Rio by night

Hallo allemaal!

27 december vlieg ik naar Rio met een tussenstop van 5 uur (!!!) op Sao Paulo. Ik kom dus pas om 00:40 uur aan op Rio de Janeiro…
Is het te doen om als blonde vrouw in mijn eentje op zoek te gaan naar een hotel? ik vrees namelijk van niet. Het punt is alleen dat ik geen hotel kan reserveren, aangezien ik geen creditcard heb. Iemand tips??
Alvast bedankt!

Groetjes, Tessa

dorie, ik wou gelijk al iets zeggen over blondjes maar beet nog net op tijd dat stukje van mijn tong … :zon02:

jij neemt wel risico he
op dàt moment (en dan nog nachtelijk uur …) van het jaar aankomen zonder reservatie …

ik hoop dat je iemand vindt die je onder de arm kan nemen !

tropische groet

ixke

Hahaha, aan intellect ontbreekt het gelukkig niet. Maar mijn uiterlijk zal niet helemaal meewerken in dit geval…
Ik probeer nu een couchsurf te regelen, misschien is dat handiger.
En anders pak ik voor de eerste nacht wel een hotel aan de aiport. Ik ken helaas geen mensen in Rio, dus wordt een beetje lastig…

Groetjes, Tessa

Misschien een idee om een hotel/hostel te mailen en je probleem voor te leggen?
Of anders gewoon een creditcard aanvragen? :wink:

Dat laatste gaat dus niet lukken ivm BKR…
Maar ik ben druk bezig met dingen uitzoeken. Zonder creditcard kom je vaak nergens, dus is wel een lastig parket.

Ja, de CSers helpen je waarschijnlijk wel uit de brand, al was het maar voor de eerste nacht en dan heb je gelijk een ‘vertrouwenspersoon’ in je verdere zoektocht
het is wel best dat je contact neemt met geverifiëerde leden van de CS (geeft je iets meer veiligheid en zekerheid :wink:

En moest je naar het noorden ‘afzakken’ geef je maar een seintje, ik woon in Salvador :zon02:

Suc6

Ixke

Hey Ixke,

Ik “zak af” naar Bahia, Porto Seguro…Zal niet in de buurt liggen, vrees ik?
Anders was ik zeker even langs gekomen voor een bak koffie :cheer:
Ik zit daar sowieso t/m 7 januari ivm een groot zouk-congress:

[ame=“ZOUK LAMBADA IV BERG'S CONGRESS 2009/2011 (Official Promo Video) - YouTube”]YouTube - ZOUK LAMBADA IV BERG’S CONGRESS 2009/2011 (Official Promo Video)[/ame]

Zo’n zin in!!! :D:cheer:

Nu nog kijken hoe ik daar het makkelijkst kan komen vanuit Rio. Het schijnt nogal een drukke periode zijn en ik wil het liefst op 31 december daar al zijn (er is dan een pre-party van oud op nieuw).

Groetjes, Tessa

Oi Tes

Na je ‘Zouk-erijen’ gewoon door ‘zakken’ naar Salvador als je tijd hebt (nachtje bus moet lukken denk ik)

Koffie staat altijd klaar, caiperinha ingrediënten liggen altijd klaar :wink:

Geniet van je reis !

Ixke

Je kunt tegenwoordig ook debetkaarten aanvragen van o.a. Master en Visa. Bij het GWK kun je d’r een aanvragen en bij Mediuscard.nl kun je er een aabvragen. Zijn niet goedkoop, maar vooral de laatste is een volwaardige mastercard. Geen probleem voor geregistreerden, want je moet zelf het tegoed aanvullen :wink:

Tessa,

Hallo allemaal!

27 december vlieg ik naar Rio met een tussenstop van 5 uur (!!!) op Sao Paulo. Ik kom dus pas om 00:40 uur aan op Rio de Janeiro…
Is het te doen om als blonde vrouw in mijn eentje op zoek te gaan naar een hotel? ik vrees namelijk van niet. Het punt is alleen dat ik geen hotel kan reserveren, aangezien ik geen creditcard heb. Iemand tips??
Alvast bedankt!

Groetjes, Tessa

een tussenstop van 5 uur !
Hou er rekening mee dat je in SP al gauw meer dan een uur verspeeld om door de PF te komen en je bagage in handen te hebben. Daarna door de duane en dan nog een wandeling met jouw bagage naar de andere (domestic) kant om in te checken.
Je komt op SP Guarulhos aan, check wel dat je vlucht naar RJ niet toevallig vanuit de andere luchthaven van SP, Congonhas vertrekt. (heb ik ooit meegemaakt, want dan is het haasten).

Inchecken voor een nationale vlucht moet minimaal 1 uur voor vertrek.
Dus gaat een groot deel van die 5 uur verloren aan al die verplichte handelingen, effectief heb je nog net voldoende tijd om je ergens op te frissen.

Denk erom !, vanuit het buitenland kunnen de luchtvaartmaatschappijen jouw bagage niet doorboeken op een binnenlandse vlucht. In europa beweren ze vaak dat de bagage meteen door hun doorgeboekt is, maar je zult ook in het vliegtuig net voor landen op Sao Paulo te horen krijgen dat alle passagiers hun bagage persoonlijk moeten ophalen , door de duane moeten en bij een eventuele doorreis de bagage opnieuw moeten aanbieden bij de incheck balie van de verbindings vlucht.

Trouwens op de luchthaven RJ Galeão, mocht je daar aankomen, tussen terminal 1 en 2 is een betaalbaar *** sterren hotel. Zo naar toe te lopen, je hoeft de luchthaven hal geeneens uit, dus veilig! Daarna kun je bij daglicht op je gemak op zoek naar een ander hotel op een andere lokatie.

Ook voor RJ geld er zijn 2 commerciele luchthavens, RJ Galeão ligt op enige afstand van het centrum. luchthaven RJ Santos Dumont word veel gebruikt voor vluchten van en naar SP en ligt 2 km van het centrum. Op beide luchthavens zijn de officiele taxis (dus de taxis die voor de aankomsthal staan opgesteld) betrouwbaar qua veiligheid. Je kunt bij de aankomsthal een taxikaartje kopen, daardoor weet je dat je tegen een vast tarief bij een hotel word afgezet.
Taxis in Rio / SP kunnen doordat je de stad niet kent, een langere weg kiezen om zo onnodig meer aan je verdienen.

Aant POA /RS

Zoals Aant zegt, kijk goed naar de luchthavens! Van de ene luchthaven in SP naar de ander kan al snel meer dan een uur duren. Als je in Rio landt op GIG zit je verder van de stad als SD. Tja en mail gewoon enkele hostels/hotels, een aantal zullen echt niet moeilijk doen.

Ik ken nog een groot Zouk fanaat in Rio die jou misschien wel wat hotspots kan geven. Stuur me je emailadres als je interesse hebt.

Grtz

Beste allemaal,

Dank voor jullie uitgebreide tips!!
@ Roberts: Een debetkaart heb ik ook weleens overwogen, maar ik vind het gewoon belachelijk om geld te betalen om ergens weer geld op te storten…
@ Aant: ik zal eens kijken waar ik precies land. Dan kan ik jouw bericht er even naast houden en orienteren. Bedankt!
@ Saywhat: ik zal je middels een PB mijn email-adres sturen!

Groetjes, Tessa

Ik heb gemaild…

Ik heb de mail inmiddels gelezen. Dankjewel!!!

Uhm, je moet voor een creditcard en een bankrekening toch ook betalen? Als je onderweg bent en je wil een kamer vooraf boeken, dan heb je iets van master of visa wel eens nodig. Ieder zijn mening natuurlijk, maar wat maken een paar tientjes op een jaar uit als je er tijdens je reis er zoveel gemak van kunt hebben?

als je op een zwarte lijst staat krijg je gewoon geen enkel type bankkaart meer tegenwoordig …

@ Ixke: Zo’n kaart is zonder BKR toetsing te “verkrijgen”
@ Roberts: Ik kan eventueel de creditcardgegevens van mijn broer, vader of vrienden gebruiken voor boekingen.
Daarbij vind ik dit niet helemaal grappig: https://www.mediuscard.com/NL_nl/price
Maar goed, einde discussie hoop ik.

Mijn verblijf in Porto Seguro staat in ieder geval vast (een zorg minder). Het gaat me voornamelijk om de eerste nacht in Rio. Ik heb op dit moment contact met een couchsurfer uit Rio. Hij is zelf in die periode op reis naar Thailand, maar hij is druk in de weer met dingen regelen en navragen voor me.

Wederom bedankt voor de reacties!

Groetjes, Tessa

Hoi Tessa
Welke luchthaven kom je aan? De internationale of de nationale luchthaven?

het is zeker niet aan te raden om op 27 dec een hotel te zoeken, net zo tussen de feestdagen door is alles heel druk. Ik ben zelf met pasen in rio geweest en kon net nog een kamer krijgen bij Ibis Santos Dumont, maar was heel lastig.

Ook s avonds/ s nachts is het niet veilig in de buurten van het centrum, dus om daar zo rond te lopen, er liggen overal zwervers op straat en je weet nooit of er iemand in de buurt is die je net wil beroven.

kan je niet via een nederlands reisburo 1 hotel los boeken. Ik heb via braziltours 2 jaar geleden een hotel en taxi naar Salvador bahia geboekt en kon gewoon via overschrijving betalen. Weet je ook zeker dat je voor een taxi niet opgelicht gaat worden. Hoop dat het lukt, veel plezier in rio, is echt een super leuke mooie stad!
Als je vragen hebt stuur me maar eem pm ok?
Ik ben afgelopen april 1 maand in rio geweest, was ook alleen :wink:

gr Jessica

Jessica schreef;
Hoi Tessa
Welke luchthaven kom je aan? De internationale of de nationale luchthaven?

het is zeker niet aan te raden om op 27 dec een hotel te zoeken, net zo tussen de feestdagen door is alles heel druk. Ik ben zelf met pasen in rio geweest en kon net nog een kamer krijgen bij Ibis Santos Dumont, maar was heel lastig.

Ook s avonds/ s nachts is het niet veilig in de buurten van het centrum, dus om daar zo rond te lopen, er liggen overal zwervers op straat en je weet nooit of er iemand in de buurt is die je net wil beroven.

kan je niet via een nederlands reisburo 1 hotel los boeken. Ik heb via braziltours 2 jaar geleden een hotel en taxi naar Salvador bahia geboekt en kon gewoon via overschrijving betalen. Weet je ook zeker dat je voor een taxi niet opgelicht gaat worden. Hoop dat het lukt, veel plezier in rio, is echt een super leuke mooie stad!
Als je vragen hebt stuur me maar eem pm ok?
Ik ben afgelopen april 1 maand in rio geweest, was ook alleen :wink:

gr Jessica

@Jessica (jij hebt geen BR kennis! je roept maar wat, je bent er op vakantie geweest moet ik uit je reaktie opmaken, maar dat maakt je geen RJ ( / BR) kenner!)

Een taxi rit hoef je niet vanuit NL te boeken, op iedere BR luchthaven rijden betrouwbare taxi’s (ik durf te stellen : alleen maar betrouwbare!).

Je word niet opgelicht door de taxi’s in BR, ze rijden allemaal met een geijkte meter, ze kunnen hooguit via een (kleine) omweg rijden, vandaar was ook mijn advies op de luchthaven een taxi rit te kopen waarvan de prijs bepaalt word door een afstanden tabel (afstand is luchthaven <–> door jou opgegegeven hotel / pousade / woning) bij de diverse aanwezige taxi-balies in de aankomst hal te koop, je reist dan met de taxi voor een vooraf afgesproken vast bedrag, je geeft het taxi-rit bonnetje en adres waar je naar toe wil aan de taxi schauffeur en hij rijd je er naartoe.

(als je meer dan basic Portugees spreekt is vaak met de taxischauffeurs op de standplaats te onderhandelen over de ritprijs, maar dan moet je wat kennis hebben van wat de gangbare ritprijzen zijn, anders moet je er niet aan beginnen)

Trouwens in Brazilie kom je alleen op de taxi te rijden als je geen antecedenten bij de politie hebt.
Dat is niet te zeggen van vele taxi chauffeurs in NL, vooral in de grote steden (volgens mij rijden daar veel gepensioneerde en of semi-aktieve criminelen op de taxi). En de NL taxi’s vertrouw jij, Jessica dan wel?

Met de taxi s’nachts in BR van de luchthaven naar een hotel / woning betekend dat de schaufeur alleen naar de betere buurten en hotels zal rijden, bij die hotels is de balie altijd bezet en er is altijd een nachtportier en of bewaking aanwezig, dus ook veilig!

Je komt op een veilige luchthaven aan en word veilig op een veilig adres, netjes bediend afgezet.

Je verplaatsen met je koffers doe je met de taxi, niemand gaat lopend in een vreemde stad, met zijn spullen slepen van hotel naar hotel op zoek naar een kamer, dus je advies dat het s’avonds / s’nachts onveilig is slaat nergens op.

In (het centrum van) RJ zijn er veilige gebieden waarin je je goed kan bewegen, veel politie en militaire politie op de verschillende straathoeken / pleinen opgesteld en in / bij de kleine mobiele posten, het is op die plekken net zo veilig als in andere mega steden op deze aardbol, natuurlijk zijn er “no go area’s” maar je moet een rund zijn om daar iets te gaan zoeken.

@ Tessa, heel veel vakantie en dans plezier in RJ en in Bahia / Porto Seguro.
Je zult in BR heel veel plezier hebben, met of zonder creditkaart, wel of geen hotel besproken, het komt allemaal goed voor jou, gewoon alles positief blijven zien en benaderen.
Weet wel dat als geen hotelkamer gereserveerd is, je grote kans loopt in die periode van het jaar moeilijk aan een betaalbare hotelkamer te komen.
Ik zou het advies van Saywhat qua e-mailen / faxen hotels voor een reservering opvolgen.

In beide steden is veel te zien, te beleven en heel veel plezier te maken.
RJ is de feeststad (of op het strand) om oud en nieuw gepast te vieren.

Aant POA / RS

Ik roep helemaal niet zomaar iets. Ik heb het echte brazilie leren kennen, en niet alleen de toeristische plaatsen onder leiding van een gids, heb er een half jaar gezeten, dus ik praat geen onzin.

Ik heb zelf meegemaakt dat ze me geprobeerd hebben op te lichten in Rio de Janeiro wat de taxi betreft en ik was met brazilianen samen, die lui lichten iedereen op.

Ik heb niet gezegd dat alle taxi chauffeurs mensen oplichten, maar als je als vrouw zijnde alleen komt, geen woord portugees spreekt ben je eerder slachtoffer.

Ik spreek overigens vrij goed portugees, zonder portugees heb je vaker al een probleem aangezien veel mensen geen engels spreken.

Het centrum van Rio hoef je s avonds na sluitingstijd van de winkels niet voor je lol te komen. Mijn vriend in rio, een braziliaan raadde dit ook af. Ik ben er wel geweest, maar voelde me ronduit ontveilig.

maargoed, dit is mijn mening. Ik praat in ieder geval geen onzin en weet waar ik geweest ben.