Zuid-amerika-leek Met Vragen

Okay, na 3 maanden Spaans geleerd te hebben in het ó zo leuke Spaanse Salamanca ben ik aan het anders toe, nl. Zuid-Amerika.
Aangezien ik hier nog nooit geweest ben heb ik wat vragen:

**- Ben 18 en van het vrouwelijk geslacht en aangezien ik geen beschikbare vrienden heb die mij op deze reis willen gezelschap houden vraag ik me af het dus veilig genoeg is om alleen te gaan?!

  • Welke landen zijn aan te raden (en welke plekken)?

  • En om de kosten te drukken en om mezelf bezig te houden, de bekende vraag, waar is er aangenaam (vrijwilligers)werk te vinden?**

Ik weet dat deze vragen vast wel allemaal eens beantwoord zijn op deze site maar werd er niet veel wijzer van omdat ze allemaal iets te gespecificeerd waren.

Ik zou het ontzettend fijn vinden als jullie me wijzer kunnen maken!

Sophie

Hallo Sophie,
Leuk dat je naar Zuid Amerika wilt gaan. Wijzelf zijn dit jaar naar Zuid Peru geweest en hebben daar rondgetrokken. Echt geweldig! Wij hebben diverse vrouwen ontmoet die zonder problemen alleen aan het rondreizen zijn dus het moet kunnen als je maar voorzichtig bent… In Cusco & Arequipa zijn diverse vrijwilligersprojecten, kijk eens op het prikbord van peru.pagina.nl daar staan diverse projecten genoemd met referenties naar websites.

Mocht je geinteresseerd zijn in foto’s, reisverslag etc. van Peru, zie de website van onze reis 2Discover.net

Succes!

groetjes Petra

hey sophie,
ik kan je helaas geen antwoord geven op je vragen, maar wilde wel even laten weten dat ik echt precies hetzelfde als je wil gaan doen en met precies dezelfde vragen zit, ik ben ook 18 jaar, vrouw en wil volgend jaar als ik klaar ben met mijn examen ook gaan rondtrekken en vrijwilligerswerk doen in zuid amerika. ik ben ook echt heel benieuwd idd of het nou eigenlijk zo gevaarlijk is en waar je niet te duur en vrijwilligerswerk kan uitoefenen.

succes, als je meer informatie hebt hoop ik het ook te horen!
liefs Misha

Hallo Sophie,

Als Nederlander die veel ervaring heeft met Peru ga ik in op je vraag of het wel veilig is voor een meisje van 18 jaar om alleen te reizen in Zuid-Amerika. Voor wat Peru betreft het volgende:
Het hangt helemaal van je eigen opstelling af. Peruaanse mannen en jongens hebben een wat andere opstelling ten opzichte van vrouwen dan Nederlanders, maar in het algemeen zijn ze niet agressief. Als je duidelijk maakt wat je wel en wat je niet wilt en je gedraagt je overeenkomstig dan zullen er geen dingen gebeuren die je niet wilt.
In Peru is het een beetje zo: Een man die alleen in een kamer is met een vrouw en die die vrouw niet aanraakt, dat is geen echte man.
Verder heb je het rollenspel van de stoere macho (ook ten opzichte van andere mannen) en als reactie de vrouw die lieftallig, charmant, volgzaam en zorgzaam is. Als je aan dat rollenspel niet meedoet en zelfbewust, geemancipeerd je eigen lijnen trekt, dan zul je niet veel problemen hebben.
Een andere kwestie is dat het kan voorkomen dat een vrouw een serieuze relatie met een Peruaan wil aangaan. Gebruik dan je verstand en ga niet alleen af op het zo charmante gedrag van de Peruaan. De Peruaanse man heeft niet altijd veel verantwoordelijkheidsbesef, onderhoudt meerdere relaties, speelt graag een spel en verdwijnt. Er zijn veel ongehuwde moeders en verlaten vrouwen in Peru.
Dit zijn natuurlijk allemaal generalisaties en wat ik hierboven schrijf gaat natuurlijk niet altijd op. Ik denk echter dat als je je van het bovenstaande bewust bent en overeenkomstig handelt, dat je weinig problemen zult hebben. In principe zijn Peruanen heel aardige mensen (die overigens vaak slechts de halve waarheid zeggen).
Dan is er natuurlijk nog het algemene veiligheidsprobleem dat voor iedereen geldt: Neem de nodige veiligheidsmaatregelen die in wezen overal gelden.
Mocht je in Lima komen, lees dan ook de mededeling over Kamerhuur, Lima, Peru verderop in deze lijst. Prettige reis. Hein.

hoiii anne sophie
ik word helemaal jaloers als ik je plannen lees, echt supergaaf man!! afgelopen jaar ben ik voor 6 maanden in zuid amerika (ecuador/peru/bolivia) geweest en ik zou zooo weer terug willen !
ben vertrokken toen ik net paar maandjes 18 was en in mn eentje. begonnen met talencursus en vrijwilligerswerk, oftewel een ‘safe landing’. dit kan ik je wel aanraden, zeker als je in je eentje gaat. krijg je namelijk even de tijd om te wennen aan het land en een beetje de gebruiken leren kennen en (zeker niet onbelangrijk) andere mensen te ontmoeten. zelf ben ik dus in mn eentje vertrokken maar uiteindelijk reis je vrijwel altijd met andere mensen. maar om op je vraag te komen: of het gevaarlijk is…
ik heb weinig problemen gehad. in het begin ben je nog vrij onwetend en is alles nieuw dus is het gevaarlijker in mijn ogen, maar het valt wel mee. naarmate je er langer bent krijg je zelf ook wel een idee van wat je wel en niet kan doen. je moet gewoon altijd goed opletten en proberen als het even kan veel met anderen te reizen (ook gezelliger natuurlijk!!).
mannen in zuid amerika (daar heb je de meeste problemen van)zullen je vaak en lang aanstaren en dingen naar je roepen enzo, maar veel verder gaat het meestal niet. en dit heb je vooral als je in je eentje loopt. als je met 2 meisjes loopt heb je het ook nog wel aardig,maar als er een jongen bij is heb je er vrijwel geen last van. dat merkte ik echt heel sterk. om deze reden ging ik niet meer snachts (of in het donker) de straat op als ik in mn eentje was. vond ik wel een beperking,maar die veiligheid wilde ik per se nemen.gelukkig komt dit bijna nooit voor (ik heb het denk ik 3 nachten gehad in totaal).
ik denk dat je leeftijd in principe niet heel veel uitmaakt. ik kreeg supervaak te horen van jemig ben je pas 18 en mag je al van je ouders??maar aan leeftijd verschil heb ik nooit wat gemerkt en als je 22 bent of 25 is het niet ineens veel veiliger. je bent in het begin even onbekend met het land en gebruiken als wanneer je 18 bent. als je spaans spreekt scheelt het wel heel veel.
over je andere vragen… ik heb dus ‘maar’ 3 landen v zuid amerika gezien,maar deze landen kan ik allemaal aanraden. maar argentinie en chili (patagonie!!) schijnen ook suuuuper te zijn, en ook heel veel mensen zijn lyrisch over brazilie (ikzelf wat minder moet ik zeggen, al lijkt de pantanal - soort moeras- me heel mooi). kan niet zeggen dat ik 1 het leukst/mooist vond. het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je hebt en wat je leuk vind… ecuador is bijvoorbeeld heeeel divers en makkelijk te bereizen door zn relatief korte afstanden wat het (naar mijn idee) geschikt maakt als je niet superlang de tijd hebt). maar eigenlijk is overal wel iets voor te zeggen. jungle is supermooi,maar dat heb je op veel plekken in zuid amerika, machu picchu is super (als je van wandelen houd zeker een aanrader- huaraz, peru ook! of patagonie !), zoutvlaktes in bolivia ook waanzinnig mooi… zoveeeeel.
over het werk… ik zou er niet op rekenen dat je betaald werk kan krijgen,maar voor vrijwilligers werk kan je wel in praktisch elk land aan de bak. meestal moet je daar (zeker als je het regelt vanuit nl) wel geld voor betalen en krijg je dan slaapplaats+ontbijt. voor de meeste landen kan je het ook ter plekke regelen, dat is goedkoper. (maar kost wel aardig wat tijd+moeite). is wel erg leuk om te doen, als je genoeg tijd hebt zeker een aanrader, leer je het land ook nog op een andere manier kennen…!
maar goed,ikhoop dat je hier wat aan hebt, je kan altijd nog mailen om dingen te vragen… anders heeeeel veel plezier !!!
groetjes fleur

hallo anne Sophie,

Tof dat je reis gepland hebt staan! ik kan je alleen maar info geven over Peru, ik woon momenteel voor onbepaalde tijd in Huancayo, een klein plaatsje in de Andes met mijn vriend, een peruaan.
Al het bovenstaande wat er geschreven wordt over mannen is waar, ik ben me er zelf heeel erg van bewust dat ik een lot uit de loterij heb en dat ze superzeldzaam zijn, het overgrote deel van de mannelijke bevolking is inderdaad heel erg macho en zal zodra je ze de kans geeft graag “nader met je kennis willen maken” maar zoals ook al eerder beschreven als je je sterk en ongeintereseerd op zult stellen en duidelijk aangeeft dat je er dus geen behoefte aan hebt zal er niet meer gebeuren dan fluiten, roepen en vooral blikken.
Ikzelf heb hier werk gevonden als vertaler in ruil voor spaanse lessen en tours door de omgeving bij incas del peru, (www.incasdelperu.org) en ik weet dat je hier als engelse lerares betaald werk kunt vinden, er is een instituut hier dat UK britannico heet en daar zoeken ze vaak nog nieuwe mensen.

voor vragen over de andes en huancayo en omgeving, schrijf gerust!!

succes met alles!
groetjes Judith