Rio enzo...

Hier op het forum, op blogs etc wordt regelmatig gesproken over hoe (on)veilig & hoe duur Rio is, vaak uitgesproken door mensen die een paar dagen in Zona Sul hebben doorgebracht. Ik weet niet of deze topic al bestaat, maar bij deze nog een keer.

In 2006 ging ik voor het eerst richting Brazilie, moneybelt om in de bus, bang dat mijn bagage kwijt zou raken, bestolen zou worden etc. In de 5 dagen dat ik er was heb ik mij ingeschreven voor ongeveer elke gezamelijke activiteit in het hostel, wat op zich zeer goed geregeld was. Zag veel in weinig tijd. Alleen had ik achteraf spijt dat ik al die waarschuwingen op inet en in de lonely planet zo serieus genomen heb. Ik nam nergens een tas mee naartoe en heb misschien 10 foto’s van Rio. Durfde mijn camera nergens mee naartoe te nemen. En misschien als ik wat meer zelf had ondernomen, dan had ik iets meer dan de toeristische hotspots gezien.

Dus iets over de veiligheid. Ik lees vaak dat Copacabana en Ipanema als veilig worden bestempeld. Het zijn de wijken waar de toeristen zitten, dus uiteraard loop je ook (misschien wel sneller dan andere gebeiden) hier de kans overvallen te worden. Alleen het ziet er misschien iets schoner en netter uit dan andere delen van de stad, dus het voelt veiliger. Je kan gerust met een handtas lopen, alle Braziliaanse vrouwen doen dit ook. Veel sieraden is hier iets minder gebruikelijk. Ga je alleen naar het strand en wil je een duik nemen, vraag dan of je jouw spullen bij Brazilianen mag neerleggen die er ook al een tijdje zitten. Is hier heel normaal!

Lapa is een van de uitgaansgebieden hier. Naast mensen die hier echt voor hun plezier heengaan, is het ook een gebied met veel toeristen en dus mannen/vrouwen die een buitenlander aan de haak willen slaan. Vanwege de vele dronken toeristen zijn er ook veel straatkinderen die hier een slaatje uit willen slaan. Zakkenrollen als iemand bijna KO gaat is immers lekker makkelijk verdiend. Als een straatkind money tegen je zegt, dan is hij gewoon aan het bedelen en spreekt hij het enige Engelse woord uit dat hij kent. Is hij in het bezit van een mes/gebroken flesje oid, geef dan wat kleingeld uit je zak aan of sigaretten. Of als je de taal spreekt, biedt aan om een colaatje te kopen of iets te eten. Ik weet het, het is niet ok…maar het gebeurt nou eenmaal.

Dan het OV, neem gerust de bus en/of metro. Informeer van tevoren welke bus je moet hebben, veel kun je ook via google maps opzoeken. En zeg tegen de buschauffeur waar je eruit moet, of laat een briefje zien. Brazilianen zijn erg behulpzaam en zullen je altijd proberen te helpen. Als je moet staan in de bus, dan bieden de zittende mensen vaak aan om jouw tas vast te houden.
De metro is erg makkelijk, er zijn tot nu toe maar twee lijnen…de rode en groene lijn. En schoner dan in Nederland! Ik raad meestal ook aan om accommodatie in de buurt van de metro te zoeken, het snelste vervoersmiddel in Rio.

Wil je voor een local doorgaan? Draag dan geen havaianas als je iets gaat bezoeken, shoppen, stappen. Deze draag je alleen naar het strand.

Dan iets over de kosten, ja Rio is duurder dan vele andere steden. Maar het kan ook goedkoper…

Warm eten doe je 's middags net als de locals. Leblon/Ipanema/Copacabana zitten vooral toeristen dus meer duurdere restaurants dan gemiddeld. Vooral in centro is veel meer keuze in prijsklasse, er zijn kilo restaurants waar je 2 reais per 100 gram betaalt en vaak is het voor 12-en en na 14-en iets goedkoper. Eet je in een simpel restaurant, dan kun je vaak een prato feito of prato executivo (daghap) voor minder dan 10 reais krijgen. 's Avond eet je een broodje of iets anders simpels. Of je kookt zelf?

Hotels zijn duur en die kun je dus beter vermijden. Hostels zijn vaak rond de 40 reais en als je meerdere nachten blijft kun je een korting of gratis nacht vragen. Brazilianen zijn zelf vaak niet in de gelegenheid om te reizen, maar ontmoeten wel graag buitenlanders. Op sites als couchsurfing zijn dan ook heel veel adresjes te vinden (gratis!). Een appartement huren kan ook vaak goedkoper zijn als je met meerderen bent. Via Backpackgek.nl kwam ik de site Wimdu tegen, staan leuke appartementjes bij. En als laatste je verwacht het niet, maar ver buiten het centrum van Rio zijn ook campings te vinden. Vooral ideaal als je voor het strand bent gekomen en elke dag lekker wilt zonnebaden en surfen.

Volgens de wet hebben studenten recht op 50% korting op alle culturele activiteiten, dus vergeet je studentenkaart niet.

Wil je meer zien dan alleen Rio, bezoek dan steden in dezelfde staat ipv dure busreizen/vluchten het hele land door. Cabo Frio, Buzios, Arraial do Cabo, Petropolis, Teresopolis, Sana, Paraty, Ilha Grande, Trindade, Nova Friburgo etc.

Grtz uit Rio

3 likes

Een indicatie van de hostelprijzen:

1 like

Mooie en realistische analyse die zeker aan enkele reizigers een comfortabeler gevoel zal geven Saywhat !

Gelijklopende vaststellingen hier in Salvador al ie het leven wel iets goedkoper hier.
En zoals ik ook reeds meermalen zei : durf buiten de toeristische zone’s gaan en je voelt je sowieso minder in de kijker lopen :wink:

Tropische groet uit Salvador.

Haal even m´n eigen topic naar boven :slight_smile:

Net even geen tijd, maar ik heb binnenkort een ruim appartement te huur. In Barra da Tijuca, 2 blokken van het strand, posto 2. Het appartement heeft twee slaapkamers, twee badkamers, ruime woonkamer met slaapbank, ruime keuken. Het is gelegen in een buurt met veel restaurantjes en barretjes op loopafstand, de supermarkt Mundial is in dezelfde straat gelegen. Een kitesurf- & surfschool zijn ook op loopafstand en het strand is er mooier dan Copacabana & Ipanema. Het is aan de prijs, maar het is dan ook erg ruim. Voor info graag een pm…

Grtz

Hoi,

Ik en twee andere belgische meisjes zullen vanaf begin november stage lopen in een vrijwilligersorganisatie voor straatkinderen gedurende zes maanden. We zijn nog op zoek naar logement. De organisatie bevindt zich in grajau… Veel luxe hoeven we écht niet, en we hoeven zeker niet in de toeristische zones wat te vinden…
Wat zijn redelijke richtprijzen? Kan je wat vinden voor tweehonderd euro in de maand per persoon?
Hoe zoek je het best?

Groetjes,
Jolien

Toevallig bij AMAR? Dan werken jullie waarschijnlijk in Grajau & São Cristovão. Naast deze wijken kun je ook kijken in de wijken Vila Isabel en Tijuca.

200 euro pp is niet veel, misschien mogelijk, maar zou met meer rekenen om niet voor verrassingen kom te staan.

Een huis/kamer vinden is niet makkelijk kan ik je alvast vertellen en zeker niet als je met z´n drie-en iets samen wilt vinden. Dit is bijv een goede website http://www.bomnegocio.com/rio_de_janeiro/aluguel_de_quartos?f=a&w=6&q=

Wil je dat ik jullie evt help, stuur me dan een PM met meer info.

Grtz

Wat interessante links: