Oi! Klinkt als een mooie reis! Misschien heb je zelfs wel genoeg tijd om ook wat van het noordoosten te bekijken, of een uitstapje naar Bolivia te doen.
Mijn antwoorden hieronder over geld zijn even allemaal in USD (US dollars) omdat ik in die eenheid heb gerekend voor mezelf destijds.
Ik heb in feb-maart 2006 zes weken in mijn eentje door Brazilië gereisd, voornamelijk het noordoosten. Ik vond het een supermooi en leuk land om door te reizen! De natuur (juist buiten het Amazonegebied) is verrassend divers en mooi. De mensen zijn enorm zonnig, kletserig, nieuwsgierig, behulpzaam, vrolijk, muzikaal. Ze hebben er de heerlijkste fruitdrankjes en ijssmaken. En nog veel meer elementen die het een heerlijk vakantieland maken. Maar het is wel redelijk duur, en ook goed oppassen geblazen voor je veiligheid, vooral in de grote steden.
[ul]
[li]Wat kost een overnachting in een basic hostel zoal?[/li][/ul]
Ik heb vooral ervaring met hotelkamertjes in noordoost-Brazilië, ik weet niet of de kosten erg verschillen met het zuiden. Maar het varieerde nogal. Soms had ik voor 10 USD een eigen kamer mét privé badkamer met warme douche. Soms voor 20 USD juist de douche op de gang. Ik nam wel altijd een eigen kamer omdat ik dat nu eenmaal fijner vind.
Op de website van Lonely Planet vind je richtlijnen voor prijzen. Die kunnen wel wat verouderd zijn dus ik hoop dat je hier nog wat meer antwoorden krijgt; ook op het Lonely Planet forum kun je veel antwoorden vinden.
[ul]
[li]Is het eten goedkoop in Brazilië? Wat kost een brood zoal bvb.? Hoeveel zou je per dag ongeveer aan eten en drinken spenderen per persoon? (het is niet dat we supergrote eters zijn!)[/li][/ul]
Eten kan redelijk goedkoop in de speciale ‘porquilo’ (per kilo) restaurants, dat zijn restaurants met een buffet, en waar je voor het gewicht van je eten betaalt. Het handige is dan ook dat je zelf kunt kiezen wat je het lekkerst vindt. Ook handig voor vegetariërs dus. Een vol bord kost je dan ongeveer 4-6 USD.
Maar je hebt ook wel veel anderssoortige restaurants waar het wel wat duurder is, maar nog niet zo duur als Nederland.
Wat jij bedoelt met ‘een brood’ is denk ik wel anders in Brazilië, ik geloof dat ze daar niet echt bruin brood hebben en ook niet gesneden broden. Maar uiteraard wel witte broden.
Brazilië is over het algemeen vrij duur om in te reizen. Ik was gemiddeld per dag zo’n 50 USD kwijt in mijn eentje, in 2006. Daarvoor had ik dan een prive hotelkamertje in de goedkoopste hotels (vaak incl. ontbijt), een of twee keer per dag uit eten en de rest zelf maken van voedsel van de markt of kraampjes (bv. kokosnootdrankjes), ongeveer 2-3x per week een lange busrit, af en toe een taxi in het donker, toertjes met gidsen naar national parks, soms naar de bioscoop.
Met meer personen kan het iets goedkoper zijn omdat je een kamer kunt delen, en kamperen kan misschien geld schelen maar ik heb geen idee hoe het daar zit met campings en kosten en veiligheid. En het kan wel zijn dat in de laatste drie jaren de waarde van de Real nog sterker is geworden waardoor de kosten toch wat gestegen zijn t.o.v. 2006.
[ul]
[li]Welke inentingen zijn sowieso een must? Rekening houdend met waar we naar toegaan: zijn inentingen tegen Malaria noodzakelijk?[/li][/ul]
De Pantanal is een en al moeras dus ik vermoed dat daar wel volop malaria heerst. Check het bij een betrouwbaar instituut zoals het Havenziekenhuis in Rotterdam, een GG&GD consult, of het Tropencentrum van het AMC. (Ga bij een van die instanties op tijd langs voor prikken en pillen.)
Inentingen tegen malaria bestaan niet. Je kunt pillen slikken; als je dan malaria krijgt heb je meer kans op overleving en meer tijd om naar een ziekenhuis te gaan; daar krijg je dan meestal een behandeling met een hele zooi pillen tegelijk. Om malaria te voorkomen moet je vooral voorkomen dat je geprikt wordt door muggen. Die zijn actief vanaf de avondschemer tot de ochtendschemer. Dus 's avonds in malariagebieden liefst lange broek en lange mouwen dragen, blote huid insmeren met middel met DEET erin, en 's nachts slapen onder een klamboe.
[ul]
[li]Nog andere gebieden die een must-see zijn? (gebieden die dan wel in de ‘buurt’ liggen van bovenvernoemde plaatsen)[/li][/ul]
- Misschien kun je oversteken naar het Amazonegebied in Bolivia.
-
Brasília is een heel bizarre en bijzondere stad. Gebouwd in een paar jaar ergens in de zestiger jaren, vanuit de lucht gezien is het in de vorm van een vliegtuig gebouwd (met een gangpad en vleugels). De straten hebben geen namen maar nummers. Het regeringsgebouw is voor een groot deel toegankelijk en lijkt net Star Trek. Elke 20 minuten vertrekken er gratis gidsen die je door het gebouw leiden, ik hoop dat je Portugees spreekt of anders een Engelstalige gids kunt vinden, want ze vertellen leuke dingen.
- De omgeving van Brasília en Goiania schijnt wel bijzonder te zijn, ‘het Texas van Brazilië’. Met cowboys en koeien en ze eten er veel biefstuk.
- Ik hoor altijd goede dingen over de oude koloniale stadjes in het zuiden, Ouro Preto en Diamantina enzo.
[ul]
[li]Is transport duur? Een binnenlandse vlucht tussen Rio de Janeiro en Salvador kost, naar wat ik heb opgezocht, een 46 EUR bij Voegol. Hoe zit het bvb. met bus/trein? Ik vind er nergens meteen prijzen van.[/li][/ul]
In reisgidsen zoals Lonely Planet vind je wel prijsindicaties, ook al kunnen die gedateerd zijn, dan kun je toch een indruk krijgen. Waarschijnlijk zijn er wel veel websites in het Portugees met prijzen voor busritten tussen steden.
Bussen zijn vrij prijzig! Je hebt ook alleen maar de keuze uit luxe airconditioned bussen met toilet aan boord. (De airco staat altijd erg koud in bussen, winkelcentra en bioscopen, dus neem dan trui en sokken mee!) Reken op zo’n 4 USD per uur; een rit van 10 uur is dus ongeveer 40 USD en hakt dus aardig in je budget, want het is een gigantisch groot land en met 10 uur kom je nog niet zo ‘ver’.
Treinen zijn er niet zoveel.
Soms is vliegen goedkoper. Ik geloof dat het goedkoper is om ter plaatse tickets te kopen. Daarover is veel info te vinden in het Lonely Planet forum.
[ul]
[li]Stel jezelf in onze plaats, welk budget (per persoon) zou jij toch minimum voor ogen houden? Rekening houdend met het feit dat we kosten willen drukken dmv hostels/kamperen, eten zelf kopen+bereiden, …[/li][/ul]
Omdat ik aanneem dat de grote steden toch wat duurder zijn en de prijzen wat gestegen zijn, zou ik toch zeggen 50 USD per persoon per dag gemiddeld.
[ul]
[li]Zijn er luchtmaatschappijen met goedkope verbindingen naar Brazilië? We hadden Condor op het oog, maar over een tijdspanne van enkele dagen is de prijs flink omhoog gegaan…spijtig![/li][/ul]
Soms helpt het om vanaf een andere computer diezelfde tickets nog eens op te zoeken. Sommige websites ‘onthouden’ dat je al eens die reis hebt opgezocht en geven dan een hogere prijs als je hem een tweede of derde keer opzoekt…
Ik boek zelf altijd maar bij De Vliegwinkel, die nemen alle tijd om samen te zoeken naar gunstige vluchten, eventueel een dagje eerder vertrekken voor goedkoper ticket, gunstige aankomsttijd, eventueel open jaw ticket, etc.
Nog wat ongevraagd advies:
- Probeer een route te doen die een soort rondje is zodat je niet dezelfde weg terug hoeft te reizen (onnodige kilometers). Of koop een open jaw ticket zodat je over land van het ene naar het andere punt kunt reizen.
- Leer van tevoren zoveel mogelijk Portugees. Ik ben in 6 weken precies 1 Braziliaan tegengekomen die Engels sprak! Terwijl ik enorm veel mensen heb gesproken want ik reisde alleen en zat dus in de bus altijd naast Brazilianen en het zijn sowieso enorme kletskousen, ook op straat en op het strand en in de winkel en bij de bushalte en overal. Dus wel zo leuk als je terug kunt kletsen!
- Check nog even het klimaat voor de periode dat jullie gaan… is dat niet het regenseizoen?
Mijn foto’s van Brazilië vind je hier (maar dus vooral noordoosten, en een dagje Brasília).
Boa sorte & boa viagem!
Cécile