Peru, Bolivia, Chili & Argentinie: Bussen, Patagonie & low budget hostels

Hallo allemaal,

Vanaf september ga ik voor een aantal maanden door Zuid Amerika Reizen,
Mijn plan is om te beginnen in Peru en door Bolivia, Chili en Argentinie te reizen.
De high light van mijn reis zal het Patagonie gebied worden.

Ik heb al veel gelezen op het forum, maar er valt overal zoveel te lezen dat ik een beetje gaar begin te worden en op deze manier aan informatie probeer te komen!

Heeft er iemand ervaring met het reizen door deze landen met de bus?
Ik heb al meerdere buspassen gevonden voor deze landen maar ik vraag me af of het niet ter plekke net zo makkelijk gaat om bustickets te kopen waardoor ik sowieso een stuk goedkoper uit komt.

(The bamba hop-on hop-off bus pass met 13 excursies is bijvoorbeeld van Peru door Bolivia, chili en Argentinië al 1129 euro)

Daarnaast ben ik op zoek naar mensen die in Patagonie zijn geweest als beginners, ik ben namelijk op zoek naar adresjes die redelijke prijzen hebben voor beginners bergbeklimming tours. Ook wil ik gaan kayakken, gletjes wandelingen maken en mountainbiken. Dus alle tips & adresjes rondom deze activiteiten zijn welkom!

Ook zijn tips voor low budget hostels welkom in alle landen, ik hoef geen luxe of iets dergelijks zolang ik maar een dak boven mn hoofd heb! :wink:

Alvast bedank voor jullie adviezen,

Groetjes,
Jasmin

Busvervoer is geen probleem in Zuid-Amerika. Ik zou gewoon plaatselijk de bustickets kopen. Vaak rijden er meerdere maatschappijen op een bepaalde route dus je kunt comfort en prijzen van bussen vergelijken.

Als je in een bepaalde stad of plaats aankomt is het verstandig om meteen een busticket te boeken naar je volgende bestemming en niet te wachten tot de dag van vertrek. Je hebt dan meer zekerheid en je kunt je reis dan veel beter plannen.

Hou rekening met de afstanden, die kunnen erg groot zijn. Ik zou voor grote afstanden liever vliegen, bv. Puerto Montt - Punta Arenas.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

In Zuid-Amerika kan je uitstekend per bus reizen. Van spotgoedkoop tot heel luxe. Mijn ervaring is dat je de reizen perfect op locatie kan regelen. Je kunt daar ook de verschillende busmaatschappijen en prijzen vergelijken op het desbetreffende busstation.

Un Saludo Cordial
Frank

Ik ben het eens met de andere antwoorden: gewoon ter plaatse buskaartjes kopen. In Chili zijn de bussen luxe en de wegen goed. In Peru en Bolivia loopt het nogal uiteen, zowel de bussen als de wegen. Je kunt daar voor een paar euro al uren verderop gebracht worden. (Chili is duurder.)
Vergis je niet in de afstanden en reistijden. Op de kaart kan het een kort stukje lijken maar als de route dwars door het Andes-gebergte gaat (waar veel bezienswaardigheden liggen!), kost het enorm veel uren over slingerende bergwegen. Die tijden vind je in Lonely Planets.
Persoonlijk vind ik twee à drie lange reizen per week echt wel de max om het nog leuk te houden. Hoeveel tijd heb jij in totaal voor die 4 landen??

Het lijkt me dat zo’n bamba pas alleen maar geldig is bij bepaalde maatschappijen (en tijden??), wat heel lastig zou kunnen zijn als je naar een plek wilt waar die maatschappij niet heen rijdt ofzo.

Mijn eigen ervaring is dat je ter plekke telkens alles prima kunt regelen, zowel qua vervoer (bus, soms trein, vliegtuig) als excursies/tours. Belangrijk is met name dat je een goede planning in je hoofd hebt en dus enigszins (een paar dagen of iets korter) vantevoren bedenkt wat je wil doen, zodat je een klein beetje vooruit kunt boeken steeds (bijvoorbeeld bustickets).

Bussen te plekke regelen zoals iedereen al zegt.
Voor gletsjer wandelingen zou ik in el calafate navraag doen. Hier ligt één van de mooiste gletsjers van zuid amerika, de perito moreno.
Als je genoeg centen hebt en goed fit bent kun je een prachtige meerdaagse hike doen nabij het fitzroymassif bij El Chalten. Deze tocht gaat over het ijsplateau. info in El Chalten. zowiezo moet je een paar dagen naar el chalten om daar te wandelen. prachtig gebied.
Voor “gewone” hikes zou ik naar Torres del Paine gaan. Vantevoren een paar dagen in Puerto Natales om alles goed uit te zoeken en te regelen.
Om geld te besparen zou ik wel eerst een tentje aanschaffen voordat je naar patagonië afreist. De refugios aldaar zijn nogal prijzig.
Pinguins kijken op isla magdalena vanuit punta arenas is ook een aanrader.
Ushuaia alleen meepakken als je daar echt gaat hiken. De stad zelf is niet de moeite waard.

hallo,

deze plannen sluiten perfect bij die van mij aan. daarom ben ik erg benieuwd hoe lang ik hiervoor uit zou moeten trekken?

heeft iemand enig idee wat voor budget je hiervoor nodig hebt?

en als laatste, heeft iemand ervaring met die bamba hop on hop?

alvast bedankt!!!

refugios ?

we waren van plan om in hostels te slapen… is dat echt niet te doen nee??

In torres del paine niet nee, daar zijn geen hostels. daarbuiten wel.

ja maar wel dagtours of 2-3 daagse tours georganiseerd vanuit een dichtbijzijnde stad/dorp
(met groepjes van 10-15 backpackers)

toch??

waarschijnlijk wel, in Puerto Natales.