Alleen door Midden en Zuid-Amerika

Hallo globetrotters,

Ik ben van plan om vanaf november door midden en zuid-Amerika te trekken. Aangezien ik (nog) geen reisgenoot heb wil ik dit alleen gaan doen. Ik vraag me nu af of dit goed te doen is voor een vrouw van 29 om alleen van Mexico naar Argentinie te reizen… Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor mij?

Alvast bedankt.
Groetjes, Suus

Hoi Suus,

Ik ben dit jaar ook weer eens alleen gegaan, niet zo lang en maar in 1 land (Ecuador), maar prima te doen. Ben heel veel alleenreizende vrouwen/meiden tussen de 25-35 tegengekomen. Heel gezellig!

Het is wel fijn als je de taal al redelijk spreekt, maar dat spreekt voor zich. Spreek je die niet, besteedt eerst een paar weken aan een goede taalcursus.

Veel succes!
Groetjes,
Barbara

Hi Barbara,

Dank je voor je reactie! Het is toch goed om van meiden te horen die daar zijn geweest.

Tja, ik denk dat ik eerst een cursus spaans ga volgen hier en daar.

Groetjes,
Suus
ps. leuk dagboek!

Ik kan alleen over Ecuador, Peru, Bolivia, enz. spreken, maar in Casa Ana in Lima, waar ik vanaf 2 oktober weer een half jaar zal verblijven, komen veel alleenreizende vrouwen langs. Het is goed te doen. Gewoon de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen nemen. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Ik kan spreken voor een aantal landen in Zuid-Amerika, waar ik wel met mijn vriend was maar veel alleenreizende meiden heb gezien. Het is prima te doen. Neem de normale veiligheidsmaatregelen in acht wat je zowiezo moet doen als je alleen reist, en als vrouw extra. Je komt gerust andere mensen tegen om mee samen te reizen.

Spaans spreken is erg handig, en het is vooral leuk om les te volgen onderweg.

Ik zou zeggen, pas gewoon goed op jezelf en geniet van dit prachtige continent!

Groetjes Loes

Kan inderdaad prima; in ieder geval in het zuiden van zuid-amerika heb ik er voldoende gezien en stukjes meegereisd.

Denk je wel aan het seizoenspatroon als je in November start ben je (wellicht) te laat in het voorjaar om nog makkelijk naar het echte zuiden te reizen en daar de natuurparken te bekijken.

veel reisplezier; fantastisch vooruitzicht

Gerard
www.coolywooly.nl/chili.html
www.coolywooly.nl/argentinie.html

Hey Suus,

ik kan alleen spreken van Mexico en Midden-Amerika, maar ook hier zie ik geen echt probleem. Spaanse taal is op veel plaatsen wel belangrijk. Je kan wel eens wat gefluit of gesis horen van mannen, maar dat kan je hier ook gebeuren. Als je een beetje conservatief gekleed gaat, want zo is men in de meeste landen daar, dan zal dat sowieso weinig voorkomen.

Ga je het eerste stuk met Ticabus?

Succes ermee!

Hola!

Ik heb als vrouw (2 jaar geleden, toen 24) alleen een reis gemaakt van Ecuador door peru, chili, bolivia, argentinië, paraguay en uruguay. Ook midden amerika (Mexico, Guatemala, Hondouras en Belize) heb ik gezien, toen was ik echter niet in mijn eentje.
En inderdaad, reizen als vrouw alleen is zeker goed te doen, en zeker een aanrader waard.Natuurlijk moet je wel erg bewust zijn van waar je mee bezig bent. Hierbij moet je gewoon de algemeen bekende tips in je achterhoofd houden, zoals geen duidelijk opvallende sieraden dragen, s ávonds niet in je eentje een taxi nemen, je geld en papieren verspreid bewaren door je bagage etc.En je niet al te bloot aankleden helpt echt tegen een overvloed aan positieve en negatieve aandacht.
Maar ik heb vooral geleerd om te vertrouwen op je intuïtie, dat is mijn beste wegwijzer geweest! Als je ergens iets niet vertrouwd, of een situatie voelt gewoon niet goed/ veilig, handel er dan ook naar. Het kan een hoop ellende voorkomen. Dit geldt eigenlijk voor alle landen ter wereld natuurlijk.
Overigens, als je niet alleen wíl zijn, hoeft dat ook zeker niet! Zeker als je eerst een paar spaanse lessen gaat volgen (wat ik wel zou doen als ik jou was) ontmoet je heel veel andere reizigers.
Ik zou dus zeggen: gebruik je verstand maar GO for it! Centraal- en Zuid- Amerika zijn echt prachtig!

Saludos,
Eveline:ARGENTINA