Budget, backpacken, route

beste allemaal,

Ik ben al jaren aan het twijfelen om naar Brazilie te gaan, maar iedere keer kies ik voor een ander land vanwege de criminaliteit of de kosten.

Volgend jaar in maart 2012 wil ik 5 weken op reis en wederom spookt Brazilie door mijn hoofd. Ik wil gaan backpacken en zit te denken aan een budget van 1000 a 1200 euro (excl. ticket) is dat haalbaar??

Het is de bedoeling om strand, cultuur en natuur met elkaar af te wisselen dus ik begrijp dat ik met enorme afstanden zit dus zal eea met binnenlandse vluchten moet doen. Hebben jullie enig idee welke maatschappij low budget is daar en ervaringen daarmee??

Als allerlaatste vraag ik me af of iemand mss tips heeft mbt een goede leuke route.

Alvast heeel erg bedankt voor alle reacties!

groetjes Cynthia

Het is haalbaar zeker, maar je moet wel op je geld letten. Ik zou of voor het noorden kiezen + Amazone of het zuiden + Pantanal, als je veel dieren wilt zien. Neem een keer een nachtbus, zodat je niet transportkosten én een overnachting hoeft te betalen.

Of je zou een kleinere afstand kunnen kiezen en in 5 weken van SP naar Rio of andersom. Ten eerste kun je in deze steden zelf al veel tijd doorbrengen, maar ertussen en omheen ligt echt van alles. Trindade, Paraty, Ilha Grande, Visconde de Maua, Petropolis, Teresopolis, Nova Friburgo, Sana, Arraial do Cabo, Buzios. Google een beetje, dit zijn plaatsen met stranden of bergen, plaatsen met watervalletjes, cultuur, outdooractiviteiten etc.

klinkt goed, ik ga is even verder googlen. Thanks!

De bus is altijd het goedkoopst, maar als je echt lange afstanden wil afleggen kan je een airpass nemen. De TAM en de GOL geven die uit. De meeste maatschappijen vliegen op Fortaleza, dat is de goedkoopste en kortste vlucht die er is. Vanuit daar kan je met de bus de kustlijn naar Salvador volgen. Dat ben ik ook van plan om te gaan doen.

Vliegen via KLM/Airfrance is bepaald goedkoper, dan met Arkefly, zelfs al moet je een binnenlandse vlucht nemen van SP of Rio naar de eindbestemming (Nordeste: Fortaleza, Natal, Joao Pessoa). Binnenlandse vluchten zijn ter plekke het meest gemakkelijk en goedkoop aan te schaffen bijv op vliegveld. Vanuit Frankfurt is er een uitstekende charter-verbining ( Condor !). Tap zou ik afraden vanwege de hogere prijzen en de ongusntige overstapverbinding op de terugreis op vlgveld van Lissabon
Het meest goedkoop is het altijd om te boeken in het land van vertrek zelf, weet niet zo gauw waarom, maar het is wel de ervaring
Het langeafstandsvervoer per bus is goedkoper dan vliegen en van goede kwaliteit ( althans mjn ervaring in Nordeste en Pantanal)

Je hoefd echt niet persé te vliegen om strand, natuur en cultuur af te wisselen.
Ik zou voor het zuid kiezen inderdaad.
Het driehoekje tussen Rio, Pantanal en Isla santa catharina heeft alles wat je zoekt.
1000 euro is toch echt te krap voor 5 weken. Het kan wel, maar ik neem aan dat je ook enkele tourtjes wil doen.

Weliswaar wilde ik altijd een privékamer, maar ik was altijd wel gemiddeld 40-45 euro per dag kwijt excl. binnenlandse vluchten! Inderdaad door dure dingen zoals tourtjes, en in het donker een taxi. Maar ook de lange afstandsbussen vond ik helemaal niet zo goedkoop… Een rit van 12 uur (en dat is echt niet zo ver daar) is al gauw 35-40 euro ofzo!
Wat wel goedkoop is: eten, stadsbussen, kleding.
Hotels wisselen qua prijs heel erg per stad / dorp; hoe populairder, hoe makkelijker het is een goedkoop hotel te vinden. Soms had ik voor 8 euro een eigen kamer met badkamer; in andere dorpen was het goedkoopste wat ik kon vinden 15 euro met gedeelde badkamer.

Als je het goedkoper wilt houden, zul je dus in hostels moeten slapen.
Ook hoor ik vaak dat het zuiden (Ria, São Paulo) duurder is dan het noorden.

Tourtjes met een gids zijn vaak de snelste en handigste manier om veel te zien en ook de weg te vinden in natuurgebieden. Als je dat op eigen houtje wilt doen moet je wel echt weten waar je mee bezig bent en hoe je er komt, en hoe je niet verdwaalt. Het kost dan ook veel meer tijd.
Ook kan een gids er veel bij vertellen, en kom je andere leuke toeristen tegen met wie je eventueel later stukjes samen op kunt reizen. Overigens zitten in dat soort tourgroepen ook altijd veel Brazilianen die op vakantie zijn in eigen land.
Dus al met al vond ik die tourtjes zeker de moeite waard.

Buiten het Amazonegebied heb je enorm diverse natuurgebieden, bijv. de Chapada Diamantina op 7 uur van Salvador da Bahía is fantastisch voor dagenlang vermaak, met grotten, watervallen waaronder je kunt zwemmen, een natuurlijke glijbaan, tafelbergen, gekleurde aarde etc. En ook een mooi koloniaal stadje waar het heel veilig is en met veel goeie restaurants (Lençóis).

Qua criminaliteit vond ik het nog meevallen, ik heb in mijn eentje gereisd in het noordoosten. Wel was ik alert, en naar het strand nam ik bv. nooit waardevolle spullen mee. In steden kreeg ik soms wel het gevoel dat ik een steegje moest mijden en dan deed ik dat ook. Als het erg laat was nam ik een taxi.
Ik vond het wel een heerlijk en mooi vakantieland met super-aardige mensen, echt iedereen kletst met iedereen. Dus als je de kans ziet, doe dan ook nog gauw een cursus Portugees (van Brazilië) voordat je gaat.

Op mijn website vind je mijn route en foto’s.

Ik denk dat een budget van 1200 euro voor 5 weken heel weinig is. Ik ben zelf voornamelijk in het zuiden geweest, staten Sao Paulo, Rio de Janeiro, maar daar was het duur. Uit eten, bv ging in in een shoppingmall was ik per maaltijd zo’n 18-20 R$ kwijt. Hotels kon ik niet goedkoper krijgen dan 80-90 euro omgerekend (in de grotere steden). En dan had ik een 3 sterren hotel. Niet superdeluxe, maar wel schoon en op een veilige plaats. Je kunt wel een stuk goedkoper, bv rond de 30 euro, maar dan zit je vaak ergens ver vanaf en moet je weer vervoer regelen.
Bussen tussen de steden zijn ook niet dat je zegt goedkoop, attracties bv in Rio zijn erg duur. Ik was zelf iets van 3000-3500 euro kwijt voor 7 weken Brazilie, excl vlucht.

Stel je pakt bv een hostel, kost een bed misschien laat zeggen 15 euro. dan 2x eten op een dag van rond de 10 euro per keer. Dan zit je al aan je dagbudget. Ik vermoed overigens dat het noorden wat andere zeggen ook goedkoper is, maar veel gebieden in Brazilie vind ik gewoon prijzig. Helaas, maar wel een schitterend land. Zorg trouwens dat je wel wat portugees spreekt.

Heb met TAM gevlogen overigens, retour rond de 550 incl luchthaventax is geloof ik het goedkoopste.

Bussen zijn trouwens niet altijd goedkoper dan vliegen. Vooral op de populaire routes (bijv Rio-Sao Paulo, Rio-Campo Grande) zijn er vele aanbiedingen en is de prijs soms gelijk en soms zelfs goedkoper.

hoi,
Ik vind je budget wel ok, maar je kunt niet luxe leven.
Ik had voor 31 dagen een budget van 1000 euro. Ik heb vaak een nachtbus genomen, zo bespaarde ik tijd en een overnachting. Vaak komen deze 's ochtends aan en kun je nog best veel bekijken dezelfde dag.

slapen kun je in goedkope pousada’s (soort guesthouse) of hostels. Ik sliep wel regelmatig op een dormzaal om zo kosten te besparen. Ontbijt was vaak inbegrepen.

Goedkoop eten kun je in soort kilo restaurants. Hier heb je een buffet. Wat je op je bord laadt wordt gewogen. Je betaald dus per gewicht. Ik als normale eter betaalde meestal rond de 4 euro per maaltijd. Vaak vond ik kleine broodjeszaak waar je voor een paar euro een groot belegd broodje had (met name rio de janeiro)

Wel boekte ik regelmatig een tour. Zoals al eerder gezegd, heel leuk!
mijn route was, Foz de iguasu, Pantanal, Bonito, Paraty, Illha grande, Ouro preto en Rio de janeiro.

net als mensen al hebben gezegd, ik voelde me niet altijd op mijn gemak. Zo nam ik altijd in het donker een taxi, vermeed eenzame straten, nam altijd maar weinig geld mee, nam soms mijn camera niet mee (bijvoorbeeld strand).
Sommige plaatsen voelde ik me veiliger dan andere. Bijvoorbeeld, Paraty en Illha grande voelde ik op mijn gemak. Ouro preto (avond) en Rio de janeiro voelde ik me niet altijd op mijn gemak.

Wanneer ik een reisdag had, had ik geld verstopt in mijn bh, kleine portomenee in mijn broek gespeld, sokken. Ook haalde ik mijn geheugenkaartjes uit de camera. Doe ook je tas op slot wanneer deze in het ruim onderin de bus ligt.
een beetje portugees spreken zou handig zijn (maar ik heb ook zonder gedaan en was wel ok)

Wat ik heb gezien vond ik prachtig! Ook verliep het reizen soepel.
heel veel plezier!

Ik zie niet hoe je 5 weken van 1200 euries kan rondkomen.

ik wel …

maar dan op het platteland lol2
voordeel is dan wel dat je je nooit ook maar 1 moment onveilig gaat voelen

alle gekheid op een stokje denk ik toch wel dat Svenveer gelijk heeft
tenzij je inderdaad het meer op sociaal toerisme zou houden maar dan heb je toch een behoorlijk mondvol portugees nodig (gaat je veiligheidsgevoel ook behoorlijk vooruit helpen !)

groet uit Salvador

R$ 85 per dag, op het platte land om van rond te komen ???

Ik denk het niet. Dat is wel heel hard op een houtje bijten.

ja hoor, de échte backpacker kan dat perfekt realiseren in de Recôncavo Bahiano
tenzij je naar luxe-overnachtingen gaat zoeken natuurlijk maar dan hebben we het niet meer over backpacken veronderstel ik

daar bij jou in het Zuiden zal dat allicht anders liggen, hier in het NoordOosten kan het, mits wat uitkijken en het beheersen van een minimum aan Portugees

:brazil:

Tja, als je het zo bekijkt denk ik wel dat je daar een dagje op kan leven aan het strand in Guaxindiba in de gemeente São Francisco de Itabapoana, maar ik denk toch niet dat dat nou echt is wat men in Brazilie wil zien. In Rio ben je die 85 R$ al snel kwijt aan een hostel