Tripje Argentinië / Chili / Bolivia / Peru

Beste Zuid-Amerika kenners,

Ik ben van plan om tussen kerst en oud-en-nieuw naar Zuid-Amerika te vertrekken voor een tripje van ongeveer vier maanden. De periode is, net als de gehele planning, indicatief en uiteraard zo flexibel als elastiek. Toch heb ik wel en globale planning gemaakt, deels omdat ik stiekem een gigantische controlfreak ben en deels omdat ik wel een goed beeld wil krijgen van wat binnen welke tijd mogelijk is.

De planning zou +/- moeten zijn als volgt:

[ol]
[li]Buenos Aires[/li][li]Ushuaia (+ Antarctica)[/li][li]Punta Arenas[/li][li]Torres del Paine (W)[/li][li]El Calafate[/li][li]Villa ‘o Higgins[/li][li]Cochrane[/li][li]Coihaique[/li][li]Chaiten[/li][li]Puerto Montt[/li][li]Pucon[/li][li]Curacautin[/li][li]Santiago (Misschien bergexcursie)[/li][li]Vina del Mar[/li][li]San Pedro[/li][li]Potosi[/li][li]Sucre[/li][li]La Paz[/li][li]Rurrenabaque[/li][li]Puno[/li][li]Cuzco (Incatrail of vergelijkbaar, duh ;))[/li][li]Lima[/li][/ol]

Hierbij zijn de volgende zaken van kracht

[ul]
[li]In principe ben ik van plan om het vliegtuig van BA naar Ushuaia te pakken maar dat kan eventueel nog de bus worden. Wat dus betekent dat Puerto Mardyn ook nog wordt toegevoegd en dat, in het kader van afwisseling, Torres del Paine of El Calafate eerst wordt gedaan.[/li][li]Antarctica is even afhankelijk van het beschikbare budget (wil dan wel de 11-daagse trip doen oid).[/li][li]De route tussen El Calafate en Puerto Montt is volgens mij niet de meest makkelijke. Toch lijkt een tocht door de Chileense andes me erg mooi. [/li][li]Viña del Mar is abolsuut optioneel, geen ramp als dat te vervallen komt.[/li][li]Rurrenabaque tevens optioneel maar wel een “should have”.[/li][/ul]

Het lijkt me wel mogelijk in vier maanden maar het zou goed kunnen dat ik er naast zit. Wat denken jullie? Eventueel zou ik ook vanaf La Paz weer terug kunnen vliegen of vanaf Chili direct naar Peru kunnen gaan.

Verder heb ik nog de volgende vragen:

[ol]
[li]Klimaat-technisch lijkt het me logisch om Patagonië als eerste (Januari) te doen. Wordt Maart / April een probleem in Bolivia en Peru?[/li][li]Ik ben opzoek naar tickets maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik dit het beste kan aanpakken. Voor zover ik het snap kan ik gewoon een ticket boeken en de terugvlucht-datum later nog aanpassen? Hoe vind ik verder op de meest betaalbare tickets?[/li][li]Er zijn veel aanbieders die vluchten hebben via bijvoorbeeld Rio, Sau Paulo of New York. Kan ik een extra (wacht)dagje boeken?[/li][li] Is de planning een beetje logisch? Ontbreken er nog essentiële bestemmingen?[/li][li]Antarctica-cruise, thuis boeken of in Ushuaia?[/li][/ol]

Ik zal best nog wel wat aanvullende vragen hebben. Die komen nog wel. :slight_smile:

  1. Het kan wel aardig regenen dan in Bolivia en Peru, maar dat verschilt ook erg per gebied. Bv. in de ene plaats regent het elke middag 4 uurtjes, in de andere plaats de hele dag, in de andere plaats helemaal niet. En met de klimaatveranderingen is het toch ook vaak anders dan ‘gebruikelijk’. De ergste regen in Cusco / bij Machu Picchu is in februari.
    Volgens mij is januari inderdaad wel handig voor Argentinië, al ben ik bang dat hotels dan ook wat duurder zijn vanwege hoogseizoen (ik onderzoek nu zelf een vakantie van 3 weken in Argentinië in januari…).

  2. Wijzigbaarheid (en of dat gratis kan) ligt eraan wat voor soort ticket je koopt. Zelf vind ik het altijd fijn om me te laten adviseren in een Vliegwinkel-filiaal, dus echt face-to-face. Je betaalt een paar tientjes extra voor het consult maar ik vind het echt fijn als iemand dan heel uitgebreid checkt of een paar dagen eerder of later vliegen misschien gunstiger is, op welke tijden ik wel of niet wil aankomen, hoeveel overstappen ik maximaal wil maken, of vertrek vanaf een ander vliegveld misschien goedkoper is, en dat diegene mij helpt een ‘open jaw’ ticket te vinden dat voordelig is (open jaw is heen naar een plaats, en terug naar NL vliegen uit een andere plaats… zodat je over land van die eerste naar die laatste plaats reist, en niet dezelfde weg terug hoeft).
    Maar andere mensen zoeken het liefst zelf op internet… dus het ligt een beetje aan jouw voorkeur en hoe handig je bent in het vinden van goeie sites.

  3. Precies voor dat soort vragen vind ik het dus fijn om bij zo’n winkel te boeken.

  4. Wat ik nog mis is Salar de Uyuni in Bolivia. Je kunt vanuit San Pedro de Atacama een (3 of 4 daagse) tour boeken die door dat prachtige gebied komt (vrijwel het mooiste en indrukwekkendste wat ik ooit op aarde heb gezien) en eindigt in Uyuni.
    Ook zie ik bij Peru niet Arequipa en de Colca Canyon. Arequipa is een heel mooie koloniale stad (mooiste van Peru zeggen velen), en er is een prachtig klooster dat net als een soort gekleurd dorp in de stad is. De Colca Canyon is heel diep (dieper dan Grand Canyon) en groen, en met wat geluk kun je daar condors zien vliegen met hun 3 meter vleugelspanwijdte. Machtig. Wij gingen ook naar een hot spring waarin je kon zwemmen.

Niet essentieel maar wel erg leuk: het dorp Sorata, 5 uur met de bus van La Paz. Lager gelegen dus meer zuurstof, leuk plein met restaurantjes, goeie sfeer, weinig toeristen, mooie startbasis voor korte en dagenlange wandelingen.

Ik denk dat je een hoop kunt zien in 4 maanden maar het zijn allemaal best grote landen dus je zult toch ook keuzes moeten maken en misschien af en toe dingen overslaan, zodat je niet om-de-dag een busrit van 12 uur hebt waar je natuurlijk gek van wordt en wat ook duur wordt. In Bolivia en Peru liggen veel van de highligts (die jij ook noemt) in het Andesgebergte en dan lijkt het op de kaart misschien een kippe-eindje, maar door die bergen en soms slechte wegen kan het lang duren met de bus. Die tijden vind je wel terug in Lonely Planet gidsen dus kun je al een beetje van tevoren plannen. (Ik schrijf dan bv. op het overzichtsplattegrondje per hoofdstuk (dat zwart-wit plattegrondje) erbij hoeveel uur het duurt tussen elke plaats.) En hou er ook rekening mee dat het soms nog langer duurt vanwege kapotte wegen of bussen, stakingen, politieke onlusten of wat dan ook.

Spreek je al Spaans? Zo nee: dan zou ik dat van harte aanraden om nog snel een cursus te doen!

¡Suerte!

1 like

Ik reageer heel even kort op een deel van je reisplanning.
Hou rekening met de volgende zaken:

  1. Argentinie heeft in de maand januari vakantie, Chili in de maand februari. Als je in Patagonie de bus neemt kan dit betekenen dat deze eerder volzitten en je mogelijk enkele dagen zult moeten wachten op vervoer.
  2. Antartica kost last-minute, 1 persoon en onder de gunstigs mogelijke omstandigheden nog steeds minimaal 4.000 a 5.000 voor een week (volgens andere reizigers).
  3. Ik zou je sterk aanraden in plaats van Viña del Mar, Valparaiso te bezoeken.
  4. Neem ook vier dagen de tijd voor San Pedro de Atacama - Uyuni, de overbekende tour over de zoutvlaktes. Dit was een van de hoogtepunten van mijn reis.
  5. Hou er rekening mee dat je in Patagonie veel minder gemakkelijk zult kunnen plannen dan in andere delen. Als je op de grote toeristische bestemmingen blijft zal dit wel meevallen maar vooral daarbuiten kan je toch ellendig “vast” komen te zitten.
  6. Rurrenabaque kan je per vlucht (40 min, maar vluchten kunnen afhankelijk van weersomstandigheden soms enkele dagen evrtraging hebben) of per bus (20 uur, onveilig wegdek zeker in die periode) bezoeken. Een tour duurt 3/4/5 dagen, wel echt de moeite waard!
  7. April/maart is heerlijk laagseizoen in Peru/Bolivia. Veel aanbod tegen een gunstige prijs dus. Ik zie geen problemen met reismogelijkheden. Probeer Semana Santa/Pasen in Ayacucho bij te wonen. En plan voor carnaval ofwel Cochamamba (Bolivia) of Puno (Peru). In Chili viert men geen carnaval.
  8. Ik weet niet hoe het werkt met terugvluchtdatum aanpassen. Ik heb laatst met Iberia mijn vluchtdatum moeten aanpassen. Dit grapje kostte 150 euro! Gelukkig kon ik wel min of meer de terugvliegdatum zelf uitkiezen. Twee jaar eerder met KLM was dit veel lastiger. Toen had ik maar een terugvliegmogelijkheid per drie weken. Het verschilt per maatschappij hoe eenvoudig het is. Informeer je hier goed over voor je boekt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

1 like

Bedankt Dyfusica, die tips over Patagonië komen mij ook goed uit, wil ik misschien in januari heen.

Ja Semana Santa (9-10 dagen voor en inclusief Pasen) is inderdaad erg mooi in Ayacucho, daar is het grootste aantal kerken per aantal inwoners.

Maar ook in Lima kijk je je ogen uit: bij San Francisco kathedraal regelmatig processies, in San Pedro kerk veel biddende en confessie-doende mensen tijdens de ‘7 kerken dag’ tijdens die week, en bij de kerk aan het Plaza Mayor zijn vaak 's avonds gezangen. In Lima heb je bij San Francisco kathedraal en Hotel España in de straat, op de avond van Pasen een etensmarkt.

Ayacucho vond ik heel leuk maar is best moeilijk te bereiken. Er zit daar wel een heel goed touristenbureautje op het Plaza de Armas, iPeru, waar ze je uitgebreid helpen met al je vragen over openbaar vervoer en ook over welke kerk wat doet die week tijdens Semana Santa.

http://www.pbase.com/cile/image/58458986/medium.jpg
Zandmozaiek in Ayacucho (zie mensen ernaast om te zien hoe groot het is!), bij een afgelegen kerkje dat in 2006 voor het eerst meedeed aan het programma van Semana Santa, dit was op de donderdagavond vóór de officiële start van Semana Santa, dus in 2011 waarschijnlijk op donderdag 15 april 2011. Vraag bij iPeru op Plaza de Armas welke kerk en waar die is. (Pasen is 24-25 april 2011.)

http://www.pbase.com/cile/image/58459166/medium.jpg
*Officiële opening van Semana Santa in Ayacucho op vrijdag 8 dagen voor Pasen. *

http://www.pbase.com/cile/image/58459277/medium.jpg
Een van de vele processies in Ayacucho

LIMA:

http://www.pbase.com/cile/image/58690953/medium.jpg
Bij de San Francisco kathedraal in Lima vaak processies en ceremonies

http://www.pbase.com/cile/image/58692777/medium.jpg
In de rij voor de biecht, San Pedro kerk in Lima tijdens ‘7 kerken dag’ tijdens Semana Santa

http://www.pbase.com/cile/image/58691361/medium.jpg
Voedselstalletjes tijdens Pasen in de straten bij Hotel España en San Francisco kathedraal (Hotel España is ook een leuk goedkoop hotel in het mooie historische centrum van Lima, aanrader)

En nog veel meer foto’s van Semana Santa op Peru 2006 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com (beetje naar beneden scrollen tot je bij Ayacucho bent; daarna nog wat andere foto’s, en onderaan nog steeds Semana Santa maar dan in Lima)

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn one-way ticket. Als je zegt dat je over land verder reist kan het volgens mij nooit een probleem zijn om een land binnen te komen. Wat betreft je cruise naar antarctica, De cruise maatschappij holland-america line vaart vanaf rio of BA naar antarctica. Deze cruises zijn 10 keer luxer en zeker de helft goedkoper. Het enige nadeel hieraan is dat je niet aan land gaat. Deze grote cruiseschepen varen exact dezelfde routes als de kleine expeditieschepen en omdat je op een groot en hoog schip zit heb je prachtige uitzichten, eventueel vanuit het bubbelbad. En iedere dag 5 sterrenvoedsel.
Je tijdsplanning is goed. De jeeptocht door uyuni moet je inderdaad niet vergeten. Ook de 5 daagse fiets/bootocht vanuit sorata naar rurrenabeque is zeker de moeite waard. kijk maar eens op www.andeanepics.com.
vanuit punta arenas kun je vrij goedkoop op puerto montt vliegen.
Ik zou eerder de carretera austral skippen dan de altiplano in bolivia en peru.

1 like

Hartstikke bedankt voor jullie inhoudelijke reacties, daar heb ik wat aan! :thumbsup:

[ol]
[li]Ik ben nog wel wat flexibel in m’n vertrekdatum. Zal het substantieel beter zijn als ik een maand later ga? Ik had het idee dat ik dan juist in het hoogseizoen in Patagonië zit. Als dat weinig uitmaakt maar in Peru is het dan wel beter weer is het misschien wel een overweging.[/li][li]Tickets is dus een minder eenvoudig verhaal. Ik ga wel eens rondbellen. Tnx.[/li][li]Uiteraard ben ik ook van plan om de Salar de Uyuni te doen. Excursie tussen San Pedro en Potosi zou perfect zijn.[/li][li]Arequipa en de Colca Canyon heb ik wel in overweging gehad. Ik had ook een route vanaf San Pedro direct naar Peru. Dan ligt het op de route, nu dus niet. Helaas is het wel kiezen of delen. Als ik wat eerder in La Paz ben kan ik het altijd nog doen, maar ja, keuzes hè.[/li][li]Uiteraard ben ik ook bezig om Spaans onder de knie te krijgen, geen sinecure voor iemand met een wiskundeknobbel. Ik moet zeggen dat het wel mee valt. ¡Español es muy facil![/li][li] Viña del Mar, Valparaiso. Ik heb me er eerlijk gezegd in beide nog niet echt verdiept. Ben sowieso niet een strand-type maar als ik tijd heb wil ik er voor de afwisseling wel even kijken. Bedankt voor de tip![/li][li]Pasen en carnaval had ik eigenlijk nooit aan gedacht. Wederom bedankt voor de tips! Ik denk dat ik er wel in de goede periode zit. De foto’s zien er veelbelovend uit. :)[/li][li]Cruise vanuit BA naar Antarctica had ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik zal eens gaan zoeken. Was in de veronderstelling dat het vanaf Ushuaia zo’n 2,5k zou zijn, dat is wel m’n absolute maximum. 4 à 5k is me echt te gortig.[/li][li]Fietstocht van Sorata naar Rurrenabeque ziet er uit als een mooi alternatief voor de vlucht. BEn dan ook minder afhankelijk van het weer. Ga ik denk ik wel doen.[/li][/ol]
Ik heb inmiddels ook een aanvullende vraag:

[ol]
[li]Ik ga met behoorlijk wat fotografiespul op pad. Dit is zowel financieel als emotioneel erg waardevol. Het is dus niet de bedoeling dat dit wordt gejat. Hoe zijn jullie met waardevolle bezittingen omgegaan? Voldoende kluisjes beschikbaar overal?[/li][/ol]
Oh ja, Hester, toffe website heb je! Als ik de mogelijkheid had om weer jonger te zijn en mijn studie overnieuw te doen, dan had ik het wel geweten. Gemiste kans voor mij. :wink:

Als je van plan bent die cruise te doen dan zou ik deze boeken bij een cruise tussenpersoon die de mogelijkheid biedt om in dollars te betalen. Dat scheelt honderden euro’s. Wij hebben geboekt bij cruiseshipcenter in prince george canada.
Je kunt vanuit rio of BA naar Valparaiso gaan. Wij zijn toen vanuit Valparaiso per bus naar puerto montt gegaan en hebben hier een goedkoop retourtje geboekt naar punta arenas per vliegtuig.

Januari is de beste tijd voor patagonie zou ik zeggen. Zelfs dan is het s’nacht’s nog vrij koud.
Volgens mij vertekt er altijd een boot in rio rond 4 of 5 januari. Dat wil zeggen dat je goedkoop op 1 of 2 januari kunt vliegen. Wij zijn met TAP portugal gevlogen maar Iberia zou ook goedkoop moeten zijn.

Valparaiso is niet echt een badplaats maar eerder een havenstad die interessant ingedeeld is met leuke huisjes.

De excursie in Bolivia gaat van san pedro naar het plaatsje uyuni. Hier kun je dan een bus pakken naar potosi.

Reken niet teveel op kluisjes, zorg dat je de meest waardevolle spullen altijd bij je hebt.
Probeer anders je cameratas in een rugzak te proppen.

Hola,

Zo rond eind februari wordt het festival van Viña del Mar georganiseerd, dus rond deze tijd wordt het wat moeilijk om een slaapplekje te vinden.

Groetjes,
Grietzen

Volgens mij is het in Peru ook hoogseizoen in december en januari. Dus ook drukker en duurder. Qua weer begint volgens mij het regenseizoen ongeveer midden januari / februari.

Hoe wil je van Cusco naar Lima reizen? Vliegen? Of met bussen via Ayacucho? Dat laatste kan wel, maar is een veel ruigere route dan via Puno en Arequipa (ook al is dat om). De weg tussen Cusco en Abancay is voor een groot deel onverhard, en de gehele weg tot aan Lima gaat over heftige bergen. Wel prachtig hoor, ik heb dat tijdens mijn tweede reis door Peru gedaan. En zoals gezegd vind ik Ayacucho een leuke stad met veel te zien in de omgeving (zie m’n foto’s) en de Semana Santa van Ayacucho is het meest beroemd van Peru.
Laat even weten als je advies wilt over leuke tussenstops op die route (want alleen in Ayacucho stoppen is gekte, dan zit je in busritten van meer dan 24 uur).

Er is ook nog een festival in februari, Festividades de la Virgen de la Candelaria. 8000 Aymara indianen vieren dan feest met traditionele kostuums, dans en muziek, ze lopen in grote bands door de straten van Puno (of soms ook in Copacabana, Bolivia geloof ik). Misschien kun je er in het Spaans iets over vinden op internet.

Virgen de la Candelaria, Puno, 2 weken in februari (vlak voor carnaval)

Ik stop mijn waardevolle spullen nooit in kluisjes van het hotel. Ik vertrouw daar niet zo op.

Je zou eens naar alle veiligheidstassen en sloten van Pacsafe moeten kijken. Bij outdoorwinkels verkopen ze ook veel spul. Ze hebben allerlei tasjes en tassen die met metaaldraad zijn gevoerd (dus niet open te snijden) en die je met een kabelslotje om een meubelstuk vast kunt maken. Ik zou er ZEKER niet de hele tijd mee over straat gaan slepen, al helemaal niet 's avonds in de grote steden. Alleen als je het wilt gebruiken en je veilig genoeg voelt.

Zelf heb ik in mijn backpack enkele vakken die met een klein slotje op slot kunnen en de backpack zelf maak ik ook met een wokkelslot vast aan een meubel. (De slotjes doe ik buiten zicht zodat ze niet teveel aandacht trekken.) Mijn tas kan eventueel wel kapot gesneden worden maar dat zal schoonmaakpersoneel bijvoorbeeld niet zo gauw doen!
Neem gewoon een goeie verzekering, het zijn op zich maar spullen…
en bewaar je foto’s en back-ups op een andere plek. (Al nagedacht hoe je gaat back-uppen?)
Ik verstop geld trouwens niet allemaal bij elkaar op één plek, ik spreid het risico door allerlei verschillende verstopplekken te gebruiken. Je kan het zo gek maken als je wilt, ik kende een jongen die zelfs in de wc-rol geld verstopte en met DUCT tape onder het bed of aan de achterkant van het gordijn plakte. Moet je natuurlijk niet vergeten het weer mee te nemen als je weggaat! :slight_smile:

Succes!

*Ik verstop geld trouwens niet allemaal bij elkaar op één plek, ik spreid het risico door allerlei verschillende verstopplekken te gebruiken. Je kan het zo gek maken als je wilt, ik kende een jongen die zelfs in de wc-rol geld verstopte en met DUCT tape onder het bed of aan de achterkant van het gordijn plakte. Moet je natuurlijk niet vergeten het weer mee te nemen als je weggaat! :slight_smile: *

*Succes!
[/QUOTE]
*

Ik lees regelmatig dat mensen geld verstoppen in hun bagage. Waar is dit voor nodig? Je kunt toch overal pinnen! Je hoeft nooit meer als 200 euro op zak te hebben.

In kleine dorpjes soms niet, als daar geen pinautomaat is of de enige die er is, is kapot… is mij wel eens gebeurd hoor en dan was ik blij dat ik nog cash dollars had.
en voor Peruaanse dieven is 200 euro aan cash ook een heleboel geld, ik verspreid dat liever.

  1. Fietstocht van Sorata naar Rurrenabeque ziet er uit als een mooi alternatief voor de vlucht. Ben dan ook minder afhankelijk van het weer. Ga ik denk ik wel doen.

Zelf heb ik nooit van deze fietstocht gehoord (al klinkt hij inderdaad erg leuk!) maar toch wil ik graag nogmaals benadrukken: denk aan de veiligheid! Ik heb een tijdje in de jungle vlakbij Rurrenabaque gewoond (2 jaar geleden) en soms als ik de weg vanaf La Paz per bus passeerde zag ik wel drie (dodelijke) ongelukken per week. En dit moet dan de vervanger voor “the worlds most deadliest road” (tegenwoordig een dagfietstocht, onderneembaar vanuit La Paz) voorstellen… Ik weet niet precies hoe de route is die deze tocht neemt maar mijn indruk van het Boliviaanse wegennet blijft min of meer hetzelfde: slecht onderhouden wegen, hard rijdende, vaak vermoeide chauffeurs en niet altijd de beste kwaliteit materiaal/gids.
2. Uiteraard ben ik ook van plan om de Salar de Uyuni te doen. Excursie tussen San Pedro en Potosi zou perfect zijn.
Er gaan bij mijn weten geen excursies tussen San Pedro en Potosi. Wel gaan er diverse tours tussen San Pedro en Uyuni en een bus (8 uur meen ik me te herinneren) tussen Uyuni en Potosi. Voor Potosi hoef je overigens niet al teveel tijd uit te trekken. De mijnentours duren 4-6 uur en vertrekken elke ochtend. Toen ik om 6 uur 's ochtends aankwam kon ik nog diezelfde dag aansluiten bij een groep (en dus 's avonds weer in de volgende nachtbus stappen).
3.Viña del Mar, Valparaiso. Ik heb me er eerlijk gezegd in beide nog niet echt verdiept. Ben sowieso niet een strand-type maar als ik tijd heb wil ik er voor de afwisseling wel even kijken. Bedankt voor de tip!
Kijk dan ook meteen of je een van de drie huizen van Pablo Neruda (isla negra?), de overbekende Chileense poeet kunt bezoeken. Deze ligt vlakbij Valparaiso en Viña del Mar als ik het me goed herinner (met een geweldig uitzicht op de zee)
4. Ik ga met behoorlijk wat fotografiespul op pad. Dit is zowel financieel als emotioneel erg waardevol. Het is dus niet de bedoeling dat dit wordt gejat. Hoe zijn jullie met waardevolle bezittingen omgegaan? Voldoende kluisjes beschikbaar overal?
Ik neem altijd zo min mogelijk waardevolle spullen mee. In Chili en Argentinie maak ik me hier minder snel zorgen om dan in Bolivia/Peru maar ook hier loop je, zeker op toeristische plaatsen, altijd een zeker risico. Er zijn in sommige hostels en busstations wel kluisjes maar ik zou deze allesbehalve veilig willen noemen. Mijn strategie was meestal die van: wat men niet weet dat je bezit, zal men ook minder snel willen stelen: Verstoppen/verbergen dus. Zorg er wel voor dat je voldoende noodgeld/pinpassen op zak hebt. Op sommige, kleine plaatsen, heb je geen/beperkte pinmogelijheden. Met een creditcard kan je meestal wel terecht, maar met een Maestro-logo wordt dit al snel lastiger. Informeer ook goed bij je bank wat de mogelijkheden zijn in geval van diefstal/verlies. Ik heb zelf eenmaal in Bolivia een kapotte creditcard gehad. Opsturen via Rabobank duurde minimaal een maand (en kon alleen omdat ik voor vertrek iemand in NL had gevolmachtigd) en biedt geen garantie dat de nieuwe pas ook daadwerkelijk aankomt, wat bij mij tweemaal het gevolg was. Uiteindelijk faalde twee weken voor het einde van mijn reis ook mijn andere pas waardoor ik in ene in Brazillie, enkele duizenden kilometers van mijn terugvlucht verwijderd, met die tweehonderd euro noodgeld overbleef. Ik heb me toch even geknepen toen! (Uiteraard… worst case scenario, waarschijnlijk zal je niks overkomen, maar… mocht het zo zijn… is het wel goed om voorbereid te zijn of tenminste te weten waar je aan toe bent)

Let ook op dat soms andere reizigers een groter risico zijn dan de lokale bevolking, wat diefstal betreft. Zelfs kleding van de waslijn is wel eens gejat van mij. Dure microvezel handdoekjes en goeie broeken kunnen makkelijk ‘verdwijnen’ van een gedeelde waslijn in een hotel / hostel. Ik hang mijn spullen liever in mijn kamer te drogen (of laat het wassen).
Sommige reizigers zijn bijna blut maar willen toch nog lang wegblijven en helpen zichzelf zo aan wat meer spullen en cash.

Oh ja en als je in een bus reist met je fotospullen, houd die dan op schoot als je gaat slapen. Laat het niet in het vak boven je hoofd liggen, of op de grond (ook niet met een lus om je been). Ik ben een jongen tegengekomen die op die manier sliep met zijn tas op de grond, lus om been, slot op sluitingen tas… maar dat slot is gekraakt terwijl hij sliep en zijn videocamera was weg. Waarschijnlijk had hij daar dus ook mee staan filmen en had de dief dat gezien. Ik slaap altijd met mijn handbagage op schoot, armen er omheen. Of als ik twee stoelen voor mezelf heb en overdwars zit met mijn sokken op de tweede stoel, leg ik de tas klem in de holling van mijn knieën en de lus om mijn been. Tijdens lunchpauzes of toiletstops natuurlijk ook altijd je tas met waardevolle spullen meenemen de bus uit.

Je grote tas ligt veilig in de bagageruimte, al gaat de ene busmaatschappij er strenger (veiliger) mee om dan de andere; dat je echt je bewijsje moet laten zien om je tas terug te krijgen. Ik stop mijn backpack altijd in een plastic geweven aardappelzak, die koop je voor minder dan een euro op een marktje daar. Goed tegen stof en vuil, en hopelijk ook wat minder opvallend als zijnde rijke-toeristentas.

Maar als je dit soort gewoontes eenmaal tot je standaard repertoire hebt gemaakt, hoef je echt niet paranoïde te zijn. Er zijn zoveel andere reizigers die best naief en dom doen, en dus makkelijkere prooien zijn voor dieven (en dieven kiezen net als roofdieren de zwakste, makkelijkste prooi).
Ter illustratie van naief en dom gedrag… Ik heb in Peru twee camera’s in café’s op tafel gevonden (waren die mensen ze vergeten en kwamen ze een uur later pas terug), in een douche een moneybelt met $760 cash en een paspoort, en in andere landen ook wel moneybelts en spullen van mensen. Ook zie je op straat mensen met camera aan hun schouder bungelend rondlopen of met veel gouden sierraden om, of betalen met een portemonnee waar de dollars uit bulken. Dus zorg gewoon dat jij een minder makkelijke prooi bent dan dat soort toeristen en dan ben je al een heel stuk veiliger.

Hoe wil je van Cusco naar Lima reizen? Vliegen? Of met bussen via Ayacucho? Dat laatste kan wel, maar is een veel ruigere route dan via Puno en Arequipa (ook al is dat om). De weg tussen Cusco en Abancay is voor een groot deel onverhard, en de gehele weg tot aan Lima gaat over heftige bergen. Wel prachtig hoor, ik heb dat tijdens mijn tweede reis door Peru gedaan. En zoals gezegd vind ik Ayacucho een leuke stad met veel te zien in de omgeving (zie m’n foto’s) en de Semana Santa van Ayacucho is het meest beroemd van Peru.
Laat even weten als je advies wilt over leuke tussenstops op die route (want alleen in Ayacucho stoppen is gekte, dan zit je in busritten van meer dan 24 uur).

Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat ik na Cuzco weer terug naar het zuiden zou moeten om vervolgens weer langs de kust naar het noorden te gaan. Zo heb ik er nog niet over nagedacht, best een aardig idee. Bovendien zat ik wat te tellen, ik kom wel aardig uit met m’n dagen.

Zelf heb ik nooit van deze fietstocht gehoord (al klinkt hij inderdaad erg leuk!) maar toch wil ik graag nogmaals benadrukken: denk aan de veiligheid! Ik heb een tijdje in de jungle vlakbij Rurrenabaque gewoond (2 jaar geleden) en soms als ik de weg vanaf La Paz per bus passeerde zag ik wel drie (dodelijke) ongelukken per week. En dit moet dan de vervanger voor “the worlds most deadliest road” (tegenwoordig een dagfietstocht, onderneembaar vanuit La Paz) voorstellen… Ik weet niet precies hoe de route is die deze tocht neemt maar mijn indruk van het Boliviaanse wegennet blijft min of meer hetzelfde: slecht onderhouden wegen, hard rijdende, vaak vermoeide chauffeurs en niet altijd de beste kwaliteit materiaal/gids.

Volgens mij ga je niet over “the death road”, maar pak je een weg ten noorden daarvan. Ik weet dat het wegennet daar erg slecht is al hoewel er wel een verschil zit tussen een mountainbike of passerende vrachtwagens.
De trip maakt overigens ook gebruik van een boot:
http://www.andeanepics.com/index.php?accion=viewpa&s=148

Je zou eens naar alle veiligheidstassen en sloten van Pacsafe moeten kijken.

Bedankt voor de link! Er zit mooi spul tussen, vooral een stalen gaas om je tas lijkt me ideaal. Niemand die eenvoudig je spullen mee kan nemen. Gaas om m’n daypack met m’n camera +accessoires en die weer in m’n backpack, niemand die het ziet. :slight_smile:

Wat betreft jullie overige tip omtrent veiligheid, ik ben me bewust van de risico’s. M’n camera is me erg dierbaar dus die verlies ik niet snel uit het oog, al hoewel ik m’n tas in Nepal ook een keer heb laten liggen. Dat was gelukkig in een *****hotel.

en bewaar je foto’s en back-ups op een andere plek. (Al nagedacht hoe je gaat back-uppen?)

Uiteraard. Twee externe harde schijven waar dezelfde data op staat, beide in de andere tas en daar waar het kan wil ik in ieder geval m’n JPG’s (ik schiet ook in RAW voor de kenners) uploaden. Op Flickr kan je heel goedkoop een pro-account nemen waar je onbeperkt foto’s (verborgen) kunt plaatsen. Ik heb m’n complete archief erop staan.

Ik weet niet hoe het werkt met terugvluchtdatum aanpassen. Ik heb laatst met Iberia mijn vluchtdatum moeten aanpassen. Dit grapje kostte 150 euro! Gelukkig kon ik wel min of meer de terugvliegdatum zelf uitkiezen. Twee jaar eerder met KLM was dit veel lastiger. Toen had ik maar een terugvliegmogelijkheid per drie weken. Het verschilt per maatschappij hoe eenvoudig het is. Informeer je hier goed over voor je boekt.

Vanmiddag even rondgebeld. Aardig goedkope tickets gevonden (850 euro) via Brussel over NY naar BA. Terug Lima > Brussel. Ze konden nog niet zeggen of er extra kosten verbonden waren aan het aanpassen van de terugvliegdatum, ligt aan de vlucht maar dat konden ze wel vertellen als ik de definitieve vlucht zou weten. Stel dat het 100 euro kost, dan heb ik nog onder de 1.000 een ticket, lijkt me een fatsoenlijke prijs.
Overigens, ze zeiden dat buiten Europa extra overstapdagen meestal geen probleem waren dus ook maar een weekendje New York toevoegen.

¡Gracias a todos!

Die dingen met gaas van Pacsafe zijn vooral handig om ook ergens aan vast te maken, bv. in je hotel aan een meubel, of in de trein aan een stang. Als het los in je kamer ligt of in je backpack zit, kunnen mensen toch beslissen om het te pikken en dan ergens anders op hun gemakkie open te knippen / breken.
Zelf zou ik denk ik niet zo gauw kiezen voor zo’n overduidelijk gaasnet om mijn tas heen (tenzij ik een rivierboot op de Amazone zou nemen waarop je in hangmatten overnacht tussen wildvreemden), dat trekt alleen maar ongewenste aandacht… zo van: “zo daar moet aardig wat van waarde in zitten, als ze het zo goed beschermt”. Maar ze hebben ook veel tasjes waar het gaas onzichtbaar in de stof zit verwerkt en die toch ook een kabeltje hebben om het om een stang heen vast te maken.

Over de route naar Lima: ja die route die op de kaart enorm ‘om’ lijkt, is een comfortabele en meer gebruikelijke route. Behalve Arequipa kom je ook langs Ica (zandduinen om op te sandboarden) en langs de Ballestas eilanden vol zeeleeuwen (bij Paracas).

Maar zoals ik zei is die route (die op de kaart korter lijkt) langs Ayacucho ook erg mooi, en Semana Santa is daar heel bijzonder. Die route wordt veel minder gebruikt door toeristen, dus het is ook net waar je zin in hebt… gezellig veel andere reizigers tegenkomen, of een wat stiller gebied. In sommige van de dorpen onderweg zijn de mensen wat stug, in andere weer supernieuwsgierig en aardig. En de wegen dus nogal heftig; ook waar ze verhard zijn gaat het met heel veel bochten de bergen op en af en weer op en weer af, en juist op de verharde wegen geven ze dan nog effe extra gas zodat je soms doodsangsten uitstaat (ik althans wel), met al die diepe ravijnen waar je vanuit je raampje in kijkt.

*Ik vond al die ravijnen best eng… Dit is tussen Cusco en Abancay. *

*Nog een voorbeeldje van de weg tussen Cusco en Abancay.

Je zou ook nog Ayacucho kunnen overslaan maar toch die heftige route over onverharde wegen en verharde wegen door ruige bergen, via Abancay en Nazca schijnt er 24 uur voor te staan voor Cusco-Lima, maar vaak vertragingen tijdens het regenseizoen. Vanwege die heftige bergen zijn daar natuurlijk vaker landverschuivingen dan op de zuidelijke ‘omweg’.

Overigens kun je ook prima nachtbussen gebruiken, natuurlijk wel extra goed op je waardevolle spullen letten… nadeel is dat je prachtige uitzichten mist, voordeel is tijdwinst, en een nacht hotelkosten uitsparen. Vaak is het zo dat als je bijvoorbeeld om 6 uur 's ochtends aankomt bij een hotel (en ze een kamer vrij hebben), ze je alleen laten betalen voor de komende nacht, niet voor de ochtend die je ook alvast in die kamer gaat. Wel relaxed dus. Er zijn hele luxe nachtbussen met ‘cama’ (bed) stoelen.

Ik vond de trein tussen Huancavelica en Huancayo ook superleuk. Maar om in Huancavelica te komen moet je ook ‘om’ reizen vanuit Ayacucho; er gaan ook rechtstreekse bussen van Ayacucho naar Huancayo. Huancavelica is een mooi, rustig plaatsje tussen hoge bergen en met een lauw mineraalwater zwembad en leuke markten.

Misschien kun je de keuze gewoon open laten totdat je daar in de buurt bent en kijken waar je voor in de bui bent.

Oh ja, en een open jaw vliegticket onder de 1000 euro met wijzigingsmogelijkheid lijkt mij zeker schappelijk. Ik kon voor Buenos Aires in januari (3 weken) alleen een retour voor 1000 euro vinden. :frowning: (Dus als jij nog tips hebt voor goedkopere websites / maatschappijen??)

Die dingen met gaas van Pacsafe zijn vooral handig om ook ergens aan vast te maken, bv. in je hotel aan een meubel, of in de trein aan een stang. Als het los in je kamer ligt of in je backpack zit, kunnen mensen toch beslissen om het te pikken en dan ergens anders op hun gemakkie open te knippen / breken.

Uiteraard, er zit ook een kabel bij. Gaat ook wel gebeuren, maar ik zat zo te denken, het gaat om m’n rugzak en die vervolgens weer in m’n backpack. Dan ziet niemand de beveiliging zitten. :slight_smile:

Misschien kun je de keuze gewoon open laten totdat je daar in de buurt bent en kijken waar je voor in de bui bent.

Vanzelfsprekend, maar mooi dat ik verschillende opties heb.

Oh ja, en een open jaw vliegticket onder de 1000 euro met wijzigingsmogelijkheid lijkt mij zeker schappelijk. Ik kon voor Buenos Aires in januari (3 weken) alleen een retour voor 1000 euro vinden. :frowning: (Dus als jij nog tips hebt voor goedkopere websites / maatschappijen??)

Ik kwam het goedkoopst uit via vliegwinkel.nl. Verder kijk ik altijd vanaf Schiphol, Brussel, Dusseldorf en Frankfurt. Brussel kwam verreweg het goedkoopst uit. Vreemd zelfs dat tickets vanaf Brussel met KLM met een overstap in Amsterdam goedkoper zijn dan vanaf Amsterdam zelf. Zal wel iets met belasting te maken hebben.

Ik had ook zo’n pacsafe gekocht en heb hem de volgende dag teruggebracht. Ik vond het een erg onhandig ding wat bovendien vrij zwaar is.
De fietstocht vanuit Sorata is bij lange na niet zo gevaarlijk als de death road. Op deze weg zie je amper andere weggebruikers. Het enige gevaar is dat je te hard gaat op je mountainbike en de bocht niet meer kunt halen.
Iedereen probeert als eerste onder te zijn.
Als je een beetje oplet is het absoluut niet gevaarlijk. Deze trip was 1 van onze hoogtepunten van deze reis.

Wat voor type product? Zo’n staalnet voor om je hele backpack? Die wegen inderdaad wel wat ja. Maar voor OP is misschien een kleiner tasje met staaldraad voering al genoeg. Ze hebben ze in alle maten en soorten. Die wegen niet altijd veel.

Ik had inderdaad zo’n groot net voor over je hele backpack.
Ik raad het niemand aan.