Vraagjes Brazilie

Goedemiddag,

Vrijdag 14 december vertrek ik dan eindelijk voor 4 weken naar Brazilie. Ik vlieg aan op Rio de Janeiro en eindig ook in Rio de Janeiro. Ik zal voornamelijk het zuiden van Brazilie afreizen.

Nu heb ik dus een paar vraagjes aan mensen die bekend zijn met Brazilie. Ik ben een vrouw en reis alleen.

  • Ik zal voornamelijk in hostels verblijven. Bij aankomst wil ik graag minimaal een weekje in Rio verblijven, waarvan ik de eerste paar dagen flink wil uitrusten op het strand. Voorkeur Ipanema. Hebben jullie nog goede hostel tips in Ipanema??? Niet te prijzig in ieder geval.

  • Hoe zit het precies met de veiligheid? Als ik naar het strand ga kan ik dan beter mijn belangrijke spullen (geld, telefoon) in het hostel laten?? Hoe zit het precies met veiligheid uberhaupt op straat?? En met stappen?? Wat kan ik beter wel en niet meenemen??

  • Nadat ik een weekje in Rio ben geweest wil ik graag doorreizen naar Sao Paulo. Hier ga ik vrienden ontmoeten die in Sao Paulo wonen. Ik vermoed dat ik dit stuk met de bus ga reizen. Waar kan ik het beste bustickets aanschaffen? Kan dit bij reisbureau’s in Rio zelf? Moet dit al ver vantevoren?

  • Waar kan ik uberhaupt het beste tours gaan boeken? Ik leef op een budget van €500 per week, dus totaal €2000. Moet dit genoeg zijn? Ik vertrek 14 december en ga 10 januari weer terug.

Als ik nog meer vragen heb dan zal ik ze hier neerzetten!

Alvast bedankt!

Groetjes
Laura

Er gaan zeker bussen tussen Rio en São Paulo. Kijk op deze site.

Tijdens de feestdagen is alles prijzig :slight_smile: is hier ook grote vakantie.

Dit ligt in een straatje met alleen maar hostels, meer een feeststemming: http://www.casadaharmonia.com/
In Leblon: Lemon Spirit & Z.bra hostel.
Op de grens Ipanema/Leblon 404

In de laatste heb ik zelf wel eens overnacht en is mij heel goed bevallen, had ook erg geluk met mijn kamergenoten moet ik zeggen.

Naar het strand neem ik nooit veel spullen mee, wat geld, tel, zonnebril, zonnebrand, boek en een doek om op te liggen. Tegenwoordig hebben we ook een eigen strandstoel en parasol :slight_smile: De zon is hier echt veel heftiger dan in NL.

Buskaartjes op het busstation en volgens mij is er ergens in de hoofdstraat in Ipanema ook een agentschap die buskaartjes verkoopt, staat ergens in de Lonely Planet. Tussen Rio-SP gaan de hele dag door aardig wat bussen. Misschien kun je ook kijken of er voordelige vliegtickets beschikbaar zijn? Qua prijs scheelt het soms weinig en wel zo comfortabel. Bijv op www.decolar.com, hoe eerder hoe goedkoper. Zie nu bijv een ticket met TAM voor 139 reais op de 21ste en 128 reais met GOL op de 20ste.

En wat voor tours wil je boeken? Gewoon dagtripjes worden vaak door het hostel aangeboden, ook gezellig als je met een groep wat onderneemt.

Bert Ernste is die site niet in het engels???

Saywhat bedankt voor je reactie!!!

Nog meer reacties zijn meeeeeeeeer dan welkom!

Bert Ernste is die site niet in het engels???

Ik heb geen knop voor Engels gevonden. Dat kom je in Brazilië veel vaker tegen. In de gauwigheid zag ik dat Itapemirim een belangrijke busmaatschappij is tussen Rio en SP. Maar ook daar geldt: geen Engels.
*
Só ida* = alleen heenreis; ida e volta = heen- en terugreis; origem = vertrekplaats; destino = aankomstplaats.

In Brazilie is bijna niets in het engels :slight_smile: gewoon vetrekplaats, aankomstplaats en data invullen.

Dat gaat nog leuk worden… ik spreek geen Portugees ! :frowning:
Handen en voeten werk dan maar!

Hoi Laura

Als eerste een tip, leer echt wat portugese woordjes, zeker als je alleen gaat is het handig, want veel brazilianen spreken geen Engels. Ik spreke het zelf wel gelukkig, maar een vriendin die meereisde kon amper communiceren met de mensen wat ze niet echt prettig vond.

Ik ben een vrouw en heb zelf ook al eerder door Brazilie (voornamelijk het zuiden) gereisd en ook meerdere dingen alleen gedaan.
Ik heb in Rio alleen gezeten, je moet even weten waar je veilig kunt rondlopen. Ik ben naar het strand geweest en had gewoon mijn camara en mobiel bij, maar gewoon in mijn broekzak gedaan, dus geen tas meegenomen. Verder ook niet het water in gegaan.

Als je wel van plan bent om het water in te gaan, laat die dingen dan in je hostel liggen. En neem alleen een handdoek, of zo’n omslagdoek mee en zonnecreme etc.

Stappen kan ik je geen advies geven, want ik ben geen stapper. Maar je kunt gewoon rondlopen overdag. s’ Avonds in de drukkere gebieden kan je ook rondlopen, maar verder zou ik een taxi nemen en zeker als er weinig mensen op straat zijn, voelde ik me wat onveilig. Heb zelf ook vaker een bus of minibus genomen.

Bussen tussen Sao Paulo en Rio gaan geloof ik om het kwartier of half uur. Je zit een uur of 6 of 8 in de bus. Ik weet het niet zeker meer want het is 3 jaar geleden dat ik daar was. Ik kocht de kaartjes gewoon op het busstation in Rio.
Let wel op, als je op een feestdag gaat, of net voor de feestdagen dat je die kaartjes even van te voren koopt want het kan nogal druk zijn.

Ah wat geld betreft, doe als je van plan bent met meer geld te lopen, je geld verdelen. Ik had meestal geld in mijn moneybelt en verder wat los geld in een kleine portomonaie en ik had ook nog een speciale geldriem waar een rits aan de binnenkant zit, zodat je niet kunt zien dat er geld in zit.

Qua tours kan ik niets aanbevelen. Ik heb dingen zelf ondernomen. Veel dingen zijn prima zelf te doen, vooral in rio.
Welke steden ga je nog meer bezoeken trouwens behalve Rio en Sao Paulo?

Hoi Sportgirl,

Dankje voor je reactie!!

Ik heb een ‘‘hoe en wat’’ boekje in het Braziliaans Portugees gekocht. Hopelijk kan ik mij er hier een beetje mee uit redden.
Neem aan dat er over het algemeen veel backpackers zijn die geen portugees spreken? Nou ja ik zie het daar wel dan…

Bedankt voor je ‘‘veiligheid’’ tips.
Nog meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Ik denk dat ik ter plaatse een busticket naar Sao Paulo ga boeken.

Ik ga naast Rio en Sao Paulo ook naar Florianopolis en naar de staat Santa Catarina. Daar heb ik een (Braziliaans) vriendinnetje wonen. Samen met haar ga ik ook naar de Iguazu Waterfalls. Vanaf daar terug naar Rio en dan naar huis. In totaal dus 4 weken tijd! Heb er zin in!

Maar nog meer tips (ook hostel tips) zijn meer dan welkom!

En wat het zwemmen betreft, het is hier heel normaal om aan mensen op het strand in de buurt te vragen of je jouw spullen even bij hun mag neerleggen zodat jij een duik kan nemen. En ik heb altijd een rugzakje mee naar het strand en draag een handtas op straat.

Mijn pinpas van de ING werkt in elke winkel, cc neem ik niet overal mee naartoe…is m´n back-up als m´n pinpas het niet meer doet. In BR wordt veel geskimmed, schijnt ook relatief makkelijk te zijn. Wij hebben 1 pincode, brazilianen hebben een pincode en een token. Als ik veel geld bij me heb dan verdeel ik het soms over m´n portemonnee en make-up tas/zonnebrilkoker, maar meestal is dit niet het geval.

Oh en begin dit jaar kon ik nog bij Bradesco en Banco do Brasil geld opnemen zonder extra kosten, tegenwoordig werkt mijn pas niet meer bij Bradesco.
Reken bij Banco24horas & HSBC op zo´n 12 reais per transactie, vandaar dat ik liever zonder kosten geld opneem :slight_smile: