Reisadvies gevraagd! (Argentinië, Chili, Bolivia & Peru)

Heb de volgorde al iets aangepast voor je, zodat het logischer aan te reizen is:
Peru:

1. Lima
  2. Chachapoyas (ruïnes van het noorden)
  3. Huanchaco (surfers paradise)
  4. Huaraz (Laguna 69)
    (5. Lima)
  5. Islas Ballestas (Pisco)
  6. Huacachina (dune boarding)
  7. Arequipa
  8. Colca canyon
  9. Cuzco (Incatrail of vergelijkbaar, duh)
    Bolivia
  10. Lake titicaca (Copacabana)
  11. La Paz
  12. (Rurrenabaque) Via fiets tocht, terugkomen via vliegtuig
  13. Sucre
  14. Potosi
  15. uyuni
    Chili
  16. San Pedro de atacama(Chili) –
  17. Valparaiso
  18. Santiago ( bergexcursie)

Huanchaco is wel heel relaxed om je 2 maanden durende reis nog eens rustig op je in te laten werken na afloop. Ik zou dan ook serieus overwegen om daar juist te eindigen. Een mogelijke volgorde is dan:
Chili
19. Santiago ( bergexcursie)
18. Valparaiso
17. San Pedro de atacama(Chili) –
Bolivia
16. uyuni
15. Potosí
14. Sucre
12. La Paz
13. (Rurrenabaque)
Sorata
(12. La Paz)
11. Lake titicaca (Copacabana)
Peru:
6. Cuzco (Incatrail of vergelijkbaar, duh) –> Salcantay-trek
9. Arequipa
10. Colca canyon –> 2 daags! (overnachting in Chivay)
8. Huacachina (dune boarding)
7. Islas Ballestas (Pisco)
4. Huaraz (Laguna 69) –> Santa Cruz-trek
2. Chachapoyas (ruïnes van het noorden)
3. Huanchaco (surfers paradise)

1. Lima

Voor w.b. hostels en restaurants van wat ik weet/wat me is bij gebleven:
• Copacabana: in Av. 6 de Agosto dacht ik, zit aan de zuidzijde een klein restaurantje met goed eten. Tenminste toen ik daar was kon die jonge meid goed koken. Het zou gelieerd zijn aan het restaurant/de pizzeria aan de noordzijde. Copacabana is wel de status van gezellig klein dorpje aan het ontgroeien, mede door de reisgidsen. Althans, zo was het in 2005. Het zal nu wel iets gegroeid zijn…
• Cuzco: mis de pizza’s van Tertulia’s Grill niet in het voetgangersstraatje Procuradores! Laat je verleiden door Tania (als ze daar nog werkt) om door haar naar binnen gelokt te worden, en laat je verrassen door de heerlijke pizza’s in de authentieke oven. Misschien lacht Kendra, het lieve dochtertje van Delya, nog naar je. Hun pannenkoeken zijn ook erg goed; Delya maakt ze lekker dik :P!
• Arequipa: ik vermoed dat ik in een hostalletje in Peral of Colon zat, een straatje of 5 boven de plaza. Erg gemoedelijk, en contact met een goede reisorganisatie voor Colca Canyon.
• Lima: hostal España bij het Convento San Francisco is erg populair bij buitenlanders. Ik vond het allemaal een beetje duur en niet bijster goed geregeld, maar waarschijnlijk ben ik de enige.
Tegenover het Convento zit trouwens bij het krantenkioskje een goed restaurantje. Heer-lij-ke pannenkoeken ook! Pas wel op met de salades daar… :wink: (yep, ervaring…)

Andere overwegingen:
• Rurrenabaque met de fiets wordt niet zo heel erg veel gedaan. Ik weet dat net na de afslag Coroico een soort hacienda zit van waaruit MTB-tochten worden georganiseerd. Dat spreekt i.h.a. al meer aan dan een fietstrektocht van een weekje naar Rurre… :wink:
• La Paz is an sich niet bijster interessant. Erg relaxed schijnt Sorata te zijn. Ben er zelf niet geweest (was een weekje omfietsen), maar het is zeg maar net zoiets als Vilcabamba in Ecuador ;-).

Succes!

1 like

Heb zelf 1 1/2 jaar in La Paz gewoond en ben er overlaatst 2009 nog geweest. La Paz is erg maar erg druk geworden. Een stad in een dal die zich heeft uitgebreid op de hoogte bij de luchthaven. Zeer veel criminaliteit. Ben wel wat ontgoocheld door de grote drukte die er heerst in die té klein geworden stad. En opgelet voor de Soroche de hoogteziekte. Sucre is veel aangenamer en Potosi is ook interessant. El salar de Uyuni, de moeite waard.Daar is een belgische getrouwd met een boliviaan die zich bezig houdt met de toeristen rond te leiden in de zoutvlakte.

Hoi,

Over een ondersteunende organisatie… het verbaast me dat niemand het nog genoemd heeft:
http://www.saexplorers.org/club/home
Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt maar ze schijnen wel handige dingen te hebben. Bv. opslagruimte, notitieborden waarop je info kunt uitwisselen of reisgenoten kunt zoeken, ze kunnen helpen met vragen enzo… voor zover ik heb begrepen.
“The South American Explorers Club is a unique organization offering not only independent information and trip planning advice, but also CLUBHOUSES across the continent - your home away from home in South America!”

En die moeders, tja… laat ze gewoon eens wat reisblogs van andere mensen lezen, laat ze veel reisfoto’s op internet zien van de landen waar je heen wilt… dan ziet ze dat het heus geen hel is. Het is vaak de angst voor het onbekende, dus hoe meer ze erover ziet en leest, hoe minder eng het voor haar ook zal worden.
Vertel haar ook maar dat er zat vrouwen zijn die net als ik alleen reizen door bijvoorbeeld Peru, gewoon zonder enkel probleem. Gewoon gezond verstand gebruiken zoals je in Amsterdam en Brussel ook moet doen (al zijn er natuurlijk wel wat specifieke dingen waar je extra / anders op moet letten). Als je je moeder laat weten dat je je ook daarin verdiept en goed leest over eventuele gevaren… dan moet het toch goed komen?

In België kunnen jou ook de ergste dingen overkomen. De meeste ongelukken gebeuren in huis!

In jouw geval lijkt het me ook wel handig om van tevoren af te spreken hoe vaak en hoe je contact houdt. ‘Verwachtingsmanagement’ :wink: … dat je moeder niet meteen in paniek raakt als jij een week niks laat horen omdat je misschien in een superklein dorp zonder internet zit.

Wellicht ga ik later nog in op je andere vragen.

Suerte,
Cécile

- Hoe zit het eigenlijk met het transport tussen de landen & hun grensovergangen?

In Zuid-Amerika is het meestal erg duur om een grens over te vliegen, maar niet zo heel duur om binnen een land te vliegen.
Er gaan veel bussen de grens over. Ormeño is een maatschappij die internationale ritten doet, maar er zijn er wel meer. In mijn ervaring hebben die verouderde of helemaal geen websites, maar kun je best wel ter plaatse boeken.

*- Ik wou heel graag via de woestijn van CHili naar Bolivia gaan, iemand een idee hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?

*Boek een Uyuni-tour die start in San Pedro de Atacama en die eindigt in Uyuni. Op die manier doe je de tour als een ‘streep’ van A naar B en niet als ‘cirkel’ van B naar B, en voorkom je dus dat je grote stukken dubbel moet doen.
De woestijn bij San Pedro is ook heel mooi, en ik vond El Tatio geisers fascinerend.

Beste lezers,

Ik heb dezelfde wens om ook naar Argentinie, Bolivia en Peru te reizen. Bij mij komt er nog Ecuador bij. Ik heb alleen veel minder tijd dus zal ik het een en ander moeten schrappen (misschien een land?, begrijp dat Argentinie dan het meest logisch is maar juist dit land lijkt me zo vet om te zien!).
Ik vertrek om 28 maart en vlieg 1 juni weer terug. Ik ben zelf half Ecuadoriaans en wil beginnen in Ecuador om daar mijn familie op te zoeken voor ong 1,5 week, 2 weken in Guayaquil. Met hen zal ik daar ook het eea bezoeken. Daarna wil ik verder naar Peru, Bolivia en Argentinie reizen en weer eindigen in Ecuador (heb geen open ticket genomen aangezien dit goedkoper uitkwam en ik zo op de terugreis nog 5 dagen in NYC kan blijven, waar ik ook altijd graag weer heen wil). Ik wil het eea met het vliegtuig reizen om tijd te besparen en zat er over na te denken om bij LAN Airlines een South America Airpass te nemen. Waarbij ik een aantal bestemmingen tegen een gereduceerd tarief kan kopen. Ik vlieg namelijk ook heen met LAN vanuit NYC.
Nu is mijn vraag welke route kan ik het beste nemen? Wat zijn de beste plaatsen te bezoeken? Ik hou eigenlijk van alles (avontuur, natuur, strand, winkelen enz). Maar mijn veiligheid staat natuurlijk bovenop! Reis alleen (v), maar kan wel vloeiend Spaans.

Graag jullie advies! Alvast bedankt!

Gr.

Hoi Dootje, je kan je vraag beter posten als nieuw onderwerp denk ik.

Hey,

Wij hebben in september 2009 een rondreis gemaakt in Peru dus hierbij stuur ik de namen van de hostels waar we hebben gelogeerd.

Lima => safe in Lima
Icca => Villa Jazmin (een iets duurder hotel)
Arequipa => Posada de Cacique
Cusco => Casa Elena

De Incatrail was voor ons het absolute hoogtepunt maar ook Cusco en de Sacred Valley hebben een enorme indruk op ons gemaakt. Als ik terug zou gaan dan zou ik daar zeker wat langer willen rondhangen. De Incatrail hadden we geboekt bij JP van Safe in lima.

We hebben ook een 2-daagse trektocht in de Colca canyon gedaan, we hebben overnacht in een oase net onder Cabanoconde … very basic maar wat een ervaring ! De trektocht zelf vond ik wel zwaarder dan de Incatrail. We hebben dit in Arequipa geboekt bij een plaatselijk toeristenkantoortje.

Voor de rest hadden we een aantal uitstappen geboekt via Aventures el sol.

Wij hebben op geen enkel moment last gehad van de hoogte maar dat is blijkbaar erg persoonlijk.

Hopelijk heb je hier iets aan en veel plezier want het is er inderdaad prachtig !