Hoi Anne,
Ik heb in mijn eentje 6 weken gereisd in noord-oost Brazilië, plus een dagje in Brasília en in een paar dagen Rio Branco (Amazonegebied) en vervolgens 3 weken in Peru. Mijn route zie je op mijn website.
Ik had daarvoor wel al twee keer alleen gereisd in oostelijk Afrika, dus al redelijk wat ervaring met de gevaren en het alleen reizen.
Er is inderdaad wel aardig wat grove criminaliteit in Brazilië, vooral in de grote steden, dus zeker niet iets om licht op te vatten. Maar aan de andere kant, overal in de wereld gebeuren nare dingen zoals auto-ongelukken, berovingen, verkrachtingen, Bijlmerrampen etc… wat is veiligheid? Maar ga de problemen niet opzoeken door 's nachts hulpeloos rondkijkend op straat te lopen midden in Rio, of door met je camera om je nek in São Paulo te wandelen, of in je eentje in een slaapzak op een strand te slapen.
Dus wat ‘streetsmarts’ zijn wel handig.
Maar ik ben ook in dorpjes geweest waar ik me juist superveilig voelde en gewoon 's nachts met fototoestel op straat foto’s kon maken zonder problemen (bv. Lençóis, Bahia; of op Fernando de Noronha).
En ik was bv. een keer overdag op een heel kalm strand in João Pessoa, waar ik wat oudere mannen zag beach volleyballen, en ging kijken in de hoop dat ik mee mocht doen. Wat inderdaad mocht. Die bleken hartstikke aardig. Ze hadden ook van alles bij zich: strandstoelen, parasols, een tuinslang, koelbox etc… dus toen ik even de zee in wou duiken, voelde het wel veilig om even mijn tasje mét klein digitaal cameraatje bij hen achter te laten. Het zou me erg verbaasd hebben als ze al hun spullen snel hadden ingepakt alleen om 1 cameraatje te jatten. En dat ging inderdaad prima, ze hebben ook leuke foto’s van mij gemaakt later. Ik kreeg zelfs een beachvolley t-shirt van ze als aandenken, en mail nu nog heel af en toe met een van hen.
Besef goed dat je waarschijnlijk opvalt als zijnde toerist, ook al zijn er in het zuiden aardig wat blonde Brazilianen. Ze zien het waarschijnlijk toch aan je kleding, je lengte, of zelfs je manier van lopen.
Probeer eruit te zien alsof je de weg weet en weet waar je heen gaat. Als je de weg kwijt bent, ga dan niet op straat op een kaart staan kijken, maar loop even een winkeltje binnen om dat te doen. Draag liefst geen horloge of oorbellen of wat voor sierraden dan ook. Als je in een onveilig gebied bent, neem dan zo min mogelijk van waarde mee op straat. Naar het strand alleen een doorzichtig plastic tasje (zodat ze zien dat er niks van waarde in zit) met je handdoek en wat zonnebrandmiddel en hooguit een paar euro aan Reais voor wat drinken (liefst in een polsbandje of plastic kokertje ofzo mee de zee in).
Trap ook niet in trucs zoals een aardige Braziliaan die je een drankje aanbiedt, of bij hem thuis uitnodigt (of mee gaat naar jouw hotelkamer)… zelfs mannelijke toeristen worden zo soms met drugs bedwelmd en beroofd. Hou in café’s ook altijd je drankje in de gaten en neem het mee als je naar de wc gaat.
In de grote steden kun je beter als het donker is taxi’s gebruiken in plaats van de stadsbussen.
Draag niet je dure camera aan één schouder maar verstop hem in een lelijke oude tas als je hem niet gebruikt. Draag die tas het liefst met de schouderband diagonaal over je torso. Op een drukke markt kun je die dan op je buik dragen met losjes een hand erop.
Luister goed naar je intuïtie. Als een straatje, of een bepaalde persoon, jou de creeps geeft, luister daar dan naar en vermijd die straat of die persoon.
Allemaal dat soort dingen… die je eigenlijk in Amsterdam ook wel moet toepassen.
Brazilië is supergaaf, de mensen zijn ontzettend hartelijk en zonnig, het is een prachtig land met overweldigende natuur (ook buiten Amazonegebied, bv. Chapada Diamantina national park kun je je rustig 5-7 dagen vermaken!)
Wat ik je wel VAN HARTE aanbeveel is om van tevoren (of bv. ter plaatse de eerste weken) Portugees te leren. Want bijna niemand spreekt Engels. Ik ben in 6 weken 1 persoon tegengekomen die wat Engels brabbelde. En ze houden juist enorm van kletsen, het is zo gezellig bij een bushalte, bij de bakker, of in de bus waar je natuurlijk meestal in je eentje naast een Braziliaan(se) zit… dus echt veel leuker als je de taal een beetje spreekt! Ik heb het geleerd in Amsterdam op de school die heet Diga Aí, even met Google opzoeken. De docente heette Dona Vera, een heel lieve vrouw. Ik had tien weken les en oefende met een Braziliaanse vriendin. Er zijn ook diverse Braziliaanse clubs en bars in Nederland waar je misschien kunt oefenen, of bv. door capoeira-les of percussie-les te nemen.
Na alle horrorverhalen die ik had gehoord over Brazilië, had ik besloten om Rio en São Paulo voorlopig te vermijden dus vandaar het noordoosten (maar ook vanwege de cultuur daar). En eigenlijk viel het me zó reuze mee. Alleen in Salvador da Bahia, en in São Luís (in het noorden) heb ik me wel eens een beetje onveilig gevoeld ook overdag, fout straatje in gelopen, of toch spijt dat ik mijn cameraatje in mijn tas bij me had. Maar er is niks gebeurd.
Verder vond ik het juist net Italië lijken ofzo. Luxe bussen, airco, malls, bioscopen, mooie koloniale architectuur, opgedirkte mannen en vrouwen, erg ‘latino’ qua stijl. Ik kwam juist ook superaardige taxichauffeurs tegen die op hun eigen kosten wat omreden om me mooie stukken van de stad te laten zien en een goeie prijs voor me regelden bij een hotel, dat soort dingen. In de bus had ik vaak erg leuke mensen naast me zitten (vaak uit São Paulo die zelf op reis waren in eigen land), en zoals ik al zei houden ze enorm van kletsen dus de lange bus-uren vlogen voorbij. Ook veel gidsen tijdens toertjes naar national parks of bv om dolfijnen of schilpadden te gaan zien, waren hartstikke relaxed, humoristisch, geduldig…
Ook ben ik veel leuke andere reizigers tegengekomen, soms trok ik dan een paar dagen samen met hen op. Gezellig, en misschien voel je je er wat veiliger door.
Kortom voor mij was het een top-vakantie maar ik heb wel voorzichtig gedaan.
Neem een goeie reisverzekering voor je spullen, regel goeie back-up voor je foto’s (tips daarvoor via mijn lijst reistips, zie mijn handtekening), en let vooral op je eigen persoonlijke veiligheid. Spullen kun je vervangen. Je lichaam niet.
Groetjes, en als je nog vragen hebt, laat maar horen. Via mijn website vind je mijn route met korte uitleg, en vele foto’s.
Cécile