Hallo,
Ik zou graag willen weten of je in Brazilië met 2 meiden zelf kunt rondreizen?? Ik hoor allemaal verschillende verhalen.
Wat denken jullie?? is het veilig? En kun je makkelijk accommodatie vinden tijdens het reizen??
Alvast bedankt.
Hallo,
Ik zou graag willen weten of je in Brazilië met 2 meiden zelf kunt rondreizen?? Ik hoor allemaal verschillende verhalen.
Wat denken jullie?? is het veilig? En kun je makkelijk accommodatie vinden tijdens het reizen??
Alvast bedankt.
dat ligt er maar net aan waar je naar toe wilt en wat je wilt zien.
Een georganiseerde rondreis is natuurlijk het makkelijkst (en veiligst) Je moet natuurlijk uitkijken in sommige gebieden (vooral in de grote steden)  en met name Rio. Criminaliteit en bendes heb je daar.
Ik zelf ben 2 maanden in Hollambra geweest (dat is een nederlandse kolonie in Brazilie.) En het is daar echt een dorp waar mensen elkaar kennen enzo. heel gezellig. Ik heb ook alleen een excursie gemaakt naar de foz iguaci watervallen maar daar was wel een nederlandse gids bij. Ik vondt het juist fijn dat er een gids bij was, want zelf had ik niet geweten waar alles zou zijn en ze wist erg veel te vertellen over alles in de omgeving en bij de watervallen. (als je naar Brazilie toe gaat zijn de watervallen echt aan te raden, de Braziliaanse kant maar zeker ook de Argrentijnse kant) Ook de stuwdam die bij het 3 landenpunt (paraguai, Argrentinie, Brazilie staat is de moeite waard!
Ik weet niet of jullie echt de steden willen bezoeken, of juist het binnenland in willen of de Pantenal bezoeken. Maar de natuur is er zo mooi! en het binnenland is zeker aan te raden!
Veel plezier!
Brazil is een geweldig land, maar je moet inderdaad wel op je hoede zijn. (Zoals in zo veel landen in Zuid Amerika). De mensen zijn er vaak zo ontzettend arm, dat het nogal verleidelijk is om een naief, vrouwelijk, relatief gezien rijk toeristje even van haar waardevolle spullen te ondoen.
Maar je kunt er van alles aan doen om dit te voorkomen door je erg bewust te zijn van je doen en laten en goed na te denken bij wat je doet (In de Bijlmer ga je ook niet s’nachts in je eentje een park in, toch?!).
Bereid je ook goed voor op je reis zodat je zo ongeveer weet waar je naartoe wilt en waar het relatief gezien veilig en minder veilig is. Ook staat er in alle lonely planets etc heel goed beschreven wat je beter wel en niet kunt doen qua veiligheid (moneybelts onder je kleding, nachtbussen vermijden etc).
Heel Zuid Amerika, ook Brazil is echt fantastisch om een keer te bezoeken. Als je die kans hebt zou ik die ook zeker grijpen! Laat je niet al te veel afschrikken door allemaal enge, negatieve verhalen (je hebt dingen deels ook zelf in de hand). En als je je er toch prettiger bij voelt, of weinig reiservaring hebt, ga dan idd georganiseerd. Maar anders zou ik zeggen: Go For It !!
Eveline
Hoi hoi, ik ben nu alweer bijna 3 maanden in Brazilie en ik ben verliefd geworden op Rio de Janeiro. Misschien omdat ik hier nu de beste vrienden heb leren kennen maar het is ook gewoon een geweldig mooie stad dat alles te bieden heeft. En het belangrijkste is nog dat je eigenlijk nooit alleen bent, je leert in de hostals altijd mensen kennen en daar kun je altijd mee rondhangen, uitgaan of misschien wel even meereizen, dat heb ik tenminste meegemaakt. Je moet wel goed op je spullen letten en je intuitie volgen als die je waarschuwt, maar dat is in elke stad ook in Europa. Dus laat je niet weerhouden, brazilie is fantastisch!
Groetjes Kim
Hi Kimmy,
Ik ga in sept een paar dagen naar Rio…nog leuke tips?
Grtz,
Debbie
Hoi Debbie,
Wanneer in september ben je in rio? Ik ben namelijk van half aug tot/met 9 sept in Rio, misschien kan ik je daar mee uit nemen?! In rio begeef ik me vaak in de gayscene (ik ben zelf hetero en heb een vriendje daar), maar de sfeer is gewoon superrelaxed en gewoon uitgaan tot je er bij neervalt (als je dat wilt). In rio moet je zeker tijd nemen om naar de Sugar Loaf (Pao de Acucar) gaan, dat is een berg waar je een geweldig uitzicht over Rio hebt (zonsondergang is prachtig!) ik heb van dit uitzicht meer genoten dan van die van Cristo Rei. Met het uitgaan zou je als toerist zeker op een vrijdag naar Lapa moeten gaan (een bohemian uitgaansplek) waar het een drukte van belang is en altijd wel wat te beleven met het uitgaan. Naar het strand beveel ik je alleen het strand van Ipanema (en Barra, maar dat is te ver), die is mooier en veiliger dan de strand van Copacabana, zelfs de inwoners vinden copacabana niet leuk. Als je nog moet kiezen, verblijf in Ipanema, genoeg hostals (was zelf in de Crab Hostal geweest, vlakbij het strand en goed te doen), relaxte sfeer! Als je nog meer wilt weten, mail me dan op [EMAIL=“koppigekimmy@hotmail.com”]koppigekimmy@hotmail.com
Groetjes kim
Jah wat is veilig. Sluit me aan bij de reacties hierboven zelf ik heb ik in de mindere buurten van Fortaleza gewoont (niet favela’s) en heb opzich weinig problemen gehad. Wel is het zo dat in de brazilliaanse steden vaak de centro districten (waar geen toeristen komen) veel meer criminaliteit is (maar niet perse gericht op touristen).
Enkele tips:
Na 11 uur savonds niet meer met je (huur)auto stoppen voor rood licht en gebruik liefst geblindeerde ramen (ramen zoiezo gesloten houden als je voor rood moet wachten ook overdag).
Tanken niet na 11 uur savonds (buiten hotel district).
Ook na 11 uur niet meer te voet door downtown gebieden en bij feesten (dus ook carnaval) geen portomonee / camera mee (die ben je namelijk echt kwijt).
Pas op voor loslopende (wilde) honden deze zijn erg wild en dragen ziektes.
Als je de favela’s wilt bezoeken let dan wel op dat je niet opvalt dus geen raar gedrag vertonen. Opzich zijn de favela’s lang niet zo erg als de brasilianen je zullen vertellen maar bezoek ze het liefst overdag en bijvoorkeur met iemand die je goed kent en er bekend is.
Vermijd ten allertijde nachtclubs dit zijn bijna altijd een hotspot voor prostitutie, een Motel is niet zoals hier een Hotel voor 1 nacht maar betaal je vaak per uur en is niet bedoeld voor touristen. Zoek dus liever naar een Pousada / Hostel / Hotel.
Ate Logo, Marthijn
Net terug van een maandje Brasil. Ik heb daar vrij veel meiden leren kennen die alleen aan hun reis begonnen zijn, dus het kan zeker! Je komt in de Lonely Planet hostels altijd vrij veel mensen tegen (met uitzondering van São Paulo), dus in principe ben je niet alleen, tenzij je dat echt wilt.
Verder idd de gebruikelijke reis-veilig tips: geen horloge / sieraden (ook al kost het hier msch € 5, daar valt alleen op dat het glimt en dus msch wel een Rolex is), weinig geld mee, camera thuislaten als je hem niet nodig hebt, s avonds alleen met taxis gaan (geen/zo weinig mogelijk OV), geen kaart of LP lezen op straat (vragen is beter), ook overdag wegblijven uit de favelas (achterbuurten) en leer een paar woordjes Portugees…
Wil je strand in Rio, ga dan naar Ipanema beach (Posto 9)…stukken beter dan Copacabana. Ben zelf in het Che Lagarto hostel gebleven in Copacabana (zie LP), daar worden dagelijks tours georganiseerd naar Christo Redempto, Maracanã stadium, Pão de Açúcar, BBQ, etc…dé plek om mensen te ontmoeten! Reserveren kan nodig zijn, want op enkele dagen in de winter zat het zelfs vol!
Verder moet je echt een avondje samba school op zaterdag meemaken: een soort mini-Carnaval ter voorbereiding op Carnaval 2007. Wij zijn bij Vila Isabel geweest (winnaar 2006) en het was echt geweldig! Succes op je reis iig!
Bjs,
Leon
Ben nu al 3x in brazilie geweest waarvan 2x in Rio, je moet idd s’nachts niet over straat lopen ( en waarom zou je ook de taxi zijn er betaalbaar). Heb er zelf eigenlijk nog geen onaangename dingen meegemaakt. Overdag wel met openbaar vervoer gereisd en dat is opzich vrij goed te doen (in Rio dan). Als je in rio komt moet je zeker een keer naar de “mud bug” gaan , leuke bar met engels sprekend personeel.
Ik ben een meisje, 17 en wil ongeveer in november 5 á 6 maanden naar Brazilië gaan. Alleen één probleempje, ik wil daar graag betaald gaan werken en niet betalen om te werken, want zoveel geld heb ik gewoon niet. Ik wil na mijn reis naar Brazilië (Brazilië het liefst, maar hangt af of ik er betaald werk kan vinden en anders ergens anders in het grote spannende Zuid-Amerika) journalistiek studeren in Utrecht. Met die studie zou ik journalist/documentaire maker willen worden en het leek me we bevordelijk voor mijn studie en om wat wereldwijzer te worden.
Heeft iemand tips en ideeën? Of kent iemand heel toevallig mensen die in Zuid-Amerika een documetaire gaan maken en toevallig ook nog eens een meisje van 17 als assistent kan gebruiken… tja… [EMAIL=“Mc_chivis@hotmail.com”]Mc_chivis@hotmail.com
Groetjes Saskia
Hey …M…,
Het is ondertussen al twee jaar geleden dat je dat vraag postte. Ik vraag me af hoe het is geweest. Een klein verslagje, graag  Want binnen 2 maanden ga ik naar Brazilië en wil me graag goed voorbereiden. Dank je!
 Want binnen 2 maanden ga ik naar Brazilië en wil me graag goed voorbereiden. Dank je!
Ben zelf inmiddes 3x in brazilie geweest en ervaarde het niet als onveiig. Waren dan ook wel met 2 kerels en verbleven ook maar op 1 plek gedurende het verblijf, dat scheelt natuurlijk ook wel in het gevoel van “veilig voelen” doordat je gewent raakt aan de omgeving. Ben in Rio de janeiro 2x (mijn broer woont daar namelijk 8 jaar, maar is inmiddels van plan terug naar nederland te gaan) en Recife geweest. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel, kan je evt wel in contact brengen met mijn broer om wat tips door te geven betreffende het reizen door brazilie…
Groeten en een goede reis
Riny
Als jullie naar Brazilie gaan raad ik jullie echt Rio de Janeiro aan. Dat is gewoon een must, maar helaas niet het veiligst. Zorg ervoor dat je 's nacht gewoon nooit alleen bent en blijf in de wat drukkere buurten, dan zullen jullie sowieso een fijne vakantie hebben. Hier en daar wat gefluit van de chicos zul je wel niet aan ontkomen, je weet hoe de latinos zijn.