Hola chicas,
Blijkbaar al kennis gemaakt met verschillende mensen langs deze weg. Eerst en vooral proficiat met de keuze, jullie gaan een ongelovelijke en bovenal onvergetelijke ervaring tegemoet. Ik zou zeggen, zet die westelijke bril van julllie neus en ga op ontdekking en dat met al je emoties en al je zintuigen. Dit werelddeel is het gewoon. Maar ja, jullie zullen intens geconfronteerd worden met de realiteit, jullie zullen onmenselijke dingen zien, maar tevens ook de meest natuurlijke dingen. Veel hangt van jullie manier van waarnemen af.
Zuid-Amerika, van vele mensen een droom.
Ikzelf woonde in Santa Cruz de la Sierra, economische meest westerse stad van Bolivia, op 120 km van het idyllische dorpje Samaipata.
Jullie hebben drie maanden en dat voor drie maanden, ik zeg jullie nu al, dat wordt vliegen! Letterlijk in de tijd dan, dus enkele vluchten zullen nodig zijn tijdens jullie reis.
Veel tijd zal kruipen in het transport, maar dat is tevens de manier waarop je veel van het land ziet, maar wanneer je ook echt in contact komt met de cultuur, de bevolking. Telkens weer leer je mensen kennen en veelal kom je dezelfde reizigers meermaals tegen.
Waarschijnlijk gaan jullie na Lima zuidwaarts richting Nazca of nemen jullie in Lima de trein richting Cuzco. Cuzco, een ongelovelijke stad, naar mijn ervaringen één van de meest indrukwekkende. ideetje voor logie daar; www.ninoshotel.com (een echte aanrader, al is het maar om het goede doel te steunen).
De ware inca-trail is naar mijn idee een té commercieel product, een horde toeristen die elke derde morgen staan aan te schuiven met honderden om de zon te zien opkomen boven de site. Dit is geen trekking meer… tevens moet jullie zich spoeden naar de vele agencias voor het boeken van de trail, meestal moet je enkele dagen wachten alvorens te vertrekken, daar er maar max 500 mensen mogen vertrekken per dag. Je kan via internet al boeken, maar dat is onmenselijk duur. Een alternatief en naar de mening van verschillenden is de inca-trail langs Mollepata, waarbij je de gigantische Salacantay voorbij gaat. Deze route vinden jullie ook op het net en ook beschreven in één van de Lonely Planets, hiking in the andes of zoiets. Als twee meisjes alleen zoek je dan beer nog enkele mannen om mee te gaan of ga je naar één van de agencias die trip boeken (vergeet niet af te dingen).
Verder ideetjes voor jullie reis: Cuzco - Puno (islas Flotantes = hééééél commercieel, maar enig in de wereld) - Copacabana (een must!! mogelijk bezoek Isla del Sol) - La Paz.
Dan kan je Oruro aandoen, verder naar Uyuni (El Salar!!!) - Potosi (El cerro rico) - Sucre (dinosaurusstappen - tarabuco) - Samaipata.
Of gewoon in de Andes blijven, niet richting Potosi gaan, maar gewoon terug naar La Paz, zo naar Sorata of Coroico tot Rurrenabaque.
Er zijn veel mogelijkheden, ik zou gewoon niet alles van dag tot dag plannen, gewoon genieten, niets overhaast doen en elk moment on jullie geheugen prenten, je kan altijd nog eens terugkomen.
En zo kunnen we blijven schrijven.
Succes,
Davy
Nu woon ik terug in Belgie, maar september 2006 zal ik voor een jaar te bespeuren zijn in Ecuador.