Ik wil begin maart 4 maanden naar zuid amerika gaan, om rond te reizen. Ik denk dat het niet genoeg is om alles te zien…of wel? Ik wil graag de landen wel echt goed zien, en niet er door heen racen. Welk deel van zuid amerika is het best te bezoeken, in 4 maanden? Ik zat zelf te denken om van buenos aires, langzaam naar het noord-westen te gaan…is dit redelijk? En is het gevaarlijk?
in 4 maanden kun je vrij veel zien, maar heel zuid amerika nooit.
peru bolivia, chili argentinie zou kunnen. Maar alleen in argentinie zal je alwel 4 maand kunnen reizen, zo groot is het wel.
Noordoost Argentinië vond ik niet boeiend. Iguazu wel natuurlijk! Pantanal (braz) was ook super!
Zelf heb ik eerder 4 maanden van Quito naar Santiago gereisd, met oa. Galapagos, incatrail, nazcalijnen, chanchan, huacachina, jungle in Ecuador en in Bolivia, Salar de uyuni, nw Argentinië (Salta eo) etc.
Een maand per land is wel redelijk al moet je dan nog kiezen.
Ben het dus helemaal eens met voorgaande twee heren.
Heb je gericht vragen over een gebied dan hoor ik het wel.
ok, dank jullie wel voor de info. Ik denk dat ik maar in Chili begin, dan naar het noorden, bolivia, peru en equador. Is het boek south america on a shoestring van LP goed, of kan ik beter een meer specifiek boek kopen?
Als je alleen de standaard route doet en de hoogtepunten bezoekt is de LP on a shoestring goed genoeg. Wil je ook andere stukken van het land bezoeken dan is het beter om bv een LP per land aan te schaffen. Nadeel is wel dat je veel boeken (=gewicht) in je rugzak hebt.
Is denk ik een hele goeie om in Chili te beginnen. Ik weet niet of Patagonie dan nog te doen is qua weer?
Verder is het heel leuk om vanaf de Panamarican Highway in Chili zo af en toe de binnenlanden in te duiken. Bv van La Selena naar Vicuna en Cochiguas. Prachtig gebied. En ik zou naar San Pedero de Atacama gaan en van daaruit naar Uyuni, de zoutvlakten. San Pedro is echt een ontzettend leuk hippi achtig dorpje. En veel moois om daar te zien. In Uyuni naar Potosi, Sucre en La Paz. Eigenlijk zou ik in Bolivia niet veel meer doen… of je moet nog de jungle in willen. Kijk in La Paz wat je allemaal in de omgeving kunt doen. Want dit biedt veel moois. Je kunt er mountainbiken, trails lopen, naar Tiahuanaco en je kunt met een vliegtuig zo over een top van 6300 m naar benede de jungle in duiken. Grote contrasten daar. Ik zou het zwaartepunt van je reis in Peru leggen en daar dus de meeste tijd voor uittrekken. Zo’n anderhalve maand ofzo. Er is daar zoveel te zien en te doen. Anderhalve week in Cusco is al ontzettend leuk. Ook omdat je daar lekker kunt Salsa dansen of gewoon naar Mama Afrika dansen en lol maken.
Bezoek in Peru ook het gebied rondom Huaraz. Zoveel mooie natuur daar.
Ecuador ben ik nooit geweest.
Ik vond bolivia en ecuador persoonlijk mooier dan Peru.
Iedereen gaat altijd naar het zuiden van Peru… Ik vind het noorden van peru mooier! Minder toeristen en mooiere cultuur.
Noord-Peru is zeker de moeite waard om te bezoeken. De omgeving van Chachapoyas, Cajamarca, de musea in de buurt van Chiclayo en Trujillo. Maar dat wil niet zeggen dat het mooier is dan het zuiden. Ik vond beide zeer mooi. In het noorden zul je inderdaad weinig toeristen tegen komen en wat zo vaak is op plekken waar weinig toeristen komen is dat de bevolking daar in het algemeen vriendelijker overkomt.
En als je besluit naar Chili te gaan dan zou ik PN Lauca in het noorden zeker niet overslaan als het in je reisschema past.
Een maand voor ieder land, d.w.z. Argentinië, Bolivia, Peru en Ecuador (terugvliegen vanuit Ecuador dus), dat raadt ik je aan.
Als je vanuit Argentinië naar het noorden reist en Bolivia betreedt, zijn er diverse mogelijkheden. Dit zie je vanzelf op de kaart. Mooi is bijv. La Quiacha (Arg)-Villazon (Bol) - Tupiza (de vierdaagse prachtige tocht per jeep vandaaruit naar Uyuni) - Uyuni - Potosí - Sucre - (nachtbus) - Samaipata - Sta Cruz / Amboró en-of Misiones de Chiquitos - Cochabamba - La Paz, en Peru.
Als je via Pocitos / Yacuiba Bolivia binnenkomt, kom je eerst langs sta cruz, en dan kan je via Samaipata-Sucre-Potosí-Uyuni naar La Paz reizen.
Op www.andorinasamaipata.com lees je van alles over Samaipata, met nevelwoud en veel andere landschappen dichtbij. In april-mei is dat erg mooi, groen na de regentijd.