2 maanden reizen Midden/Zuid Amerika

Iemand tips?
Wij hebben de volgende reis in gedachten:
Vliegen op costa rica dan over land (panama)naar Bogota, Colombia. Makkelijk begin, avontuurlijk einde dachten wij…:wink:

Is dit te doen in 2 maanden, en hoe is het om in deze landen te backpacken? Of is costa rica echt meer voor amerikaanse 50+ers?
Is het qua reistijd mogelijk, tips voor mooie plekken, kostenplaatje etc…?

Ik hoor het graag!
Gr,Smik

Hoi, ik heb nog geen ervaring met dat gebied, maar omdat ik ook Colombia overweeg, heb ik daarover een vraag gesteld en veel nuttige antwoorden gekregen waar jullie misschien ook wat aan hebben.
Tot nu toe heb ik al van tientallen verschillende reizigers gehoord dat zij Colombia helemaal fantastisch vonden, en ook mooier dan andere landen in de buurt, en dat het helemaal niet zo onveilig is als het imago zou doen vermoeden, als je maar let op welke gebieden je moet vermijden en geen domme dingen doet. (Ik weet du sniet of misschien dat grensgebied met Panama juist heel gevaarlijk is.)
De meesten die er geweest waren. wilden zeker nog een keer terug.
Over andere landen zijn mensen meestal wat genuanceerder maar over Colombia hoor ik altijd alleen maar positieve verhalen.

Spreken jullie al Spaans? Dat kan het reizen echt zoveel leuker en makkelijker maken.

En ik neem aan dat jullie dat al bedacht hadden maar vergeet niet op het klimaat te letten en wanneer je dus gaat.

Hoi,

Wij hebben geen ervaring met Midden Amerika, maar zijn pas terug uit Colombia waar we 5 weken hebben gereisd. Na veel twijfelen en het lezen van veel positieve reisverhalen van andere NL-ers besloten we de gok te wagen…en, net als iedereen zegt: Het is een erg mooi land! Zo groen, mooie natuur, veel salsa, koloniale dorpjes, vriendelijke mensen en het doet nog erg authentiek aan. Nog, want Colombia is in opkomst en eigenlijk een land waar je nu naartoe moet gaan!

Ja, er zijn nog steeds gebieden waar je als toerist niet moet komen, s avonds laat alleen over straat is misschien ook geen aanrader en je moet niet met je spullen te koop lopen, maar eerlijk gezegd hebben we ons geen moment onveilig gevoeld.

Colombia is een makkelijk land om te backpacken. Bussen zijn comfortabel, gaan meerdere keren per dag en hostels zijn (op feestdagen na en die zijn er veel in Colonmbia) makkelijk ter plaatse te regelen.

Mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel!

oja, de grens over land van Panama naar Colombia schijnt idd gevaarlijk te zijn en (bijna) niet te regelen. Met een bootje van Panama naar Cartagena (via de San Blas eilanden) schijnt erg mooi te zijn, hoewel je wel een beetje geluk moet hebben met het weer.
Minimaal 3 weken is verder wel aan te raden voor Colombia, want het is een erg groot land. Vanuit Cartagenta zou je dan naar beneden (zuiden) kunnen reizen om uiteindelijk Bogota te bereiken…
Colombia is het hele jaar qua weer goed te bereizen.

Wat betreft kostenplaatje:
Wij vonden het wel vrij prijzig (natuurlijk helemaal niet te vergelijken met de prijzen in NL, maar we kwamen net uit Azie vandaan waar het nog goedkoper was), maar waren desondanks dat ongeveer 500 euro per week kwijt met zn 2-en. Reken voor hostel met zijn 2-en ongeveer tussen 12 euro en 20 euro per nacht. Busrit van 8 uur is tussen 12 en 17 euro p.p.) Eten is verder goedkoop. Tussen 2 en 6 euro heb je een maaltijd.

1 like

Hi AnRi,

Bedankt voor je reactie!
Zou je mij iets meer kunnen vertellen over jullie reisroute? Ik ben wel erg nieuwsgierig! Wat is er zoal te doen? Kan je er ook snorkelen/duiken?

Als jullie er 5 weken zijn geweest is het voor ons misschien ook een idee om er geen andere landen bij te bezoeken (of heb je een tip voor een ander land erbij?).
Je schrijft dat de natuur ook mooi is, maar kan je er wel genoeg van zien en bezoeken zonder guerilla op je pad te vinden?

Kan je me verder nog iets vertellen over de kwaliteit van de hostels?

Alvast bedankt!
Gr Marieke

Hoi

Dit was onze reisroute:
-Bogota (leuke stad, maar 1 of 2 dagen is genoeg)
-Salento (vallei Valle de Cocora, mooie wandeling door regenwoud en door zeer vallei met waxplambomen)
-Manizales (nationaal park Los Nevados)
-Bogota
-Villa de Leyva (mooi koloniaal dorpje)
-San Gil (paragliden boven mooie canyon en dorpje Barichara bezocht, weer een mooi koloniaal dorpje waar je een mooie wandeling door de omgeving kan maken)
-Cartagena (een prachtige stad, doet erg spaans aan met in de buurt een bounty strand Playa Blanca.
-Santa Marta (vooral gerlaxed en naar nationaal park Tayrona geweest, bekend om jungle grenzen aan mooie stranden) Wij hebben niet gedoken, maar bij Taganga (naast Santa Marta) schijn je mooi te kunnen duiken. En dit heb ik over meerdere stranden gehoord.

Wij hebben bewust de grote steden (zoals Cali en Manizales) vermeden omdat we op het eind van onze reis (halfjaar) waren en daar geen behoefte meer aan hadden. Alle bovenstaande plekken zijn zeker aan te raden. We hebben van de 5 weken 2 weken gerelaxed omdat het de laatste bestemming van onze reis was.
Omdat Costa Rica en Panama kleiner zijn zou je ervoor kunnen kiezen om beiden 2 weken te bezoeken en daarna 4 weken Colombia…

En nee, je kan echt nog genoeg bezoeken zonder oog in oog komen te staan met de FARC. De meeste toeristen doen wel dezelfde plekken aan, maar er zijn ook nog genoeg plekken waar je weinig toeristen tegenkomt. En het leuke is dat je het nog niet zo massaal bezocht wordt.
De hostels zijn prima. hoe duurder hoe beter natuurlijk. Over het algemeen schoon, een gezamelijke ruimte en vaak is er een gezamelijke keuken bij, zodat je zelf kunt koken en dat is soms wel erg lekker want het eten in Colombia is niet heel boeiend (nauwelijks groenten, vrij simpel).

Als je het leuk vindt kan je een blik werpen op onze reissite om een indruk van Colombia te krijgen: www.richard-angela.reismee.nl

Groetjes Angela