24 daagse rondreis Peru én Bolivia?

ik heb nog steeds de hoop dat het gaat lukken :slight_smile: Ik ben nu op mijn werk en heb mijn planning dus niet bij de hand, die zal ik nog sturen.

Ik wil al wel enkele bussen reserveren. Op basis van wat ik hier lees en ervaringen van vriendinnen wil ik in Peru met Cruz del Sur gaan reizen. Schijnt in verhouding een dure maatschappij te zijn, maar ik vind comfort toch ook wel prettig, zeker bij nachtritten. Op de website van cruz del sur kan je al tickets boeken. In eerdere berichten las ik dat dit niet kon, maar het lijkt op de site wel te kunnen. Ik heb nog niets geboekt, omdat ik nog steeds twijfel over huacachina…

Ik probeer je vanavond onze planning tot zover te mailen ok?

In post #29 heb ik een indicatie van de kosten gegeven. Bolivia is iets goedkoper dan Peru. Maar dagen met georganiseerde tourtjes zijn natuurlijk duurder dan dagen met alleen maar eten + hotel.

Door nachtbussen te nemen kun je de kosten ook een beetje drukken, je slaat dan weer een nacht hotelkosten over.

Souvenirs hoeven niet super veel te kosten, je moet wel afdingen. En bedenk bij grote zware dingen dat je ze ook gewoon op het Waterlooplein of in de Wereldwinkel in Nederland kunt kopen… :slight_smile:

Ja super Hazebroek! Ik ben heel benieuwdnaar jullie planning! Ik heb ze wel bij de hand zie hieronder. Wij zitten te twijfelen tussen 2 planningen (ongeveer dezelfde bestemmingen maar in andere volgorde)

1 Vertrek Brussel - aankomst Lima
2 Bus naar Paracas - Excursie Ballestas eilanden - Overnachting in Huacacina
3 Jeeptour sandbuggy en sandboarden in en om Huacachina
‘s Avonds nachtbus naar Arequipa
4 Vrije dag in Arequipa
5 2-daagse excursie Colca Canyon
6 2e dag Colca excursie - Minibus van Chivay naar Puno
7 Excursie Uros/Taquila eilanden
8 Bus van Puno - La Paz (via Copocabana)
9 Vrije dag La Paz
10 Vrije dag La Paz - ‘s Avonds nachtbus La Paz – Uyuni
11 Vrije dag Uyuni
12 3 dagen/2 nachten excursie Uyuni zoutvlakten
13 3 dagen/2 nachten excursie Uyuni zoutvlakten
14 3 dagen/2 nachten excursie Uyuni zoutvlakten
Nachtbus van Uyuni – La Paz
15 Vrije dag La Paz
16 Bus van La Paz naar Cuzco
17 Vrije dag Cuzco
18 4-daagse Inca/Salkantay Trail
19 4-daagse Inca/Salkantay Trail
20 4-daagse Inca/Salkantay Trail
21 4-daagse Inca/Salkantay Trail
22 Vlucht van Cuzco naar Lima - Aansluitend vlucht naar Amsterdam/Brussel
23 Aankomst Amsterdam/Brussel

Hiermee zitten we op 23 dagen en zouden we zelfs nog ergens een extra dag vrij in kunnen plannen. Deze planning is wel gebaseerd op een en terug vliegen op Lima. Maar goed, wij hebben onze tickets nog niet geboekt.

Planning nr 2:

1 Vertrek Brusel - Aankomst Lima
2 Bus naar Paracas - Excursie Islas Ballestas - Overnachten in Huacachina
3 Jeeptour incl. sandboarden - Nachtbus Ica - Arequipa
4 Aankomst Arequipa verder vrije dag
5 Arequipa
6 Vertrek 2-daagse Colca Canyon tour
7 2e dag Colca excursie daarna bus naar Puno
8 Excursie Uros /Taquile eilanden
9 Bus naar La Paz
10 Vrije dag La Paz - Nachtbus naar Uyuni
11 1-daagse excursie naar de zoutvlakten (dan zie je dus alleen de vlakten, niet het meer en de rest)
12 Bus naar Sucre
13 Vrije dag Sucre
14 Vrije dag Sucre (eventueel excursie?)
15 Binnenlandse vlucht Sucre - La Paz
16 Bus La Paz - Cuzco
17 Vrije dag in Cuzco
18 4-daagse Inca Trail of Salkantay Trail
19 4-daagse Inca Trail of Salkantay Trail
20 4-daagse Inca Trail of Salkantay Trail
21 4-daagse Inca Trail of Salkantay Trail
22 Vrije dag in Cuzco
23 Binnenlandse vlucht Cuzco - Lima daarop volgend vlucht Lima - Brussel
24 Aankomst Brussel

Bij deze planning zit Sucre nog inbegrepen, maar dit gaat dan ten koste van de Uyuni tour, die wordt dan 1 dag ipv 3 dagen.

Hoi NaatB, wat veel vrije dagen in La Paz in dat eerste schema, bij elkaar opgeteld! Dat is echt een veel minder leuke stad dan Cusco.

De volledige Uyuni-tour was in mijn geval een van de mooiste dingen die ik op aarde heb gezien. Die zou ik niet zo gauw overslaan ten koste van andere dingen (tweede schema).
Sucre is leuk hoor, maar wel een stad als vele andere in Latijns Amerika. Bv. Arequipa is ook ongeveer net zo leuk.
De dingen die je tijdens de 3-daagse Uyuni-tour ziet, zijn echt uniek op aarde.

Qua planning en logistiek zou ik sterk afgaan op de schema’s van Djoser enzo. Die kiezen natuurlijk ook voor de goedkoopste en handigste opties. Maar staar je er ook niet blind op want in de praktijk lopen dingen vaak anders dan je wilde! Vooral nu met die stakingen enzo. Maar dan gebeuren vaak juist de leukste dingen, kom je bv. opeens in een dorpje terecht zonder andere toeristen, of krijg je een lift van leuke mensen, of zoiets.

Ja zo denken wij er dus ook over. Deze 2 planningen hebben Peruonline.nl en Southamericaplanet.nl voor ons gemaakt. De eerste bevalt ons ook meer.

MJa die vrije dagen komen voort uit de nachtbussen die daaraan vooraf gaan. Wij dachten dat het misschien niet zo fijn is om vanuit een nachtbus meteen een volgende bus naar een andere plaats te moeten pakken.

Titicacameer hebben we erbij zitten hoor! Overnachten in Puno en een excursie naar de rieteilanden > Uros/Taquile.

Laat die twee bureaus maar niet horen dat je hun diensten gratis aan het gebruiken bent en vervolgens zelfstandig op reis gaat! :slight_smile:

Doe ik stiekem ook wel eens hoor: in een winkel fototoestellen uitproberen en dan goedkoper via internet bestellen. :redface:

Haha, ik denk dat heel veel mensen dit zo doen. en ze vragen erom hoor, met die prijzen :wink: Lekker makkelijk :slight_smile: Als ze van die 40% winstmarge nu eens 10% winstmarge zouden maken…Hihi…

Wij zijn tijdens onze reis door India door onze (lokale) touroperator enorm belazerd en dit heeft ons toen een aardige duit gekost (gelukkig hebben we goeie reisverzekering) maar sindsdien zijn we erg op onze hoede met touroperators, want dit heeft toch wel een kleine negatieve stempel op die reis gedrukt.

U zou ook een kijkje kunnen nemen naar de site www.southamericatravelblog.com. daar heb je goede uitleg over atracties in Peru. en wat je daar allemaal kan + reistips.

1 like

Hoi Naat,

Daar ben ik dan! Ik heb onze planning nog niet helemaal af, ik stel hem stapje voor stapje vast. Maar grofweg komt hij vooralsnog hierop neer:

1. Aankomst Lima (22.00 uur lokale tijd)
  2. Lima
  3. Vanuit Lima de ochtendbus (07:00u) naar Nazca (14:00 uur aankomst)
  4. Nazca, lijnen vliegen en de begraafplaats. Nachtbus naar Arequipa
  5. Arequipa, ong. 10:00 uur aankomst: “regeldagje” met o.a. vastleggen 2 dagen Colca Canon
  6. Arequipa
  7. Colca canon
  8. Colca Canon
  9. Areguipa, nachtbus naar Cuzco
  10. Cuzco, regeldagje (tripje MP boeken)
  11. richting MP
  12. bezoek MP, terug naar Cuzco
  13. Cuzco

22
23 La Paz
24. Vertrek vanuit La Paz naar Brussel
25. Aankomst Brussel

Dit is `m zo ongeveer… Nog vrij grof dus. We willen in ieder geval nog naar het Titicacameer en Salar de Uyuni. Sucre zou ik leuk vinden als er tijd voor is, maar dat is nog even de vraag…

Groetjes!

Ik raad je aan MP hier in Nederland al te boeken. Ik lees en hoor overal dat hier lange wachttijden voor zijn. Lees: maanden van te voren boeken!

Voordat je ter plekke een enorme teleurstelling krijgt…

Zoals ik het begrijp is dit alleen nodig als je een van de trails wilt gaan lopen. Wij hebben het plan om met de trein of bus naar Aques Caliente te gaan en dan (de volgende dag) 's-morgens vroeg het kleine stukje lopen. Maar ik zal dan toch nog eens goed kijken.

Nadeel is dat wij in augustus gaan en het volgens de berichten dan enorm druk is in Peru. Ik ben wel bang voor reeds volgeboekte bussen en treinen, dus zou inderdaad wel het eea vooraf willen boeken, maar ja, je kan het ook weer niet te strak plannen, stel dat er iets teen zit. En juist de vrijheid is zo lekker, bevalt het ergens niet, dan kan je zo weg gaan! Dilema’s…

Maar wel leuk om alles uit te zoeken!

O dat eerste zou kunnen, dat weet ik eigenlijk niet. Wij willen echt een trail gaan lopen. Alleen twijfelen wij nog tussen de beroemde -minder zware- Inca Trail, die wel erg toeristisch is of de minder toeristische, maar wel zwaardere Salkantay Trail.

Daar kan ik echt niets zinnigs over zeggen. Wellicht kan je daarvoor een nieuw topic openen en om raad vragen?

Haha, zo’n topic moet toch al wel bestaan denk ik :slight_smile: Ik ga eens even zoeken.

Dat zal haast wel ja! Haha! Wel echt handig deze site. Ik heb verder de Lonely Planet van Peru en Bolivia, beiden 2010, ook erg handig!

Succes!

Ja ik heb de LP van Peru ook al, nu die van Bolivia nog even aanschaffen!

De salkantaytrip hoef je niet vantevoren te boeken. Alleen de incatrail moet je enkele maanden vantevoren regelen. Overweeg ook eens de 5 daagse minder bekende en primitievere ausangatetrail te lopen. Deze komt niet uit bij machu picchu maar is een stuk mooier. Dan kun je de volgende dag per trein naar MP. De ausangatetrail is wel zwaarder als de andere omdat deze op grotere hoogte ligt. Het hoogste punt is zelfs 5300 meter.
Als je tijdens je MP bezoek de piek achter MP wil beklimmen dan moet je zowieso de eerste bus smorgens vanaf aquas calientes hebben.
Er mogen maar een beperkt aantal de piek op en deze kaartjes zijn in 10 minuten op.
Het “kleine” stukje lopen naar MP valt toch een beetje tegen, dit is een vrij steile klim. Het moet wel te doen zijn.

Hoi NaaTb,

Ik heb onze planning af! :cheer: Tenminste, tot nog toe, er zal misschien nog wel wat veranderen, maar dit is zoals ik hem nu in gedachte heb. Daarbij heb ik zelfs nog 1 dag over, die we als “joker” kunnen inzetten in Peru, mocht er ergens iets tegen zitten of het ergens zo leuk zijn dat we een dagje langer willen blijven. De nummering is niet van 1 tot 25, maar van 4 tot 28, dit zijn de data van onze trip, dus daar moet je niet op letten :slight_smile:

4 Vliegen Brussel-Londen-Miami-Lima
5 Lima
6 Lima, overdag bus naar Nazca (v 07:00 – a 14:00)
7 Nazca, lijnen vliegen, begraafplaats, nachtbus naar Arequipa
8 Arequipa
9 Arequipa
10 Twee daagse Colca Canon
11 Twee daagse Colca Canon, nachtbus naar Cuzco
12 Cuzco
13 Cuzco, vertrek naar Machu Picchu
14 ’s-Morgens vroeg bezoek MP, daarna terug naar Cuzco
15 Cuzco, nachtbus naar Puno
16 Puno, bezoek Uros eilanden
17
18 Bus vanaf Puno naar La Paz overdag
19 La Paz, bus overdag naar Uyuni
20 Drie daagse Uyuni
21 Drie daagse Uyuni
22 Drie daagse Uyuni
23 Uyuni bus overdag naar Sucre
24 Sucre, nachtbus naar La Paz
25 La Paz
26 La Paz
27 Vlucht La Paz-Miami-Madrid-Brussel
28 Aankomst Brussel

Dus, wat denken jullie ervan!? Te doen???

Mooie route, is zeer goed te doen, alleen overdag zijn er geen bussen tussen la paz en uyuni, alles gaat snachts, of je gaat een stukje met de bus en de rest met de trein, dat kan dan weer wel