We komen er niet uit

Hallo,

Ik wij willen in het najaar naar Zuid Amerika. Wij wilden eerst in september / oktober gaan, maar dit gaat helaas niet vanwege het vrij krijgen op ons werk. Nu zijn wij van plan om in november in één van de volgende landen aan te doen: Zuid Brazilië, Peru & Bolivia, Ecuador of Costa Rica. Venezuela was ook een optie, maar het reisbureau raadde het af vanwege de veiligheid.
Allemaal ontzettende mooie landen, maar we kunnen geen keuze maken…
We zijn vooral een beetje huiverig voor het regenseizoen in (een aantal van) deze landen.
Iemand ervaring in de novembermaand?

Groeten,
Wendy

Hoezo onvielig??

wat is het doel van jullie reis?

Een georganiseerde rondreis

Dat lijkt me dan helemaal safe…

Ja dat dacht ik ook. Ben je er zelf al eens geweest?

Ik ben in Colombia geweest, dit land wordt door veel mensen bestempeld als “onveilig”. Ikzelf heb me hier geen moment onveilig gevoeld.

Venezuele zelf ben ik niet geweest, maar heb er wel veel over gelezen. Het lijkt me geen probleem om naartoe te gaan.
al eens gekeken op minbuza.nl (reisadvies)?

Mogelijk ga ik volgend jaar ook naar Venezuela(/Colombia).

Minbuza geeft aan dat er zware criminaliteit heerst in Venezuela, tevens terrorisme. Het is toch altijd gokken, zie dat er bij Guatemala ook zware criminaliteit heerst…vorig jaar nergens last van gehad. En ben een paar maanden terug nog in Indonesië geweest en daar zijn pas bommen afgegaan en daar is ook altijd kans op terrorisme. Dus ja…
Ben je toevallig in één van de andere landen geweest die ik noemde?

yep, ecuador, peru en bolivia ook geweest.

De welbekende criminaliteit wordt hier ook genoemd.
Geen last gehad.

Ben ook in Zuid-Afrika geweest… dat is veel meer opletten dan Z.Amerika.
Tenminste…als je het mij vraagt.

Hoi,

Volgens mij zijn al die landen prachtig dus in dat opzicht maakt het niet zoveel uit wat je kiest. Naar de andere landen kun je dan een volgende keer nog reizen! :slight_smile:

Ik denk dat je moet kijken naar:

• kosten
  • klimaat
  • wat jullie op dit moment het meeste trekt qua cultuur / natuur
  • misschien ook de taal, als jullie Spaans spreken dan zijn Spaanstalige landen handiger

Klimaat in november weet ik niet zoveel van.

Wat er verder als eerste bij mij opkomt:

• Brazilië: redelijk veel criminaliteit in de grote steden; relatief duur om rond te reizen; cultuur met veel muziek, uitgaan, lekkere drankjes, vrolijke kletserige mensen, stranden, overweldigende natuur (ook buiten Amazonegebied). Geschikter voor een gezellige, warme, muzikale relaxvakantie. Lijkt nog redelijk op bijvoorbeeld Italië qua cultuur en ontwikkeling.

• Peru & Bolivia: hoge bergen, traditionele cultuur, erg unieke landschappen en culturele dingen (bv. drijvende rieten eilanden, condors, gekleurde meren, hot springs, zeeleeuwen, vrouwen met hoedjes en rokken), goedkoper om te reizen, kouder in de bergen, Bolivia minder toeristisch; niet zulke mooie stranden als Brazilië. Geschikter voor een interessante unieke boeiende culturele vakantie met veel tradities en geschiedenis, en groter verschil met Europa.

• Ecuador: volgens mij redelijk vergelijkbaar met Peru

• Costa Rica: schijnt vooral heel erg groen te zijn en met veel mooie vogels en apen enzo. Eentonig eten, als ik het zo hoor van anderen.

Lees nog eens wat reisboeken, blogs op internet, kijk veel foto’s… en volg je hart.
Ik ben op dit moment ook bezig met vergelijkbare keuzes uit mijn verlanglijstje! :slight_smile:

Succes!
Cécile

Cecile, inderdaad zoveel mooie landen en dan een keuze maken is best lastig. Bedankt voor je lange post. Venezuela is ondertussen weer op het lijstje gekomen, ik hoorde van iemand anders dat ‘de onveiligheid’ te vergelijken is met de andere Zuid Amerikaanse landen. Je loopt eigenlijk overal hetzelfde risico.

Bedoel je hier boven van Martinbrons, of nog iemand anders? Ik hoor altijd van alle kanten dat Venezuela toch echt wel een ander verhaal is dan bv. Colombia. Check anders ook nog even het Lonely Planet forum.

Cecile, ja ik bedoelde Martin. Sorry, was even snel in mijn pauze aan het posten. Bedoel je dat je hebt gehoord dat Venezuela onveiliger is dan Columbia? Ik zal de LP site eens checken.

Martin is er zelf nog niet geweest. Ik ook niet hoor, maar daarom raad ik je aan om in het Lonely Planet forum na te gaan hoeveel het verschilt met de andere landen.

Oh en het is trouwens Colombia met een O… :slight_smile: (Columbia is in the VS)

Het gaat lekker zo te zien, natuurlijk is het ColOmbia! Ben aan vakantie toe :wink:

Ik ben vorig jaar in november in Peru geweest (het standaard-rondje: Lima, Ica, Iazca, Arequipa, Colca Canyon, Titicacameer, Cuzco) en we hebben weinig last gehad van het regenseizoen.

De gidsen die we tegenkwamen tijdens de reis meldden ons wel dat het extreem droog was dat jaar, dus een echt regenseizoen hebben we niet meegemaakt.
Het weer was verder prima, qua temperatuur.

Annieke, bedankt voor je reactie. Fijn dat jullie geen last hebben gehad van het regenseizoen. We hebben ondertussen besloten om Peru uit te stellen naar eventueel volgend voorjaar.

Ben diverse malen in Venezuela geweest, nooit problemen gehad hoor. De enige problemen waren met de politie en dan m.n. in de grensstreek met Colombia. Maar ik reis met eigen vervoer(dus buitenlandse nummerplaat= geld,denken ze…), zal je als busreiziger geen last van hebben
In grote steden uitkijken, maar ja welke grote stad niet tegenwoordig.
VErder gezond verstand gebruiken zoals je overal moet doen.
Venezuela heeft enkele zeer mooie streken zoals Mérida en vooral de Gran Sabanas. Dit gebied is erg goed op de toerist afgestemd.
Santa Cruz zou ik laten schieten, was ooit mooi maar is nu één grote vuilnisbelt.
Wat mij wel tegenstaat van Venzeuela, en dat is mijn mening maar uiteraard, is dat Venezuela de minst vriendelijke bevolking van Zuid amerika heeft.

Minst vriendelijke bevolking, duur…
En dan heb ik ook aardig zitten lezen over Caracas. Da’s dus echt een linke stad zonder veilige wijken lijkt het. En nou niet gaan zeuren: ik ben veel “linke” Zuid Amerikaanse steden geweest hoor. Rio, Sao Paulo, Quito, maar ook Bogota en Medellin. En toch ga ik effe niet naar Caracas…

Ik zou Bolivia en Peru aanraden. Dit zijn goedkope landen die grotendeels op de altiplano liggen waar nagenoeg geen regen valt.
Colombia is veilig genoeg op het moment, Venezuela raad ik af op dit moment i.v.m. politieke troep door Chavez.(en het is hier teringduur)
Het is maar waar je van houdt. Bolivia en Peru zijn landen met veel cultuur en brute natuur. Brazilie is feest met prachtige stranden.
Colombia is trouwens ook een stuk duurder dan Bolivia en Peru. Brazilie is net iets goedkoper dan Colombia.