Ik ga begin volgend jaar voor onbepaalde tijd reizen door zuid-amerika. Wil beginnen in ecuador, dan peru, bolivia, chili, argentinie… Is het af te raden om daar rond te reizen zonder organisatie? Mn vriend is er nog niet zeker van of hij daar behalve de prachtige bezichtigingen ook de cultuur heel interessant vindt. Help mij hem duidelijk te maken dat het zeker de moeite waard is, aub!? En help mij hem te overtuigen dat t qua veiligheid goed te doen is, aub?!
Ik heb als meisje alleen 8 maanden rondgereisd in Zuid-Amerika. Nooit heb ik mij écht onveilig gevoeld, met uitzondering toen ik mij plotseling in een achterbuurt in Buenos Aires bevond; maar dat lag aan mijzelf, daar had ik hoegenaamd niets te zoeken natuurlijk.
In Bolivia, Argentinië en Uruguay heb ik mij veiliger gevoeld dan in Brussel en Antwerpen.
In Brazilië hebben 2 mannen proberen in te breken in ons gehuurde huisje… geprobeerd, uiteindelijk is er niets gebeurd. in Peru heeft een gids wel geld gestolen, wees op je hoede op de toeristische plaatsen! Wees niet te naïef en er zal je weinig tot niets overkomen.
Over een paar dagen vertrek ik en mijn vriendin vor een jaar naar Midden en Zuid Amerika… Dit zou ik uiteraard niet gaan doen als ik mij een jaar lang onveilig zou gaan voelen.
De landen die je noemt zijn volgens mij de meest veilige van Zuid-Amerika… En wat cultuur betreft: hier zou niemand je vriend van hoeven te overtuigen, de schoonheid hiervan staat buiten kijf!
Let natuurlijk altijd extra op in de toeristische plaatsen! Als je een vliegticket kan betalen en genoeg geld hebt om bezienswaardigheden te zien ben je rijk in de ogen van een ‘local’ en dus een interessante prooi voor de mensen die het minder hebben. Zoals Liesl zeg: Wees idd niet te naïef en er zal je weinig tot niets overkomen. Alles staat of valt met je houding c.q. uitstraling
Groeten Klaas
P.S. Voor je voorbereiding op je reis (en dus handige tips) kan je een keer op onze website kijken http://maktub.punt.nl
Ik ken alleen Argentinië, maar ik voel me nergens veiliger dan hier! En ik geef ook altijd het voorbeeld van mijn moeder, die me in Buenos Aires kwam opzoeken. Die pakte zonder problemen zelf de taxi om alleen de stad in te gaan, iets waar ze in Amsterdam/Rotterdam/Den Haag heel wat meer moeite mee heeft!
Wij hebben 5 jaar geleden de zelfde landen bezocht.
Je hoort veel sterke enge verhalen, maar al die ellende overkomt alleen anderen natuurlijk.
Wij hebben zelfstandig gereisd en geen problemen gehad. Enkel een rugzakje weggenomen nadat we afgeleid zijn. Die truc werkt op Schiphol ook, daarom zou ik niet thuis blijven. Als je vriend niet wil, dan ga ik wel mee. Bij wijze van spreken dan. Je moet wel blijven opletten, maar ik zou het zo weer over doen! Fantastische natuur en cultuur!
Ik woon inmiddels al een paar jaar in Peru en voel me er niet onveiliger dan in Nederland. Mijn eerste ervaring hier was toen ik als vrouw alleen reisde, en ook toen heb ik geen vervelende ervaringen opgedaan. Natuurlijk moet je oppassen, maar waar niet? Ga niet van de gebaande paden, of vraag vantevoren goed aan de lokale bevolking of het veilig genoeg is. In Lima en andere grote steden zijn er delen waar je beter niet kunt komen, maar over het algemeen kan men (lokale bevolking of hoteleigenaren) je daar goed info over geven.
Mocht je door Noord-Peru komen, kijk dan even op www.celendinperu.com. Of de cultuur interessant is? Dat is natuurlijk persoonlijk, maar het is in elk geval erg anders dan in Nederland, en ook binnen Peru erg uiteenlopend (kust, Andes, jungle…)
Orange,
Wat bedoel je met ga niet van de gebaande paden af. Ik ben dan wel geen vrouw maar mijn mening is dat het van de gebaande paden af zeker niet onveiliger is. En Celedin ligt voor de meeste bezoekers die Peru bezoeken toch echt van de standaard route af, en is volgens mij toch ook veilig.
Wel moet ik zeggen dat Noord-Peru echt een aanrader is met o.a. Chachapoyas en omgeving, Leymebamba, Celedin en Cajamarca.
ik ben net terug uit Zuid-Amerika, en heb met mijn vriend de route gereisd die jullie van plan zijn (maar dan omgekeerd). We hebben 5 fantastische maanden gehad, en ik kan het iedereen afraden. Wat betreft onveiligheid, overal kan wat gebeuren, en met je gezonde verstand kun je erg goed reizen in Zuid-Amerika. Zeker in de landen die je noemt.
Heeft je vriend er inmiddels al een beter gevoel over? Anders moet ie onze foto’s maar eens kijken op robsreizen.spaces.live.com, dan weet ie wat ie mist als jullie niet gaan… :hihi:
Nee, ik bedoel zeker niet dat je alleen het standaardrondje moet doen, want er zijn veel plekken daarbuiten waar het waarschijnlijk veel veiliger is zelfs, en die erg de moeite waard zijn, zoals het Noorden. Sorry voor de verwarring.
Maar ik bedoel als je op een plek bent, ga dan niet op zoek naar het “echte” Peru, zoals ik mensen wel eens heb horen zeggen, die dan vervolgens alleen in de armste delen van Cusco gaan wandelen. In Pisco moet je bijvoorbeeld niet 's avonds romantisch naar de zee willen wandelen, en in Lima kun je ook beter niet naar een mooi strand gaan waar het er zo lekker rustig uitziet… En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Je kunt volgens mij gewoon lekker je eigen route uitkiezen, maar als je in een stad/dorp bent, zoek daar dan beter niet de eenzaamheid op, maar blijf waar er meer mensen zijn, of ga met een groepje. En gebruik je instinct! Voelt het niet goed, dan niet doen…