Backpackreis Brazilie

Gegroet allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een land om te gaan backpacken. Mijn oog is steeds aan het terugvallen naar Brazilie. Nu, heb wel al een redelijke reiservaring: Thailand, Indonesie, Cuba, Guatemala, Honduras, Egypte, enz. … Waren steeds groepsreizen, enkele zelfs als reisbegeleider. Zou eigenlijk de 1ste echte keer alleen een rondreis maken. Tijd voor mezelf vrijmaken dus.

Aangezien ik hoogstwaarschijnlijk gebruik ga gaan maken van een airpass, is denk het zoeken van een goede route belangrijk, graag had ik geweten van Brazilie kenners of deze route wel haalbaar is.

Ik zou 23 dagen ter plaatse willen zijn, route zou ongeveer zijn:
Brussel-Sao Paulo-Salvador-Champada Diamantina-Manaus-Campo Grande-Foz Do Iguacu-Rio-Brussel

Bedoeling is zeker om binnenlandse vluchten te gaan nemen. Graag zou ik in april 2012 willen gaan… Is dit haalbaar, ben iemand die verzot is op fauna en flora, Pantanal is een must en zou eventueel Manaus kunnen schrappen

grtz

Oi Trotter,

Ik denk dat je reis nogal (over ?) ambitieus is … 23 dagen om dat allemaal te bezoeken ? al backpackend ?

Kijk, als ik uit eigen ervaring spreek (voor het deel van het land waar ik woon dan, Bahia maw.) dan zou ik voor Chapada Diamantina minstens 5 dagen en voor Salvador toch ook minstens 3 a 4 dagen uit trekken … en dan heb je natuurlijk nog maar een fractie gezien van wat er echt te zien en te beleven valt !

Ik vind die ‘reis-inflatie’ eigenlijk best jammer, van die mensen die een heel land (zo groot als West-Europa bij wijze van spreken) denken te kunnen ontdekken in 2 a 3 weekjes om dan achteraf te kunnen zeggen ‘ik heb gans Brazilië afgereisd’ …
Waarom probeert men niet wat meer kwaliteit ipv kwantiteit in een reis te steken ? Men geniet dan veel meer van een ontspannen vakantie en je hebt dan tenminste tijd om een streek in detail en met al zijn cultuur, kleur, geur en fauna te ontdekken ipv van als een kip zonder kop rond te sprinten :wink:

Welke streek dan uit Brazilië ? UIteraard kan ik Bahia aanbevelen maar er is zoveel te ontdekken in dit immense land … alles hangt af van jouw persoonlijke interesse-sfeer maar ook hoe goed je jezelf aan het klimaat kunt aanpassen bvb.
We zitten hier met een aantal nederlanders en vlamingen op het forum die elk in verschillende delen van Brazilië wonen dus aarzel niet om je vragen te stellen.

Voor wat Bahia betreft mag men mij altijd een PB sturen !

Tropische groet uit Salvador da Bahia :dag:

1 like

Bedankt voor je reactie!!

Heb zeker niet zoiets van, ik wil naar Brazilie gaan om het gezien te hebben. Nee, zijn bepaalde natuurgebieden die mij aanspreken in Brazilie die mij naar Brazilie doen verlangen. Chapada Diamantina en de Pantanal. Hou enorm veel van natuur. Steden zeggen mij iets minder, net zoals strand en zee, begrijp me nie verkeerd, maar een strand en zee word ik rap beu :-), wil wandelen en trekken. Maar ik ga je zeker een pb sturen want zou graag meer info willen hebben over de Chapada Diamantina :slight_smile: Zit nog in een voorbereidingsfase, alles nog aan het bekijken… Alvast hartelijk dank voor reactie!

Wel Trotter, in dat geval zou ik je echt aanraden om je te beperken idd tot Pantanal en Chapada Diamantina, gegarandeerd dat je daar je gading vindt !

In Lençois (Chapada) is er trouwens een camping(etje) waar je terecht kunt maar op veel plaatsen in het park kan je zonder veel gedoe ook wildcamperen (al moet je daarvoor wel eens voor de ‘officiële openingsuren’ op pad gaan (zoals de wandeling naar de Cascada da Fumaça bvb)

Succes nog in je voorbereiding !

Km net uit chapada en heb eigelijk nogal veel wildgecampeerd, aquas claras en dergelijke, ik had wel 5 weken nodig voor dit park, 5 dagen is een beetje krapjes

ik kan dit niet genoeg benadrukken
helaas is dit amper de beschikbare tijd voor velen …

geïnteresseerden hoeven echter niet te aarzelen om naar een alternatief pakket te vragen met een aangepast reisschema

wij hebben nu ook bvb een pakket om een trekking van 5 dagen te doen met mountainbikes doorheen dit prachtige Nationale Park, waarbij je terplaatse opgevangen wordt door een Nederlands koppel !

tropische groet uit samba-land :cheer:

Na de pantanal gaat manaus je zeker tegenvallen. Dus bezoek manaus eerst of niet. Trouwens om veel beesten te zien moet je niet naar de jungle gaan, hier hoor je de meeste beesten maar zie je weinig. In de pantanal zie je de beesten maar is de natuur iets minder spectaculair maar evengoed mooi. Ook het slapen op de boerderijen in de pantanal is supergezellig.

Ik sluit me aan bij de anderen: less is more!
Chapada Diamantina kan ik je warm aanbevelen. Ik had aanvankelijk het plan om 4 dagen Salvador en omgeving en 4 dagen Chapada te doen, maar heb uiteindelijk 8 dagen in Chapada rondgedwaald en Salvador moeten schrappen. Als je, zoals je zelf aangeeft, geen stadsmens bent… doe zoals ikzelf. Ik heb er nog geen moment spijt van! Lençois is gezellig, 's avonds altijd wel een dansje op straat te wagen, superlekkere restaurants en de omgeving is gewoonweg verbluffend. Ik ben tijdens diezelfde reis naar de Pantanal gegaan, maar als ik mijn persoonlijke mening mag geven, geef ik de absolute voorkeur aan Chapada Diamantina.

Veel plezier ginder!

Joris

Nog een stem voor de Chapada Diamantina en Lençóis! Erg prettig gebied en enorm veel te zien en doen. (Foto’s vind je op mijn website.) De Pantanal ben ik zelf niet geweest maar schijnt inderdaad heel mooi te zijn, en beter om dieren te zien dan Manaus.
Mocht je toch persé Amazonegebied willen zien, kan je misschien nog beter over land vanuit de Pantanal naar Bolivia reizen, waar jungletours ook half zoveel geld kosten. Maar ik denk niet dat dat qua tijd haalbaar is, of het wordt wel heel gehaast allemaal.

Ondertussen nog wat opgezocht:-) en wat wijzer geworden. Idd gaan voor “Less is more”. De planning gaat zijn: Retour vlucht op rio. We gaan richting het noorden trekken met bestemming Salvador. Chapada Diamantina gaan we zeker opzoeken. Als jullie tips hebben over treks of tours in dit NP mogen jullie deze gerust vernoemen. Budget zal voor 3 weken ongeveer 1000 euro zijn. Is dit haalbaar? Is route Rio - Salavador aan te raden om te doen met bus?

grtjs en dank voor reacties!!

Wij zijn in juni ook voor een maand in Brazilie en zijn ook van plan om onder andere Ihla grande en Chapada te doen. Wel vroeg ik me af wat de kostprijs ongeveer voor Chapada is. Ik kijk op websites, maar allemaal vrij dure prijzen. (en we komen al van drie maand Suriname, en geld slinkt rap :p) Zijn er manieren om het goedkoper te doen?

Dankuwel!

Poeh ik weet niet meer precies, maar het zal zo’n 20-30 euro zijn geweest voor een dagje met een minibusje met ongeveer 10 mensen het gebied in (Chapada Diamantina dus) langs diverse highlights (gekleurd riviertje, grotten, tafelbergen, zwemmen onder watervallen, incl. gids & vervoer). Je kunt ter plaatse boeken bij Lentur en nog onderhandelen over de prijs.
Via internet van tevoren boeken is het misschien veel duurder, geen idee… meestal met andere dingen zoals jungle tours enzo geldt dat wel (dan zit er vaak nog weer een agent tussen die er ook wat aan wil verdienen).
Je zou ook eens wat meer info aan de Wereldwijzer user Ixke kunnen vragen, volgens mij is dat een Vlaming die daar woont en tours regelt, ook in het Vlaams. (Mijn gids sprak alleen Portugees… ik had gelukkig de taal geleerd.)

In Lençóis kun je ook ter plaatse een persoonlijke gids huren voor de directe omgeving, waar ook veel leuke meertjes en watervallen zijn. In een Lonely Planet lees je er alles over. Zo’n gids kun je al vanaf 5 of 10 euro huren. Veel van die meertjes en watervallen kun je ook zelf zoeken, maar als vrouw alleen vond ik het toch prettiger met een gids, ook al omdat ik heel slecht ben in het volgen van ‘trails’, vooral als die deels door rivierbeddingen of over rotsen lopen en ik dus niet kan zien wat het pad is en waar het aftakt.

Brazilië is geen goedkoop land dus als je je dat soort tourtjes niet kunt veroorloven moet je je misschien afvragen of je er wel heen wilt… de hele dag op een strand hangen gaat ook vervelen en kun je net zo goed in Suriname doen?
Ik was per dag gemiddeld 40 euro kwijt, incl. bussen en af en toe een taxi in het donker, eten, eigen hotelkamer, af en toe een tourtje. Maar die kosten zijn nog zonder de binnenlandse vluchten want daarvoor had ik al een airpass. Tegenwoordig is het misschien nog wel duurder omdat de Braziliaanse economie booming is… ik was er in 2006. Het is wel een prachtig land, juist al die natuurgebieden vond ik verrassend divers (na alleen standaard regenwoud te hebben verwacht).

Foto’s vind je in mijn online foto-album.

(oeps per ongeluk twee keer gepost)

Door de financiele crisis is de real zo ongeveer 20% meer waard nu dan in 2006, ten opzichte van de euro. Daarnaast was de gemiddelde inflatie per jaar zeker 6 a 7%, dus ik vrees dat je ongeveer 60 a 70% duurder uitkomt dan cecilia als je in euro´s rekent, dus zeg 65 euri per dag.

Juni is gelukkig wel laagseizoen (winter) en dan kunnen de prijzen weer (veel) lager uitvallen. Maar echt goedkoop is Brazilie niet.

Jammer dat geld altijd een rol moet spelen hè? :tssk:
Ik durf echt al niet meer te wat ik kwijt was maar wel meer dan 40 euro per dag. :paranoid:
In een ander topic schreef ik al iets wat hier ook weer van toepassing kan zijn: