3 Maanden Zuid Amerika

We zijn van plan om komende winter 3 maanden naar Zuid Amerika te gaan, vertrek medio november.
Langzaam beginnen de plannen vastere vorm aan te nemen.
Zoals het er nu uitziet, vliegen naar Lima en dan afzakken via Cuzco - Titicaca - San Pedro - Salta - Cordoba - Mendoza - Santiago - Puerto Montt - Ushuaia - Buenos Aires en dan weer op huis aan. Maar er staat nog helemaal niets vast.
Wie heeft zoiets in dit tempo al gedaan? We zijn op zoek naar tips over bijvoorbeeld strand in Peru, kerstmis in ???, boot beagle kanaal, bussen, huurauto en treinen etc etc.

Voor Peru heb ik wel een adres als je overnachting info etc, zoekt.
Laat maar even iets weten.
Groet Leon

je zou deze reis ook in omgekeerde volgorde kunnen doen met als bijkomend voordeel dat je van een koude streek stilletjes aan naar een steeds warmere gaat en chili en argentinie zijn de duurste landen dus is het wel zo prettig dat je naar mate je noordelijker reist het ook steeds goedkoper wordt.

Ben het eens met Sideburner.

Je zou ook makkelijk de prachtige zoutvlaktes in Bolivia kunnen meepakken: Salar de Uyuni. Giga zoutvlakte, rode en groene meren, gekleurde bergen, bizarre rotsen, raar ‘eiland’ midden op de zoutvlakte vol 5 meter hoge cactussen, hot spring waarin je kunt badderen, moddergeisers, etc etc. Een van de mooiste landschappen die ik ooit op aarde heb gezien, alleen IJsland heeft er wat van weg voor zover ik tot nu toe heb gezien. Je kunt vanaf San Pedro de Atacama een 3 of 4 daagse tour boeken door die Salar die eindigt in Uyuni, Bolivia.

Vanuit San Pedro de Atacama kun trouwens je ook mooie toertjes doen in de woestijn, bijvoorbeeld naar El Tatio geisers, sommige gaan 30 meter hoog, andere zijn borrelende meertjes of stroompjes met kleurige afzettingen… bij elkaar een vlakte van enkele voetbalvelden groot.
San Pedro is ook een goeie plek om te wennen aan de hoogte (ik geloof +2700 m?) voordat je naar 3800 (Titicaca) of hoger gaat. El Tatio ligt wel flink hoger maar daar ben je alleen overdag. Het langzaam stijgen geldt vooral voor de nachten / het slapen.

Ik heb geen ervaring met Argentinië, of zuidelijk Chili. Ik vond Bolivia en Peru beduidend boeiender, mooier, veelzijdiger dan Chili; daar vond ik alleen de omgeving van San Pedro de Atacama echt boeiend. Zuidelijk Chili schijnt wel heel mooi te zijn maar was toen erg duur. Nog steeds zijn Bolivia en Peru goedkoper dus da’s inderdaad prettig om mee te eindigen.

Qua stranden in Peru… voor zover ik weet is het niet echt een strandland zoals Aruba of Brazilië of dat soort landen… er zijn wel ‘aardige’ stranden maar volgens mij meer op een soort Scheveningen-achtige manier… dus verwacht geen palmbomen, witte stranden en azuurblauwe zee. Bij Lima is erg veel vervuiling in zee, en hangt vaak mist. Je zou eens een Search in de Lonely Planet Thorn Tree kunnen doen, klik bijvoorbeeld HIER voor een search op ‘Peru beach’ (beetje scrollen voor de resultaten).

Oh ja het is trouwens wel heel slim om naar een stad te vliegen, en vanuit een andere weg te vliegen, en verder over land te reizen. Wij waren nog niet zo slim destijds en hadden een retourtje Santiago, waardoor we op het eind vanuit Lima met een helse busrit van 57 uren weer terug moesten.

3 maanden voor 3-4 landen klinkt okee, als je maar niet probeert alles in elk land te zien.

Kijk ook eens in brochures (of websites) van Djoser, Baobab en dat soort organisaties, vaak gaan hun routes langs alle highlights op een logische en efficiente manier. Die routes kun je natuurlijk net zo makkelijk zelf volgen! :slight_smile:

Overigens kan ik in Peru ook echt Arequipa aanraden, en de Colca Canyon (Cañon del Colca).

Ik was tijdens kerst en oud en nieuw 1997-1998 in La Paz, daar was het saai!!! Al schijnt het inmiddels flink te zijn veranderd. Maar volgens mij is Kerst net als hier vooral een familiefeest. Oh ja wat trouwens wel erg tof was, was om op Kerstavond naar de kathedraal van La Paz te gaan (maar zal elders ook mooi zijn). Veel ceremonieel katholiek gedoe… blijkbaar was het daar gebruikelijk dat kerkbezoekers hun eigen kindeke Jezus in een kribbe meenamen en voor het altaar zetten: dus aandoenlijke schoenendozen met Barbi’s en andere poppen. :slight_smile:

Op mijn website vind je mijn verhalen en foto’s van mijn reis door Chili, Bolivia en Peru in 1997-1998 en Brazilië + Peru 2006.

Oh ja en tot slot raad ik jullie echt aan om Spaans te leren, liefst van tevoren al, of aan het begin van je trip een paar weken intensieve cursus ter plaatse. Dat maakt het reisplezier veel groter. Bijna niemand spreekt Engels, behalve een enkeling die veel met toeristen werkt. Alles gaat makkelijker als je de taal spreekt (eten bestellen, de juiste bus vinden, je hotelkamer eerst even mogen zien voordat je besluit, etc) en het is ook gezelliger om te kunnen kletsen met de mensen die er wonen!

Buen viaje!
Cécile

Hoi Spareribs,
Goed plan, Zuid Amerika. Wij zijn er totaal “verliefd” op. Trokken er reeds 2x op eigen houtje rond. 1x ca. 6mnd op 2 motoren (en beschreven dit deel van onze jaar reis -en het andere deel- in een boek “Niet denken maar doen” verslag van een wereldreis. Je leest erover Peru, Chili, Argentinie en Brazilie)
en een 2e keer trokken we met 2 kinderen in totaal 945 dagen door het Amerikaanse continent (met eigen vervoer) en in Zuid Amerika trokken we daarbij door: Colombia, Ecuador, Peru, Chili, Argentinie, Uruguya, Brazlie. Hierover kun je lezen op onze website: Expedition Finchroad.
Safe Travels and Happy Trails.
Heel veel plezier in Zuid Amerika.
De (ex) zwerfvinkjes.

Hoi Sparerib,

Hoe zijn de plannen inmiddels verlopen.
Wij zijn van plan bijna exact een zelfde route te doen, maar dan medio november dit jaar :slight_smile:

Ik ben benieuwd naar je verhalen en tips.

Greetz,
Crane