Rio en omstreken wat te doen

Ik vertrek binnenkort voor mijn werk naar Rio.
Als ik daar klaar ben wil ik er nog wat dagen achter aan plakken (ben vrij, baas betaald reis terug vanuit Rio als ik dat aangeef)
Nu ia de vraag wat ia verstandig… Ik reis alleen een wil het financieel niet te gek maken.
Is het het waard om nog even uit Rio te gaan? En wat zijn de dont’s in Rio? Iedereen zit maar te roepen van het is levens gevaarlijk maar ik heb Mumbai ook overleeft in niet de beste buurten. …

In Rio zelf is het verstandig om niet te ver van de wijken Leblon-Ipanema-Copacabana te gaan, Botafogo en Centro mogen ook best nog wel maar de buitenwijken mogen nog zulke mooie namen hebben, ze zijn bepaald niet erg veilig als je de taal onvoldoende beheerst.
Je moet gewoon streetwise zijn, meer dan in Nederland.
Overigens moet je ook weer niet overdrijven, qua moorden etc staat Rio helemaal niet zo hoog op de ranglijst, al weet ik niet welke plaats ze hebben.

Buiten Rio zelf heb je ruime keus als je wat meer wilt zien. Je kan de kust naar het N-O volgen (dacht ik) via Niteroi richting Buzios, de bekende badplaats, naar het zuiden richting Angra of nog verder (Parati), een mooie groene omgeving of met de boot naar Ilha Grande, of naar het NW naar bijvoorbeeld Petropolis en Teresopolis. Of nog verder naar MG, bijvoorbeeld Ouro Preto. Keus zat.

Je kan het meeste gewoon met de bus doen. De busdiensten zijn meestal prima (vanaf het grote busstation Novo Rio) en die intercities zijn veilig (de stadsbussen niet altijd).
Je kan natuurlijk ook een auto huren, maar of dat bevalt weet ik nog niet zo net. Als je gewend bent aan verkeerschaos en mensen die elke wet met de voeten treden, dan kan het. Gewoon defensief rijden. Vergeet in het donker rijden, en hou er rekening mee dat de bewegwijzering zwaar onvoldoende is. Maar de weg naar boven naar Petropolis is mooi en goed te doen. Er is een uitzichtspunt dat je niet mag missen.

Tnx voor je reply,

Over de bussen heb ik ook rare verhalen gehoord inderdaad, en ach soms moet je wat geluk hebben.

Een auto huren was ik in ieder geval niet van plan. De politie is er zo corrupt begreep ik van een collega dat je geheid langs de kant wordt gezet. Zelfs de mensen die in Sao Paolo wonen verafschuwen de Rionaren.

Ik zal eens verder kijken, een mooi opzetje zo :slight_smile:

Je moet niet alle verhalen geloven. Fuiken komen voor (vooral Rio in) maar om eerlijk te zijn ben in die tien jaar dat ik hier woon maar twee keer stopgezet.

De politie is inderdaad nog steeds corrupt, maar meestal zijn ze (b,v, op vrijdag) op zoek naar een bijdrage voor hun gezamelijke churasco. Uiteraard worden dan de dure auto´s bij voorkeur uitgezocht. Ik denk niet dat ze van afstand kunnen ruiken dat je estrangeiro bent, maar in ieder geval kunnen ze je weinig maken met een geldig rijbewijs.

Wat belangrijk is: niet drinken. Geen druppel, officieel. Al geloof ik dat er nog steeds onvoldoende meters zijn.

Wat bussen betreft moet je ook streetwise zijn. Het probleem is dat cariocas (de autochtonen van Rio) de gevaren automatisch weten, maar jij als onbekende kent de gevaren niet of herkent ze niet. Mij is verteld dat de stadsbussen die door of langs een favela gaan gemeden dienen te worden, maar dat weet je dus niet want ook in Ipanema zijn er twee, als ik me niet vergis. Wat ik zeker weet is dat de busdiensten die met luxe wagens worden uitgevoerd (de frescau of executivo) gewoon veilig zijn. Maar de lijnen staan vrijwel nergens aangegeven en bushaltes zal je vergeefs zoeken. Dat is een ervaringsfeit.

Binnen de stad is de taxi dus veel veiliger. Maar dan moet je weer oppassen voor snorders, het is niet altijd goed.

Nogmaals: vraag aan de receptie van het hotel. Die hebben er meestal belang bij dat de klanten terugkomen, nietwaar. De meeste kennen wel een taxichauffer en zijn (ik ken geen vrouwelijke) telefoonnummer. Misschien kan je er eentje regelen voor de hele dag, bijvoorbeeld als je naar het christusbeeld wilt. Kost je een paar honderd reais, maar dan heb je wat.