie zoeken.
Nee het is 1250,- voor intercontinentale vlucht en één binnenlandse vlucht en 1550,- voor de reis zelf. Dus is 2800,- p/p en dan moet het dus nog keer 2! En daarbuiten moet je daar ter plekke natuurlijk nog je eigen aankopen (souvenirs, snacks ed), je entreegelden en je avondeten zelf betalen!
En andere reisorganisaties die vergelijkbare dingen aanbieden zijn ongeveer even duur. We hebben bij ongeveer 3 touroperators dezelfde reis aangevraagd.
Bij stakingen wordt vaak de hele snelweg afgesloten, dus ook met een touroperator kom je er dan niet langs. Als het stakingen bij een enkel busbedrijf betreft is dat geen probleem, dan neem je gewoon een andere maatschappij. Vrijwel overal is er keuzes zat.
Als je zelfstandig reist kun je het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt (afgezien van de vlucht naar Peru). Een tweepersoons kamer in een hostel hoeft bijv. niet meer te kosten 30-50 soles. Met bussen kun je het ook heel goedkoop of wat duurder doen. Binnenlandse vluchten kun je betaalbaar vinden bij Peruvian Airlines en Star Peru. Voor 5 soles heb je al een menu, maar je kunt natuurlijk ook meer uitgeven. Op de markten kun je ook erg goedkoop ontbijten en lunchen.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Een touroperator levert wat gemak op en daar betaal je dan ook weer voor natuurlijk. Zelf boek ik nooit alles vooruit, dus hoeft er ook niets omgeboekt te worden.
Ik denk wel dat in jullie geval een touroperator een goed idee kan zijn omdat jullie best heel veel willen zien in korte tijd. Zelf regelen ter plaatse kost meer tijd.
Wij hebben vliegtickets voor 1.170 euro per persoon geboekt, heen vliegen we op Lima, terug vanaf La Paz. Verder willen wij alles ter plekke regelen. Wel leg ik bijvoorbeeld al het hotel in Lima vast, zodat we bij aankomst direct naar ons hotel kunnen en niet hoeven te zoeken etc.
Ik vind het lastig inschatten wat alles totaal zal gaan kosten, voor mijn gevoel moet het goedkoper kunnen. Op basis van eerdere backpackreizen heb ik ervaren dat alles zelf organiseren goedkoper is dan wanneer je georganiseerd reist. Maar dat kost je wel tijd qua regelen, plannen etc. Dat kan een afweging zijn als je met een strak tijdschema zit.
Ja inderdaad, ik denk dat wij ook alleen vliegtickets regelen en de rest daar plannen. Maar jullie hebben net zo’n strakke planning als ons toch in hetzelfde aantal dagen? Hoe wil je dat ter plekke gaan regelen zonder tijdverlies? Ik zag in enkele reacties enkele busmaatschappijen voorbij komen. Misschien dat we vanuit Nederland alvast enkele busreizen kunnen boeken?
Zoiezo willen wij wel alvast vanaf hier dan MP vastzetten. Schijnt een wachtlijst voor de trails te zijn.