RIO DE JANEIRO EN SALVADOR DE BAHIA

Hallo :dag:

Wij zijn twee alleenreizende vrouwen en vertrekken begin juli naar Brazilië voor 3 weken … Ik hoor overal enorm veel kritiek … Dat we dergelijke reis alleen durven te doen (alle hotels zijn evenwel geboekt en een aantal excursies georganiseerd w.o. bezoek aan de favelas en urban city bike tour). Maar men geeft aan dat het zelfs niet veilig is om “georganiseerd” of onder begeleiding van gids dergelijke zaken te doen.
Ook voor de diefstallen en criminaliteit. Dat men op Copacabana met een bende rond je komt staan en al je kleren uitdoet (om die te verkopen). Ook Salvador zou nogal gevaarlijk zijn, alsook Pantanal - in feite alle zaken die op ons programma staan.
Ik bezocht reeds heel veel Aziatische landen, ook Zuid-Afrika en 2 x Namibië en hadden nooit problemen …
Kan ik mijn rugzakje met daarin mijn tablet en reflexcamera meedoen ? Geld wisselen ter plekke (meegenomen Euros) ofwel pinnen in Brazilië ? Naarmate de vertrekdatum nadert, zitten we met meer en meer vragen.
Word je als vrouw (wij zijn zestigers) extra lastig gevallen t.o.v. de mannen ?
Dank voor alle informatie omtrent mijn vragen, zelf denk ik dat het een prachtig land is maar al die negatieve info /kritiek - misschien wel terecht - maakt ons bang.
Annemieke

Dames,
Geen reden om te gaan paniekeren, gevaar bestaat overal, ook in Europa (tenzij je misschien in ‘Poepeloere-Kapelle’ zou wonen … en dan nog :wink:
Wees gewoon een beetje verstandig met je gedrag op straat.
Met een tablet zou ik hier in Salvador wel niet op straat beginnen rondlopen.
Een reflex-camera is minder problematisch (want daar kan men lang niet zo goed weg mee op de ‘markt’) maar maak er een gewoonte van, eens je plaatje gekliekt, de camera onmiddelijk terug op te bergen (hoe minder aandacht je trekt hoe beter)
Als je rugzakje veel waardevols bevat zou ik eerder geneigd zijn om het als ‘borstzakje’ te gebruiken.
Geef mij gerust een seintje als jullie eens een alternatieve rondleiding willen hier in Salvador.
Ik wens jullie een aangename en ontspannen reis toe in Brazilië
Ivan

Beste dames

Inderdaad geen redenen om in paniek te raken,

Wat betreft Rio de Janeiro, ik ben vaak 's avonds op het strand geweest, Copacabana, Arpoador en Ipanema, en heb geen problemen meegemaakt als gringo zijnde, wel raad ik je aan om zo weinig mogelijk mee naar het strand te nemen, tenslotte is een handdoek, zonnebrandcreme en je badkleding meer dan genoeg. Stoelen en parasol kun je ter plekke huren voor nog geen 20 reais. Plekken waar je wel op je hoede moet zijn, zijn Lapa en Centro, hier raad ik je af om daar 's avonds en in het weekend naar toe te gaan, in het weekend om dat dan alles dicht is.

Pinnen kun je net zoals bij Nederlandse banken ook gewoon binnen doen, dit is altijd veiliger, Banco do Brasil is 1 van de banken waar dit mogelijk is.

Verder raad ik je aan, om altijd een klein beetje muntgeld in je broekzak te doen, en mocht er iets gebeuren, dit te geven, ipv de inhoud van je portemonnee. neem trouwens niet je portemonnee mee naar plekken waar het druk bevolkt is, wat ik deed toen ik er was tijdens Carnaval was mijn portemonnee in mijn hostel achterlaten in mijn kluisje, en het geld wat ik nodig had op een plek plaatsen waar niemand bij kon.

Ik wens je een hele fijne vakantie toe, maar dat zal wel goedkomen, Brazilie is tenslotte een fantastisch land.

Dag dames,

Ook ik ben net terug uit Rio, valt allemaal reuze mee geen paniek.
Idd. Neem naar het strand alleen dat geld mee wat je nodig denkt te hebben.
Doe het los in je broek, en laat ieders keer je portemonee en pasjes op hotel liggen.
Als ze dan wat stelen ben je beetje geld kwijt, no probs.
Ik ben 3 weken in Rio geweest met uitstapjes naar Ijha Grande, en Foz Iguazu.
Beste is ook als je gaat zwemmen dat er een bij de spullen blijft, dus niet gelijktijdig gaan. Of zet (wat ik deed) de tas even bij een ouder echtpaar neer, Brazilianen weten dat er veel gestolen wordt, dus snappen je goed.
Wel is het strand van Ipanema mooier vind ik dan Copacabana.
Ook is Ipanema veiliger, want daar liggen toch meer de rijke Brazilianen in de zon, copacabana komt ook veel schorrie.
Ik zat in Botafogo een hele veilige wijk, zitten ook veel hostels, en wonen ook de rijkere brazilianen. Ga idd. Niet naar Centro, daar was ik eventjes maar voelde me niet veilig, er gaat daar zo.n kabelbaantje naar de favella, daar liep me toch schorrie morrie rond, hup de bus in en ik ben vertrokken [emoji3]
Lapa is gezellig met de rumba muziek en dans, ik heb er niet veel meegemaskt van onveiligheid, er is super veel politie in alle hoeken en straten daar, waande me best veilig, ga er gerust heen, is veel feest, en op straat aan een kraampje lekker caiperina caissasa bestellen voor 5 reals…1,50 euro lekker voor halve liter spot goedkoop, geniet van Brasil.

Zelf ben ik 3 maanden in Rio de Janeiro geweest en ben het zeker niet met je eens over bepaalde dingen!

Qua incidenten is denk ik Ipanema onveiliger dan Copacabana al kan ik me voorstellen dat het misschien anders aanvoelt. Rijkere mensen trekken juist criminelen aan.

Centro is zoals de naam al zegt het stadscentrum en zakendistrict van Rio. Veel bezienswaardigheden zijn daar als toerist niet te zien. De bevolkingsklasse is er lager… En er heerst meer armoe.

De term " schorriemorrie " is nogal oppervlakkig. Hieruit kan ik wel opmaken dat je je in die 3 weken niet hebt verdiept in de Brazilianen, de verdeeldheid onderling en de grote problemen onder de lokale bevolking.

Koop NOOIT caipirinha of cachaça op straat. Dit is 95/100 aangemaakt met de allergoedkoopste cachaça rum of vodka wat garant staat voor knallende hoofdpijn de volgende dag.

En in plaats van Rumba heb je het neem ik aan over Samba…?

Nou ik ben op vakantie he en dan wil ik ook genieten en me niet bedreigd voelen.
Ik vond toch Ipanema veiliger, op capacabane verschillende keren gezien dat ze bij het Palace Hotel mensen lastig vielen, en ook verschillende keren kettingen van hun hals werd getrokken, nu is het nauurlijk ook niet slim met je waar te koop te lopen maar toch. Ik kan me wel overal in verdiepen, maar je kunt toch niet de hele wereld op je nek nemen, en ik ben er maar even, met die ander plaatsen erbij was ik dus maar iets van 12 dagen Rio.

Centro voelde ik me niet veilig, als er een paar mannen naar je staren, en het idee geven na je toe te komen kies ik eieren voor mijn geld en vertrek ik, heeft niets te maken met me te verdiepen in hun armoede. ik weet en zie ook wel dat er veel armoede en verdeeldheid is daar, maar je kunt toch niet de hele wereld op je nemen, proberen te helpen is goed, maar je berijkt er zo weinig mee is druppel op gloeiende plaat. De keren dat ik arme mensen of gehandicapten eten kocht zijn er behoorlijk wat, voor je gevoel doe je dan wat goed, en de Brazilianen kijken je dan toch wel bewonderend aan, maar is dus weer die bekende druppel.

Ja samba bedoel ik foutje [emoji1]

Ik heb toch aardig wat caiperina op straat gedronken, en mijn vriend die er voor 6 maanden op studie zit adviseerde het mij zelfs, geen 1 dag hoofdpijn gehad, je moet wel de stalletjes eruit pikken, waar ze in de rij staan te wachten kun je aannemen dat het goed is, ik had een vaste man waar ik ieders keer terug kwam, hij zal me nu wel missen [emoji3]

Hallo

Dank al aan alle mensen die reageerden op mijn vraagje. Ik zie dat er verschillende manieren zijn waarop Rio ervaren werd … Inderdaad juwelen en pakken geld moet je niet tentoonstellen … Wij verblijven in hotel Copasul en ik vermoed dat dit niet ver van Copacabana ligt. Excursies bijgeboekt o.a. urban city bike tour en begeleid bezoek aan favela. Denk dat we daar “safe” zullen zitten :vrede:
Mensen raden ons aan om zoveel mogelijk taxi te nemen voor verplaatsing of 's avonds in nabijheid van hotel te eten …
Hoe zit het met andere steden die ik opnoemde …** Ouro Preto, Salvador de Bahia ?** En ook het autorijden naar de Pantanal en door Minas Gerais ?
Dank om me zoveel mogelijk tips te geven :handkus:

Annemieke