Waar is 't veilig reizen als vrouw alleen in Z-Amerika?

in azie heb ik al enige ervaring om alleen t backpakken maar hoe gaat dat in zuid amerika? welke landen zijn echt veilig?

Hola,

Geen enkel land is te bestempelen als volkomen veilig. Er kan altijd wat gebeuren. Net als in Azië of zelfs in Nederland natuurlijk. Voorzichtig zijn, 's avonds laat niet alleen over straat, goed op je spullen letten, je gezond verstand gebruiken, bij de les blijven, je er ondertussen niet teveel over opwinden en gewoon genieten helpt een hoop. Doen alsof je er al jaaaaren woont werkt ook super. Beetje Spaans spreken is eveneens een goeie. Ik vond het in een woord heerlijk om alleen te reizen daar…

Ik heb me echt nergens onveilig gevoeld (Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinië, Chili, Uruguay), behalve in La Paz, maar dat zegt in principe niks. Just bad vibes… Veel mensen vonden Quito bijvoorbeeld onveilig en hebben dat ook aan den lijve ondervonden. Ik voelde dat niet echt, terwijl ik wel wéét dat het er niet veilig is.

De minst veilige landen in het algemeen naar mijn idee (hoewel ik in geen van tweeën ben geweest op mijn reis…): Venezuela en Brazilië. Maar goed, is gebaseerd op reisboeken en verhalen. Zuid-Amerika is zo overweldigend mooi, dat je vergeet je er te druk om te maken en echt, het valt allemaal reuze mee.

Gewoon gaan en geniet je gek!

1 like

Helemaal eens met Eba.
Het is wel wat onveiliger dan Azië, maar zeker te doen. Ik heb met een vriendin gereisd door Chili, Bolivia en Peru, en in mijn eentje door noordoost Brazilië en Peru. In grote steden doe ik wel voorzichtiger, bijvoorbeeld in Lima neem ik 's avonds liever een taxi en in Cusco ook na ongeveer 21-22u 's avonds. In Brazilië ook als het donker is, behalve in heel kleine plaatsjes. Je voelt het vaak ook wel aan hoe veilig / onveilig het is. Gebruik je intuïtie en vertrouw daar ook goed op. Als een straatje eng aanvoelt / je de kriebels geeft (zonder verklaring), vermijd het dan ook. Net zoals je in Nederland zou moeten doen.

Ook ik hoor vaak dat Venezuela erg onveilig is. En in Rio de Janeiro en Sao Paulo moet je erg oppassen, en bv. Salvador da Bahia en Lima en Arequipa en grotere steden hebben allemaal wel hun problemen, maar zijn vaak overdag prima te doen en 's avonds met taxi’s ook.
Colombia schijnt juist heel goed te doen te zijn als je de juiste gebieden kiest, en iedereen die er geweest is, vindt dat het leukste land van Zuid-Amerika. (Maar ik moet nog zien of het Brazilië kan overtreffen!)

Let gewoon op wat je meeneemt de straat op, stem dat af op je omgeving. Dus naar een strand in Rio alleen wat kleingeld en een handdoek, geen camera ofzo. Maar er zijn in Brazilië ook dorpjes waar je rustig 's avonds in het donker op straat foto’s kunt maken zonder bang te hoeven zijn dat iemand je zal beroven.

En ik ben het ook eens met Eba: in Azië en Nederland kan ook van alles gebeuren. Denk maar eens aan alle verkeersongelukken, vliegtuigen die neerstorten, verkrachtingen en berovingen en moorden hier in ons land. Of mensen die gewoon al klussend van hun trapje vallen en hun nek breken.

Er zijn heel veel vrouwen die in hun uppie door Zuid-Amerika (en Afrika) reizen en die het prima naar hun zin hebben. Dus waarom zou jij het niet kunnen?
En ik vond het ook niet veel verschil met ‘met nog een vriendin reizen’: ook twee vrouwen moeten net zo goed oppassen als één vrouw. Je valt toch altijd op als toerist vanwege je uiterlijk, kleding, zelfs je manier van lopen etc. En ook als je met twee vrouwen bent, willen macho mannen je versieren (al valt het in de bergen erg mee, vooral aan de kust zijn ze kennelijk wat hitsiger :)).
Het voornaamste verschil als je alleen reist, is dat het wat lastiger is als je naar de w.c. moet, je moet dan altijd je waardevolle spullen meenemen. En je moet je gewoon goed kunnen vermaken in je eentje, niet snel eenzaam voelen. Maar ook in Zuid-Amerika is het makkelijk om in contact te komen met andere reizigers, en als je Spaans / Portugees spreekt, ook met de bevolking.

Een groter veiligheidsrisico in Zuid-Amerika is denk ik de verkeersongelukken in de bergen. Onverharde wegen kunnen gevaarlijk zijn, maar op verharde wegen kunnen ze juist scheuren als gekken en uit de bocht vliegen. Ook zijn chauffeurs soms dronken of moeten ze te lang werken, en zijn bussen soms slecht onderhouden. Dat verschilt wel per gebied en per maatschappij. Maar dat geldt net zo goed voor grote gebieden van Azië.

No guts, no glory!

Veel plezier!
Cécile

1 like