Hoi,
Hierboven hebben de anderen al heel goede informatie gegeven, en veiligheidstips.
Ik heb zelf in mijn eentje 6 weken door Brazilië gereisd in 2006. Je kunt de route, korte opmerkingen over hoe die plaatsen waren, en foto’s vinden op mijn website (Travel > Brazil, Peru 2006).
In Salvador voelde ik me soms wel wat onveilig op straat, veel Brazilianen zeiden me ook dat ik erg op mijn tas moest passen. Maar op het piepkleine maar gezellige strandje Praia da Bahia voelde ik me helemaal veilig, ik had alleen een boek, sarong en ongeveer 5 euro aan geld bij me. De families die daar frisdrank verkochten en water over ieders voeten goten (zo schattig), pasten op mijn spullen als ik ging zwemmen.
In Recife tijdens Carnaval was het gekkenhuis met veel dronken mannen en vechtpartijen, daar ben ik snel weer weg gegaan naar het gemoedelijkere Olinda.
In São Luis (Maranhão) vond ik 's nachts sommige straatjes wat eng en liep ik liever even om via drukkere gebieden. Overdag totaal geen probleem.
Bijvoorbeeld in de bussen en bij de busstations voelde ik me gewoon heel veilig, het lijkt dan net Italië. Dus ja, wel oppassen voor stiekeme dieven maar echt niet erger dan Europa. Ik heb ook nachtbussen genomen zonder probleem (behalve brak aankomen :)). Je grote tas gaat gewoon onderin met een nummertje, en die krijg je ook echt alleen terug als je het nummertje laat zien. Dus bij tussenstops hoef je niet bang te zijn dat die verdwijnt.
Ook in kleinere stadjes en dorpen voelde ik me vaak gewoon heel veilig, bijvoorbeeld in Lençóis (Chapada Diamantina) durfde ik gewoon 's avonds op straat foto’s te maken en met schoudertas rond te lopen. In grote steden ben ik daar voorzichtiger mee.
Vertrouw op je intuïtie… als het ergens niet goed voelt, ga er dan weg. Als mensen je de creeps geven (ook als je niet weet waarom), vermijd ze dan of let gewoon extra goed op je spullen, en neem geen drankjes van ze aan. Moet je in Amsterdam (en de rest van NL) ook niet doen trouwens. 
En zoals hierboven al werd gezegd: straal zelfverzekerdheid uit en alsof je weet waarheen je onderweg bent. Ook als je verdwaald bent. Dan stap je een winkeltje in en kijk je daar discreet op een plattegrond.
Ik gebruik een oude afgeragde tas die minder aandacht trekt en ik draag die met de schouderband diagonaal zodat hij niet makkelijk af te rukken is (dus geen rugzakje), of ik gebruik bv. naar het strand een plastic tasje van een lokale winkel. Of helemaal geen tas.
Je hebt nu nog tijd om een cursus Portugees te doen in Nederland!! Echt, met 10 weken een avond per week bijvoorbeeld, kom je echt al een eindje. Vooral als je probeert iemand te vinden met wie je kunt oefenen. Ik heb goede ervaringen met de school Diga Aí in Amsterdam, een superlieve Braziliaanse vrouw geeft les.
Ik denk dat je wel aan Spaans meer hebt dan aan Engels, om woorden te kunnen lezen in ieder geval, maar de uitspraak is echt héél anders. En qua woorden en grammatica is het ongeveer net zo’n groot verschil als tussen Nederlands en Duits, zou ik zeggen. Een Nederlander die geen Duits spreekt, kan ook niet zoveel uitwisselen met Duitsers, maar zich misschien net genoeg redden om de weg te vragen met handen en voeten erbij.
Neem ook een Point It boekje mee! De beste reis-aankoop die je ooit zult doen. 
Hier kun je een paar bladzijden zien door te klikken op het plaatje. Het is een klein boekje dat niks weegt.
Bij de do’s & don’ts, behalve de veiligheidstips, zou ik ook zeker zeggen: vergis je niet in de grootte van het land. Plan niet teveel in, of zorg dat je vliegt. Zorg dat je niet om de dag een busrit van 12 uren moet maken, want de afstanden zijn gigantisch. Afstanden en reistijden vind je in een Lonely Planet reisgids. Ook hebben zij vaak routesuggesties voor diverse reisstijlen en lengtes (aantal weken), en bijvoorbeeld voor strandliefhebbers, hikers of stedenfans.
Wat ik echt een supermooi gebied vond was de Chapada Diamantina, op 6-7 uur met de bus van Salvador. Daar kun je je echt dagen vermaken met de mooie natuur en in het leuke stadje. En ik heb wel meer mooie gebieden gezien maar wel met veel vliegen en reizen er tussen, ik weet niet of jij daar geld en tijd voor hebt, en waar je interesses liggen.
Algemene veiligheidstips en voorbereidingstips vind je op mijn site (zie handtekening).
Boa viagem!
Cécile