Eerlijk gezegd snap ik je vraag niet zo goed… vraag je of het zuiden of het noorden beter bij je past? Of wil je het combineren met een binnenlandse vlucht?
En begrijp ik het goed dat het onderdeel is van een langere reis? Of heb je al die maanden ook in Brazilië?
Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van smaak is, en van budget.
In het zuiden van Brazilië ben ik zelf niet geweest (alleen een dagje Brasília) maar ik krijg de indruk dat het daar moderner is en er meer mensen met westerse (Duitse etc.) achtergrond wonen. De steden zijn er megagroot en hebben natuurlijk heftige criminaliteitsproblemen, dus je moet goed weten waar je wel en niet moet komen en wanneer je weinig of geen spullen bij je moet hebben. Maar in het noorden is Salvador da Bahia ook wel oppassen geblazen (bepaalde gebieden, en stille straatjes), en Recife is ook best heftig.
Ik heb in het noordoosten gereisd en in het regenwoud en daar is het wat traditioneler: alle vrouwen lang haar en strakke korte rokjes, alle jongens kort haar. Vooral veel donkere en lichtbruine mensen, veel muziek, gelovig. Ik kwam daar wel veel toeristen tegen uit São Paulo en die zagen er heel Europees uit en hadden veel elektronische apparatuur; zij waren over het algemeen rijker dan de mensen die wonen in het noordoosten.
Het noorden is volgens mij ook wel goedkoper dan het zuiden.
In kleine dorpjes is het een wereld van verschil qua sfeer en veiligheid.
En wat je moet kiezen… tja het is bijna zo groot als een continent dus probeer niet om alles te zien, dat gaat je gewoon niet lukken. Ik had 4 binnenlandse vluchten en heb nog maar een klein stukje gezien. Maar wel heel erg divers, en zin om meer te zien! Ik was vooral verrast dat het land zoveel prachtige natuur heeft die heel anders is dan het standaard regenwoud wat je van tv kent. Die Chapada Diamantina bijvoorbeeld is echt supermooi en divers, met gekleurde riviertjes, watervallen waar je onder kan zwemmen, grotten, tafelbergen, gekleurd zand, natuurlijke zwembadjes en glijbanen in de rivier.
Het dorpje Lençóis vond ik ook prettig, ook al is het toeristisch, het is er wel heel relaxed en mooi met koloniale bouwstijl, lekkere restaurants, mellow sfeertje, veilig, en op wandelafstand ook weer leuke watervallen en poelen.
Vergis je inderdaad niet in de afstanden. Dat heb ik ondanks alles, toch gedaan en zo zat ik op het eind om-de-dag in een bus voor een lange rit (10-12 uren), dat is echt pittig, en duur! De lange afstandsbussen kostten in 2006 ongeveer US$4 per uur, dus zo’n ‘ritje’ van 12 uren naar de volgende stad was dan $48. (Bussen binnen de steden zijn wel goedkoop.)
Het is een heerlijk vakantieland en de mensen zijn zonnig, vriendelijk en kletserig! Ik had van tevoren (Braziliaans) Portugees geleerd en heb daar enorm veel aan gehad. En juist omdat ze zo kletserig zijn is dat ook supergezellig, leuk, handig.
Je kunt mijn route en foto’s zien op mijn website, zie handtekening (en dan Brazil 2006).
Als je nog specifieke vragen hebt, post maar hieronder.
Boa viagem!
Cécile