Ik wil in augustus of september voor ongeveer een half jaartje vertrekken naar Zuid-Amerika! Tof tof tof (althans dat lijkt me).
Ik begin in ieder geval in Buenos Aires en wil verder vanaf daar wel zien. Het enige is dat ik, als blonde dame, alleen ga.
Graag zou ik wat reacties lezen van andere dames (ik ben trouwens 23) die ook alleen zijn gaan reizen door Zuid-Amerika. Alle do’s en dont’s zijn van harte welkom!
Ik ga over twee weken beginnen aan zo’n avontuur. Had niet van tevoren gepland om in m’n eentje te gaan, dus ik heb veel advies ingewonnen (ook om bijv. mijn moeder tevreden te stellen). Het schijnt dat ZA redelijk goed te doen is voor een meisje alleen. Advies is wel: gebruik je gezonde verstand en ga bijv. liever niet 's avonds alleen over straat. Ik kreeg nog wat websites van mijn schoonmoeder. Sommige deden het geloof ik niet meer, maar met een beetje zoeken en doorklikken, kun je toch nog een paar interessante tips/essays bekijken. (volgens mij de eerste en laatste site)
Het kan natuurlijk geen kwaad om een busje pepperspray mee te nemen (niet in handbagage!!!), stel er gebeurt wel iets kan je je in ieder geval goed verdedigen.
Ik heb alleen gereisd in Brazilië en Peru (2006) en ook in Afrika (Malawi 2000 en Tanzania - Kenia 2004). Ik heb dan wel geen blond haar maar als blanke val je toch wel op hoor, misschien in Argentinië of zuidelijk Brazilië nog niet eens zo erg maar daarbuiten wel. Ik heb ook meestal kort haar, dus dat valt ook al op als buitenlander.
In deze threads vind je al meer info over veiligheid en alleen reizen:
Verder vind je in mijn handtekening een link naar mijn gratis reistips, daarin staan ook veel tips voor je veiligheid en gezondheid.
Verder raad ik je aan om in ieder geval Spaans te leren! (En als je naar Brazilië gaat, misschien ook nog Portugees… maar da’s misschien wat veel van het goede).
Bedankt caecilia, ik heb veel aan je tips gehad. Ik zit nu in Rio de Janeiro en ga over een klein weekje door richting Peru. Ik reis via Argentinie, en Bolivia.
Groet!
Joost
Als jongen:
Ik denk zeker dat een beetje spaans heel veel helpt. Verder zou ik zeker niet te ‘bang’ zijn om alleen te reizen. Je komt veel mensen tegen die alleen reizen.
Ik heb zelf veelal in de horeca gewerkt in Bolivia en Peru, en ben daar nooit iemand tegengekomen die zich zooo alleen of bedreigd voelde dat zij alleen reisde! Gewoon doen! mocht je erop uit zijn vind je genoeg aanspraak en reisgezelschap!
ik ben een meisje van 24 jaar die zeer graag alleen door Bolivia, chilli, (argentinie en paraguay) zou reizen. Ik heb 2 maand en een half de tijd.
Hier in België houden al mijn vrienden en familie hun hart vast. Ik een meisje en alleen in the south. Ik moet eerlijk toegeven dat de schrik mij de laatste dagen wel overvalt sinds mijn vlucht geboekt is. Ik weet dat er veel chille mensen wonen en zal tegen komen maar één iets mis kan echt fout lopen. Daarom een reisschema opstellen kan helpen en dit geven aan iemand in België voor het geval dat ze een tijdje niets van je horen en dit niet normaal is, ze weten in welk gebied ze moeten zoeken.
Een kennis is in Honduras dood geschoten en dit was een man. Andere kennissen hebben nu in Spanje zware problemen had. Er is dus overal, in elk land een potentieel gevaar. Ik raad je ook aan om niet alleen op café te gaan of feesten te gaan opzoeken. In Spanje hebben ze verdovende middelen in een drankje gedaan bij een kennis die 25 km verder bij besef komt in een auto dat ze niet kende en de mensen ook niet. Wat is er gebeurd??? Daarom ben ik nu op zoek naar een reis partner. Als je interesse heb om je reis of een deel te delen met mij. Let me now!
Grtz, Leentje
Natuurlijk moet je voorzichtig doen maar zoals je al zegt, kunnen nare dingen ook in Europa gebeuren. Maak je niet téveel zorgen.
Een reisgenoot (of diverse reisgenoten voor kortere stukjes) zul je makkelijk kunnen vinden ter plaatse. Dan kun je ook eerst zien of het wel klikt en of je dezelfde plannen ongeveer hebt. En zo niet dan ga je gewoon weer ieder je eigen weg.
Wat in die landen toch echt het grootste gevaar is, is zakkenrollerij en trucjes, net als in Amsterdam en Rome!!, en het verkeer (m.n. Bolivia). Dingen zoals ontvoeringen enzo zijn echt zeldzaam, kijk naar de miljoenen toeristen die zonder kleerscheuren reizen in die gebieden.