4 maanden reizen Zuid-Amerika

Hey hey!

Samen met een vriendin wil ik zo ongeveer in september 2010 vier maanden gaan reizen door Zuid Amerika. We zijn ons nu aan het orienteren, voornamelijk welke landen we willen bezoeken. Wie heeft er tips voor ons? Welke landen zijn echte aanraders? En wat zijn de must do’s? We willen low budget gaan backpacken, mooie cultuur en natuur zien maar ook avontuurlijke dingen ondernemen (bijv. raften, jungle etc.)!

Alvast bedankt!
Groetjes Ellen.

Een paar aanraders,

Raften op de Apurimac rivier nabij Cuzco Peru.
Dit is het zwaarste wat je kunt doen op raftgebied. Wel met de Organisatie Majuc gaan.

In Bolivia kun je in 5 dagen van Sorata naar Rurrenabeque gaan, 2 dagen per mountainbike en 3 dagen per boot door de jungle, perfecte trip.
Andeanbiking.com

Als je van meerdaagse treks houd raad ik aan het Ausangate circuit te lopen ook nabij Cuzco Peru.
En natuurlijk Torres del Paine in Patagonie.

De beste manier om de grens tussen Bolivia en Chili over te steken is per jeep in 3 dagen van San Pedro de Atacama naar Uyuni.
Prachtige tocht over de altiplano tussen flamingos en gekleurde meren met als hoogtepunt de zoutvlakte van Uyuni.

Groetjes Dick

Ik vond Bolivia het meest indrukwekkend. Vooral de tour bij de zoutvlaktes die hierboven ook beschreven is, was echt heel mooi.
Verder ben ik heel Argentinie doorgereisd. Ook heel prachtig, maar minder authentiek, en een stuk duurder. Daarentegen heb je dan misschien wel minder last van een cultuurshock, het is gemakkelijk en comfortabel reizen in Argentinie. En Buenos Aires is een geweldige stad om gewoon even te zijn.
Ik ben ook in Peru geweest, maar daar was ik niet bijster van onder de indruk. Maar misschien was ik wel een beetje verwend omdat dat het laatste land was dat ik aandeed. Ik vond de mensen in ieder geval veel minder vriendelijk en gastvrij dan in Bolivia en de natuur minder indrukwekkend.
In Chili ben ik alleen in het zuiden geweest, Torres del Paine. Super mooie 5-daagse hike door het parkt gedaan. Vooral de ‘torres’ bij zonsopgang waren adembenemend.
Veel plezier!

Wauw, echt al super leuke tips zeg! Bedankt! Zo’n meerdaagse trek in bijv. de Torres del Paine lijkt me echt heel leuk, hoe regel je dat? Ter plekke of van tevoren via internet? De grens oversteken tussen Bolivia en Chili per jeep klinkt ook gaaf, hoe kom je daarbij terecht? En ook dat raften, super, alleen ben ik nog maar een beginneling, zijn daar ook opties voor ;)? Zoals ik het nu allemaal hoor neig ik toch het meeste naar Bolivia en Chili. Peru lijkt me ook heel gaaf, vooral Macchu Picchu, maar ik heb gehoord dat je een trip daar naartoe al een half jaar van tevoren moet boeken? Wie weet daar wat meer van?

Groetjes!

Je hoeft alleen op tijd boeken als je de Incatrail wilt lopen, je kunt altijd met de trein naar Machu Picchu.
Als je een beetje lef hebt kun je die rafttrip wel aan. Ze zetten de minst ervaren mensen bij de beste stuurlui.
De tocht in Torres del Paine kun je net vantevoren regelen in Puerto Natales. Dit is een echt toeristenplaatje met honderden backpackers die je allemaal kunnen helpen. Je kunt in dit park in tenten op de verschillende campings slapen of in Refugios (een klein houten hotelletje)
Deze refugios moet je vlgs. mij wel een paar dagen vantevoren boeken.
Wij hadden een goedkoop tentje gekocht een een kookstelletje en zijn 7 dagen in het park geweest. 's Nachts is het een beetje fris maar dit is wel de stoerste manier.
De Jeeptocht kun je boeken in San Pedro de Atacama (Chili) of Uyuni Bolivia. De tochten vanuit Chili zijn beter gewaardeerd dan andersom. Wel goed navraag doen aan mensen die een tocht gedaan hebben of ze aanraders hebben qua maatschappij, er zit enorm veel verschil in kwaliteit.
Groetjes Dick

Ik wil dan toch wel even de Inca Trail aanraden. Supermooie wandeltocht, en om op dag 4 in de ochtendmist bij machu picchu aan te komen is echt geweldig, mooier dan met de trein aan te komen. Op de trail mogen 500 mensen per dag, vandaar dat je vantevoren moet boeken. Maar het ligt er ook erg aan in welk seizoen je er bent. Ik was er eind november, had inderdaad een tijd vantevoren al geboekt, maar bij de reisbureautjes in cusco kon je ook nog gewoon boeken.

Super fijn al die goede tips! En heeft iemand van jullie ook ervaring met Equador?? Aanrader of niet? Heel benieuwd!
Groetjes, Ellen

Ow en nog een vraagje: hoeveel geld ben je ongeveer kwijt in 4 maanden inclusief leuke trips (daar wil ik niet op bezuinigen) als je in hostels en veel met openbaar vervoer reist?

Groetjes!

Ik tel altijd 1000 euro per persoon per maand, dan kun je goed slapen, goed eten en leuke doen.

Thanks!!

Afgelopen weekend zijn we weer druk bezig geweest met het plannen van de reis en we hebben nu het plan om drie maanden te gaan reizen. We willen tussen 15 en 20 september vertrekken (moeten eerst allebei onze studie afronden) richting Quito, Ecuador. Hier willen we eerst twee weken spaanse les nemen op een talenschool en in een gastgezin gaan wonen. Tussendoor willen we al op ontdekkingstocht uit gaan en na de spaanse lessen willen we nog twee weken door Ecuador trekken waarna we door reizen naar Peru waar we ongeveer een maand blijven. Het laatste maandje willen we doorbrengen in Bolivia.
Nu vraag ik me af of deze maanden een beetje gunstig zijn qua weersomstandigheden, weet iemand van jullie dat? Zijn de landen een beetje veilig voor twee meiden van, tegen die tijd, 24 jaar?

Groetjes!

Ow en weet iemand van jullie hoe duur een 5-daagse trip naar de Galapagos eilanden ongeveer is? En moet je dit ver van tevoren boeken? Ik heb gehoord dat het prijzig is, maar hoe prijzig dan? En ik heb ook gehoord van een eilandengroep wat dichterbij de kust, lijkt op de Galapagos eilanden maar dan goedkoper… Is dat wat?

Groetjes!

Het is daar veilig genoeg. Geen probleem voor twee meiden. Niet 's nacht rond gaan lopen in steden, dat kan wel eens link zijn.
Gewoon alert zijn en niet in het openbaar geld gaan tellen op zoiets stoms.
Wij waren daar in juni dus ik weet niets over september.
Gr.

ben identiek hetzelfde van plan… maar dan wel voor een langere tijd. Misschien komen we elkaar weleens tegen! Ik vertrek begin september normaal gezien!

groeten,
Ramses

Een tip : www.caviereswines.com (Mendoza, Argentinië)