Een jaar Z-Amerika, alleen als 18-jarig meisje?

Hola!

Ik wil volgend jaar in m’n eentje een klein jaartje (10 maanden) naar Zuid/Midden Amerika om daar eerst spaans te leren en vrijwilligerswerk te doen, en vervolgens te gaan rondreizen. Mijn vader vind dit niet zo’n veilig idee, en ik wil daarom graag weten of jullie hier ook ervaring mee hebben.
Ik hoop wat te horen,

Gr, Floor

Laat ik eerlijk mijn mening geven:
Het kan wel, MAAR wellicht is het beter/veiliger om eerste een aantal maanden naar bijv. zuid oost azie te gaan. Veilig(er) en makkelijk(er) te bereizen.

Groeten,

Sjaak
www.wereldrondreis.eu

Hola,

als 18-jarig meisje kan je echt wel in Zuid-Amerika reizen. Zolang je geen gekke dingen doet en gewoon je nuchtere hollandse verstand gebruikt kan er niets gebeuren.

Mocht je nog tips willen: [EMAIL=“ramondegraaf@hotmail.com”]ramondegraaf@hotmail.com

Saludos,

Ramon

Hoi Floor,

Ik heb totaal geen vervelende ervaringen meegenmaakt tijdens mijn reizen door Z. en M. Amerika. Er is geen enkel moment geweest dat ik me onveilig heb gevoeld… , maar zoals Ramon aangeeft “Zolang je geen gekke dingen doet en gewoon je nuchtere hollandse verstand gebruikt kan er weinig gebeuren”

Sjaak heeft wat Azie betreft wel gelijk –> is wel wat veiliger om je 1e reiservaringen op te doen. Maar ja, daar kan je geen spaans leren :wink:

Dussuhhh mijn advies:

‘GEWOON’ DOEN!!!

Op www.maktub.punt.nl kan je lezen waarom :wink:

Vanaf 22 juli ga ik met mijn vriendin maar liefst een jaar rondreizen door Midden en Zuid Amerika… dat zouden we niet doen als we slechte ervaringen hadden gehad.

Groeten Klaas

Ik was iets ouder dan jij toen ik er als vrouw alleen rondgereisd heb, maar ik heb nooit problemen ondervonden. Ik sluit me wel helemaal aan bij de bovenstaande adviezen over gezond verstand gebruiken! Je moet wel voorzichtig zijn, en geen onnodige risico’s nemen, maar dat is prima te regelen.
Ik woon inmiddels in Noordperu, en dat bevalt goed. Geïnteresseerd, of wil je direct contact opnemen, dat kan via www.celendinperu.com

Succes!

Heeyy floor,
ik ben zelf 17 jaar en wil ook graag naar zuid-amerika, mijn ouders willen allebei liever dat ik een reisgenoot zoek, dan dat ik helemaal alleen ga.
ik zelf ben ook van plan om daar vrijwilligerswerk te gaan doen & de taal te leren, als je intresse hebt hoor ik 't graag…
groetjes erandi mijn email : dikkekus_erandi@hotmail.com

Hoi Floor,

Hier kan je een reiservaring over ontwikkelingshulp in Suriname en een verdere rondreis in Zuid-Amerika lezen : http://tikri.travelblog.be/ .

Hoi Floor,

Ik was 17 toen ik voor een jaar naar Bolivia vertrok. Op mijn 19 ben ik weer voor 3 maanden door Bolivia en Peru gaan trekken. Dat is me reuzegoed meegevallen. Ook mijn ouders hielden hun hart vast maar er is me niets (ergs) overkomen. Veel hangt af van je houding, denk ik. Daarmee bedoel ik: je bepaalt zelf (door je gedrag ed) of je een gemakkelijke prooi bent of niet om bestolen te worden bijvoorbeeld. Een vriendin van mij werd er om de haverklap bestolen, dan haar fototoestel, dan haar portefeuille, … Terwijl ik het niet 1 keer heb meegemaakt. Dan moet je je afvragen hoe dat komt he?

Trouwens, bestolen worden is vervelend maar het doet geen pijn :smile: Ik heb er me nooit onveilig gevoeld of ik ben nooit fysiek lastiggevallen ofzo. En dat is nog veel belangrijker natuurlijk!!

Succes in elk geval!!
Groetjes, Lies

Dit vind ik een merkwaardige zin…
Heb jij ooit een keer een mes/pistool op je hoofd gehad tijdens een overval?
Als ik mag kiezen, dan heb ik liever een harde knal aan m’n bek!

Sjaak
www.wereldrondreis.eu

Ik bedoel met “bestolen worden” geenszins overvallen worden! Bestolen worden is thuiskomen en merken dat je fototoestel niet meer in je rugzak zit (bij wijze van voorbeeld). Tuurlijk is overvallen worden geheel iets anders en ik wil absoluut niet beweren dat het niets voorstelt!!

Sorry dus voor de verwarring. Ik hoop dat mensen die ooit overvallen zijn, me niet verkeerd begrijpen en denken dat ik hun traumatische ervaring weglach … Zeker niet. Ik heb het ook al eens meegemaakt jammer genoeg maar das een ander verhaal.

ok, je uitleg zegt genoeg en ik heb bestolen verkeerd geinterpreteerd, sorry :wink:

(by the way, zelf nooit zoiets meegemaakt hoor, maar de verhalen in zuid afrika…)

Zoals reeds uit de vele reacties blijkt wordt er inderdaad veel door jonge vrouwen door Zuid Amerika gereisd en in het algemeen hebben ze weinig of geen problemen. Ook wij krijgen regelmatig in Casa Ana in Lima jonge alleen reizende vrouwen. Iets anders is dat je door rond te reizen geen of weinig Spaans leert (dat gebeurt dan vaak in gezelschap van Nederlands of Engels sprekende reizigers). Dus als dat belangrijk voor je is moet je echt naar een school om Spaans te leren en dan vrijwilligerswerk doen, of zo iets, waarbij je echt met de locale bevolking in aanraking komt. Dit moet je van te voren organiseren. En misschien, als je het zo aanpakt krijgt je vader misschien wat meer rust bij de gedachte aan je reisplannen.
Casa Ana: http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Hoooi
ik heet ook Floor :wink:

ik wil ook gaan reizen in zuid amerika . en ben op dat moment 18
Hoe doe je dit ? Waar begin je ? Werk vind ik ook prima
maar hoe begin je aan dit avontuur
heeft er iemand tips ?

Ik denk dat je eerst best voor jezelf uitmaakt wat je wil en wat je verwacht? Wil je Spaans leren? Wil je mensen van daar beter leren kennen? Dan blijf je best (langere tijd) op dezelfde plaats.

Wil je als toerist zoveel mogelijk plaatsen zien, tja, koop een goeie reisgids, lees en beslis wat je wil doen: veel cultuur? Liever natuur? Een mengeling? Hoelang wil je op één plaats blijven? Bekijk ook of er goeie verbindingen bestaan tussen de steden/landen die je wil bezoeken en wat voor een budget je hebt: kan er al eens een vlucht vanaf of wil je alles met de bus doen?

Zoveel dingen die je eerst zelf moet belissen voor ik je echt goeie tips kan geven … Maar als jij me hierop antwoordt, wil ik met plezir verder helpen!! Succes!