planning reisroute

onverwacht heb ik opeens de mogelijkheid om op zeer korte termijn voor een paar maanden te gaan reizen door Zuid-Amerika :cheer:

Mijn gedachten zijn op dit moment alsvolgt:

• augustus: Spaans leren in Peru
  • september: Peru
  • oktober: Bolivia
  • november: Argentinië
  • december: Chili

Ik ben echter nog nooit in Zuid-Amerika geweest (al heb ik wel al veel gereisd door andere landen) en ik hoor van meerdere kanten van mensen die daar wel zijn geweest dat het relaxter is om in Argentinië en Chili te beginnen (onder meer vanwege het klimaat en omdat deze landen ontwikkelder zijn dan Peru en Bolivia).

Kan iemand mij hier wat tips over geven?

Alvast bedankt

Wat heerlijk voor je zeg!!

In augustus is het juist winter in het zuiden dus voor het klimaat hoef je het niet te doen.

Voor mij zou een grote reden zijn: de kosten. Argentinië en Chili zijn beduidend duurder dan die andere twee, dus na die goedkope landen kan het dan flink tegenvallen hoeveel je opeens per dag kwijt bent.
Maarja, in Peru zijn ook de cursussen Spaans goedkoper en het is natuurlijk wel zo handig om dat aan het begin te doen! :slight_smile:

Maar dat van ontwikkeld of niet, tja… het is maar net wat je prettig vindt. Rustig ‘inkomen’ met eerst wat westerser (Arg/Chili), en dan naar minder (of anders) ontwikkelde gebieden en lagere kosten,… of eerst wat ruiger en daarna wat meer westers? Het heeft allebei voor- en nadelen.

Chili en Argentinië zijn volgens mij heel mooi (ik ben alleen in de noordelijke helft van Chili geweest maar ook het zuiden schijnt heel mooi te zijn). Maar mochten de kosten een issue zijn, dan zou je wellicht andere landen kunnen kiezen, bijvoorbeeld Ecuador en Colombia?

Ik weet ook niet wat logistiek handiger is (of misschien maakt het niet zoveel uit): wat ook nog zou kunnen is van Bolivia eerst naar Chili (bijvoorbeeld de Uyuni tour starten in Uyuni en eindigen in San Pedro de Atacama), via het zuiden door naar Argentinië en daar eindigen.
Misschien zijn vliegtickets ook nog goedkoper vanuit Buenos Aires.
Maar misschien kun je net zo makkelijk de volgorde doen die jij zegt, en is een ticket uit Santiago niet duurder.

Ik neem aan dat je zoekt naar open jaw tickets: heen naar Lima, en terug uit Santiago of Buenos Aires?

Wel een goed idee om een maand reistijd per land te nemen. Veel mensen proberen teveel in korte tijd te proppen, maar dit geeft je wel redelijk de tijd om highlights te zien en ook nog op relaxt tempo te reizen.

Kijk ook eens in een Lonely Planet South America reisgids; voorin staan altijd Itineraries (routesuggesties), ik kan me voorstellen dat daar ook wel een suggestie voor tijdsplanning / welke maanden waarheen bij staat.

Nog wat over klimaat: in Zuid-Amerika kom je veel plekken tegen waar het koud kan zijn, vooral 's nachts en vooral in de bergen (in al die landen liggen veel highlights hoog in de bergen dus daar zul je zeker wel komen). Je zult dus vast wel genoeg kleding (laagjes) bij je hebben voor koud weer. Een muts dragen kan ook enorm veel schelen; 70% van de lichaamswarmte verlaat het lichaam door het hoofd.

Je hoeft dat dus niet echt van grote invloed te laten zijn op je volgorde… als je je van tevoren instelt op mogelijke kou. Maar ook hoog in de bergen kan het overdag nog best aangenaam zijn als de zon schijnt, soms 15 of 20 graden. Dus laagjes is het devies.

Verder: het klimaat is echt heel erg aan het veranderen wereldwijd. Regenseizoenen zijn van slag, droogtes en temperaturen zijn anders dan normaal. Daarbij speelt het fenomeen ‘El Niño’ die contreien soms parten, met heftige regen en stormen en soms overstromingen, maar ook dit wisselt nogal per jaar.
Dus al deze onvoorspelbaarheid is nog een reden om je niet ál teveel te laten leiden door klimaatstaatjes.

In al die landen is volop goedkoop internet te vinden en ook veel wifi. Je kunt dus bijna overal wel opzoeken hoe het weer ‘even verderop’ is (desnoods ouderwets in een krant opzoeken). Na 4 uren in een bus of soms misschien wat langer, kun je alweer in een heel ander klimaatgebied zitten, bijvoorbeeld omdat je qua hoogte afdaalt of in regenwoud of kustklimaat terecht komt. Dus als het ergens slecht weer is, kun je indien nodig wel op zoek naar beter weer.

Ik denk dus zelf dat de mate van ‘anders zijn’ (zoeken naar culturen die écht heel anders zijn dan Nederland) / ontwikkeling van een land (betere wegen, betere bussen, meer controle op dronkenschap van buschauffeurs, hopelijk ook betere douches, dat soort dingen), en de kosten, van grotere invloed zijn op je keuzes dan het klimaat. Maar dat is slechts mijn mening.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen voor zover je daar nog tijd voor hebt.

Cecilia fantastisch heel erg bedankt voor je reacties!!

Ik heb me nog nooit door het weer-klimaat laten tegenhouden of helamaal door laten leiden en dat moet ik nu ook niet gaan doen; misschien was het even de spanning van deze geniaal mooie onverwachte kans:)

En ook wat je zegt over dat alles voor- en nadelen heeft, klopt natuurlijk ook helemaal. Omdat ik nog nooit in Zuid-Amerika ben geweest en daar echt andere culturen wil mee maken, voelen en ervaren heb ik besloten eerst naar Peru te gaan. Mijn gedachten blijven daarna naar Bolivia en je tip om dan eerst Chili te doen voor Argentinie ga ik zeker overwegen.

Maar wie weet beland ik toch heel ergens anders of blijf ik veel langer ergens dan “gepland” omdat ik vooral wil genieten en (voor zover mogelijk) de landen die ik aandoe echt wil ervaren in een rustig tempo dat op dat moment goed voelt. Liever wat minder maar wel echt dan alles half

Helemaal mee eens! Less is more!

In Peru bijvoorbeeld kun je natuurlijk ook makkelijk 2 maanden reizen en de hele tijd nieuwe dingen zien. De mensen in de bergen zijn heel anders dan die in de jungle of de kust, dus ook binnen dat land heb je al verschillende culturen. Je zou dan ook tijd hebben voor het noorden waar veel minder toeristen heen gaan, of de centrale Andes (Ayacucho enzo), ook minder bezocht.

Ik ben zelf niet in Argentinië geweest hoor, maar ik zie dat veel andere reizigers via die zuidpunt reizen.

En over ontwikkelde landen / minder ontwikkeld / minder westers… in Bolivia en Peru heb je ook wel Duitse en Amerikaanse restaurants met volop herkenbaar eten, ook vegetarisch enzo. En in het ergste geval kun je een cultuurschok even ontlopen door naar de McDonalds te gaan. :smiley: