Vragen over backpacken in Zuid-Brazilië

Hoi allemaal,

Na een paar keer backpacken in Azië, willen mijn vriend en ik graag een week of 3/4 backpacken in Zuid-Amerika. We zijn van plan om half juli te vertrekken en overwegen om naar Brazilië te gaan. Alleen zitten we nog met wat vragen, waar jullie ons hopelijk bij kunnen helpen!

  • Is het goed te doen om zelfstandig rond te reizen in Brazilië?
  • We realiseren ons dat de afstanden enorm zijn in Brazilië en zullen dan ook binnenlandse vluchten nemen voor grote afstanden. We reizen echter ook graag met de bus, omdat je dan veel kunt zien onderweg. Is dit goed te doen in Brazilië?
  • Wat zijn de kosten van een gemiddelde overnachting? We stellen daarbij niet al te hoge eisen: kamer voor 2 pers. die schoon is, liefst met eigen badkamer.
  • Is het makkelijk om hostels/pousadas te vinden? En is het nodig om ze van tevoren te reserveren in juli/aug?
  • Wat zijn de kosten ongeveer van een eenvoudig diner?
  • We zouden onze reis graag eindigen op het strand, waar kunnen we dan het beste heen gaan eind juli/begin augustus? Gezellig plaatsje, liefst geen massatoerisme. En zou leuk zijn als er in de omgeving nog iets te beleven valt :slight_smile:

Jullie zouden ons heel erg helpen wanneer jullie antwoord kunnen geven op een of meerdere vragen! Alvast bedankt!

Groetjes Inge

  • Is het goed te doen om zelfstandig rond te reizen in Brazilië?

Ja, je kan prima zelfstandig rondreizen in Brazilie.

  • We realiseren ons dat de afstanden enorm zijn in Brazilië en zullen dan ook binnenlandse vluchten nemen voor grote afstanden. We reizen echter ook graag met de bus, omdat je dan veel kunt zien onderweg. Is dit goed te doen in Brazilië?

Bussen is prima te doen in Brazilie, er bestaan uitstekende verbindingen binnen het land.

  • Wat zijn de kosten van een gemiddelde overnachting? We stellen daarbij niet al te hoge eisen: kamer voor 2 pers. die schoon is, liefst met eigen badkamer.

Dat licht er erg aan waar. voor R$ 100 heb je al wat over het algemeen.

  • Is het makkelijk om hostels/pousadas te vinden? En is het nodig om ze van tevoren te reserveren in juli/aug?

In juli en augustus (hartje winter) is dat over het algemeen niet noodzakelijk

  • Wat zijn de kosten ongeveer van een eenvoudig diner?

Ook dat is heel erg afhankelijk van waar. Voor ongeveer 15 euro kan je prima eten.

  • We zouden onze reis graag eindigen op het strand, waar kunnen we dan het beste heen gaan eind juli/begin augustus? Gezellig plaatsje, liefst geen massatoerisme. En zou leuk zijn als er in de omgeving nog iets te beleven valt :slight_smile:

Dan zal je moeten eindigen in het noorden of noordoosten. Natal in Rio Grande do Norte, Fortaleza in Ceara of São Luis in Maranhão (Lençois Maranhense)

1 like

Backpacken is in brazilie prima te doen. De afstanden zijn idd erg groot. Om een voorbeeld te geven van rio de janeiro naar foz do iguacu (watervallen op de grens met argentinie) is ongeveer 22 uur met de bus. Die bussen zijn echt super. Goede en luxe stoelen en de bussen hebben regelmatig stops bij restaurantjes.
Wij waren op een laag budget reis en naar mijn idee kon je wel goedkoper eten als voor 15 euro. Ook kun je in veel hostels wel je eigen maaltje bereiden. In Rio de janeiro hebben ze ook veel weegrestaurants. Daar schep je op en betaal je per gewicht.
Qua hostels zou je eventueel daar ter plekke via internet je hostels kunnen reserveren. Zo hebben wij het gedaan. Als we wisten waar we heen gingen, keken we 2 dagen van tevoren even op 1 van de sites. Let wel op dat je hier een creditcard voor nodig hebt en dat de prijzen van dezelfde hostels op de verschillende sites nog wel eens kunnen verschillen.
Ik weinig ervaring met stranden, heb alleen die van rio gezien. Maar er zijn vast betere.

1 like

Ja backpacken is heel goed te doen. Om overnachtingen en tijd te besparen kun je nachtbussen nemen. Deze zijn comfortabel en je kunt ook nog slapen.
De bussen kun je meestal terplekke regelen. Of als je al snel weet waar je naar toe gaat 1 of 2 dagen van te voren.
Accomodaties kon ik terplekke altijd wel wat vinden. Ik sliep op dorms dus de prijzen waren gemiddeld 10 euro. Maar kamers zullen wel iets duurder zijn.
Eten kan idd goed in van die kilo restaurants. Meestal was ik hier ongeveer 4 euro kwijt met een goed bord vol.
Ik ben op Ilha grande geweest, hier had je mooie stranden. Ook in de buurt van Paraty had je mooie stranden (bijvoorbeeld Trinidad)
Veel plezier!

Hallo,

eind 2012 vertrek ik vanuit gent met een groepsreis naar Sao Paolo, 10 dagen, daarna zou ik graag nog een paar maanden blijven om Brazilië te verkennen. hoe bereid ik best die reis voor?
moet ik op voorhand verplaatsingen regelen, overnachtingen ? is het mogelijk om bij lokalen te logeren en/of belgen in brazilië en hoe doe ik dit best?
alle tips zijn welkom. ook waar ik absoluut naartoe moet, ken totaal niets van Brazilië. reis alleen : is dit te doen? reisgenoten voor een deel vd periode steeds welkom!
groeten,
christine

Euhm wat je nu kunt doen is Portugees leren en sparen, Brazilie is namelijk erg duur. Koop een lonely planet/footprint en lees je een beetje in, zodat je ongeveer weet waar je heen wilt.

In principe hoef je niks voor te bereiden qua overnachtingen en vervoer. Alleen kan het handig zijn als je een paar maanden van te voren accomodatie regelt voor O&N en carnaval.

Logeren bij mensen thuis, meld je aan bij http://www.couchsurfing.org/ & http://www.hospitalityclub.org/

Hallo allemaal

Ik wil eind dit jaar graag een maand Brazilie gaan ontdekken met een Backpack.
Nu vraag ik me af:

of dat als vrouw alleen een beetje te doen is,
of je makkelijk andere backpackers ontmoet,
wat de richtlijnen zijn voor de omkosten daar per dag.

Ik ben benieuwd!!

Groetjes Susan

euhm ja, ja en minimaal 1000 euro per maand
Vooral de reiskosten lopen snel op, daar hangt het erg mee samen. Plus de streken die je gaat bezoeken, het noorden is bijv goedkoper.

hoi susan,
Je kunt goed met de backpack rondreizen. Ook als vrouw. maar je moet wel altijd goed opletten en altijd je intuitie vertrouwen! Ga bv. niet in je eentje 's avonds de straat op. (maar dat zul je zelf ook vast al verzonnen hebben)

Je zult ook makkelijk andere backpackers ontmoeten. Ga dan naar hostels die wat drukker zijn, zo ontmoet je snel een medereiziger. Wanneer je op dormkamers slaapt ontmoet je ook makkelijker andere mensen.

qua budget, ik was idd ongeveer 1000 euro kwijt voor ruim 30 dagen. excl. ticket. Dan heb ik meestal geslapen op dormkamers van ongeveer 10 euro per nacht. Eten deed ik bij kilo restaurants voor ongeveer 4 euro. Verder gewoon alle leuke dingen gedaan die ik wilde. Ik nam wat vaker een taxi, maar reisde ook met nachtbussen. Een buskaartje van bijvoorbeeld Foz de igausu naar campo grande kostte 40 euro.

Het is een mooi land dus een goede keuze!
Veel plezier!

Hoi Susan,

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Nog een paar praktische dingen:
qua vervoer is Brazilie een prima rondreisland, met doorgaans uitstekende busverbindingen. Mbt vliegen: prijzen voor binnenlandse vluchten fluctueren enorm. Je kunt vrij makkelijk (bijv. vanuit je hotel) zelf de vluchtprijzen checken op www.voegol.com.br en www.tam.com.br, of overwegen een airpass te kopen (voordat je naar Brazilie gaat) samen met je internationale ticket.

Als je naar grotere steden gaat: boek van tevoren een hotel zodat je niet na aankomst met al je bepakking hoeft te gaan zoeken. In kleinere stadjes kun je doorgaans na aankomst prima op zoek gaan naar hotel of pousada (behalve in hoogseizoen en rond ‘feriados’, feestdagen).

Veel tips over reizen, bestemmingen etc. vind je op mijn weblog PedroMineiro.

Succes!

Peter

Hoi,
zoals reeds geschreven vertrek ik eind 2012 voor ong. 3 mndn naar Brazilië. ik zou heel graag wat Braziliaans Portugees leren in voorbereiding op de reis. wonende te Gent zijn er onder jullie die mij tips kunnen geven waar dit kan?
thanks,
christine

Christine,

Moest ik jou zijn dan zou ik contact zoeken met de Braziliaanse gemeenschap.
Er zitten altijd mensen tussen die bereid zijn om je hun taal te leren.
Ik weet dat er in Antwerpen, Leuven en Brussel aktief zijn, misschien ook wel in Gent. Je zou kunnen zoeken naar Brazilianen in Gent via de site van Orkut (sociale netwerksite die enorm populair is bij de Brazilianen, ook diegenen in het buitenland)

Je kan ook zoeken op het net naar de cursus Brazilian Portugese van Pimsleur (90lessen van 30 min in mp3 formaat)

Suc6 nog in je voorbereiding.

Tropische groet uit Salvador

1 like

Tjeetje, 3 of meer vraagstellers binnen 1 thread! Het is handiger als jullie ieder een eigen nieuw topic beginnen, dan krijg je ook meer reacties.

@ IngeWM:

(NB ik spreek in US$ omdat ik altijd in die geldeenheid reken op reis. Je betaalt wel gewoon in Réais.)

- Is het goed te doen om zelfstandig rond te reizen in Brazilië?
Ja, maar wees alert en doe gewoon geen domme dingen. In de grote steden na het donker goed oppassen, en ook overdag alert zijn op je waardevolle spullen. Bijvoorbeeld in Salvador da Bahia raden mensen je aan om liefst zonder tas de straat op te gaan, ook overdag. Dus ook voorzichtig zijn met foto’s maken.
Tegelijkertijd kan het in dorpjes zoals Lençóis (bij Chapada Diamantina national park) weer superveilig voelen en heel relaxed… daar liep ik gewoon 's avonds nog foto’s te maken, en als vrouw alleen rond. Het verschilt dus erg per plek. Luister goed naar je intuïtie. Als een straatje of een bepaalde man niet okee aanvoelt, vermijd dan dat straatje of die man.

Maar verder is het prima te doen, de bussen zijn luxe en gaan netjes op tijd… ze zijn wel redelijk duur, ongeveer US$4 per uur dus zo’n rit zoals hierboven werd genoemd van 22 uur, kan aardig in de papieren lopen.
Op mijn website vind je wat meer info over mijn route, en foto’s. Zie handtekening.

- We realiseren ons dat de afstanden enorm zijn in Brazilië en zullen dan ook binnenlandse vluchten nemen voor grote afstanden. We reizen echter ook graag met de bus, omdat je dan veel kunt zien onderweg. Is dit goed te doen in Brazilië?

Ja zoals gezegd prima. Koude airco dus genoeg kleding meenemen in je handbagage. Neem geen stoel achterin want daar zit vaak de wc, die na een rit van uren, behoorlijk kan gaan stinken.

*- Wat zijn de kosten van een gemiddelde overnachting? We stellen daarbij niet al te hoge eisen: kamer voor 2 pers. die schoon is, liefst met eigen badkamer. *

Het verschilt per gebied. Ik heb alleen in het noordoosten gereisd (en Rio Branco in Amazonegebied). Ik heb kamers gevonden voor US$10 met eigen badkamer, maar ben ook in dorpen geweest waar de goedkoopste kamer US$20 was met badkamer op de gang.
Maar reken op ongeveer 10-20 dollar voor een simpele kamer zonder tv ofzo, en met z’n tweeën scheelt dat natuurlijk ook in de kosten.

- Is het makkelijk om hostels/pousadas te vinden? En is het nodig om ze van tevoren te reserveren in juli/aug?

Ik heb alleen bij Carnaval van tevoren gereserveerd. Verder niet nodig.
Wat ik ook regelmatig deed, was afgaan op het advies van de taxichauffeur. Natuurlijk brengt hij je dan naar plekken waar hij een commissie krijgt of het hotel van zijn neef, maar ik mocht gewoon eerst de kamer zien en ben zo op hele leuke plekken gekomen die nog niet in de gidsen stonden. Ook kreeg ik vaak een goeie prijs, juist door onderhandelingen van die chauffeur.

- Wat zijn de kosten ongeveer van een eenvoudig diner?

Tussen $5 en $15. Hierboven noemde iemand al de restaurants die per gewicht rekenen: ‘porquilo’ restaurants (per kilo). Voordeel daar is ook dat je zelf kiest wat je lekker vindt uit een buffet.

Ik was vooral aardig wat geld kwijt aan toertjes met gidsen door de vele prachtige national parks.
Bij Brazilië denk je al gauw aan regenwoud maar juist de andere national parks vond ik heel verrassend en supermooi: tafelbergen, grotten, watervallen, gekleurde stroompjes (rood water), steenstructuren, duinen met meertjes…
Dat soort gebieden zijn toch logistiek het makkelijkst te bezoeken via een lokale toer; dan zie je veel in korte tijd en verdwaal je tenminste niet, op zoek naar die ene grot of waterval. :slight_smile:

En er ging ook in verhouding aardig wat geld naar taxi’s als ik ergens 's avonds laat aankwam.
Overdag kun je binnen de stad prima de lokale bus nemen, die zijn weer heel goedkoop.
Kleding is ook goedkoop.
Al met al was ik toch echt rond de US$50 per dag kwijt, ook al probeerde ik rustig aan te doen, maar ik reisde alleen; met zijn tweeën bespaar je op accommodatie.

- We zouden onze reis graag eindigen op het strand, waar kunnen we dan het beste heen gaan eind juli/begin augustus? Gezellig plaatsje, liefst geen massatoerisme. En zou leuk zijn als er in de omgeving nog iets te beleven valt

Ben geen super kenner van stranden, maar ik denk ook dat je in de winter het beste naar het noorden kunt gaan. Jericoacoara vinden veel mensen erg leuk, idem voor Pipa, en ook Boipeba bij Salvador schijnt leuk te zijn. Ook Ilhéus en Itacaré zijn namen die ik vaak hoor.
Massatoerisme vind je wel in Natal en Fortaleza.

@ Christine56:
(post je vraag ook even apart in het forum, dan krijg je meer antwoorden)

eind 2012 vertrek ik vanuit gent met een groepsreis naar Sao Paolo, 10 dagen, daarna zou ik graag nog een paar maanden blijven om Brazilië te verkennen. hoe bereid ik best die reis voor?
moet ik op voorhand verplaatsingen regelen, overnachtingen ? is het mogelijk om bij lokalen te logeren en/of belgen in brazilië en hoe doe ik dit best?

Het is niet nodig om op voorhand te reserveren, alleen rondom carnaval. Alle accommodatie is dan letterlijk 10x zo duur (geen grap) en vaak voor minstens 5 nachten op rij, vooral in de populaire steden voor carnaval zoals Rio, Salvador, Olinda enzo. Homestays worden dan ook wel geboden, of mensen die zelf de stad uit gaan en hun appartement verhuren.

*alle tips zijn welkom. ook waar ik absoluut naartoe moet, ken totaal niets van Brazilië. *

Dat ligt compleet aan je eigen wensen en smaak. En je budget. Het noordoosten is ietsje goedkoper. Brazilië is gigantisch groot en biedt voor elk wat wils: van musea met moderne kunst tot ritten op een Amazoneboot. Maar waar liggen jouw interesses?
Koop een reisgids (bv. Lonely Planet) en lees je eens in. Daar kun je al veel ideeën opdoen, ook voor routes, accommodatie, mooie dingen om te zien, kosten, gevaren, etc.

reis alleen : is dit te doen? reisgenoten voor een deel vd periode steeds welkom!

Ja ik heb 6 weken alleen gereisd. Ik had wel al aardig wat reiservaring, o.a. alleen in oost-Afrika. Op mijn website vind je wat meer info over mijn route, en foto’s. Zie handtekening.

Je bent in verhouding meer geld kwijt aan accommodatie, en je moet nog beter op je veiligheid passen. Maar een voordeel is dat je superflexibel bent, helemaal je eigen zin kunt doen, en veel meer in contact komt met Brazilianen (bijvoorbeeld in de bus zit je al vanzelf naast een vreemdeling! En Brazilianen zijn GEK op praatjes maken, gewoon voor de gezelligheid… ook onderling zie je ze tegen wildvreemden beginnen aan te kletsen: bij de bushalte, bij de bakker, etc). Dus probeer zeker nog Portugees te leren voor je gaat. Ik weet niet waar dat kan in Gent, er zal toch wel een leraar of schooltje zijn? Inderdaad is het het handigst om Braziliaans Portugees te leren.

@ ssuuss:
Ook jij zou eerst eens wat meer algemene info kunnen lezen in een reisgids, daarin worden al zoveel van je vragen beantwoord.
Omdat het zo’n gigantisch groot land is, moet je wel van tevoren een beetje bedenken of je je op een of twee gebiedjes richt en hoe je die combineert (bv. vliegen van de een naar de andere?), of echt kriskros het hele land door wilt (is veel duurder)… of het echt houdt bij één regio. Zelf heb ik in het noordoosten gereisd. Op mijn website vind je wat meer info over mijn route, en foto’s. Zie handtekening.

En post jouw vragen ook als nieuw onderwerp, dan krijg je meer reacties. Maar ook: hoe specifieker je vragen en hoe meer je zelf al hebt uitgezocht, hoe meer je zult hebben aan de antwoorden.

Ik wil eind dit jaar graag een maand Brazilie gaan ontdekken met een Backpack.
Nu vraag ik me af:
*of dat als vrouw alleen een beetje te doen is, *

Zie mijn antwoord aan Christina en aan Inge. Je moet wel ‘streetsmart’ zijn.

*of je makkelijk andere backpackers ontmoet, *

Wel als je in hostels verblijft (dus eventueel gedeelde slaapkamer) en als je toertjes boekt naar bezienswaardigheden.

*wat de richtlijnen zijn voor de omkosten daar per dag. *

Reken op US$50 per dag, nog zonder vliegtickets. Dat zijn dan de gemiddelde kosten per dag voor ongeveer 2-3 keer per week een lange busrit naar een volgende bestemming; simpele privé hotelkamertjes (dus hostels wellicht goedkoper); 2x per dag uit eten bij simpele restaurantjes en meestal het ontbijt zelf maken of dat dat bij hotel inbegrepen zit; elke week wel een toertje naar een national park; na het donker taxi’s…
Met slechts een maand moet je echt keuzes maken. Ik had 6 weken alleen in het noordoosten en had nog het gevoel dat ik erg veel in bussen zat, en moest af en toe toch nog dingen overslaan omdat ik dan echt geen zin meer had in weer een busrit.

Lees ook eens dit onderwerp op het forum.

Hallo Ixke,
bedankt voor de tip, ik zal dit even nachecken…
heb ik goed begrepen dat jij schrijft vanuit Brazilië?
tof…
kleurrijke groeten
christine

heb je goed begrepen, ik woon al jaaaren hier in het noordoosten, deelstaat Bahia, volgens mij het aangenaamste klimaat van het land (zomer en winter door elkaar van 27 tot 32°C) een droom als je van de “lage landen” afkomstig bent :zon02:

Ehmm, au?
(heb ook een heel verhaal speciaal voor jou getypt)

@Christine
Ook een aanrader http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/basiscursus-portugees-van-brazilie/1001004002732051/index.html

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik overwegen in juni 2012 drie weken in Zuid-Brazilië te gaan backpacken. We twijfelen echter nog of het qua kosten mogelijk is voor ons aangezien we vanuit verschillende hoeken horen dat Brazilië niet goedkoop is. Ons budget exclusief vliegticket is ongeveer 1000 euro. Na wat rondneuzen op het forum willen we in ieder geval de volgende plekken bezoeken: rio, ilha grande, pantanal (+ evt. Bonito). De watervallen in Iguacu en Sao Paulo staan tot nu toe op het ‘reservelijstje’. Vertrek en aankomst is sowieso in Rio de Janeiro. Onze vragen aan jullie:

  1. Is het haalbaar om voor een budget van +/- 1000 euro (excl. vlucht) deze reis te maken? Zo nee, zouden jullie dan een inschatting kunnen maken van de kosten? We zijn niet op zoek naar luxe maar willen wel excursies maken (met name in Pantanal) en willen indien mogelijk graag overnachten in private rooms van hostels of guesthouses.

  2. Is het haalbaar om in 3 weken de bovengenoemde plaatsen te bezoeken?

  3. Is het nodig om vooraf de hele reis vast te leggen, of kunnen we ook op de bestemming zelf makkelijk accommodatie, vervoer en excursies regelen?

  4. Heerst er in dit gebied van Brazilië, ondanks de winter in juni, toch een prettig reisklimaat? Dus geen 3 weken vol met regen en kou?

Ik zie jullie reacties tegemoet. Andere tips of opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. Alvast bedankt!

Groeten Evie

Hoi Evie,

wij hebben ongeveer dezelfde route gedaan in 2010. Brazilië behoort tot de duurdere landen van Latijns Amerika, van de landen die ik bezocht heb, maar kan nog redelijk budget bereisd worden. Reizen gaat makkelijk en de Brazilianen bleken zeer vriendelijk en behulpzaam, dus het komt allemaal goed.

Hier alvast een link op Wereldwijzer waar de meeste guesthouses waar wij sliepen op staan. Vooral overnachten en vervoer is er m.i. het duurste t.o.v. de andere landen in Latijns Amerika, maar eten etcetera is zo goedkoop of duur als je het zelf maakt. In Bonito in een soort kantine/gaarkeuken gegeten, wat zeer goed en gezellig was.

Als jullie in Rio de Janeiro starten kan ik hostel Edificio Jucati in Copacabana van harte aanbevelen. Niet duur, schoon en ligt erg fijn. Personeel spreekt goed Engels, dus als je wat veel vragen hebt kan dat makkelijk zijn. Er zijn ook veel eettentjes etcetera in de buurt. Als je in Rio bent kan ik je de Favela tour van Marcello Armstrong aanraden, ik heb er hier wat informatie over opgeschreven.

Bussen kan duur zijn, maar ook daarin zijn verschillende klassen. Sao Paulo naar Foz kostte ons dacht ik iets van 100 Euro/pp, maar dan heb je wel een luxe slaapbus met veel comfort.

Enige vlucht die wij hebben gehad was van Campo Grande naar Rio de Janeiro. Let er wel op dat je een vliegticket niet altijd met een niet Braziliaanse creditcard kunt afrekenen. Wij konden bij Gol en Tam niet online afrekenen, maar enkel reserveren. Afrekenen op de airport of in een reisbureau lukt weer wel. Schijnt niet altijd zo te zijn, maar dit is onze ervaring.

Buskaartjes en overnachtingen hebben we tijdens de reis zelf geregeld, al hebben we ze vaak wel een dag of twee voor vertrek alvast geboekt. De vlucht hebben we een week vooraf geboekt, omdat toen ongeveer duidelijk was of het wel/niet met de bus kon en wanneer ongeveer we naar Rio wilden gaan. Leg niet alles vast, want de afstanden kunnen mee- of tegenvallen en je weet niet of ergens het wel leuk is, waarmee je wel eens eerder of later zou willen vertrekken. Ik alleen weet niet hoe druk het in juni is.

Veel plezier :zon02: