Beste Zuid-Amerika kenners,
Ik ben van plan om tussen kerst en oud-en-nieuw naar Zuid-Amerika te vertrekken voor een tripje van ongeveer vier maanden. De periode is, net als de gehele planning, indicatief en uiteraard zo flexibel als elastiek. Toch heb ik wel en globale planning gemaakt, deels omdat ik stiekem een gigantische controlfreak ben en deels omdat ik wel een goed beeld wil krijgen van wat binnen welke tijd mogelijk is.
De planning zou +/- moeten zijn als volgt:
[ol]
[li]Buenos Aires[/li][li]Ushuaia (+ Antarctica)[/li][li]Punta Arenas[/li][li]Torres del Paine (W)[/li][li]El Calafate[/li][li]Villa ‘o Higgins[/li][li]Cochrane[/li][li]Coihaique[/li][li]Chaiten[/li][li]Puerto Montt[/li][li]Pucon[/li][li]Curacautin[/li][li]Santiago (Misschien bergexcursie)[/li][li]Vina del Mar[/li][li]San Pedro[/li][li]Potosi[/li][li]Sucre[/li][li]La Paz[/li][li]Rurrenabaque[/li][li]Puno[/li][li]Cuzco (Incatrail of vergelijkbaar, duh ;))[/li][li]Lima[/li][/ol]
Hierbij zijn de volgende zaken van kracht
[ul]
[li]In principe ben ik van plan om het vliegtuig van BA naar Ushuaia te pakken maar dat kan eventueel nog de bus worden. Wat dus betekent dat Puerto Mardyn ook nog wordt toegevoegd en dat, in het kader van afwisseling, Torres del Paine of El Calafate eerst wordt gedaan.[/li][li]Antarctica is even afhankelijk van het beschikbare budget (wil dan wel de 11-daagse trip doen oid).[/li][li]De route tussen El Calafate en Puerto Montt is volgens mij niet de meest makkelijke. Toch lijkt een tocht door de Chileense andes me erg mooi. [/li][li]Viña del Mar is abolsuut optioneel, geen ramp als dat te vervallen komt.[/li][li]Rurrenabaque tevens optioneel maar wel een “should have”.[/li][/ul]
Het lijkt me wel mogelijk in vier maanden maar het zou goed kunnen dat ik er naast zit. Wat denken jullie? Eventueel zou ik ook vanaf La Paz weer terug kunnen vliegen of vanaf Chili direct naar Peru kunnen gaan.
Verder heb ik nog de volgende vragen:
[ol]
[li]Klimaat-technisch lijkt het me logisch om Patagonië als eerste (Januari) te doen. Wordt Maart / April een probleem in Bolivia en Peru?[/li][li]Ik ben opzoek naar tickets maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik dit het beste kan aanpakken. Voor zover ik het snap kan ik gewoon een ticket boeken en de terugvlucht-datum later nog aanpassen? Hoe vind ik verder op de meest betaalbare tickets?[/li][li]Er zijn veel aanbieders die vluchten hebben via bijvoorbeeld Rio, Sau Paulo of New York. Kan ik een extra (wacht)dagje boeken?[/li][li] Is de planning een beetje logisch? Ontbreken er nog essentiële bestemmingen?[/li][li]Antarctica-cruise, thuis boeken of in Ushuaia?[/li][/ol]
Ik zal best nog wel wat aanvullende vragen hebben. Die komen nog wel. ![]()