Backpacking info

Ik en nog 3 andere vrienden hebben besloten te gaan backpacken in het mooie Brazilië. We willen eind september vertrekken en dit voor 2,5 maand.

We zijn van plan gebieden zoals Rio de Janeiro, Sao Paulo, Pantanal & Iguaza te doorkruisen, zuidelijk Brazilië dus. Dit zowel te voet, met de bus en eventueel met een binnenlandse vlucht.

Aangezien het een hele onderneming is, zitten we met enkele vragen:

[ul]
[li]Aangezien ons budget niet al te ruim is willen we vooral kamperen en in hostels overnachten. Is kamperen (met de tent ) in Brazilië goed te doen?[/li][li]Is het aangeraden in campings te blijven of zijn er ook mensen die ervaring hebben in het ‘los’ kamperen?[/li][li]Wat kost een overnachting in een basic hostel zoal?[/li][li]Is het eten goedkoop in Brazilië? Wat kost een brood zoal bvb.? Hoeveel zou je per dag ongeveer aan eten en drinken spenderen per persoon? (het is niet dat we supergrote eters zijn!)[/li][li]Welke inentingen zijn sowieso een must? Rekening houdend met waar we naar toegaan: zijn inentingen tegen Malaria noodzakelijk?[/li][li]Nog andere gebieden die een must-see zijn? (gebieden die dan wel in de ‘buurt’ liggen van bovenvernoemde plaatsen)[/li][li]Is transport duur? Een binnenlandse vlucht tussen Rio de Janeiro en Salvador kost, naar wat ik heb opgezocht, een 46 EUR bij Voegol. Hoe zit het bvb. met bus/trein? Ik vind er nergens meteen prijzen van.[/li][li]Stel jezelf in onze plaats, welk budget (per persoon) zou jij toch minimum voor ogen houden? Rekening houdend met het feit dat we kosten willen drukken dmv hostels/kamperen, eten zelf kopen+bereiden, …[/li][li]Zijn er luchtmaatschappijen met goedkope verbindingen naar Brazilië? We hadden Condor op het oog, maar over een tijdspanne van enkele dagen is de prijs flink omhoog gegaan…spijtig![/li][/ul]
Dit zijn enkele vragen die nu in mij opkomen. Waarschijnlijk komen er nog veel meer…

Oi! Klinkt als een mooie reis! Misschien heb je zelfs wel genoeg tijd om ook wat van het noordoosten te bekijken, of een uitstapje naar Bolivia te doen.

Mijn antwoorden hieronder over geld zijn even allemaal in USD (US dollars) omdat ik in die eenheid heb gerekend voor mezelf destijds.

Ik heb in feb-maart 2006 zes weken in mijn eentje door Brazilië gereisd, voornamelijk het noordoosten. Ik vond het een supermooi en leuk land om door te reizen! De natuur (juist buiten het Amazonegebied) is verrassend divers en mooi. De mensen zijn enorm zonnig, kletserig, nieuwsgierig, behulpzaam, vrolijk, muzikaal. Ze hebben er de heerlijkste fruitdrankjes en ijssmaken. En nog veel meer elementen die het een heerlijk vakantieland maken. Maar het is wel redelijk duur, en ook goed oppassen geblazen voor je veiligheid, vooral in de grote steden.

[ul]
[li]Wat kost een overnachting in een basic hostel zoal?[/li][/ul]
Ik heb vooral ervaring met hotelkamertjes in noordoost-Brazilië, ik weet niet of de kosten erg verschillen met het zuiden. Maar het varieerde nogal. Soms had ik voor 10 USD een eigen kamer mét privé badkamer met warme douche. Soms voor 20 USD juist de douche op de gang. Ik nam wel altijd een eigen kamer omdat ik dat nu eenmaal fijner vind.
Op de website van Lonely Planet vind je richtlijnen voor prijzen. Die kunnen wel wat verouderd zijn dus ik hoop dat je hier nog wat meer antwoorden krijgt; ook op het Lonely Planet forum kun je veel antwoorden vinden.

[ul]
[li]Is het eten goedkoop in Brazilië? Wat kost een brood zoal bvb.? Hoeveel zou je per dag ongeveer aan eten en drinken spenderen per persoon? (het is niet dat we supergrote eters zijn!)[/li][/ul]
Eten kan redelijk goedkoop in de speciale ‘porquilo’ (per kilo) restaurants, dat zijn restaurants met een buffet, en waar je voor het gewicht van je eten betaalt. Het handige is dan ook dat je zelf kunt kiezen wat je het lekkerst vindt. Ook handig voor vegetariërs dus. Een vol bord kost je dan ongeveer 4-6 USD.
Maar je hebt ook wel veel anderssoortige restaurants waar het wel wat duurder is, maar nog niet zo duur als Nederland.

Wat jij bedoelt met ‘een brood’ is denk ik wel anders in Brazilië, ik geloof dat ze daar niet echt bruin brood hebben en ook niet gesneden broden. Maar uiteraard wel witte broden.

Brazilië is over het algemeen vrij duur om in te reizen. Ik was gemiddeld per dag zo’n 50 USD kwijt in mijn eentje, in 2006. Daarvoor had ik dan een prive hotelkamertje in de goedkoopste hotels (vaak incl. ontbijt), een of twee keer per dag uit eten en de rest zelf maken van voedsel van de markt of kraampjes (bv. kokosnootdrankjes), ongeveer 2-3x per week een lange busrit, af en toe een taxi in het donker, toertjes met gidsen naar national parks, soms naar de bioscoop.
Met meer personen kan het iets goedkoper zijn omdat je een kamer kunt delen, en kamperen kan misschien geld schelen maar ik heb geen idee hoe het daar zit met campings en kosten en veiligheid. En het kan wel zijn dat in de laatste drie jaren de waarde van de Real nog sterker is geworden waardoor de kosten toch wat gestegen zijn t.o.v. 2006.

[ul]
[li]Welke inentingen zijn sowieso een must? Rekening houdend met waar we naar toegaan: zijn inentingen tegen Malaria noodzakelijk?[/li][/ul]
De Pantanal is een en al moeras dus ik vermoed dat daar wel volop malaria heerst. Check het bij een betrouwbaar instituut zoals het Havenziekenhuis in Rotterdam, een GG&GD consult, of het Tropencentrum van het AMC. (Ga bij een van die instanties op tijd langs voor prikken en pillen.)
Inentingen tegen malaria bestaan niet. Je kunt pillen slikken; als je dan malaria krijgt heb je meer kans op overleving en meer tijd om naar een ziekenhuis te gaan; daar krijg je dan meestal een behandeling met een hele zooi pillen tegelijk. Om malaria te voorkomen moet je vooral voorkomen dat je geprikt wordt door muggen. Die zijn actief vanaf de avondschemer tot de ochtendschemer. Dus 's avonds in malariagebieden liefst lange broek en lange mouwen dragen, blote huid insmeren met middel met DEET erin, en 's nachts slapen onder een klamboe.

[ul]
[li]Nog andere gebieden die een must-see zijn? (gebieden die dan wel in de ‘buurt’ liggen van bovenvernoemde plaatsen)[/li][/ul]

• Misschien kun je oversteken naar het Amazonegebied in Bolivia.
  • Brasília is een heel bizarre en bijzondere stad. Gebouwd in een paar jaar ergens in de zestiger jaren, vanuit de lucht gezien is het in de vorm van een vliegtuig gebouwd (met een gangpad en vleugels). De straten hebben geen namen maar nummers. Het regeringsgebouw is voor een groot deel toegankelijk en lijkt net Star Trek. Elke 20 minuten vertrekken er gratis gidsen die je door het gebouw leiden, ik hoop dat je Portugees spreekt of anders een Engelstalige gids kunt vinden, want ze vertellen leuke dingen.
  • De omgeving van Brasília en Goiania schijnt wel bijzonder te zijn, ‘het Texas van Brazilië’. Met cowboys en koeien en ze eten er veel biefstuk.
  • Ik hoor altijd goede dingen over de oude koloniale stadjes in het zuiden, Ouro Preto en Diamantina enzo.

[ul]
[li]Is transport duur? Een binnenlandse vlucht tussen Rio de Janeiro en Salvador kost, naar wat ik heb opgezocht, een 46 EUR bij Voegol. Hoe zit het bvb. met bus/trein? Ik vind er nergens meteen prijzen van.[/li][/ul]
In reisgidsen zoals Lonely Planet vind je wel prijsindicaties, ook al kunnen die gedateerd zijn, dan kun je toch een indruk krijgen. Waarschijnlijk zijn er wel veel websites in het Portugees met prijzen voor busritten tussen steden.
Bussen zijn vrij prijzig! Je hebt ook alleen maar de keuze uit luxe airconditioned bussen met toilet aan boord. (De airco staat altijd erg koud in bussen, winkelcentra en bioscopen, dus neem dan trui en sokken mee!) Reken op zo’n 4 USD per uur; een rit van 10 uur is dus ongeveer 40 USD en hakt dus aardig in je budget, want het is een gigantisch groot land en met 10 uur kom je nog niet zo ‘ver’.
Treinen zijn er niet zoveel.
Soms is vliegen goedkoper. Ik geloof dat het goedkoper is om ter plaatse tickets te kopen. Daarover is veel info te vinden in het Lonely Planet forum.

[ul]
[li]Stel jezelf in onze plaats, welk budget (per persoon) zou jij toch minimum voor ogen houden? Rekening houdend met het feit dat we kosten willen drukken dmv hostels/kamperen, eten zelf kopen+bereiden, …[/li][/ul]
Omdat ik aanneem dat de grote steden toch wat duurder zijn en de prijzen wat gestegen zijn, zou ik toch zeggen 50 USD per persoon per dag gemiddeld.

[ul]
[li]Zijn er luchtmaatschappijen met goedkope verbindingen naar Brazilië? We hadden Condor op het oog, maar over een tijdspanne van enkele dagen is de prijs flink omhoog gegaan…spijtig![/li][/ul]
Soms helpt het om vanaf een andere computer diezelfde tickets nog eens op te zoeken. Sommige websites ‘onthouden’ dat je al eens die reis hebt opgezocht en geven dan een hogere prijs als je hem een tweede of derde keer opzoekt…
Ik boek zelf altijd maar bij De Vliegwinkel, die nemen alle tijd om samen te zoeken naar gunstige vluchten, eventueel een dagje eerder vertrekken voor goedkoper ticket, gunstige aankomsttijd, eventueel open jaw ticket, etc.

Nog wat ongevraagd advies:

• Probeer een route te doen die een soort rondje is zodat je niet dezelfde weg terug hoeft te reizen (onnodige kilometers). Of koop een open jaw ticket zodat je over land van het ene naar het andere punt kunt reizen.
  • Leer van tevoren zoveel mogelijk Portugees. Ik ben in 6 weken precies 1 Braziliaan tegengekomen die Engels sprak! Terwijl ik enorm veel mensen heb gesproken want ik reisde alleen en zat dus in de bus altijd naast Brazilianen en het zijn sowieso enorme kletskousen, ook op straat en op het strand en in de winkel en bij de bushalte en overal. Dus wel zo leuk als je terug kunt kletsen!
  • Check nog even het klimaat voor de periode dat jullie gaan… is dat niet het regenseizoen?

Mijn foto’s van Brazilië vind je hier (maar dus vooral noordoosten, en een dagje Brasília).

Boa sorte & boa viagem!
Cécile

Hoi,

mooi veel informatie Cecilia. Kan ik goed gebruiken, want volgend jaar gaan we waarschijnlijk naar Brazilie.:zon02:

Ik heb wel nog een tip voor RaF_007; bepaal je budet niet op de laagste prijzen die je overal kunt vinden, want die zul je vaak toch (net) niet kunnen krijgen door e.o.a. omstandigheid. Overal ter wereld richten wij ons altijd op de middenklasse qua prijzen, zodat we financieel geen onverwachte dingen zouden tegenkomen.

Succes!

Goeie tip, Robert. Er zijn altijd wel dingen waardoor het toch duurder uitpakt dan je had gehoopt. Bijvoorbeeld in een dorpje heb je opeens geen goedkope hotelletjes; dat supermooie natuurgebied blijkt toch wat duur te zijn met een gids en wil je toch persé zien, kopieën van je foto’s op cd branden blijkt toch meer te kosten dan je dacht, of je raakt eens per ongeluk iets kwijt wat je bij wilt kopen, of je komt een superleuk souvenir tegen dat wat duur is, etc.

Beter teveel budgetteren, als je dan geld overhoudt aan het eind is dat heerlijk, weet ik uit ervaring! Andersom niet zo fijn, weet ik helaas ook uit ervaring. Alhoewel ik daardoor uiteindelijk wel de toffe ervaring als lerares Engels in Peru heb opgedaan. Maar de periode daar kort voor was flink stressen.

En Robert, begin je dus al aan een cursus Portugees? :wink: Ik heb goede ervaringen met deze school in Amsterdam: www.leerportugees.nl.

Budgeteren kan erg moeilijk zijn. Zeker als je rio in je planning hebt zitten.
Wij hadden rio ook in onze trip, echter dit was aan het einde van de reis en het maakte ons toen niet zoveel meer uit…gewoon genieten.

Rio, zeker ipanema en copa zijn relatief gezien dure regio’s in brazilie, dus hou daar zeker rekening mee .

geniet ervan en veel plezier

jeroen

Hi,

Wat ik jullie vooral kan vertellen is dat Brazilië gewoon duur is! En het zuiden zeker duurder dan het noorden. De prijs die je hebt gevonden bij GOL is niet een standaard prijs, dit is een prijs voor het laagseizoen nu in de winter. De bus is normaal gesproken zelfs duurder dan dit.

Budget:
Reken ongeveer R$ 10,- per uur voor een busrit, dan zit je altijd goed.
Prijzen van binnenlandse vluchten wisselen erg en zijn alleen voordelig als je in Brazilië boekt bij een reisbureau. Informeer naar een airpass bij je boeking van je internationale vlucht en vergelijk prijzen.
Voor een overnachting in een goedkoop hostel R$ 25,- soms met en soms zonder ontbijt. Bedenk van tevoren wat je in die stad wilt doen en ga in een hostel zitten wat in de buurt ligt. Je kunt je namelijk erg verkijken op de grootte van bijv. SP en Rio, voor je het weet geef je bakken met geld uit aan transport.
Campings zijn schaars, heb er alleen een in Bonito gezien. Maar misschien zijn er meer, was er niet echt mee bezig. Wild kamperen lijkt me niet echt veilig.
Je kunt beter 's middags warm eten (vraag om prato feito) in een simpel restaurantje max R$ 20,- en 's avonds een broodje thuis klaarmaken.
Bedenk hoeveel excursies je wilt maken! Dit zijn vaak de hoogste uitgaven, reken iets van R$120,- per dagexcursie. Bijv. in Iguazu, Pantanal & Bonito kun je weinig zelfstandig ondernemen.

Verder wat tips:
Pantanal is geen malaria gebied, maar heel zuid Brazilie heeft wel last van de dengue mug, neem dus genoeg deet mee.
In Rio is het vaak goedkoper om een excursie (ong. R$100) te boeken om in 1 dag naar sugarloaf, christusbeeld, maracana etc. te gaan. Ipv zelf alles los bezoeken.
In Rio is een erg leuk hostel http://riowhitehouse.com/ waar ik 3 maanden heb gezeten. Spreek wel van tevoren een prijs af.
Weinig mensen spreken engels, dus als je met de lokale bevolking wilt communiceren zijn een paar woordjes portugees handig.
En ik zag dat Iberia en KLM nu hele goedkope tickets naar Rio aanbieden. (onder de 600 euro)

Heel veel plezier alvast!

correctie op bovenstaande die voor velen van belang kan zijn :
dengue (ofte knokkelkoorts) is een plaag waar heel Brazilië mee te maken heeft, er zijn trouwens dit jaar al enkele duizende doden geregistreerd (veel ernstiger probleem dus dan die fameuze varkensgriep)

dus nog maar even benadrukken : zorg voor bescherming tegen muggen !
recent onderzoek toonde trouwens aan dat mensen met zoet bloed niet interessant zijn voor muggen …

misschien ook even nagaan voor vaccinatie tegen gele koorts (febre amarella) iets dat wel gewaardeerd wordt (even navragen op het tropisch instituut bij jullie)

tropische groet

ixke

En die dengue muggen prikken toch juist overdag, begreep ik? Ook wel handig om te weten, want veel mensen zijn gewend de beschermende maatregelen pas bij avondschemer te laten ingaan.

En over zoet bloed… dan snap ik niet waarom ik altijd & overal het populairste doelwit van alle muggen ben! (En ik eet nogal graag zoete dingen.) Sommige gaan zelfs vrolijk op mijn met DEET besmeerde arm zitten. :confused:

ter vervollediging van mijn voorgaande info :

[quote=
Last van muggenbeten? Je zweet is niet zoet genoeg

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/4/16/0/media_xl_1450065.jpg

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/5/0/1/media_l_1450066.jpg

Muggen, ze hebben heel wat mensen de voorbije zomermaanden wakker gehouden en jeukende plekken op het lichaam bezorgd. Maar niet iedereen is het doelwit van die ongewenste bezoekers en volgens de Sunday Telegraph weten we nu eindelijk hoe dat komt: het is zoet geurend zweet dat de mug op afstand houdt.

Ik wel, zij niet
We gaan de zomer missen, maar voor veel mensen is er toch één pluspunt: de muggen verdwijnen uit onze slaapkamers, wat goed is voor de nachtrust van wie voortdurend wordt gebeten (of eigenlijk: gestoken). Zeker wanneer die merkt hoe de bedgenoot daar absoluut geen last van heeft.

Niets met bloed te maken
Over de oorzaak doen heel wat verhalen de ronde, maar aangezien ook wetenschappers niet immuun zijn voor de mug, is nu echt onderzoek verricht en daardoor weten we nu waarom de mug discrimineert: dat heeft niets te maken met ‘zoet bloed’, zoals vaak wordt gezegd, de echte oorzaak zit in zoet zweet.

Ketonen
Want doelwitten van de vliegende kamikazes blijken minder fruitachtige, zoete elementen in hun zweet te hebben dan de mensen die geen ongewenst bezoek krijgen van de insecten. Want het zijn die zoete componenten, ketonen genaamd, die de mug weghouden. Dus hoe meer je daarvan hebt, hoe beter je slaapt.

Volgens dr. James Logan, onderzoeksleider aan het Britse Rothamsead Research Institute, “kunnen muskieten een breed gamma van chemicaliën en signalen opsporen die hen zeggen dat ze te maken hebben met een mens. Maar als zo’n mens een grote hoeveelheid ketonen in het zweet heeft en dus zoet ruikt, denkt de mug dat het niet om een mens gaat en laat hij die met rust”.
Geen alcohol, geen parfum
Dr. Logans ploeg analyseerde de lichaamsgeuren van een aantal vrijwilligers die werden gebeten en van mensen die daar geen last van hadden. Hen werd gevraagd geen alcohol te drinken, geen parfums of andere geurmiddelen te gebruiken, zodat alleen hun natuurlijke lijfgeur te ruiken was. Dat leidde tot de ontdekking van vijf ketonen die muggen op afstand houden. Als die op de huid werden gespoten van mensen die normaal gesproken door muggen werden belaagd, hadden die geen last meer.

Zoet fruit of aceton
Op basis van die bevinding wordt nu, in samenwerking met een commercieel bedrijf, een manier uitgewerkt om met die ketonen (waarvan de geur doet denken aan extreem zoet fruit of aan aceton om nagellak te verwijderen) een nieuw anti-muggenproduct te lanceren. Dat is al uitgetest in Kenia en Brazilië, waar muskieten ook gevaarlijke ziektes als malaria veroorzaken. Daaruit bleek dat ze succesvol zijn in de strijd tegen verschillende soorten muskieten, waaronder de ‘Culex’, die in deze contreien voor slapeloze nachten zorgt. (belga/lb)
[/quote]

bovenstaand artikel uit het Laatste Nieuws dd 06092009

de aegis egyptis mug, die verantwoordelijk is voor het overbrengen van dengue prikt idd ook overdag, dus mensen die gevoelig zijn voor muggen beschermen zich best altijd

nog een laatste info ivm dengue : er bestaan 4 varianten, eens je een variant gehad hebt kan je die niet meer opnieuw krijgen, de 4de variante veroorzaakt interne bloedingen en is de gevaarlijkste (voor hele jonge kinderen en ouderen boven 60) vandaar dat het belangrijk is bij het opduiken van dengue je zo spoedig mogelijk te laten behandelen

tropische groet

ixke