Op reis door Zuid- Amerika?

Ik wil heel graag een paar maanden naar Zuid-Amerika. Liefst eerst een talencursus (Spaans) en eventueel ergens vrijwilligerswerk.
Daarna een rondreis door Equador, Peru, Boliva, Argentinië, Chilli en Brazilië.

Is het veilig om hier als vrouw alleen naar toe te gaan??

Ik ben net terug van een jaar Australië dus heb wel wat backpackerservaring, maar in Zuid-Amerika heerst toch een hele andere cultuur. Wie kan me hier wat over vertellen?

Hartelijk bedankt,
Karen

Hallo!
Ik ben nu 2,5 maand terug uit z-amerika. Ik ben met twee vriendinnen geweest in Ecuador en Peru. Ik heb wel van mensen gehoord die alleen reisden dat dit goed te doen is (in ieder geval in deze landen). De mannen zijn wel verschrikkelijk macho, daar moet je wel een beetje voor oppassen. Dus niet savonds alleen over straat, niet alleen met ze afspreken etc. Niet met ze gaan flirten, gewoon bot afkappen. Nou zullen heus niet alle mannen slechte bedoelingen hebben, maar zeker als vrouw alleen moet je oppassen!
Succes!! groetjes paulita

Hoi Karen,
Ik loop met dezelfde plannen rond en ben net als jij in m’n uppie, wanneer ga jij? Ik ben zelf van plan om in Mei te gaan, i.v.m. geldsparen. Misschien heb je nog leuke/interessante tips voor me!
groetjes,
Liesbeth

verwijderd

Hoi Karen,

Ik ben ook van plan om alleen een paar maanden naar zuid amerika te gaan eind dit jaar of begin volgend jaar. Ik wil naar patagonie/ iguazu watervallen/ bolivia/ peru/ noord chili en equador. Als je eens van gedachten wilt wisselen, kun je me mailen: r_van_erve@homail.com. Wie weet.
Groetjes
Rianne

Hallo Karen,

In april, mei en juni van dit jaar heb ik alleen gereisd door Ecuador,Peru, Chili en Bolivia. Geen enkel probleem tegengekomen, wél heel veel lieve leuke interessante mensen, zowel backpackers als locals. Hetwas erg veilig en net zoals in derest van de wereld, heeft 99% goede bedoelingen en verpest die ene procent het voor de rest. Vertrouw in jezelf, geniet ervan en GO GIRL!!!

Groet,
Loes

Hallo Karen, Liesbeth, Rianne,

Ik wil ook graag naar zuid-amerika. Van februari tot ongeveer mei 2004 wil ik spaanse les volgen en vrijwilligerswerk doen in Peru.
Ik ben ook van plan alleen te gaan maar het lijkt me erg leuk om in contact te komen met mensen die dan ook gaan. Om eventueel daar iets af te spreken of samen te reizen.
Ben benieuwd naar jullie plannen. Je kunt mij mailen op
j_a_dijkstra@hotmail.com

groetjes Anneke

peruplanet
hola
helemaal geen probleem , je moet alleen wel beseffen dat je in een macho land reist , als je niet reageerd op hun reacties gebeurt er ook niets
geniet van je reis en kijk eens op onze website als je meer info wil over peru en bolivia
groetjes
peruplanet
www.peruplanet.be.tf :wink: :wink:

hey Karen, Liesbeth, Rianne en Anneke :slight_smile:

Ik wil ook graag een paar maanden naar Zuid-Amerika. Het is mijn bedoeling om vooral rond te reizen. Ik zou in april/mei willen gaan, heb nog niet zo’n concrete plannen. Ik zou het leuk vinden om te mailen en te horen hoe jullie van plan zijn dit te gaan doen.
Het is fijn te horen dat er nog meer mensen alleen gaan en dat dit best te doen is!

groetjes Lucie

hallo karen liesbeth rianne anneke en lucie!
Ik ga ook!Over 3 weken, eerst 5 mnd in cusco spaans en vrijwilligerswerk en daarna ong anderhalve mnd rondreizen (in Juli);zijn jullie in de buurt??leuk!mn mailadres is floorth@hotmail.com
wie weet tot dan of tot mails
groetjes floor

ik zit momenteel zelf alleen als vrouw in zuid amerika. heb eerst n maand taalcursus en vrijwilligerswerk gedaan in cusco (via travel active, maar het is goedkoper om het zelf te regelen: www.latinoschool.com) en heb daarna n maand met 3 nl die ik daar ontmoet heb door peru, bolivia en noord chili gereisd. maarrr nu ben ik alleen en merk wel het verschil. de mannen zijn idd macho, maar de meeste bedoelen het niet verkeerd. gewoon op jezelf passen zoals dat overal ter wereld moet.

het is absoluut geen reden om je reis te laten,
want het is n geweldige ervaring!

Succes,

Josine

Dag Karen
Ik ben zelf vorig jaar in mijn uppie naar Mexico geweest en ik moet zeggen dat het me ontzettend mee is gevallen. Het is een erg veilig land (op de weggebruikers na…) en ik heb me er helemaal thuis gevoeld. Mexico is me van tevoren ook aangeraden als land om als vrouw alleen te reizen…en het heeft de verwachtingen meer dan waar gemaakt!!
Heel veel plezier
Groeten Joyce

Beste Karen,

ik zit met exact dezelfde vraag, maar heb ten dele een antwoord gekregen hierop van de Nederlandse ambassade in Guatemala die ik dezelfde vraag heb voorglegd. Ze raden het alleenreizende vrouwen niet af, maar geven wel aan dat je niet allen moet reizen 's avonds laat of op onbekend, onbevolkt gebied. Kortom, eigenlijk raad waar je nog alle kanten op kan maar waardoor ik niet meteen zin heb om alleen te reizen.
Mijn vraag aan jou: wellicht idee om samen (gedeelte) te reizen?
Ik ben namelijk van plan deze voor 4 weken te gaan naar Antigua om er Spaans te leren en daarnaast het land van daaruit te verkennen.
Wellicht helemaal niet jou bedoeling, maar dat hoor ik wel!

Groetjes Gerda

hoi, zuid amerika is prima te doen als vrouw alleen . Ben zelf blond, rubia nooit problemen gehad. Als ze af en toe eens fluiten kan je het ook opvatten als een compliment. Chile is super veilig en heel erg mooi, in peru moet je erop letten dat ze goed rekenen want veel kunnen dat zelf niet en ook afdingen want de algemenen gedachte is dat als jij een vliegticket kan betalen dan ben je rijk. Argentinie is saai kwa landschap en de mensen zijn er hautainer. Reis zoveel mogelijk met openbaar vervoer, dan ontmoet je leuke mensen. Liften kan ook maar vaar op je intuitie. Tentje meenemen want op veel plekken kan je vrij kamperen. Ik zoek altijd een plekje bij daglicht en ga dan in het donker weer terug om de tent op te zetten. In chili op het strand is dat niet nodig daar camperen ook hele chileense families. Leer snel spaans, neem fotos mee van thuis en vertel dat je getrouwd ben aan vervelende mannen. Je gaat echt genieten. groet Jacky

Karen,

Wij (NL-Boliviaans koppel) ontvangen zeer regelmatig alleen reizende vrouwen in Bolivia, soms zelfs onder de 20 jaar ! Ik heb zelf ook gereisd (man), je komt overal snel andere backpackers tegen. In Zuid-Amerikaanse landen zijn behoorlijk wat buitenlanders her en der neergestreken (zoals ikzelf). Het kan zijn dat je je op dat soort plekken wat vertrouwder voelt, zeker in het begin, omdat men jouw taal of in ieder geval engels spreekt.

Bolivia staat momenteel in het teken van veel regenval en soms vertraging door aardverschuivingen e.d. Maar het is ook overal weelderig groen, en het puilt niet uit van de toeristen.

Kijk eens op www.andorinasamaipata.com… Samaipata is spectaculair gelegen temidden van vijf zeer diverse landschappen, aan de voet van de Andes, Bolivia.

Staar je niet blind op samen reizen met anderen. Die anderen ken je nauwelijks, komt ook voort uit onzekerheid van al die (potentieel) alleen reizenden. Als gezegd, je komt overal reizigers tegen !

Wie weet tot ziens,
Andres