Hulp gezocht bij grote of kleine route

Hallo,

Ik ga volgend jaar een paar maanden op reis en ik kan met mijn ticket nog een vlucht maken binnen zuid-amerika. Ik wil mijn reis graag eindigen op een relaxte plek met vrijwel zeker goed weer. Een beetje waar moevannl hieronder in het forum ook naar op zoek is. Ik kom dan uit Lima en er zijn 2 opties:

Kort:
dan heb ik ong 6 dgn. Die wil ik dan op 1 plek doorbrengen. Waarschijnlijk kan ik alleen vliegen naar Rio of sao paulo. Wat is dan een gezellige, veilige en betaalbare plek daar in de buurt?

Lang:
Of ik sla nepal over en dan heb ik 3 weken. Dan wil ik wel graag rondtrekken en de laatste 5 dagen bij een strandje eindigen voor ik naar huis ga. De iguazu watervallen lijken me super en verder dacht ik dan of het '‘zuiden’ pantanal, ouro petro, rio etc of

iquazu en dan meer het ‘noorden’ bahia, pipa en Chapada Diamantina.

Wat kan een leuke route zijn voor de tijd die ik heb? Het is een enorm land en ik vind het lastig de afstanden in te schatten. Ik zal trouwens eind maart in brazilie aankomen.

bedankt alvast!

Wat Chapada Diamantina betreft zal het hoofdzakelijk een wandelvakantie(tje) zijn, ik adviseer toch minstens een dag of 4 terplaatse te zijn als je enkele highlights wil meepikken.

Dichterbij Salvador (2 uren varen met de catamaran bvb) heb je de eilanden Morro de São Paulo of ook nog Boipeba. Vrij rustig (geen auto’s en bijhorende muziek-boem-boem-toestanden die zo kenmerkend zijn voor Bahia) en gelegen aan de Atlantic met aangenaam klimaat dus.

Voor details terzake mag je me gerust een PB sturen

Tropische groet uit Bahia

Hm ik zou toch voor lange tijd Brazilie gaan. het is echt een prachtig land!

Ik kan natuurlijk niks zeggen over wat ik zelf niet heb gezien.Maar het rondje wat ik heb gemaakt vond ik echt wel mooi.

Wat ik dus zou aanraden: Foz de iguasu 4 dagen , Pantanal (3 dagen of misschien 4) daarna doorreizen naar bonito. 3 dagen, zwemmen in openbaar zwembad buiten het stadje op ongeveer 7km fietsen. je kunt daar goed snorkelen. (goedkoper dan die tours)
Daarna door naar Ilha grande om lekker ff te relaxen 3 dagen. Paraty, leuk stadje 2 dagen . Ouro preto 2 dagen, leuk heuvelachtig stadje. Mooie uitzichten over het dorpje. Natuurlijk Rio. Verder weet ik zo even geen strand om na je reis te relaxen. Maar daar kunnen andere vast wel meer over zeggen.
En verder naar het noorden ben ik niet geweest, dus ook geen info over.
Veel plezier!

Volledig mee eens !

Toen ik in mijn post hierboven van 4 dagen minimum sprak had ik het uitsluitend over het Nationaal Park Chapada Diamantina (wat in de reiswereld ook wel eens de “Braziliaanse Grand Canyon” genoemd wordt)

Tropische groet uit Bahia :zon02:

super tips allemaal. Idd wel handig om rekening te houden met het weer. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het in brazilie vrijwel altijd mooi weer is aan de kust. Ik ga idg voor de lange dus het hoeft geen strandvakantie te worden, ook een beetje zonde in zo’n land maar na een paar maanden reizen, vlak voordat ik weer moet gaan werken (…) is even bijkomen en alles overdenken op een mooi strandje wel fijn denk ik. Hebben jullie nog tips over wat echte backpackersplekken zijn?

Ach, als je je bevoorrading onderweg een beetje gepland krijgt zou je de ganse kokos-kust van Salvador tot Mangue-Seco gewoon te voet langs de stranden kunnen trekken.
Je gaat er dan wel soms kilometers lang alleen bij lopen.
Ga eens heel diep inzoomen op google earth, en je zal zien wat ik bedoel, best haalbaar hoor.
Eigenlijk had ik hier nog nooit bij stilgestaan, en vind het idee best aantrekkelijk wetende dat er prachtige stukken zijn waar hoegenaamd geen toerisme is (je mag dan natuurlijk wel geen hopeloos sociaal beest zijn he :wink:

Bij een dergelijke trektocht moet je dan toch wel even bij je veiligheid stilstaan (lees : je gedrag aanpassen aan de situatie, zonder daarom te paniekeren) en ook toch even een snelcursus (braziliaans!) portugees nemen (er bestaan een complete set van 90 lessen van 30min in mp3 van Pimsleur bvb, die kan je makkelijk op internet vinden)

Suc6 nog met je planning

In het zuiden kan het dan best kil zijn voor strandvakantie

Tot midden April is het aangenaam weer in Zuid-Oost Brazilië, regio São Paulo met prima dagtemperaturen en 's avonds een graad of 18 -20. De periode dec - jan - febr is erg warm en vochtig met regelmatig neerslag.
Maart en April zijn uitstekende maanden wat het weer betreft in Zuid-oost Brazilië. Vanaf mei koelt het m.n. 's nachts flink af.

Een strand vakantie in maart is dan ook prima te doen, het is dan wel erg rustig in de kustplaatsen omdat het hoogseizoen afgelopen is. Een aanrader is, als je van natuur houdt, de noord kust van de staat São Paulo: Ubatuba, Parati. Prachtig groen met bergen, baaien en mooi stranden. Foto’s van Ubatuba regio (tientallen stranden):

https://picasaweb.google.com/ronaldgruijters/Ubatuba#slideshow/5348645102097341714

Eerlijk gezegd snap ik je vraag niet zo goed… vraag je of het zuiden of het noorden beter bij je past? Of wil je het combineren met een binnenlandse vlucht?
En begrijp ik het goed dat het onderdeel is van een langere reis? Of heb je al die maanden ook in Brazilië?

Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van smaak is, en van budget.
In het zuiden van Brazilië ben ik zelf niet geweest (alleen een dagje Brasília) maar ik krijg de indruk dat het daar moderner is en er meer mensen met westerse (Duitse etc.) achtergrond wonen. De steden zijn er megagroot en hebben natuurlijk heftige criminaliteitsproblemen, dus je moet goed weten waar je wel en niet moet komen en wanneer je weinig of geen spullen bij je moet hebben. Maar in het noorden is Salvador da Bahia ook wel oppassen geblazen (bepaalde gebieden, en stille straatjes), en Recife is ook best heftig.

Ik heb in het noordoosten gereisd en in het regenwoud en daar is het wat traditioneler: alle vrouwen lang haar en strakke korte rokjes, alle jongens kort haar. Vooral veel donkere en lichtbruine mensen, veel muziek, gelovig. Ik kwam daar wel veel toeristen tegen uit São Paulo en die zagen er heel Europees uit en hadden veel elektronische apparatuur; zij waren over het algemeen rijker dan de mensen die wonen in het noordoosten.
Het noorden is volgens mij ook wel goedkoper dan het zuiden.
In kleine dorpjes is het een wereld van verschil qua sfeer en veiligheid.

En wat je moet kiezen… tja het is bijna zo groot als een continent dus probeer niet om alles te zien, dat gaat je gewoon niet lukken. Ik had 4 binnenlandse vluchten en heb nog maar een klein stukje gezien. Maar wel heel erg divers, en zin om meer te zien! Ik was vooral verrast dat het land zoveel prachtige natuur heeft die heel anders is dan het standaard regenwoud wat je van tv kent. Die Chapada Diamantina bijvoorbeeld is echt supermooi en divers, met gekleurde riviertjes, watervallen waar je onder kan zwemmen, grotten, tafelbergen, gekleurd zand, natuurlijke zwembadjes en glijbanen in de rivier.
Het dorpje Lençóis vond ik ook prettig, ook al is het toeristisch, het is er wel heel relaxed en mooi met koloniale bouwstijl, lekkere restaurants, mellow sfeertje, veilig, en op wandelafstand ook weer leuke watervallen en poelen.

Vergis je inderdaad niet in de afstanden. Dat heb ik ondanks alles, toch gedaan en zo zat ik op het eind om-de-dag in een bus voor een lange rit (10-12 uren), dat is echt pittig, en duur! De lange afstandsbussen kostten in 2006 ongeveer US$4 per uur, dus zo’n ‘ritje’ van 12 uren naar de volgende stad was dan $48. (Bussen binnen de steden zijn wel goedkoop.)

Het is een heerlijk vakantieland en de mensen zijn zonnig, vriendelijk en kletserig! Ik had van tevoren (Braziliaans) Portugees geleerd en heb daar enorm veel aan gehad. En juist omdat ze zo kletserig zijn is dat ook supergezellig, leuk, handig.

Je kunt mijn route en foto’s zien op mijn website, zie handtekening (en dan Brazil 2006).

Als je nog specifieke vragen hebt, post maar hieronder.

Boa viagem!
Cécile