Rio de Janeiro in mei?

Hallo allemaal,

Ik ben samen met 'n maat van mij aan het kijken voor een vakantie in mei naar Rio.

Is dit een beetje te doen met het weer daar?

Ook al een aantal keer gehoord dat het niet heel veilig is in rio voor toeristen qua overvallen?
Is dit echt zo erg of ligt het ook een beetje aan jezelf, met dure sieraden over straat etc…?

Hoi, het ligt deels ook aan jezelf. je moet daar gewoon niet ‘te koop’ lopen met je spullen. eigenlijk geen tassen mee (of plastic alsof je daar iets hebt gekocht) niet je telefoon en camera duidelijk in je hand. voorkomt al veel. en niet in slechte buurten lopen, ontwijk dat maar het liefst.

Het weer is hartstikke goed. hele jaar door eigenlijk. het is nu zomer daar dus zal wel rond de 30 graden zijn.

Ik heb daar eerst gereisd en daarna 7 maanden gewoond, dus ik weet wel het een en ander. en ben vrouw overigens ook nog.

Trouwens als je op zoek bent naar accommodatie, een hele goede vriend van mij woont in Ipanema (beste straat in Rio, en DAAR wil je eigenlijk het liefst zijn omdat het beter en veiliger is dan copacabana en dichtbij het strand en alles) en heeft zijn appartement met woon en slaapkamer en keuken te huur omdat hij tijdelijk buiten Rio de janeiro werkt. Als je interesse hebt, stuur me een pb dan kan ik wel iets voor je regelen. Is het in ieder geval veilig en zeker.

groeten Kim

1 like

Mei is wel erg aan het eind van de zomer, maar daar heb je in Rio vaak weinig last van kwa temperatuur. Het is naar mijn mening zelfs prettiger dan in de hoogzomer, want dan koelt het ´s avonds ook niet af en zit je nog steeds te zweten in 30 graden :slight_smile:
Helaas wil het nog wel eens regenen, niet zo heel erg als het niet koud is, maar toch. Het zijn vaak hevige maar korte (onweers)buien.

Blijf als toerist beter in de buurt van het strand en de drukkere wegen. Niet te koop lopen met dure mobieltjes en volle portemonnaie, en geen rare dingen doen als even wandelen naar het christusbeeld. Neem vaker de taxi, zeker ´s avonds (en niet uber denk ik zo)

Ipanema is een betere wijk dan Copacabana. maar nog beter is Leblon. Er zijn daar ook aardige straten (en de club Flamengo) en natuurlijk ook strand.

1 like

Bedankt voor de reacties, inmddels via het reisburo een hotel geboekt, wel op copacabana… na jullie tips moet het wel goed komen daar !

In Copacabana zit je aardig centraal, vind ik. Dus wat dat betreft is het prima. Je kan van Capacabana zonder probleem lopen naar Ipanema en vandaar naar Leblon en het uitzichtpunt aan het eind van de boulevard.
Ga ook even kijken bij het binnenmeer (lagoa). Je kan er rond, er is een joggingsbaan als je daar zin in hebt. Hortus Botanicus vond ik ook altijd erg interessant, en heerlijk als het eigenlijk te warm is.

Naar Lapa toe en bijvoorbeeld het suikerbrood vind ik wat problematischer. Ik durf niet lopend door die tunnel, daar voel ik me teveel opgesloten. Met een taxi gaat prima natuurlijk.

Veel plezier.

1 like

Oke goed om te weten dit allemaal!

Ook toevallig ervaringen met openbaar vervoer, metro en bus? Of is het het beste om gewoon de taxi te pakken?

De metro heb ik maar 1 keer genomen, naar een buitenwijk, Daar hoef je als toerist niet te zijn, en geloof me, je wilt er waarschijnlijk ook helemaal niet zijn.
Maar dat werkte prima.

Bussen gaan ook goed, maar erg veel informatie over waar ze rijden en waar ze heen gaan is er niet, zeg maar helemaal niet. Je moet het dus weten. Ook waar de haltes zijn bijvoorbeeld, buiten copa en ipanema zie je geen bushaltes, alleen een rijtje wachtende mensen op het trottoir.
Niet alle bussen zijn veilig genoeg. Er zijn nogal wat lijnen die door of langs favela´s lopen, die zou ik vermijden. Met de luxere bussen (met airco) zit je altijd goed, maar die gaan vaak naar bijvoorbeeld Barra enz.
Ik neem aan dat de hotelbalie het wel kan vertellen.

Taxi is bijna altijd het beste, en vaak niet overdreven duur. Wij hebben ook vrij vaak een taxi besproken voor de hele dag of een langere rit, als je niet goed weet of je daar iets kan vinden terug. Maar dan moet je wel Portugees kunnen natuurlijk.
De hotelbalie weet vast wel iemand… voor een vriendenprijsje :slight_smile:

Ik weet niet of je een i-pad ofzo meeneemt, maar als het hotel wi-fi heeft kan je makkelijk je uitstapjes plannen met google maps of een GPS. Rio is een grote stad, en je wilt niet in vervelende buurten terechtkomen.

1 like

Bedankt!

De ipad zal wel mee gaan waarschijnlijk, hebben al een paar dingetjes opgezocht die we willen gaan bezichtigen, maar na jullie verhalen pakken we daar mooi de taxi voor!

Als je goed op jezelf let dan is er niks aan de hand hoor! Rio is een super stad om te bezoeken!
Heb je al bedacht wat je allemaal gaat doen? Je moet sowieso lekker Copacabana op uiteraard en naar boven naar Christus de Verlosser. Top uitzicht daar.
ook nog een leuke tip is fietsen met Nederlandse gids. Super leuk was dat! Bij Baja Bikes kan je reserveren. Top om te doen aan het begin van je verblijf.
Have fun!

Ook toevallig, hè !

Het regent berichtjes op Wereldwijzer van éénzelfde fervent fietser ! Nu ook op dit forum :

Allemaal over een fietstour die hij heeft gemaakt … in Amsterdam, Antwerpen, Bangkok, Berlijn, Firenze, Kaapstad, Kopenhagen, Los Angeles, Melbourne, Reykjavik, Rio de Janeiro, Valencia, …

Telkens met/van eenzelfde organisator.

Geen onafhankelijk reviews, maar reclame dus .
Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat die tours aan- of af te raden zijn, …

Het zou niet zo erg zijn, als die fietstochten ook daadwerkelijk heel bijzondere plekken aandoet waar je anders niet zou komen.
Maar dat zie ik niet zo erg.

Een rondje Lagoa is inderdaad wel leuk, ook heel goed lopend te doen. Er is ook een park met beelden, ik meen dat het Parque Lago heet.
Van Ipanema naar Leblon is ook lopend te doen. Naar Apoador ook.

Het probleem: er zijn nogal wat bergen, niet langs het strand natuurlijk, maar wel meer het binnenland in. Dat is meer voor de prof wielrennen, als training.

Via het reisburo? Wel heel ouderwets :wink:

Ik pak voor de meeste dingen de bus en metro, vooral de metro is een stuk sneller. Er is gewoon heel veel verkeer (files) in Rio. Op google maps kun je opzoeken welke bus er van a naar b gaat. En als we 's avonds laat een keer een taxi nodig hebben dan gebruiken we de app http://www.easytaxi.com/br/ maar je kunt er ook gewoon één op straat aanhouden. Er is een dag en avondtarief en zorg ervoor dat de meter altijd aanstaat.

Ik wil dan ook een fietstour promoten http://riobybike.com/nl
Er zijn heel veel hikes die je in Rio kunt doen, zie hier 15 voorbeelden http://infograficos.oglobo.globo.com/rio/conheca-15-trilhas-para-curtir-a-paisagem-carioca/pedra-bonita-8227.html#description_text
Een bezoekje aan het strand Prainha is zeker de moeite waard.http://www.guiadepraias.com.br/praia.php?id=245
Aantal interessante musea in Rio http://www.museudoamanha.org.br/ Redirecting... http://www.museudeartedorio.org.br/ http://culturabancodobrasil.com.br/portal/rio-de-janeiro/
Bierevents in mei CERVA RIO Rio Bier Festival 2° Edição Redirecting...

Laat maar weten indien je nog iets wilt weten.

Hoe veilig is de metro nou daadwerkelijk? soms lees ik dat dit een veilig en snel vervoersmiddel is, en een ander raad zekker af om de metro te pakken omdat deze totaal niet veilig zou zijn?

Leon,

Uit veiligheidsoverwegingen loop je best NIET voortdurend met je IPAD op straat rond te zwaaien :wink:

Hou ook rekening met de hoge ROAMING-kosten als je internet via je gsm-abonnement zou gebruiken.

Als je dan toch je ipad met internet-voorziening bij de hand hebt EN gebruik zou maken van openbaar vervoer dan kan je best de app CITAMOBI installeren (ook voor android-gebruikers beschikbaar).
Het is in Portugees maar laat zich makkelijk/intuitief bedienen via symbooltjes, en het geeft jou alle mogelijke buslijnen in jouw onmiddelijke buurt (wel je gps-module inschakelen hiervoor) EN wanneer de volgende bus exact aankomt.
Heb dit progje al een paar keren getest hier in Salvador en was daarbij héél aangenaam en positief verrast. Om het jouzelf makkelijk te maken kan je op de hotelkamer op voorhand eventueel routes uitstippelen via googlemaps waar je kan kiezen voor ‘openbaar vervoer’ en daarbij de desbetreffende busnummers/lijnen voorgeschoteld krijgt.

Ik wens jullie een aangename reis toe.

Tropische groet uit Salvador da Bahia,

Ivan :dag:

Ik vind de metro het veiligst, van de drie opties: metro, bus, trein. Ik gebruik overigens alledrie, metro is hier ook heel schoon en mooi van binnen. Ik zou niet weten waarom iemand de metro zou afraden, vooral omdat het veel sneller is dan de bus en vaak ook de taxi.

Sommige wijken waar de metro heen gaat zijn zeker af te raden volgens mij.

Maar de metro zelf heeft weinig problemen.